24 Aralık 2013 Salı

D.AUSUBEL Anlamlı Öğrenme

D.AUSUBEL Anlamlı Öğrenme

Ausubel’in “anlamlı öğrenme” 
(meaningfull learning) teorisi, 
bilgilerin öğrenciye sunularak 
kazandırılmasıdır. 


Sunuş Yoluyla Öğrenme;

 Bilgilerin çok dikkatli düzenlenmesi 
 Bıralanması 
Ve öğrencinin alabileceği tarzda verilmesi 

sürecidir. 

Anlamlı Öğrenmenin Başlaması İçin
1- Öğrenilecek bilgiler kendi 
içinde bir bütünlük ve 
anlamlılık taşımalı;
2- Anlamlı öğrenme için 
öğrencide olumlu yönde 

hazırlık olmalıdır.

Hazırlanmış Bilgilerin Öğrencilere Sunularak 
Öğrenilmesinde şu hususlar yer alır:
1- Anlamlı öğrenmede; öğretmenin konuyu 
açıklaması yanında öğrencinin ilgili konuda 
düşüncelerini, takıldığı noktaları, yeni bilgiler 
arasındaki ilişkileri ve sonuçları ortaya çıkarması 
istenir.
2- Ağırlık anlatım ve konuşmadadır, fakat bol 
örnek kullanılmalıdır.
- soru-cevap ve tartışma teknikleri kullanmalı,
- resimlerle şemalar üzerinde çalışılmalı,

- görsel araç ve çizimlerle desteklenmelidir.
3- Tümdengelim düşünme yolu kullanılır. 
Genel ilke ve kavramlar önce, ayrıntılar 
bunlara bağlı olarak açıklanır veya 
gruplanır.
4- Mantıklı bir süre içinde gerçekleşir. 
Açıklanacak konu, bütünlük içinde ve 
konuyu oluşturan unsurların birbirleriyle 
ilişkileri görülecek şekilde sıralanmalı ve 

işlenmelidir.

Anlamlı Öğrenmede 
Organize Edici Bilgiler (organizer)
 Organize edici; bir kavram, ilke, bir 
genelleme ve bir kural olabilir.
Örneğin; İlkokulda üçgenlerin isimlendirilmesini işleyen 
bir öğretmenin “Üçgenler açılarına ve kenarlarına 
göre isimlendirilir” diye bir kuralla başlangıç 
yapmasında, söz konusu kuralın “organize edici” bir 

bilgi özelliği vardır.

Organize ediciler, daha sonra öğrenilecek 
bilgileri anlamlı bir duruma getirirler. 
Bunlar yoluyla ayrıntılı bilgilerin anlamlı 
olarak yerleştirileceği çerçeve hazırlanmış 
olur. Diğer bir ifade ile organize ediciler, 
öğrencinin daha önce öğrenmiş olduğu 
bilgilerle yeni bilgiler arasında köprü görevi 
görür.
Başka bir örnek ise; ders kitapları yada bilimsel 
makalelerin başındaki özetler, konunun anahtar 

kelimeleri birer organize edicidirler.

Organize Ediciler ikiye ayrılır:
1- Açıklayıcı (hiç karşılaşılmamış konu 
hakkında genel açıklama)
2- Karşılaştırıcı (benzerlik ve farklılıkları 
ortaya koyacak şekilde yapılan genel 

açıklama)

Anlamlı Öğrenmede 
Anlatım Tekniğinin Kullanılması
Takrir çok dikkatli kullanılmalı. Bunun için;
 1- Öğrencinin öğretilecek konuda hazır 
bulunuş düzeyini anlamak 
 2- Öğrenciye kazandırılacak bilgiyi seçmek
 3- Öğrencilere bir bilgi yığını sunmak 
yerine önemli noktaları açıklamak, temel 
kavram ve ilkeleri vurgulamak ve dikkat 

çekmek.

4- Kullanılacak örnekler, öğrencilerin 
geçirmiş olduğu yaşatılara uygun olmalı.
 5- Ders kitabı kaynaktır, fakat olduğu gibi 
aktarılmamalı.
 6- Anlatıma geçmeden organize edicilerin 
ve bilgilerin kapsamına girecek temel 
kavram ve genellemeler önceden 

tanımlanmalı ve hazırlanmalı. 

Ausubel, ezberci öğrenme yerine alternatif olarak 

anlamlı öğrenme modelini geliştirmiştir.



KAYNAKÇA:
1. YAPICI, Ş., M., 2005, Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, Anı 
Yayıncılık, Ankara.
2. SELÇUK, Z., 2004, Gelişim ve Öğrenme, Nobel Yayıncılık, 
Ankara.
3. AYDIN, A., 1999, Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, Anı Yayıncılık, 
Ankara.
4. FİDAN, N., Okulda Öğrenme ve Öğretme, Alkım Yayınevi, 
Ankara.
5. ATAMAN, A., 2004, Gelişim ve Öğrenme, Gündüz Eğitim 
Yayınevi, Ankara.
6. www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/kitaplar/kimya/wite3.doc
(23.03.2006)
7. www.toget.net/articles/3114.htm.95k (23.03.2006)
8. tr.wikipedia.org./wiki/D._Ausubel’in_Ögrenme_Kuramı_15k 
(23.03.2006)
9. www.yedinisan.k12.tr./ogretim_yontem_veteknikleri.ppt. 
(26.03.2006)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder