Öğretim Teknikleri
Öğretim materyallerini sunmada ve öğretim
etkinliklerini yapılandırmada izlenen özel bir
yoldur.
Teknik, bir öğretme yöntemini uygulamaya koyma
biçimi, ya da sınıf içinde yapılan işlemlerin bütünü
olarak tanımlanabilir.
Öğretim Tekniklerini Sınıflandırma
Yaygın Olarak Kullanılan Teknikler
A- Grupla Öğretim Teknikleri:
Beyin Fırtınası
Soru-Cevap
Drama ve Rol Yapma
Benzetim
Mikro Öğretim
Eğitsel Oyunlar
İkili ve Grup Çalışmaları
Grup 66
Altı Şapkalı Düşünme
B- Bireysel Öğretim Teknikleri:
Bireyselleştirilmiş Öğretim
Programlı Öğretim
Bilgisayar Destekli Öğretim
Beyin Fırtınası
Birden fazla kişinin bir araya
gelerek,
bir konuyla ilgili yaratıcı fikirlerini
tartışmaksızın açıklayarak,
birbirleriyle fikir alış-verişinde
bulundukları,
bireyin yaratıcı düşünme gücünü
geliştiren bir öğretim tekniğidir.
Beyin Fırtınası Tekniğinde Amaç
Bir konuya çözüm getirmek
Karar vermek
Hayal yoluyla düşünce ve fikir
üretmek
Beyin fırtınası tekniği “Buluş fırtınası” olarak da bilinir.
Beyin Fırtınası Tekniğinin İlkeleri
Olası bütün çözümler ileri sürülür
Önerilen bir çözüm başka çözüm önerilerinin ortaya
çıkmasını sağlar (Güdülenmiş çağrışım)
Önerilen çözümleri (fikirleri) savunmak gerekmez.
Fikirler hızla ifade edilir ve yazıya geçirilir
Fikirler değerlendirilir.
Beyin fırtınasında seçilecek problem basit ve sınırlı olmalı, karmaşık ve çok genel problemlerden
kaçınılmalıdır.
Seçilen konu (çözülecek problem) tartışılabilecek nitelikte ve öğrencinin ilgi alanı içerisinde yer almalıdır.
Beyin Fırtınası Tekniğinin İşleyişi
Amaç veya sorun saptanmalı
Zaman sınırı getirilmeli
Katılım sağlanmalı
Eleştiri yapılmalı
Tartışma sonunda bir analiz, değerlendirme ve yeniden örgütlenme yapılmalı.
Beyin Fırtınası Tekniği Kullanılırken Yapılması Gerekenler
Serbest ve neşeli bir ortam yaratılmalı
Uçuk fikirlerin ifade edilmesine izin verilmeli
Değerlendirmenin zamanında başlaması sağlanmalı
Tüm düşünceler numaralanmalı
Fikir üretme tıkandığında sorun yeniden tanımlanmalı
Yöneten eleştirel tutum takınmamaya özen göstermeli.
Asla ses kayıt cihazı kullanılmamalı
Kimseyle dalga geçilmemeli
Çalışmayı başkalarının izlemesine izin verilmemeli
Yeni fikirlerin üretilemediği durumlarda çalışma sona
erdirilmeli.
Beyin Fırtınasının değerlendirilmesi:
a- Çalışmaya katılan herkesin katılımı ile, veya
b- Seçilecek küçük bir grup tarafından yapılabilir.
Soru Cevap
Her düzeyde davranışın kazandırılmasında,
her konu alanında ve
her türlü gruplar için kullanılabilecek bir tekniktir.
Soru-Cevap Tekniğinin İlkeleri
Sorular bütün sınıfa yöneltilmeli
Gönüllü öğrencilere öncelik verilmeli
Kolay sorular yavaş öğrenenlere yanıtlatılmalı
Öğrencilere (yanıt için) yeterli zaman verilmeli.
Doğru yanıtlar anında pekiştirilmeli
Yanlış yanıtlar düzeltilmeli
İpuçları ve yan sorular sorulmalı
Öğrencilere soru yöneltildiğinde seçkisiz bir sıra izlenmeli
Tüm sınıfın katılımı sağlanmalı.
Öğrencilerin birbirlerine ve öğretmene sorular sormalarına
olanak tanınmalı.
Öğrencilerin düzeyi gözetilmeli.
Üzerinde durulacak önemli noktalarla
ilgili sorular hazırlanmalı,
Sorular dersten önce hazırlanmalı,
Soruların açık ve anlaşılır olmasına
dikkat edilmeli,
Soruların amacına uygun olmasına
dikkat edilmeli
İyi bir sorunun var olan bilgiyi
yoklamak yerine sınıfın üzerinde
çalıştığı konuyla ilgili sorunlara çözüm
arayıcı olması gerektiği unutulmamalı.
Drama
Drama, önceden yazılı bir metin
olmaksızın,
katılımcıların kendi yaratıcı buluşları,
özgün düşünceleri öznel anıları ve
bilgilerine dayanarak oluşturdukları
eylem durumları ve doğaçlama
canlandırmalarıdır.
Bu teknik hem oyuncuya hem de seyirciye yöneliktir.
Öğretmen yönetici rolündedir.
Öğrenciye sınırlama ve zorlama yoktur. Öğrenci o anda aklına geleni söyler.
Etkili ve dikkatli dinleme yeteneğini geliştirir.
Kişinin kendine olan güvenini artırır.
Anlama yeteneğini ve yaratıcılığı artırır.
Akıcı konuşmayı geliştirir.
Dile hakimiyeti ve iyi ifade yeteneğini geliştirir.
Bilgilerin etkili kullanımını sağlayarak onları pekiştirir.
Fazla araç-gereç gerekmez.
Oyunlar her zaman her yerde oynanabilir.
Doğal drama (radyo ve TV yayınlarını taklit etme vb.)
Biçimsel drama (kuklalar, pantomim vb.)
Küçük çocuklara uygulandığında basit ve kısa oyunlar seçilmeli.
Rol Yapma (Sosyodrama)
Öğrenci kendi duygu ve düşüncelerini
başka bir kişiliğe girerek ifade eder.
Yaratıcı düşünce önemlidir.
Deneysel bir eğitim tekniğidir.
İlk uygulamada gönüllüler seçilmeli.
Öğrenciler bir konuşma metninde geçen aynı cümleleri kullanma yerine (duruma uygun olma koşuluyla) kendi cümlelerini kullanabilmeliler.
Öğrenciye yapacağı (canlandıracağı) rol hakkında önceden genel bir bilgi verilmeli.
Benzetim
Öğrenmeyi desteklemek üzere gerçeğe uygun
olarak geliştirilen bir model üzerinde
yapılan bir öğretim yaklaşımıdır.
Örnekler:
Pilotların uçuş öncesi yapay koşullarda eğitimi,
Tıpçıların kadavra üzerinde çalışmaları,
İlk Yardım kursunda manken üzerinde çalışmalar.
Bu teknikte öğrenciler bir olaya katılırlar
ve ona şekil verirler.
Olay yapaydır ancak
öğrencilerin yaptıkları gerçektir.
Öğrencilerin rolleri, işlevleri, görev ve sorumlulukları
vardır.
Öğrenciler problem çözme ve karar verme durumundadırlar. Yani analiz, sentez ve değerlendirme yapmak durumundadırlar.
Öğrenci derse katılmakta, güdülenmekte, somut ve yaparak-yaşayarak öğrenme sağlanmaktadır.
Öğrenciye her zaman anında dönüt verilebilmelidir.
Öğrenciler bildikleri ilkeleri hayata geçirebilirler.
Öğrencilerin iletişim becerileri gelişir.
Mikro Öğretim
Öğretmen adaylarına hizmet öncesinde deneyim kazandırmayı amaçlayan bir tekniktir.
Yüz yüze eğitimin gerçekleştirilmesi için sınıf içinde uygulanır.
Bir öğretmen adayı bir dersin küçük bir bölümünü sunar
Öğretme işlemiyle ilgili olarak
sözlü,
yazılı (öneri, katkı ve eleştiriler) ve
teyple (ve video ile) dönüt alınır.
Alınan dönütler ışığında mikro ders yeniden düzenlenir.
Bu teknikte en önemli sorun doğal bir ortamın yaratılamamasıdır (Aynı düzeyde bilgiye sahip akran gruplarına ders verme söz konusudur ve bu da pek kolay değildir.).
Bu teknikte önemli olan bir konuyu öğretmek değil, bir tekniği uygulamaktır, öğretim basamaklarını başarıyla uygulamaktır.
Bir davranış seçilmeli,
Amaçlar belirlenmeli,
Ders planı hazırlanmalı,
Araçlar hazırlanmalı.
Sunuları yapacakların performanslarını değerlendirmek için "Değerlendirme formları" geliştirilmeli.
Belirlenen beceri ve davranışları değerlendirmede kullanılacak ölçütler saptanmalı.
Eğitsel Oyunlar
Öğrenilen bilgilerin pekiştirilmesini veya daha rahat bir
ortamda tekrar edilmesini sağlayan etkinliklerdir.
Eğitsel oyunlar öğrenmeye yönelik olmalıdır.
Oyunun kuralları sınıftaki herkesin etkin olarak katılımına
izin verebilmeli ve oyunun belli bir amacı olmalıdır. Oyunun
kuralları açık seçik anlaşılmalıdır.
Eğitsel oyunlara genellikle dersin ortasında ya da sonunda
yer verilmelidir.
Kaynakça
Bilen, M. (1999). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara:
Anı Yayıncılık.
Demirel, Ö. (2008). Öğretim İlke ve Yöntemleri:
Öğretme sanatı (14. Baskı). Ankara: Pegem A
Yayıncılık.
Senemoğlu, N. (2009). Gelişim, öğrenme ve öğretim:
Kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Ün-Açıkgöz, K. (2007). Aktif öğrenme. İzmir: Biliş
Eğitim Yayınları.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder