27 Eylül 2015 Pazar

UYGUN OLMAYAN DAVRANIŞLARI AZALTMAK

 

UYGUN OLMAYAN DAVRANIŞLARI AZALTMAK



OLUMLU YAKLAŞIMLAR

Davranışları azaltma yöntemleri, organizma (birey ya da herhangi bir canlı) üzerindeki etki ya da kontrol gücüne göre en ılımlıdan en az ılımlıya doğru sıralanabilmektedir.
Uygun olmayan davranış ılımlı bir yöntemle azaltılabilecek ya da ortadan kaldırılabilecekse, azaltma için öncelikle o yöntem seçilmelidir.

EN ILIMLIDAN EN AZ ILIMLIYA DOĞRU DAVRANIŞ AZALTMA YÖNTEMLERİ
Uygun olamayan davranışın ortaya çıkmasını önleme
Ayrımlı pekiştirme
Sönme
Tepkinin bedeli
Mola
Aşırı düzeltme
Bedensel ceza
UYGUN OLMAYAN DAVRANIŞLARI ÖNLEME
Ön uyaranları değiştirmek yoluyla uygun olmayan davranışın oluşmasını önlemek ya da uygun davranışı ayrımlı pekiştirmek, uygun olmayan davranışı azaltmak için çabalamaktan çok daha etkilidir.

Uygun olmayan davranışla ilgili çevresel koşulları belirlemek ve bu koşulları değiştirmek davranışları azaltır.

Uygun olmayan davranışla ilgili çevresel koşulları belirlemek ve değiştirmek davranışları azaltır. Ön uyaranlar davranışın hemen öncesinde oluşan ve davranışın oluşmasına zemin hazırlayan çevresel özelliklerdir.

Örneğin, çocuk saldırgan davranış gösteriyorsa uygulayıcının bu davranış öncesinde oluşan olay ya da etkinlikleri belirlemesi gerekebilir.
Anne- baba ve öğretmenler, bu uyaranları değiştirerek uygun olmayan davranışın oluşumunu azaltabilir ya da önleyebilir.

UYGUN OLMAYAN DAVRANIŞLARI ÖNLEMENİN YOLLARI
Davranış zinciri kırma
Uygun olmayan davranışlar davranış zincirini kırmak yoluyla azaltılabilir.
1. Yakınlık kontrolü: Bir olay ya da durumda, çocuğun potansiyel tepkisini tahmin edip duruşunu değiştirerek, sakin kalarak, iletişim fırsatı yaratarak davranışın alışılagelmiş sırası durdurulabilir.
2. Şakayla karışık kontrol: Şaka, genellikle, patlamak üzere olan gerginliği azaltır.
3. Beklenen davranışa ilişkin öğretimsel kontrol ve yönergeler sağlamak: Anne- baba ve öğretmenin beklenen davranışları sesli ve açık yönergelerle söylemesi, uygun olmayan davranışların ortaya çıkmasını azaltabilir.
4. Problem çözme fırsatı yaratma: Uygun olmayan davranış için olumlu seçenekler önerme biçiminde olabilir.
5. Uyaran değişikliği: Nesnelerin kaldırılması, bireylerin yerlerinin değiştirilmesi, gereksiz istek ve taleplerin kaldırılması, olayların zamanının ve yerinin değiştirilmesi, diğer çevresel uyaranların düzenlenmesidir.

UYGUN OLMAYAN DAVRANIŞLARI ÖNLEME
Ev ve Sınıf içerisinde uygun olmayan davranışların ortaya çıkmasını önlemek için Anne- baba ve öğretmenlerin pratik olarak evde ve sınıfta izleyebilecekleri pek çok strateji vardır.

1. Öğrencileri beklentileri konusunda bilgilendirme.
2. Olumlu öğrenme atmosferi oluşturma.
3. İlginç ve anlamlı öğrenme deneyimleri sağlama.
4. Tehditten kaçınma.
5. Tarafsız davranma.
6.Kendine güven sergileme ve öğrencilerde kendine güven yaratma.
7. Öğrencilere olumlu atıfta bulunma.
8. Fiziksel düzenlemelere dikkat etme ve zaman ayırma.
9. Olumlu modeller kullanma.
10. Serbest zamanları sınırlandırma.Uygun olmayan davranışların en yoğun gözlendiği zamanlardır
11. Akran etkileşimi. Uygun olmayan davranışların ortaya çıkmasını önleyebilir.öğrencilere arkadaşları ile duyguları ve çatışmaları tartışmaya fırsat sağlar

AYRIMLI PEKİŞTİRME

Ayrımlı pekiştirmede, uygun olmayan davranışların azaltılması için uygun davranışların artırılması ya da sürdürülmesi söz konusudur.
Ayrımlı pekiştirme sürecinin anahtarı pekiştirmedir.

DİĞER DAVRANIŞLARI AYRIMLI PEKİŞTİRME
Belirlenen bir zaman dilimi ya da gözlem süresi içinde uygun olmayan davranışın hiç oluşmaması durumunda, gözlem süresi sonunda bu durumun pekiştirilmesidir.

ALTERNATİF DAVRANIŞLARI AYRIMLI PEKİŞTİRME

Azaltılması hedeflenen uygun olmayan davranışın daha uygun biçiminin pekiştirilmesidir.
Örneğin öğrenci “ver” yerine “verir misin dediğinde pekiştirilir.

KARŞIT DAVRANIŞLARI AYRIMLI PEKİŞTİRME

Fiziksel olarak uygun olmayan davranışla aynı anda yapılamayacak davranışların pekiştirilmesidir. Örneğin; başkalarına vurma davranışım azaltmak için kollarını bağlama davranışını pekiştirmek gibi.

SEYREK YAPILAN DAVRANIŞLARI AYRIMLI PEKİŞTİRME

Bazı davranışlar, normalde yapılması gerektiğinden daha fazla yapıldıklarında uygun olmayan davranış olarak tanımlanabilirler.

SIK YAPILAN (ARTAN) DAVRANIŞLARI AYRIMLI PEKİŞTİRME
Çocuğun repertuarında bulunan ancak yeterli sıklıkta ortaya çıkmayan davranışların pekiştirilmesidir.

SÖNME

Sönme, daha önceden pekiştirilen bir davranışın pekiştirilmemeye başlanmasıyla, davranışın sıklığının, süresinin ya da yoğunluğunun dereceli olarak azaltılması sürecidir.

SÖNMEYİ ETKİLİ ŞEKİLDE KULLANMAK İÇİN İZLENECEK BASAMAKLAR
Hedef davranışı izleyen bütün pekiştireçleri belirle.
Hedef davranışı izleyen bütün pekiştireçleri geri çek.
Hedef davranış her yapıldığında görmezden gel, tutarlı ol.
Sönme programı süresince uygun davranışları belirle ve pekiştir.
Kendiliğinden geri gelme ve sönme patlaması gerçekleştiğinde davranışı görmezden gelmeyi sürdür.
Uygulayıcı dikkatinin uygun olmayan davranışları değil de uygun davranışları izleyeceğini öğret ve göster.

SÖNMENİN AVANTAJLARI
Sönme, sözel ya da bedensel zorlama kullanmaksızın uygun olmayan davranışların azaltılmasında etkili olabilir.
Sönme, çocukla uygulayıcı arasında mücadeleye yol açmaz ve çocuğun benlik saygısını azaltmaz.
Sönme, bir ceza uygulaması değildir.
Sönmenin etkisi dereceli olabilirken, etkililik süresi genellikle uzundur.
Uygun olmayan davranış görmezden gelinirken uygun olan davranışların pekiştirilmesi, sönme sürecinin en önemli öğesidir.

TEPKİNİN BEDELİ
Tepkinin bedeli, uygun olmayan davranışın hemen ardından, çocuğun sahip olduğu pekiştireçlerin ya da yıldız, gülen yüz, para gibi sembol pekiştireçlerin sistematik olarak geri alınmasıdır.
TEPKİNİN BEDELİNİ KULLANIRKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER.
1. Tepkinin bedeli, hedef davranışın hemen ardından uygulanmalıdır.
2. Tepkinin bedeli tutarlı şekilde uygulanmalıdır.
3. Tepkinin bedeli uygulamasında eksi puanların birikmesine ya da çocuğun borçlanmasına izin verilmemelidir.
4. Çocuk uygun davranışları için, sıkça pekiştireç kazanıyor olmalıdır.
5. Pekiştireçlerin geri alınması cezalandırıcı olmamalı. Örneğin, öğrencinin pekiştireci bağırıp kızarak değil, uygun davrandığında tekrar kazanabileceği söylenerek geri alınmalıdır.
TEPKİNİN BEDELİNİN AVANTAJLARI
1. Sembol pekiştirme ve diğer olumlu pekiştirme uygulamaları ile birlikte kullanılabilir.
2. Evde ve okulda kolayca uygulanabilir.
3. Tepkinin bedeli uygulanası, davranışları azaltmada hızla etki gösterir; ayrıca, etkisi uzun sürelidir.
4. Tepkinin bedeli sürecinde uygulamacı, değişmesi gereken davranışlara odaklanır.


MOLA
Mola, Pekiştireçlerin çocuktan uzaklaştırılması ya da çocuğun pekiştirme kaynaklarından uzaklaştırılması şeklinde uygulanabilir.
Mola, bireyin, uygun olmayan davranışlarının hemen ardından, belirli bir zaman dilimi için pekiştirme kaynaklarından uzaklaştırılması anlamına gelir.
MOLANIN YARARLARI
1. Mola ve olumlu pekiştirme süreçlerini birlikte kullanmak kolaydır.
2. Mola sürecinin etkisi oldukça hızlıdır ve bu etki uzun sürelidir.
3. Çocuğu eğitim ortamından uzaklaştırmadan da mola uygulamaları yapılabilir.
4. Çok zorlayıcı davranışların (saldırganlık gibi) azaltılmasında mola önemli bir seçenektir.

MOLANIN YAN ETKİLERİ

1. Çocuğun sık ve uzun zaman aralıkları ile pekiştireç bulamayacağı bir alana gönderilmesi, uygulayıcıya çocuktan kurtulma fırsatı sağlayabileceği için olumsuz pekiştirme etkisi yaratabilir.

2. Pek çok durumda molanın uygun olmayan davranışı azaltmada etkili olmadığına ilişkin veri elde edilmiştir.

3. Çocuklar arasındaki bireysel farklılıklar dikkate alınmazsa, çocukların birinin diğerine karşı pekiştirilmesi ya da cezalandırılması olarak algılanabilir.
4. Çocuğun eğitim ortamından uzaklaştırılması, akademik performansını olumsuz etkileyebilir.

MOLANIN UYGUN KULLANIMI İÇİN ÖNERİLER
1. Mola kullanımı, olumlu pekiştirme uygulaması ile eşleştirilmelidir.
2. Çocuk, bulunduğu ortam ve etkinliklerin mola alanındakilerden daha cazip olduğunu algılamalıdır.
3. Uygulayıcı molanın etkili olup olmadığım izlemeli, etkili değilse sürdürmemelidir.
4. Uygulayıcı, zor davranışlar sergileyen çocukları uzaklaştırma yöntemi olarak, mola uygulamasını suiistimal etmemelidir.
5. Mola süresi gereğinden fazla uzatılmamalı, davranış durduktan sonra en fazla 1-3 dakika olmalıdır.
6. Mola alanının pekiştirici olmamasına özen gösterilmelidir.
7. Mola, saldırganlık ve zarar verme davranıştan için etkili olsa bile, kendi başına olmayı yeğleyen çocuklar için kullanılmamalıdır

AŞIRI DÜZELTME/ONARMA
   
1. Onarıcı aşırı düzeltme,
2. Olumlu alıştırma ve
3. Olumlu alıştırmalarla aşırı düzeltme olmak üzere üç şekilde uygulanabilir.

ONARICI AŞIRI DÜZELTME
Düzeltme (onarma), çocuğun çevreyi uygun olmayan bir davranışı yapmadan önceki haline getirmesi olarak tanımlanabilir .

OLUMLU ALIŞTIRMA
Uygun olmayan davranıştan sonra, uygun olmayan davranışın sonucunu düzelten bir uygun davranışın tekrarlanmasına olumlu alıştırma denir. Olumlu alıştırmada çocuk, uygun olmayan davranışı gösterdiği anda yapılan etkinlik durdurulur ve uygun davranış sözel olarak tanımlanır. Daha sonra, uygun davranışın tekrar edilmesi sağlanır.


Olumlu Alıştırmalarla Aşırı Düzeltme
Olumlu alıştırma yöntemi, olumlu alıştırmalarla aşın düzeltme biçiminde de uygulanabilir. Bu biçiminin olumlu alıştırmadan farkı, uygun olmayan davranıştan sonra davranışın uygun biçiminin birden fazla sayıda tekrarlatılması ve bir tür cezaya dönüştürülmesidir.

Bedensel Ceza
Bedensel ceza, acı vermek amacıyla çocuğun bedenine elle veya bir nesne ile vurulması, baskı uygulanması gibi durumları kapsar .KESİNLİKLE KABUL EDİLEBİLİR BİR UYGULAMA DEĞİLDİR.
Uygun olmayan davranışları azaltmak için kullanılabilecek pek çok başka yöntem vardır ve bu yöntemlerin önemli bir bölümü aynı zamanda olumlu davranışları öğretmeyi de hedeflemektedir.
Bedensel cezanın hiçbir yararı olmadığı gibi, pek çok olumsuz yan etkisi ve sınırlılığı vardır.
Kısacası, bedensel cezadan kaçınmak için pek çok neden vardır. Bunlar:

Bedensel ceza, davranışı azaltmaz, sadece baskılar; yani, cezanın varlığında uygun olmayan davranışın ortaya çıkmasını engeller.
İyi ve haklı nedenlere dayanmayan bedensel ceza, kaygı ve saldırganlık gibi başka davranış sorunlarına yol açar.
Bedensel cezanın uygun olmayan davranışı baskılayıcı etkisi, uygulayıcının ceza verme davranışını artırabilir.
Bedensel ceza, uygun davranışın ne olduğuna ilişkin bir ipucu sağlamaz.
Bedensel cezalandırma davranışları, ceza alan ve bunu izleyen çocuklar için olumsuz bir model oluşturur.
Bedensel ceza, cezalandırılan çocukta dargınlık ve içe kapanma gibi olumsuz sonuçlara yol açabilir.
Bedensel ceza, olumlu iletişim kurma fırsatlarını engeller.
Bedensel ceza, güçlünün haklı olduğu düşüncesini yaratabilir.

Bedensel olarak cezalandırılan çocuğun akademik çalışmalara yönlendirilmesi güçleşir.
Bu da ikinci bir ceza olarak başarısızlığı getirir


UYGUN OLMAYAN DAVRANIŞLARI AZALTMANIN AŞAMALARI
  1. Hedef davranış belirleyiniz. Hedef davranış belirlerken aşağıdaki soruları yanıtlamaya çalışınız:
   a. Davranış, çocuğun kendisine veya arkadaşlarına fiziksel olarak zarar vermekte midir?
   b. Davranış, çocuğun ya da arkadaşlarının öğrenmesini olumsuz etkilemekte midir?
   c. Davranış, başka davranış problemlerinin ortaya çıkmasına yol açmakta mıdır?
   d. Davranış, çocuğun sosyal ortamlardan dışlanmasına yol açmakta mıdır?
   e. Davranış, çocuğun kullandığı ilaçların bir yan etkisi olarak ve o sırada geçirdiği geçici bir rahatsızlığın etkisiyle mi ilişkilidir? Bu soruların bir ya da birkaçına evet yanıtı vermişseniz, ikinci basamağı izleyiniz.
   2. Hedef davranışın hangi ortamlarda ve ne kadar sıklıkta ortaya çıktığım belirleyiniz.
   3. Hedef davranışı düşürmeyi hedeflediğiniz sıklığı belirleyiniz. Ölçütünüz, uygun olmayan davranışı tamamen ortadan kaldırmak olabileceği gibi, sıklığı belli bir düzeye indirmek de olabilir.
   4. Hedef davranışları azaltma yöntemlerini gözden geçiriniz ve en uygun yöntemi belirleyiniz. Olabildiğince ılımlı yöntemler seçmeye özen gösteriniz.
   5. Yöntemi, davranış hedeflediğiniz sıklığa düşünceye kadar tutarlı biçimde uygulamaya devam ediniz.
   6. Yöntemi uygularken, seçtiğiniz kayıt etme yöntemi ile kayıt tutmayı sürdürünüz.
   7. Davranış hedeflediğiniz sıklığa kadar azaldıysa ya da tamamen ortadan kalktıysa, sizi kutlarım.
Diğer uygun olmayan davranışlar içinde benzer bir yol izleyebilirsiniz.

Yard.Doç.Drç Ahmet YIKMIŞ
AİBÜ
EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ BOLU

ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLARA OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ

 

ZİHİNSEL ENGELLİ  ÇOCUKLARA OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ

Okuma: Yazılı sembolleri zihinsel süreçlerden geçirerek, ses organlarıyla sözel olarak ifade etmedir.

Yazma: Konuşma dilini, dile özgü sembolleri kullanarak çizgi ve şekillerle ifade etmektir.

OKUMA – YAZMAYA HAZIRLIK

Okuma-Yazmaya hazırlıktaki amaç, çocuğun okuma-yazma sürecine ulaşıncaya kadar geçirdiği zaman

içerisinde, gerekli bilgilerin öğretimine yer vererek, çocuğun okuma davranışını kazanmasına yardımcı olmaktır.

Okuma-yazmaya hazırlıkta; motor koordinasyon,algısal ayırt etme, dil gelişimi ve yönsel motor koordinasyon

alanları bulunmaktadır.

MOTOR KOORDİNASYON

Okumaya hazırlıkta görüş ve hareket arasındaki fiziksel yeterlilik, el göz koordinasyonu şeklinde adlandırılan

alandır. Esas olan; parmak kaslarının gelişimi ve el-göz koordinasyonunu geliştirmektir.

Motor koordinasyon alanındaki hazırlık çalışmaları neler olabilir?

1. Hamur-çamur çalışmaları,

2. Basit bir şekli kopya etmek,

3. Kesme-yapıştırma çalışmaları,

4. Harfleri yazma çalışmaları.

ALGISAL GELİŞİM

Görsel ayırt etme ve işitsel ayırt etme olarak ikiye ayrılır.

Görsel ayırt etme; gördüğünü tanıma, bilme, bulma;

İşitsel ayırt etme ise, duyduğunu tanıma, farkına varma olarak tanımlanabilir.

Görsel ayırt etme alanındaki hazırlık çalışmaları neler olabilir?

•          Resim ayırt etme,

•          Farklı olanı bulma,

•          Geometrik şekilleri ayırt etme,

•          Harfleri ayırt etme,

•          Kelimeleri  eşleme.

İşitsel ayırt etme alanındaki hazırlık çalışmaları neler olabilir?

•          Çevre seslerini ayırt etme,

•          Sesleri eşleme,(kaynağıyla sesi eşleme, hav=köpek)

•          Aynı sesle başlayan ve biten kelimeleri gruplama.

YÖNSEL MOTOR KOORDİNASYON

Yön kavramının okuma-yazma becerilerinde işlevsel olarak kullanılmasıdır.

Okumanın soldan sağa olması, kitap sayfalarının sağdan sola doğru çevrilmesini gerektirir.

Yönsel motor koordinasyon alanındaki hazırlık çalışmaları neler olabilir?

•          Sağ-sol kavramı öğretimi,

•          Sıralı olay kartlarını soldan sağa sıralama,

•          Sayı kartlarını soldan sağa sıralama,

•          Sayfa çevirme,

•          Şekillerin içini, soldaki şekilden başlayarak sağa doğru boyama.

DİL GELİŞİMİ

Okuduğunu anlama, ifade edici ve alıcı dil becerilerinin yeterliliğiyle doğru orantılıdır.

Duyduğunu anlamanın, okumaya aktarılmasını geliştirmek için 4 temel beceri üzerinde durulmaktadır.

1. Okunan metinlerdeki gerçekleri anlama ve hatırlama,

2. Olayları sıraya koyma,

3. Yönergeleri takip etme,

4. Düşünce ve hikayelerin değerlendirilmesi ve yorumlanması

Bu dört temel beceri, aynı zamanda okuma becerisi kazanıldığında da uygulanabilecek yorumlama ve çıkarım

yapma aktiviteleridir.

Dil gelişimi alanındaki hazırlık çalışmaları neler olabilir?

•          Metin okunurken, kendi başına anlam taşıyan sözcükleri bulma çalışmaları,

•          Telaffuz düzeltme çalışmaları,

•          Sözcük kazandırma çalışmaları.

OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ

Okuma Yazma Öğretiminin Amacı;

Dinleme ve konuşma temel becerilerinden yola çıkarak, tam anlamıyla okuma yazma temel becerilerinin

kazanılmasıdır.

Zihinsel Engelli Çocuklarda Okuma-Yazma Öğretiminin Amacı;

1. Duygu ve düşüncelerini ifade edebilmesi,

2. Çevresiyle iletişim kurabilmesi,

3. Kurallara uygun, düzgün bir yazı yazabilmesi,

4. Yazdıklarını okuyabilmesi.

OKUMA YAZMA ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ

A)      Bireşim Yöntemi(Harf Yöntemi)

B)      Çözümleme Yöntemi (Cümle Yöntemi)

C)      Karışık Yöntem

D)      Hikaye-Öykü Yöntemi

E)       Kelime Yöntemi

F)       Ses Temelli Cümle Yöntemi

A) Bireşim  Yöntemi( Harf Yöntemi)

*Öğretime harflerden başlanır.

*Harf-hece- kelime- cümle-metin sırası izlenir.

*Önce sesli harfler verilir.

*Sürekli ünsüzler(f,s,t,k,ç,ş,h,p) ünlülerle birleştirilir.

*Heceler oluştukça basit kelimeler oluşturulur.(assa,esse,sesi)

*Kelimelerle basit cümleler oluşturulur.(Ali süs assa.)

*Cümlelerden metin oluşturulur.( Ali su alsa,Aslı su içse)

Zihin engelli çocuklarda hece ve kelimeler öğretilirken  hece ve kelimeyi sembolize eden resimlerden

yararlanılmalıdır.

      B) Çözümleme Yöntemi (Cümle Yöntemi)

*Cümle- kelime- hece- harf-metin sırası izlenir.

*Cümleler kelimeye, kelimeler hecelere, heceler harflere ayrılır.

*Metin oluşturma en son aşamadır.

!Zihin engelli çocuklarda fiş cümlelerini ifade eden resimli kartlarla öğretime başlanmalıdır.

!Fiş cümlesi gösterilmeden önce, o fiş cümlesini tahmin ettirecek resim gösterilmeli ve kısa bir öykü

anlatılmalıdır.

!Fiş cümlesi söylenmeli, ardından gösterilmeli ve çocuğun da cümleyi söylemesi istenmelidir.

!Fiş cümlesi bakarak ve söylendiğinde yazdırılmalıdır.

!14-15 fiş cümlesini bakmadan yazdığında kelime çözümlemelerine geçilmelidir.

C) Karışık Yöntem

      *Cümle öğretimiyle başlar.

*Cümlenin içinde geçen tanınan kelimelerin öğretimiyle devam eder.

*Sesli harfler öğretilir.

*Tanınan kelimelerdeki sesli harfler okunur.

*Sessiz harflerin öğretimine geçilir.

*Kelime içindeki sessiz harfler okunur.

*Hece tablosu vb. araçlarla öğretime devam edilir.

!!!Bu yöntem zihin engelli çocuklarda karmaşıklığa yol açabilir.

!!!Öğretim süresince öğrenilecek harflerin ve kelimelerin hangi düzeyde olacağının bilinmemesi öğretimi

yapacak kişiyi zor durumda bırakabilir.

       D)Hikaye-Öykü Yöntemi

*Anlam bütünlüğü olan bir öykü öğrencilere okunur.

*Öykü dramatize edilir ve anlattırılır.

*Metindeki cümleler ezberletilerek, cümle yöntemi esasına göre çözümlenir.

*Yeni sözcükler üretilir.

!!!Her ne kadar öykü ve drama ile çocuğun dikkati çekilse de Bu yöntemin cümle ezberine dayanması zihin

engelli çocuklar İçin kullanılmasını zorlaştırmaktadır.

Zihin engelli çocuğa okuma yazma öğretiminde bu yöntem tercih edildiğinde, çocuğun az sayıda cümle

ezberlemesi;doğal olarak sınırlı sayıda sözcük ve hece öğrenmesine sebep olacaktır.

E) Kelime Yöntemi

*Çocuğun yaşantısında kullandığı, ilgi duyduğu kelimeler belirlenir.

*Günlük hayatta karşılaşacağı ve işini kolaylaştıracağı kelimeler seçilebilir.

*Bu kelimeler resimli kartlarla eşleştirilir.

!!! Bu yöntem ağır ve çok ağır düzeydeki zihin engelli çocuklar için günlük yaşamda işlevsel olabilmesi

açısından kullanılabilir.

!!! Ancak bu yöntemle yalnızca somut kavramların adları öğretilebilir.

YAZMA BECERİLERİNDE YAŞANAN SORUNLAR

*Çocuklar satır üzerinde başlangıç ve bitişi ayarlayamaz.

Bu durumda;

Başlangıç ve bitişe kalın çizgiler çizilebilir.

Başlangıç ve bitişe ip çekilerek sınırlı yazma sağlanabilir.

Başlangıca yeşil, bitişe kırmızı bir çizgi konulabilir.

*Çocuklarda kas gelişimiyle ilgili yetersizliklerden dolayı, Kalemi tutmada sorun yaşanabilir.

Bu durumda,

Oyun hamuru ,lastik top gibi materyallerle kas gelişimi desteklenebilir.

Kalemi kavraması için aşamalı olarak kalınlığı azaltılabilen lastik bantlar kaleme sarılabilir.

*Çocuklar yazma becerileriyle ilgili görevi ve ya ödevi belirlenenden daha geç süre içinde tamamlayabilirler.

Bu durumda;

Çocuğun masasına bir saat konulabilir. Çocuğa uzun çubuğun şu anda bulunduğu yer ve ödevi bitirdiğinde

olması gereken yer gösterilerek zaman uyarlaması yapılabilir.

Kaynak: Yalova-Zihin Engelliler Sınıf Öğretmenliği Sertifika Kursu

Z.E. Okuma Yazma Öğretimi Dersi Sunumu

Güray GÜNEŞ
******************************************************************************
AMAÇ:
Okuma-Yazmanın temel becerilerini kazandırmak.
Bunun için;
a) Okuma-yazma öğretimine yeterince hazırlamak,
b) Okuma ve yazma için gerekli doğru alışkanlık ve becerileri kazandırmak,
c) Okuma ve yazma zevkini kazandırmak gerekir.
BAŞARILI BİR ÇALIŞMA İÇİN;
İyi bir hazırlık ve planlama,
Öğrencileri tanıma ve düzeylerine uygun çalışma,
Yöntemi belirleme,
Deneyimli öğretmen ve alanda çalışan uzmanlarla   işbirliği,
Ailelerle işbirliği
İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNE HAZIRLIK
A. ÖĞRETMENİN YAPACAĞI HAZIRLIK
    1) Bilgi yönünden hazırlanma
    2) Gerekli araç ve gereçleri hazırlama
    3) İlk okuma yazma öğretimini planlama
    4) Yıllık plan hazırlama ve Türkçe konularını yıllık plana dağıtma
    5)Dersliği öğretime hazırlama
Gerekli Araç Gereçleri Hazırlama

Çocuk oyunları
Okuma araçları
Oyun gereçleri
Resimler ve resimli kitaplar
İlk okuma Yazma Öğretimini Planlama

İlk okuma yazma etkinliklerine ayrılacak zaman
Alıştırma çalışmaları
Cümlelerin seçimi
Cümleleri yıllık plana dağıtma

Dersliği Öğretime Hazırlama

Dersliği çekici duruma getirme
Gerekli araç gereçleri hazırlama

ÖĞRENCİLERİ TANIMA
I) Beden Gelişimi Yönünden:
    a) Görme
    b) İşitme
    c) Konuşma
    d) Parmak, bilek, kol eklem ve kaslarının gelişimi

Zihinsel Gelişim Yönünden
  a) Sayı kavrama durumu
 Ezbere sayma
 Eşyayı sayma
 Çokluğu bir arada kavrama (bir bakışta sayma)
b) Şekil kavrama durumu
   Çizgi çizdirme
   Yazı yazdırma
   Resim yaptırma
YÖNTEMİ BELİRLEME
İlk okuma Yazma Öğretiminde Kullanılan Yöntemler
    1) Harf Yöntemi       
    2) Ses Yöntemi       
    3) Hece Yöntemi       
    4) Sözcük Yöntemi
    5) Cümle Yöntemi
    6) Karma Yöntem
    7) Öykü Yöntemi
B. ÇOCUĞU OKUL VE ÖĞRETİME HAZIRLAMA
   
1) Çocuğu Okula Hazırlama:
    Araç gereçlerin adları, ne işe yaradıkları nasıl kullanıldıkları, okulun diğer bölümleri, okulda çalışanların tanıtılması...
    Bol bol oyun, kısa geziler, düzeye uygun filmler, kendi konuşma ve şarkılarının teypten dinletilmesi, yaşantılarının anlattırılması.

2) Çocuğu Okuma Yazma Öğretimine Hazırlama

Görsel ayırt etmeyi geliştirici çalışmalar
Görsel eşleştirmeyi geliştirici çalışmalar
Görsel sıralamayı geliştirici çalışmalar
İşitsel algıyı geliştirici çalışmalar
İşitsel ayırt etmeyi geliştirici çalışmalar
İşitsel eşleştirme çalışmaları

El-göz koordinasyonunu geliştirici çalışmalar
El-parmak kas ve eşgüdümünü geliştirici çalışmalar
Yazıda kullanılan araç-gereçleri ayırt etme çalışmaları
Yazı araç-gereçlerini kullanma çalışmaları
Çizgi çalışmaları
Resimler üzerinde konuşturma




CÜMLE ÖĞRETİMİ
İzlenecek sıra;
Cümlenin çocuklara buldurulması
Cümlenin büyük fişinin asılması
Öğretmenin yüksek sesle fiş cümlesini okuması
Sınıfa okutulması (Sınıfça, grupça, bireysel)
Öğretmen tarafından cümlenin tahtaya yazılması
Tahtada yazılı olan cümlenin okunması
Büyük kol hareketleriyle havada yazılması (öğretmen)
Öğrenciler tarafından havada yazılması
Küçük fişlerin öğrencilere dağıtımı
Cümlenin küçük fişten okunması
Küçük fişe bakılarak parmakla sırada yazılması
Varsa kum masasında yazılması
Sıra üzerinde fasulye,çöp vb. ile yazılması

Tahtaya yazılması (öğrencilerce)
Alıştırma kitabından cümlenin buldurulması, fiş ile karşılaştırılması ve fişin kaldırılması
Kitap üzerinde sırayla cümlenin üzerinden kalemle gitme, kesik çizgilerle yazılmış cümlenin üzerinden gitme, son olarak da boş çizgiler arasına yazma

SÖZCÜK TANIMA ÇALIŞMALARI
Ne Zaman Başlanmalı?
Cümlelerde tekrar edilen daha önce geçmiş sözcükleri tanıyacak düzeye geldiklerinde (10-15 cümle).
Hızlandırmak İçin:
Yeni öğretilen cümleler eskileriyle karşılaştırılarak benzer yönleri buldurulabilir.
Başlangıçta sınıftaki eşya adları ve sayı adlarının öğretimi sözcük kavramının pekişmesini sağlar.
Hangi cümleden başlanmalı?

Çözümlenecek ilk cümle kısa, çocukların iyi bildiği ve içinde diğer fişlerde tekrar edilen sözcükleri içeren bir cümle olmalıdır.
İzlenecek Sıra
(Fiş, makas, renkli kalemlerin getirileceği bir gün önceden söylenir.)
Cümlenin büyük fişi tahtaya asılarak topluca ve bireysel olarak okutulur.
Öğretmen cümleyi sözcükleri belirtecek biçimde okur. (Öğretmen cümlenin kaç defada okunduğuna dikkat etmelerini ister, okumu sonunda kaç kerede okunduğunu söyler.)
Öğrenciler cümleyi küçük fişten okurlar.
Öğretmen sözcükler ayrı renkte olacak şekilde cümleyi tahtaya yazar (Her birine sözcük dendiğini söyler).
Sözcükler öteki fişlerde bulunur
Büyük ve küçük fişler arasından bunlar ayrılır
Benzer sözcükler alt alta gelecek şekilde tahtaya yazılır (Öğrenciler de küçük fişleri sıra üzerinde dizerler).
Fişler okunur, okutulur
Tahta silinir, diğer fişler kaldırılır, sadece çözümlenecek olan fiş kalır
Büyük fişteki sözcüklerin ve noktalama işaretlerinin arasına dik bir çizgi çizilir. Sözcükler ayrı ayrı okutulur. Noktalama işaretlerinin adları söylenir.
Küçük fişlerde aynı işlem yaptırılır (kontrol-yardım)
Büyük fiş kesilir (öğrenciler küçük fiş)
Kesilen sözcükler ayrı ayrı karışık biçimde okutulur, sonra ilk şekline getirilir
Çözümleme sonunda elde edilen sözcükler alt alta tahtaya yazılır, okutulur
Çözümlenen cümle sayısı arttıkça elde edilen sözcüklerle yeni cümleler, metinler oluşturulur
Kesilmiş fişler ayrı bir zarfta saklanır
Tekrar için sözcük listesi, sözcük küpleri, tombala vb. oyunlar
HECE TANIMA ÇALIŞMALARI
Cümle öğretimi ve sözcük tanıma çalışmaları  sürerken hece tanıma çalışmalarına geçilir.
Ne zaman başlanmalı?
Çocuklar farklı sözcüklerde geçen aynı heceleri tanımaya başladıklarında.
Hızlandırmak için;
Sözcük tanıma çalışmaları sırasında sözcüklerde geçen aynı hecelere dikkat çekmek, bu heceleri seçmelerine yardımcı olmak gerekir.
Hangi cümle ya da sözcükten başlanmalı?
İyi bilinen bir-iki heceli sözcüklerden
Heceleri diğer sözcüklerde geçen cümlelerden.

Dikkat edilecek nokta:
Heceler işlek olmalı, yeni sözcükler türetmeye elverişli olmalı
İzlenecek Sıra
(Çözümlenecek sözcük ya da cümle fişleri, makas,ve renkli kalem getirmeleri bir gün önceden söylenir)
Cümlenin daha önceden ayrılmış sözcükleri yan yana getirilerek okutulur.
Aynı çalışma küçük fişlerle sıra üzerinde yaptırılır.
Büyük ve küçük fişlerde sözcükler birbirinden ayrılarak okunur, okutulur.
Öğretmen her sözcüğü hecelerini vurgulayarak okur (Her sözcüğün kaç defada okunduğuna dikkat çeker ve büyük fişlerden 1-2 defada okunan sözcükler bulmalarını ister).
Çözümlenecek iki heceli sözcüklerin heceleri büyük fişte dikey çizgi ile ayrılır.
Aynı işlemi öğrenciler küçük fişler üzerinde yapar.
Büyük fiş kesilir, heceler tahtaya asılır okunur. Önce karıştırılarak sonra cümle oluşturularak okutulur.
Öğrenciler küçük fişleri keserler, aynı çalışmalar küçük küçük fişlerle yaptırılır.
Hecelerle yeni sözcük ve cümleler oluşturulur, okutulur yazdırılır.
Dikkat!
Tekrarlar önemli
Oluşturulacak sözcükler anlamlı ve Türkçe
Oyunlar (hece piyangosu, tombala vb.)

Değerlendirme
Öğretilen hecelerden oluşturulmuş sözcüklerle birkaç cümlelik metin öğrencilere yazdırılır.
İyi bilinen 4-5 sözcük yazdırılır.
Söylenen hece, belirtilen sözcük ya da cümlede buldurulur, altı çizdirilir.

HARF TANIMA ÇALIŞMALARI
Diğer çalışmalar sürerken harf tanıma çalışmalarına geçilir. Okumayı kolaylaştıran öğe hece olduğundan harf tanımaya geçmek için acele edilmemelidir.
Ne zaman başlanmalı?
Öğrenciler farklı hecelerdeki aynı harfleri tanıyacak düzeye geldiğinde.
Harf tanıma hece tanıma ile başlar (Ünlüler hem hece hem harftir). Ancak hece döneminde hece olarak tanıtılır. A’dan sonra na , ra gibi heceler getirilerek a-na, a-ra gibi sözcükler oluşturulmakta,’y’, ‘k’ vb. harflerle ‘ay’, ‘ak’ gibi sözcükler oluşturulmamaktadır.

Hangi hece ya da sözcükten başlanmalı?
En uygunu, daha önce ünlülerin bağımsız olarak geçtiği sözcükler
Ünsüzlerin tanıtılmasına s, ş, r, z gibi sürekli ünsüzlerin bulunduğu koş, yaz, as, ver gibi sözcüklerle
Çeşitli ünlülerle birleşerek anlamlı heceler, yani sözcükler oluşturmaya olanak veren n, k,l gibi harflerin geçtiği sözcükler ( an, en, in, on,ön, un, ün, ak, ek, ok, al, el, ol..)
Alfabedeki harf sırasını izlemeye gerek yoktur.
İzlenecek Sıra
Sözcüğün büyük fişi asılarak öğretmen tarafından okunur
Hecelere ayrılarak okunur. A-li gibi. A’nın harf olduğu söylenir,bu harfin geçtiği sözcükler bulunur (-li üzerinde durulmaz)

Ünsüzlerin tanıtılmasında:
Ünsüzlerin ele alınış sırasına göre sözcükler saptanır
Büyük fiş tahtaya asılır, birkaç kez okunur (Sözcük tek heceli değilse hecelere ayrılarak okunmalı, okutulmalı).


Hece ele alınıp harflere bölünür (Harfin adı söylenmez, sesi tanıtılır (Koş’taki ünsüzler ke, şe olarak değil, kkk, şşş sesleri çıkarılarak tanıtılmalı).
Elde edilen seslerle mümkün olduğunca tek heceli sözcükler oluşturulur (Koş’taki ‘k’ ve ‘ş’ nin önüne arkasına ünlüler getirilerek aş, eş, iş; harflerin arasına ünlüler getirilerek kaş, koş, kuş, şak, şık, şaş, kaşık, aşık gibi sözcükler oluşturulur).
Büyük fişten sonra küçük fişler kestirilir ve alıştırmalar yaptırılır

Harfler elde edildikçe büyük ve küçük yazılış biçimleri aynı anda öğretilir (A-li, a-çıldı gibi. Bunların aynı harf olduğu, aynı sesi verdiği belirtilmeli, ne zaman büyük, ne zaman küçük yazıldığı açıklanmalı). Bu açıklamada özel ad olduğu belirtilmemelidir.

Alfabetik sıra gözetilmez

Harflerin tümü tanıtıldıktan sonra adları ve sırası söylenir.
ZİHİN ENGELLİLERE OKUMA-YAZMA ÖĞRETİMİ

Yrd. Doç. Dr. Mine BAŞAL
*********************************************************************
BİREŞİM YÖNTEMİ İLE OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ



   Bu yöntem, önce alfabetik sıraya göre seslerin tanıtıldığı, harflerden hecelerin, hecelerden sözcüklerin, sözcüklerden cümle ve metinlerin oluşturulduğu yöntemdir. Bu yöntemin aşamalı uygulanışı şöyledir:
                                             SERBEST OKUMA
                         CÜMLE
                           SÖZCÜK
                 HECE 
SES(HARF)



¢HAZIRLIK DÖNEMİ: Eğitim-öğretim yılının başlamasından itibaren 3-4 hafta kadar süren bu basamakta amaç; örgencilerin küçük kas hareketleri ile dinleme ve sözlü ifadeyi geliştirmek, el ve göz eşgüdümünü sağlamak ve okulu sevdirmektir. Bu dönemde yaptırılacak çizgi çalışmalarında elde edilecek başarı düzeyi ile öğrencilerin yazıları arasında önemli bir ilişki vardır. Çizgi çalışmalarında başarılı olan bir örgencinin yazıları da güzel olacaktır.
 
¢SES VE HARF DÖNEMİ: Hazırlık aşamasından sonraki 12 haftalık süreyi içerir. Sembol olarak gösterilen harflerin özel sesi tanıtılır. Birinci ay, alfabedeki 29 harfin sesi verilmeye çalışılır. İlk hafta sekiz sesli harf ve üç sessiz harf verilir, geri kalan 18 harf, her haftaya altı harf gelmek koşuluyla diğer haftalara dağıtılır. ilk haftalarda seslendirilmesi kolay olan ç,k,r,s,t,z gibi harflere öncelik verilir, daha sonra b,c,d,g,g gibi harflere geçilir
¢HECE DÖNEMİ: Ses verme işlemi bittikten sonra her sessiz harfin sağına ve soluna sesli; her sesli harfin sağına ve soluna sessiz harfler getirilerek heceler oluşturulur, bu heceler örgencilere kavratılır.
 


¢SÖZCÜK DÖNEMİ: Heceler kavrandıktan sonra heceleri birleştirme aşamasına, yani sözcük dönemine geçilir. Öncelikle bilinen, tek basına anlamı olan, tek heceli sözcüklerden başlanır. Öğretmen bu dönemi uzun tutmalı, hece tablosundaki her heceyi birleştirerek yeni sözcükler oluşturmalıdır. Her islenen sözcüğü sınıfın uygun yerlerine asarak, belirli aralıklarla tekrar ettirmelidir.
¢CÜMLE DÖNEMİ: Sözcükler tam anlamıyla kavratıldıktan sonra, küçük harflerin kullanıldığı sözcüklerden cümleler oluşturulur. Çünkü, birinci sınıf örgencileri, doğru ve zikzaklı çizgilerden çok, eğri ve yuvarlak çizgileri çizmeye yatkındır. Küçük harfler de onların bu özelliklerine uygundur. Eğer büyük harfler kullanılacak olursa, ileride küçük harfleri öğretmek zor olabilir. Fakat küçük harfler kullanılırsa, her cümlenin ve her özel ismin ilk harfi büyük harflerle yazılacağı için, öğrenci bir taraftan da büyük harfleri öğrenmiş olur. Ayrıca, dergi, gazete ve kitaplar küçük harflerle yazıldığı için cümle öğretiminde küçük harfleri kullanmak daha uygundur.
¢Gray de (Cheek, 1984), örgencilerin küçük harflerle yazılmış sözcükleri daha iyi algıladığı ve anladığını belirtmektedir. Cümle döneminin sonuna doğru, öğretilen cümlelerle metinler oluşturulur.
¢OKUMA YAZMAYA GEÇİS DÖNEMİ: Bu dönemde, okunacak metin, varsa resim üzerinde önce öğretmen, sonra örgenciler konuşur. Metin, ertesi gün sınıfta daha fazla örgenciye okuma fırsatı verebilmek amacıyla, evde okunması için ödev olarak verilebilir. Metinler, önce örnek olarak öğretmen tarafından, sonra tek tek bütün örgenciler tarafından okunur. Okumada önceliği, zaman kaybını önlemek için, okuma düzeyi iyi olan örgencilere tanınmalıdır. Bu arada okuma güçlüğü çeken örgenciler de parçayı daha iyi kavramış olur. Daha sonra parça birkaç öğrenciye anlattırılır. Eğer metin kısa ise, örgenciye bakarak yazdırılabilir, bazen de dikte ettirilebilir (Bulut, 1998: 25-41).
 
BİREŞİM YÖNTEMİNİN ELEŞTİRİSİ
¢1. Anlamsız, uzun süreli hece tekrarı çocuğu bıktırmakta, okuma zevkinden uzaklaştırmaktadır.
¢2. Öğrenci, dikkatini hece ve harflere yönelttiği için anlama istenilen biçimde gerçekleşememektedir.
¢3. Anlamlı söz grupları yerine sesler üzerinde odaklaşma, okumada görme açısının daralmasına ve okuma hızının -düşmesine, vurgulama ve tonlama sorunlarının dogmasına neden olmaktadır (Çelenk, 1999,Kavcar, 1995)
¢4. çocuğun doğal tepkisini bozmakta ve onu zihni karışıklıklara götürmektedir.
¢Tüm bu eleştirmelere rağmen zihinsel engelli çocuklara okuma yazma öğretiminde bu yönten diğer yöntemlere göre daha etkili sonuçlar verdiğini gözlemliyorum.
¢Çözümleme yöntemi,karma yöntem ve diğer yöntemlerle okuma yazma çalışmalarında başarılı olamamış pek çok öğrencimiz bu yöntemle okuma yazmayı öğrenmiştir.
¢Zihinsel engelli çocuklarla bireşim yöntemi ile okuma yazma çalışmaları sırasında dikkat edilmesi gereken önemli noktalar vardır.Bu noktalar atlanmadığı zaman kalıcı ve anlamlı okuma da desteklenmektedir.
¢Bireşim yöntemi ile okuma yazma öğretimi çalıştığınız öğrencinin ailesi, sınıf öğretmeni çocukla okuma yazma çalışması yapan her kişi bu sürece dahil olmak zorunda.mutlaka işbirliği  yapmak zorundasınız.
¢Öğrenciye ses verilirken annenin,babanın ya da çalışan bir diğer kişinin yapacağı bir yanlış öğrenme sürecini olumsuz etkileyecektir.Şunu hiç bir zaman unutmamalıyız ki öğrenilmiş bir yanlışı düzeltmek yeni bir şey öğretmekten çok daha zordur.
¢Bu yöntemle okuma yazma çalıştığınız öğrencinize sessizleri sezdirirken kesinlikle ve kesinlikle bir sessizi yanına gelen bir ünlüyle çıkartılması gibi bir yanlışa düşülmesine izin vermeyin.Çocukla çalışan kişileri bu konuda mutlaka örnekleri ile gösterip anlatarak bilgilendirin.
 
¢ÖRNEK:  
   Türkçede  a-e-ı-i-o-ö-u-ü gibi sesleri ağzımızdan bir defada ve zorlanmadan çıkarabiliriz.Bunlar sesli harflerdir.
   f,s,t,k,ç,ş,h,p gibi harfleri çocuğa sezdirmeye çalışırken anne babaların en çok düştüğü hata  bu seslerin yanına sesli bir harf ekleyerek öğrenciye sezdirmeye çalışmalarıdır.Türkçede
‘ TE ’ diye bir harf yoktur . ‘ TE ’ bir hecedir.Eğer siz çocukla T sesini çalışırken TE olarak sesletim yaparsanız çocuk TA,TI,Tİ,TO,TÖ,TU,TÜ  hecelerini seslendirmede sorun yaşayacaktır.
¢Yanlış öğrenmesinden kaynaklanan sorun nedeniyle TA hecesini okurken TEA TI hecesini okurken TEI ,Tİ hecesini okurken TEİ, TO hecesini okurken  TEO olarak okumaya çalışacaktır.
 
¢Dikkat etmeniz gereken bir diğer nokta bol bol tekrar yapmanız gerektiğidir.Tekrarları rutin ve sıkıcı olmaktan uzaklaştırmak için,Tombala,ses,hece,sözcük,cümle çarkları,
   mıknatıslı tahta,renkli kalemler,bilgisayar da özel olarak okuma yazma eğitimi için hazırlanmış programlar,çocuğunuzun odasına kuracağınız ayaklı bir yazı tahtası v.b yaralanabilirsiniz.
¢Öğretmen tarafından verilen ödevlerin yapılması sırasında mutlaka çocuğunuza eşlik edin ya da eşlik edecek yardımcı birini bulun.Zira bu yöntemle okuma yazma öğretimi çalışılan öğrenme güçlüğü olan bir çocuk için önemli olan
¢Etkili bir çalışma stratejisi geliştirmek.Sadece önüne konulanı kopya etmesi asla bizim için yeterli değil.Öğrenci yazarken ne yazdığını sormak,okutmak,yanlış yapıyorsa anında düzeltmek ve sık sık tekrarlar yaptırarak aktif ve etkin bir çalışma süreci sağlamak zorundayız.
¢Dikte çalışmaları bu sürecin çok önemli bir parçası okuma ve yamayı senkronize bir şekilde götürebilmek için mutlaka çocuğun söylene ses,hece,kelime ve cümleleri bağımsız olarak yazma çalışmaları ile desteklenmesi gerekli.
¢Artikülasyon problemi olan çocukların özellikle tam öğrenmelerinin kontrolünü söyleneni yazma çalışmaları sırasında daha sağlıklı olarak ölçebiliyoruz.
 
¢Ses Temelli Cümle Yöntemi’nde seslerden hecelere, hecelerden kelimelere, kelimelerden cümlelere ulaşılmaya çalışılmaktadır. Öğretilecek sesler öğretim sırasına göre gruplanmış ve yeni hece ve kelimeler bu ses gruplarına uygun olarak oluşturulmaya çalışılmıştır. Ses grupları ise sırasıyla şu şekildedir. 1. Grup: e, l, a, t ; 2. Grup: i, n, o, r, m ; 3. Grup: u, k, ı, y, s, d ; 4. Grup: ö, b, ü, ş, z, ç ; 5. Grup: g, c, p, h ; 6. Grup: ğ, v, f, j.
¢Bireşim yönteminin özel eğitim öğrencilerine uygulanmasının ses temelli cümle yöntemine göre avantajı gruplanmış bir sırada programlı olarak gitmek yerine öğrencinin artikülasyon sorunu yaşamadığı bir ses ile başlayıp devam edebilme kolaylığıdır.
 
¢Okuma yazma öğretiminde kullanılan yöntemlerin okuma ve yazma becerilerini geliştirme, okuryazar bireyler yetiştirme gibi amaçlara hizmet edip etmediğini araştıran birçok çalışmaya rastlamak mümkündür. Literatür incelendiğinde uygulanan diğer ilk okuma ve yazma öğretim yöntemleri de dahil olmak üzere pek çok bilimsel araştırmaya ulaşmak mümkündür.
¢Şu tartışmasız bir gerçek ki özel eğitim öğrencileri ile okuma yazma çalışırken her çocuğun bilişsel,duyuşsal,fiziksel özelliklerini dikkate alarak çocuğa göre bir yöntem belirlemek
    her zaman için en doğru seçim olacaktır.
¢Öğrenemeyen çocuk yoktur…
¢Yanlış seçilmiş yöntem ve araçlar ,
¢Yanlış seçilmiş amaçlar vardır.
¢Okuma yazma olgunluğuna ulaşmayan bir çocukla hangi yöntemi ve aracı kullanırsanız kullanın başarıya ulaşmak mümkün olmayacaktır.
¢Okuma yazma becerilerinin gelişmesi için, çocukların dilsel becerileri, görsel ve işitsel algı, motor becerileri, sayı bilgisi, verilen yönergeleri izleyebilme ve anlayabilme gibi becerilerinin gelişmesi gerekmektedir. Bu becerilerin gelişmesine yönelik eğitim programlarında şu tür etkinlikler hazırlanabilir. 
1. Dil Becerisi: Okumaya hazırlık için en önemli beceridir. Çocuklar, okuma yazmaya başlamadan önce dinlemeyi ve konuşmayı öğrenmektedirler. İfade edici dili geliştirmek için, çocuğun diğer çocuklarla iletişime geçebileceği, kendi duygu ve düşüncelerini ifade edebileceği, deneyimlerini ve izlenimlerini paylaşabileceği uygun ortamlar hazırlanmalıdır. Örneğin; hikaye okuma, hikaye tamamlama, yeni bir hikaye oluşturmaya teşvik, şiir okuma ve dinleme, açık hava oyunları, inceleme geziler, dramatik oyunlar, fen doğa çalışmaları, kitap resimlerinin veya çocukların kendi yaptıkları resimlerin yorumlanması gibi etkinlikler çocuklarda ifade edici dilin gelişmesini sağlamaktadır. 18, 19 Okul öncesi dönemde çocuğun kendi yaptığı çizimler, alfabe ve onun sesleri üzerinde çocukla konuşulması, çocuğun bildiği öykülerin okunması gibi etkinlikler okuma olgunluğunda gerekli olan ifade edici dilin gelişmesine katkıda bulunmaktadır   .
¢2. Görsel Algı: Görsel algının bir boyutu olan küçük detayların fark edilmesi okuma olgunluğunun kazanılmasında önemli bir yere sahiptir. Bu alan ile ilgili beceriler okuma yazma ile ilgili etkinliklere temel oluşturmaktadır. 20 Okul öncesi eğitim programlarında yer alan, nesne resim arasındaki benzerlik veya farklılıkları bulma, geometrik şekillerin ya da resimlerin eşleştirilmesi, renk ayırt etme, şekil zemin ilişkisini ayırt etme gibi etkinlikler görsel ayırt etmeye yöneliktir. Bu etkinlikler çocukların harf-kelime analizi yapmalarını sağlayarak, kelime biçimlerini tanıma ve kelimeleri analiz etme, becerilerinin gelişimini desteklemektedir. Çocukların, harfleri ve sesleri ayırt edebilme becerilerinin gelişimi kelimeler ve cümlelerin birbirine bağlanmasını yardımcı olmaktadır. Çizme, boyama, resim yapma ve yaptığı resimlerdeki olayları ve konumları anlatma gibi etkinlikler ise görsel motor algısını geliştirmeye yöneliktir. Bu tür etkinlikler çocukların dil deneyimleri kazanma, yer-yön tayin etme, el göz koordinasyonu kurma gibi okuma yazma için gerekli olan becerilerin gelişimini sağlamaktadır (Wifret,1993:23)
  


İlkokula hazırlıkta temel olan becerilerin gelişimini desteklemeye yönelik çalınmalar:
 
¢Görsel Algı Çalışmaları: El-göz koordinasyonu, şekil-zemin ayrımı, şekil sabitliği, mekânda konum, mekânsal ilişkiler, hız, vb.
¢İşitsel Algı Çalınmaları (Fonolojik duyarlılık): Dinleme, konuşma, sesleri hissetme, ayırt etme, aynı sesle başlayan ve biten kelimeler üretme vb.
¢Dikkat ve Hafıza Çalışmaları: Benzerlikleri ve farklılıkları bulma, akılda tutma, hatırlama vb.
 
¢Temel kavram çalınmaları (Program kitabındaki kavram listesinde bulunan ve diğer gerekli görülen kavramlar ile ilgili çeşitli çalışmalar)
¢Problem çözme ve tahmin çalışmaları
¢Kalem kullanma ve el becerisi çalışmaları (kalemi doğru tutabilme, kalem kontrolü ve doğru kullanabilme, bunlara ek olarak çizme, boyama, kesme, katlama, yoğurma, yapıştırma vb.)
¢Özbakım becerilerini geliştirme çalışmaları
¢Güven ve bağımsız davranış geliştirme çalışmaları
¢Sosyal-duygusal olgunluk geliştirme çalışmaları
¢Okuma-yazma farkındalığı ve motivasyon geliştirme çalışmaları
¢Duyu eğitimi çalışmaları
¢Nefes ve ritim çalışmaları vb.