Ausubel’in “anlamlı öğrenme”
(meaningfull learning) teorisi,
bilgilerin öğrenciye sunularak
kazandırılmasıdır.
Sunuş Yoluyla Öğrenme;
Bilgilerin çok dikkatli düzenlenmesi
Bıralanması
Ve öğrencinin alabileceği tarzda verilmesi
sürecidir.
Anlamlı Öğrenmenin Başlaması İçin
1- Öğrenilecek bilgiler kendi
içinde bir bütünlük ve
anlamlılık taşımalı;
2- Anlamlı öğrenme için
öğrencide olumlu yönde
hazırlık olmalıdır.
Hazırlanmış Bilgilerin Öğrencilere Sunularak
Öğrenilmesinde şu hususlar yer alır:
1- Anlamlı öğrenmede; öğretmenin konuyu
açıklaması yanında öğrencinin ilgili konuda
düşüncelerini, takıldığı noktaları, yeni bilgiler
arasındaki ilişkileri ve sonuçları ortaya çıkarması
istenir.
2- Ağırlık anlatım ve konuşmadadır, fakat bol
örnek kullanılmalıdır.
- soru-cevap ve tartışma teknikleri kullanmalı,
- resimlerle şemalar üzerinde çalışılmalı,
- görsel araç ve çizimlerle desteklenmelidir.
3- Tümdengelim düşünme yolu kullanılır.
Genel ilke ve kavramlar önce, ayrıntılar
bunlara bağlı olarak açıklanır veya
gruplanır.
4- Mantıklı bir süre içinde gerçekleşir.
Açıklanacak konu, bütünlük içinde ve
konuyu oluşturan unsurların birbirleriyle
ilişkileri görülecek şekilde sıralanmalı ve
işlenmelidir.
Anlamlı Öğrenmede
Organize Edici Bilgiler (organizer)
Organize edici; bir kavram, ilke, bir
genelleme ve bir kural olabilir.
Örneğin; İlkokulda üçgenlerin isimlendirilmesini işleyen
bir öğretmenin “Üçgenler açılarına ve kenarlarına
göre isimlendirilir” diye bir kuralla başlangıç
yapmasında, söz konusu kuralın “organize edici” bir
bilgi özelliği vardır.
Organize ediciler, daha sonra öğrenilecek
bilgileri anlamlı bir duruma getirirler.
Bunlar yoluyla ayrıntılı bilgilerin anlamlı
olarak yerleştirileceği çerçeve hazırlanmış
olur. Diğer bir ifade ile organize ediciler,
öğrencinin daha önce öğrenmiş olduğu
bilgilerle yeni bilgiler arasında köprü görevi
görür.
Başka bir örnek ise; ders kitapları yada bilimsel
makalelerin başındaki özetler, konunun anahtar
kelimeleri birer organize edicidirler.
Organize Ediciler ikiye ayrılır:
1- Açıklayıcı (hiç karşılaşılmamış konu
hakkında genel açıklama)
2- Karşılaştırıcı (benzerlik ve farklılıkları
ortaya koyacak şekilde yapılan genel
açıklama)
Anlamlı Öğrenmede
Anlatım Tekniğinin Kullanılması
Takrir çok dikkatli kullanılmalı. Bunun için;
1- Öğrencinin öğretilecek konuda hazır
bulunuş düzeyini anlamak
2- Öğrenciye kazandırılacak bilgiyi seçmek
3- Öğrencilere bir bilgi yığını sunmak
yerine önemli noktaları açıklamak, temel
kavram ve ilkeleri vurgulamak ve dikkat
çekmek.
4- Kullanılacak örnekler, öğrencilerin
geçirmiş olduğu yaşatılara uygun olmalı.
5- Ders kitabı kaynaktır, fakat olduğu gibi
aktarılmamalı.
6- Anlatıma geçmeden organize edicilerin
ve bilgilerin kapsamına girecek temel
kavram ve genellemeler önceden
tanımlanmalı ve hazırlanmalı.
Ausubel, ezberci öğrenme yerine alternatif olarak
anlamlı öğrenme modelini geliştirmiştir.
KAYNAKÇA:
1. YAPICI, Ş., M., 2005, Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, Anı
Yayıncılık, Ankara.
2. SELÇUK, Z., 2004, Gelişim ve Öğrenme, Nobel Yayıncılık,
Ankara.
3. AYDIN, A., 1999, Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, Anı Yayıncılık,
Ankara.
4. FİDAN, N., Okulda Öğrenme ve Öğretme, Alkım Yayınevi,
Ankara.
5. ATAMAN, A., 2004, Gelişim ve Öğrenme, Gündüz Eğitim
Yayınevi, Ankara.
6. www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/kitaplar/kimya/wite3.doc
(23.03.2006)
7. www.toget.net/articles/3114.htm.95k (23.03.2006)
8. tr.wikipedia.org./wiki/D._Ausubel’in_Ögrenme_Kuramı_15k
(23.03.2006)
9. www.yedinisan.k12.tr./ogretim_yontem_veteknikleri.ppt.
(26.03.2006)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder