12 Mayıs 2015 Salı

Berard AIT Metodu Nedir?


H_V_Pojken_-_kopia_d



BERARD AIT METODU /İŞİTSEL ALGI EĞİTİMİ
OKUL ÖNCESİ-İLKÖĞRETİM-ÜNİVERSİTEYE HAZIRLIK-ÖZEL EĞİTİM ÖĞRENCİLERİ İÇİN, EĞİTİM VE ÖĞRENİMDE EN YÜKSEK VERİMİ ALABİLMELERİNİ SAĞLAMAK İÇİN, ÇALIŞTIĞI İŞİNDE EN YÜKSEK VERİMİ ALMAK VE KARİYER YAPMAK İÇİM, YABANCI DİL ÖĞRENMEK İÇİN, KALİTELİ BİR YAŞAM İÇİN KONSANTRASYON ARTIRICI, ALGI AÇICI VE ODAKLANMA SAĞLAYICI BİR ÖN EĞİTİMDİR…
Berard AIT Eğitimi, algının en kısa yolu olan sağ kulak-sol zihin bağlantısının güçlendirilmesi eğitimidir. Sol kulak ağırlıklı işitsel algı,  halk arasında  ‘jetonun geç düşmesi’ olarak bilinir. Zihnimizde iki işitme merkezimiz ama sözel ve sayısal  bir algılama ve yorumlama merkezimiz olduğundan ve bu merkezin de sol zihnimizde bulunmasından dolayı sol zihnin eğitiminin önemi açıktır. Sol zihni eğitmek için sağ kulağın işlenmiş müzikle (müzikteki alçak ve yüksek frekanslarla) eğitilmesi ve zihnin  yeni yollar bularak, kendini eğitmesidir.
Berard Metodu, uygulamalarda 30′ar dakikalık dinletiler halinde yapılır. 20 kez süreklilik taşıyacak şekilde dinletilere devam edilir. 10 günde, en az 3 saat ara ile 2 kez uygulama yapılabildiği gibi günde bir kez olarak eğitim 20 günde de tamamlanabilir. Öğrencimiz uygulama sırasında MOZART ETKİSİ‘ni yaratan müziği dinleyerek Berard Eğitimini alır.
Sağ ve sol zihnimizde birer işitme merkezimiz olmasıma karşın algı ve yorum merkezimiz sadece sol zihnimizde bulunur. İşitmenin olduğu anda algılama olabilmesi için iki zihin yarım küremizi birleştiren çizginin sadece bir kere geçilmesi gerekir. İşitsel Algı’da  iyi işitiyor olmanın bir fonksiyonu yoktur. İyi işiten bir kişinin de işitsel algısı düşük olabilir. Sol zihindeki işitme merkezine ulaşan ses, zaman kaybı olmadan anında algılanır. Bu nedenle Berard İŞİTME=DAVRANIŞ demiştir. Davranışlar hangi kulak ağırlıklı işitsel algıya  bağlı olarak, olumlu ya da olumsuz davranışlar olarak sergilenebiliyor. Sol kulak baskın işitsel algı varsa, çocuğun davranışları da olumsuz oluyor çünkü kelimelerin içeriğini anlamada zorlanıyor.  Sağ ve sol kulak algılaması eşitse veya sağ kulak baskın algılama varsa çocuk hemen algıladığı için annebaba ve öğretmene itaat etmesi kolaylaşıyor, davranışlar istenen davranış oluyor.
Sağ ve sol zihnimizin dengeli ve işbirlikçi olması; öğrenme, öğrendiğini saklama ve yeri gelince bu bilgileri kullanabilme açısından çok büyük önem taşıyor. Matematik problemlerini çözerken sol zihnimizdeki sayılara ihtiyaç duyarken aynı zamanda sağ zihnimizin yaratıcılığının işbirliğine ihtiyacımız vardır. Aynı şekilde konuşurken kelimeleri ve anlamlarını sol zihnimizden alırken, kelimelere vereceğimiz ritim, vurgulama ve duygusallık da sağ zihnimizden geliyor. Okula başlayana kadar her şeyi sağ zihnimizle öğrendiğimiz, okulla beraber artık sol zihinle daha çok öğrenmek mecburiyetinde olunduğu için bu geçiş döneminde, çocuk ders esnasında , sıralar arasında geziyor ve öğretmenin konuşmalarını alışık olduğu tarzda yani sağ zihniyle algılamaya devam ediyor. Bunun sonucunda algılama ağır ve yavaş oluyor ki öğretmenin ve annebabanın istediği  davranışlar alınamıyor. Sağ zihin alışkanlığı devam ettiği için evde ödev yapmak  bir  işkence haline geliyor. Sağ/sol kulak işitsel algısının dengelenmesi gerçekleşince bu sorun büyük oranda ortadan kalkıyor.

  H_V_Pojken_-_kopia_d


Berard Metodu uygulanması için 3 yaşını doldurmuş olmak gerekir. Üst yaş sınırı ise yoktur. Guy Berard kendine Berard Eğitimini uygulayarak isim ve yüz hafızasını ve zihnini zinde tutmuş ve 98 yaşına kadar sağlıklı bir yaşlılık dönemi geçirmiştir. Berard Metodu insan hayatının her evresinde ve değişik şekildeki ihtiyaçlarımıza yardımcı olabilir. Özel eğitim alan bir çocuğun davranış sorunlarına çözüm getirebileceği gibi, ilkokula yeni başlayan çocukların sınıfa uyum sağlamasına yardımcı olur. Öğrenme zorluğu çeken, algısı yavaş olan öğrencilere yardımcı olduğu gibi, yüksek lisans yapan bir kişiye ya da kariyerini yükseltmek isteyen kişilere de yardımcı olduğu görülmüştür. Maria Callas, Pavorotti sesini en iyi şekilde kullanmak ve işitsel algısını en yüksek oranda kullanmak için yaptırmış olup, Gerard Depardeu çocukluğunda kekemeliğini kontrol altına almak için ve yetişkin yaşlarında ise İngilizceyi öğrenebilmek ve daha iyi telaffuz edebilmek için tekrarlamıştır. Sözel ve yazısal ifadeyi geliştirdiğinden birçok yazar, sanatçı ve seminer veren kişiler yararlanmaktadır. Motor hareketlerin gelişimine yardımcı olduğundan spor alanında Berard Eğitimi önemli bir yer tutmaktadır.
Ne Kadar Yararlanabilirim?
Çocuklarımızın, eşimizin ya da bir başkasının zeki olduğunu görürüz. Aynı zamanda da tüm kapasitesini kullanmadığını biliriz. Biraz gayret etse, diye düşünürüz. Yukarıdaki ilk şekilde görüldüğü gibi, kapasitemiz olduğu halde, yetenek ve becerilerimizi üst sınıra kadar kullanmayız. Algı ve yorum sistemimiz kapasitemizin ne kadar kullanılacağına karar verir. Sınava giren bir öğrencinin öksürük sesinden etkilenip, bildiklerini unutması mümkün olabildiği gibi, bir başka öğrencinin zihnine olumsuz düşüncelerin gelmesi de yorum sistemini ve buna bağlı olarak başarılarını etkileyebilir. İlk şekilde görüldüğü gibi A-B-C-D kişileri algı sistemlerinden farklı etkilendikleri için kapasitelerini tavana kadar kullanamıyorlar. Zeki ama… İstese yapar… diyoruz çünkü biz kapasiteleri olduğunu biliyoruz.
Bu durumda gerçekten yapabileceğimiz bir şey var mı? Çocuğumun kapasitesini en yüksek oranda kullanmasını, yaşadığı sorunları en aza indirmeyi ve hatta algısının iyi olmasını sağlayabilir miyim? Evet, kullanmamız mümkündür. Olan kapasitemi en üst seviyesine kadar kullanabilmem için algı ve zihin geliştirme yöntemleri üzerinde yıllardır çalışılmıştır. Geliştirilen ilk tekniklerden biri olan Berard AIT 1960 yıllarında inşa edilmiş olup, işitsel olarak algıladıklarımızın keskinleştiğini uzun yıllar boyunca verilen, uygulama sonuçlarına dayalı raporlarıyla kanıtlamıştır. İkinci şekilde, algı azlığı ya da bozukluğu nedeniyle kullanılamayan kapasitenin Berard AIT uygulamalarından sonra kullanılabilir hale gelmesi görülmektedir.
Berard AIT Metodundan ne kadar yararlanabiliriz? Bu sorunun cevabı da burada açık olarak görülüyor. Yararlanma derecesi Berard AIT öncesi kapasitenin hangi oranda kullanıldığına bağlıdır.  Diyelim ki B ve C durumunda ki kardeş Berard AIT öncesi kapasitelerini şekildeki gibi kullanıyorsa, işitsel algılarının yükselmesi de kalan boşluk oranında olacaktır. Bu nedenle kişinin önceden ne kadar yararlanacağını bilemiyoruz. BerardAIT’nin, kişinin kapasitesini sonuna kadar kullanabilme olanağını sağladığını biliyoruz.

 

Neden Berard Metodunu tercih edeyim?
Berard AIT’nin pratik bir yöntem olduğu açıkça görülebilir;
Sadece 10 günde  iki kez 30’ar dakikalık dinletileri var,
Zaman ve sürenin kısa olması Berard AIT eğitim ücretinin de ekonomik olmasını sağlıyor,
3 yaş gibi çok erken yaşta uygulamadan yararlana biliniyor,
Tek gerekli olan şey (özel eğitim öğrencileri ve küçük çocuklar için) kulaklık kullanabilmesi. (Kulaklığa alışkın olmayanlara Berard AIT Merkezlerinde yardım edilir.)
Referans olarak incelenebilecek araştırmalar ve test sonuçlarının verildiği raporlarda, davranışlarda ve öğrenme ile ilgili konularda gelişim açıkça görülüyor.
ÇOCUKLARDA BERARD EĞİTİMİ
·         Dikkati yoğunlaştırır,
·         Algı yükselir,
·         Dil öğrenmeyi kolaylaştırır,
·         Sözel ifade artar,
·         Direnç gösteren çocuklarda uysallık ve öğrenmeye istek görülür,
·         Aile ile işbirliği artar,
·         Arkadaşlarıyla geçimi çok iyi duruma gelir, iyi iletişim kurar,
·         Söz dinleme eğilimi yükselir,
·         Okuma ve konuşma becerisi güçlenir,
·         Özgüven artar,
·         Motor hareketler gelişir,
·         İletişimin gelişmesi ile ailede ahenkli bir yaşam oluşur.

ÖĞRENCİLERDE BERARD EĞİTİMİ
·         Dikkati yoğunlaştırır,
·         Derse odaklandırır,
·         Zihin dikkati dağıtan sesleri kontrol altına almayı öğrenir,
·         Öğrenmeyi kolaylaştırır,
·         Öğrenmeyi hızlandırır,
·         Derse çalışma isteğini artırır,
·         Hafızayı kuvvetlendirir,
·         Özgüveni artırır,
·         Sözel ve yazılı ifade ar,
·         Sınav stresi yok olur,
·         Zamanı iyi kullandırır,
·         Dikkat ve işlem hatalarını azaltır.

YETİŞKİNLERDE BERARD EĞİTİMİ
·         Dikkati yoğunlaştırır,
·         Özgüven artar,
·         Akademik performans yükselir,
·         Hafıza (isim-yüz) güçlenir,
·         Dikkati aynı anda birkaç konu üzerinde odaklayabilmeyi ve bunlar arasında gidip gelmeyi kolaylaştırır,
·         Kişisel gelişime yardım eder,
·         Stresi yönetmek kolaylaşır,
·         Endişeleri yönetebilimeyi öğrendirir,
·         Bazı sesten olan kişilere (kulak içinde gelen) yardımcı olur,
·         Stresi dayanıklık yükseldiğinden uyku düzene girer.

    KONUŞMA GECİKMESİ
Yaşı geldiği halde konuşma gelişimi yavaş olan çocuklarda  Berard Metodu’nun hızlı bir başlangıç olduğu  1960 yılından bu yana  eğitim verilen öğrencilerin gözlem raporlarında görmekteyiz. Berard Metodu algı-    motor-yorum yetilerimizi artırarak bilgi alma yetimizi de yükseltir. Bu sayede konuşamayan bir çocuk Berard Eğitiminden sonra konuşma eğitimine en üstün kaabiliyeti ile cevap vereceğinden hemen konuşma  terapistlerinden eğitim almalıdır. Dil-konuşma terapisti, kendi özel dünyasından çıkan ve öğrenmeye hazır öğrencisi ile çalışıp öğrencisini iletişim kurmada en yüksek noktasına çıkarır.
Öğrenme zorluğu olan, geç öğrenen, algısı yavaş olan, harfleri ve heceleri karışık yazan, harfleri doğru kullanamayan öğrenciler Berard Metodu ile eğitim aldıktan sonra açılan algıları ve bunun sonunda  konsantrasyon ve odaklanma güçlenmesi ile büyük adımlar atmaktadır.
Berard Metodu bir ÖN EĞİTİM’ dir. Berard Eğitimi sonrası çocuk/öğrenci,  öğrenimde iyi sonuçlar alır. Konuşma eğitimi, geç öğrenme eğitimi, harf-sayı karıştırmama eğitimi ya da ilköğretim-liseye giden öğrenci,  Berard Metodundan sonra en yüksek verimi alır.
   KEKEMELİK ÖN EĞİTİMİ
Konuşma Bozukluklarında ki bu da farklı bozukluklar şeklinde görülebilir. Bunlardan bazıları; hiç konuşamamak, birkaç kelime konuşmak, bazı harfleri söyleyememek, yarım konuşmak, utanma yüzünden  konuşamamak ve kekelemek sayılabilir. Bütün bu durumlarda çocuğun ve kişinin hangi eğitimi alırsa alsın ilk uygulanan eğitim Berard Metodu olduğu takdirde konuşma terapisi ve kekeleme eğitiminde büyük bir  sıçrama yaptığı hatta bazen birkaç yıllık bir ilerleme kaydedildiği görülmektedir. Öncelikle konuşmaya fiziksel bir engel olmadığı bilinmelidir. Fiziksel bir engel olmadığı halde konuşma yoksa, motor hareketleri  (konuşma için gerekli olan ince motor)  ve zihindeki yorum merkezini harekete geçirdiğinden ön eğitim olarak çocuğa Berard Metodu uygulanınca konuşma terapisinden alınan sonucun,  Berard Metodu Eğitimi ,  doğrudan konuşma veya konuşma takılması terapisi verilen çocuklara oranla, daha kısa zamanda ve daha hızlı olduğu görülmektedir.
   OKUMA-YAZMA SORUNU
Yapılan istatistiklerde, öğrenme gecikmesi olduğu durumlarda öğrenciye uygulanan İşitsel Algı Eğitimi sonrasında öğrencinin bu sorunu büyük ölçüde aştığı görülmüştür. 1960’larda Berard, kendi çocuklarında bu  soruna çözüm ararken ulaştığı İşitsel Algı Eğitimi sonrasında kendi çocuklarına ve dünyadaki diğer çocuklara da yardımcı olmuştur. 8.000 kişiye uygulama yapan Berard eğitimin sonuçlar hakkında sağlam  kanıtlara sahip olmuş ve daha sonra yapılan istatistikler  de  bu sağlamlığı kanıtlamıştır. Bugün Disleksi olarak bilinen öğrenme güçlüğü Berard Metodu sayesinde büyük ölçüde aşılmaktadır. Berard Metodu;  okuma, yazma ve öğrenme bozukluklarında bir ön eğitim olarak algının açılmasını sağlayıp, öğrenmenin temel tuğlalarını örer. Bu eğitim sonucunda öğrenci öğrenmeye zihin yolları olarak açık olduğundan bilgi  depolamada kolaylık yaşar.
Nasıl oluyor da Berard Metodu öğrenmede kolaylık sağlayabiliyor? Metot öncelikle öğrenmede gerekli olan sağ ve sol zihnin birlikte çalışmasını sağlar. Sol zihnin anlama-yorum-inceleme-içerik-kelimeler ve sayılar  gibi gerekli tuğlaların birleştirilmesi için sağ zihnin yardımına ihtiyacı vardır. Motor hareketlerimiz ile (okuma-yazma-konuşma)  öğrenme gerçekleşir. Öğrenmenin kısa yolu sağ kulak baskınlığı ollduğunu daha  1960’lı yıllarda anlatan ve eğitimini bunun üzerine kuran Berard: ‘Sağ kulaktan gelen seslerin, konuşma ve yorum (kelimeler ve sayıların sol zihnimizde bulunduğunu düşününce) merkezinin bulunduğu sol zihne  doğrudan ulaşması öğrenmede hız kazandırdığı gibi öğrenciye öğrenmekten de keyif aldırmaktadır’. Öğrenmenin en kısa yolu sağ kulaktır çünkü sol zihne en kısa yoldur, diyen Berard öğrenmede yavaşlığı olan  çocuk ve yetişkinlerin öğrenmenin uzun yolu olan sol kulak baskın dinleme yaptıklarını söylemiştir. Berard Eğitimi sonrası bu kişilerde sağ kulak baskınlığı ya da eşit baskınlık oluştuğundan öğrenmenin hız  kazandığını ve çocukların okumayı sevdiğini göstermiştir. Öğrencide, öğrenme yavaşlığı ve kitap okumaya isteksizlik varsa,  disleksi ihtimali düşünülmelidir. Öğrenime başlamadan önce uygulanacak olan Berard  Metodu ile öğrencinin önündeki zor yol kısalacaktır.
   MOTOR HAREKETLERİN GELİŞİMİ
Motor hareketlerin gelişebildiğine dair çarpıcı bir örnek aşağıdaki resmde görülmektedir. 12 yaşında İsveçli otizmli bir kız öğrencinin Berard Metodu Eğitiminden önce çizdiği bir at resmi. Aşağıda gördüğünüz diğer  at resmi gene aynı öğrenciye ait. İkinci at resmini Berard Eğitimini bitirdikten 5 ay sonra çizmiştir. 5 ay gibi bir sürede algı değişimini bu kadar net görebiliyoruz. Berard Metodu Eğitimi sırasında, daha müzik  dinletileri sırasında öğrencilerdeki değişiklikleri, genelde çocuğu daha seyrek gören akrabalar belirgin farkederler. Aslında bunlar küçük değişimlerdir. Gelişimin tam yerine oturması 6 ay alır. Bundan sonra  çocuğun diğer eğitimlerine çok özen gösterilmelidir. Otizmli ve öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin algısının her seferinde daha ileri taşınması için eğitimin tekrarlanmasına gerek duyulabilir. Berard Metodu’nundan  en yüksek verimi almak için; çocuğun eğitim sırasında sağlıklı kulaklara sahip olduğuna dikkat etmek gerekir. Eğitim sonrası kulaklıkla müzik dinletmemeli ve kulaklarına su kaçmaması için havuzdan-denizden  çıktıktan sonra kulaklar kurulanmalıdır.

Berard Metodu 1960'tan bu yana Dünya'da
ve
2004'ten bu yana TÜRKİYE de hizmet veriyor.

"İşitsel Algı Eğitimi/Berard AIT metodu bir algı eğitim yöntemidir. Herhangi bir şekilde tıbbi ve hastalık 
iyileştirici  tutum taşımaz."



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder