ÇOCUKLARDA DİL GELİŞİMİ
Çocuklardaki dil gelişiminin normal gidişatını bilmek, gelişim takibi açısından önemlidir. Yine de sağlıklı dil gelişiminde çocuklar arasında bireysel farklılıklar görülebilir.
Yeni doğan bebekler, doğuştan insan sesini tercih ederler.
Bu nedenle çocuk etraftaki konuşmaları duydukça anadilini
hızla öğrenir. Bebekler insan sesine bedensel hareketler
yaparak tepki verirler ve bir aylık oldukları zaman,
kendiliğinden sesler çıkarırlar, 2-3 aylıkken ise anadilinde
olmayan, evrensel sesler üretirler. Bu bir imitasyon değildir,
sağır bebeklerde aynı sesleri çıkarırlar. Ancak altı ay ve
sonrasında anadilinde olmayan sesler sağır olmayan bebek
tarafından çıkartılmaz. Sağır bebeklerde ise çıkarılan sesler azalır. Dört ay ve sonrası bebeklerde agulamalar başlar.
Sonrasındaki evrelerde ise heceleme ve konuşmayla devam eder.
Konuşarak iletişim kurmak insanı diğer canlılardan farklı kılan
ve insan için en temel fonksiyonlardan biridir. Bebek,
biyolojik olarak dil öğrenme ve kullanma yeteneği ile dünya
ya gelir, ancak dil gelişimi gerçekleşmesi için kendisiyle
konuşulması gerekmektedir, böylece çocukta anlama ve
konuşma gerçekleşir. Çocuğun bulunduğu sosyal ortamlar,
ailenin sosyoekonomik ve kültürel düzeyi ve çocuğun
oynadığı oyunlar konuşmayı etkiler. Yetişkinler, konuşmaları
ile çocuklara “model” olurlar. Bu nedenle, yetişkinler doğru
telaffuz ve düzgün cümleler kullanmalıdırlar. Çocuğun
söylediği yanlış sözcükler, yetişkinler tarafından sözcüğün
doğrusunu söyleyerek düzeltilmelidir.
Birçok araştırmalarda kız çocukların dil gelişimlerinin daha
hızlı olduğu tespit edilmiştir, bunun nedeni kız çocukların
beyinlerinin sol lobları daha baskın olduğundandır.
Belirli bir süre içinde, kız ve erkek çocukların dil gelişimleri
doğal bir şekilde aynı seviyeye gelmektedir.
İşitme sorunu olmayan ve gelişimi normal olan çocukların, dil
gelişiminin yaşına uygun olmamasının nedenleri ciddi fiziksel
hastalıklar, duygusal faktörler ya da evdeki koşullar olabilir.
Bütün dünya da çocuklardaki dil gelişi aynı şekilde
gerçekleşir. Alttaki gelişim şemasında çocuktaki dil gelişimi
genel olarak sunulmuştur.
YAŞ
|
DİL GELİŞİMİ
|
0-6 hafta
|
Ağlama evresi
İnsan sesine tepki verir. İhtiyaçları için ağlar.
|
1 ay ve sonrası
|
İleride konuşmanın alt yapısını oluşturacak bazı sesler çıkarır; o- u gibi.
|
4 ay ve sonrası
|
Agulama / babıldama evresi
Hece içeren ve ton yüksekliği değişen sesler, ünlü ve ünsüzleri birlikte çıkarılmaya başlar, Ba-ba, ma-ma, ta-ta, de-de gibi sesler. Çıkarılan sesler ve heceler evrensel ve anadiline özgün değildir.
|
6 ay ve sonrası
|
Çağıldama/ heceleme Evresi
Ma-ma-ma-ma gibi tekrar eden heceler olur. Üç heceli kelimeler de olabilir ancak kavram gelişimi başlamamıştır. Çıkan sesler dil kullanımına benzemeye başlar ve kendi ana dilinin vurgulamalarına benzer tonda sesler çıkarır. Kullanılmayan sesler ise giderek yok olur.
|
8 ay ve sonrası
|
Sosyal agulamalar ve dil imitasyonları olur.
|
10-12 ay arası
|
Agulamalardan gerçek dile geçiş olur.
|
1 yaş ve sonrası
|
Tek sözcük evresi / morgem
Bir sözcükle çok şey anlatılmaya çalışır ve farklı anlamlar üretir. Örneğin, çocuğun “su”, demesi “su istiyorum” anlamında kullandığı anlaşılır. Kelime kavram gelişimi olur. Kavrama, sözcük üretiminden önce gelişir.
|
1.5 yaş ve sonrası
|
Telgrafik Konuşma evresi (Kelimelerin Birleştirilmesi)
İki kelimeli basit cümle kurulur. İki kelime bir cümle içinde kullanılır ve sözcükler arasında bağlaç kullanılmadan yapılan konuşmalardır; “Anne su”, gibi.
|
2-3 yaş arası
|
İlk Gramer Evresi (Cümle yapısını kavrama)
Aşırı /eksik kurallaştırma ve benmerkezci konuşma olur. Sözcüklerin sonuna –yor veya –dı eki getirebilir.
Kelime hazinesi artar, cümlelerde kullanılan kelime sayısı artar. |
3-6 yaş arası
|
Dil gramerini anlar ve gramer yapısı hızla gelişir. Daha fazla kelimelerle cümleler kurabilir. Cümlede isim, fiil ve sıfat gibi yapılar öğrenilir.
|
5-10 yaş arası
|
Detaylı ve kompleks (karmaşık) gramer yapısını anlar ve kullanabilir.
|
Çocukların bir ve beş yaş arası kelime dağarcığı hızla artar. Çocuğun ortalama bildiği kelime miktarı çevresel etkenlere de bağlıdır. Alttaki şema da ortalama verilmiştir.
YAŞ
|
ORTALAMA KELİME
|
8 AY
|
0
|
10 AY
|
1
|
1 YAŞ
|
13
|
1 YAŞ; 3 AY
|
19
|
1 YAŞ; 6 AY
|
22
|
1 YAŞ; 9 AY
|
118
|
2 YAŞ
|
200-300
|
3 YAŞ
|
900
|
5 YAŞ
|
2000
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder