24 Aralık 2013 Salı

ROBERT GAGNE (1916-2002)ÖĞRENME KOŞULLARI MODELİ



Gagne, 1960’lı yıllarda yeni 
davranışçı ekolün temsilcilerinden 
biri olarak kabul edilirken, 
günümüzde daha çok bilişsel 
alanın bir temsilcisi olarak 
görülmektedir.


Gagne’nin öğrenme koşulları modeli, 
tüm disiplinlerin öğretim tasarımında 
kullanılmış, genel kabul görmüş bir 
modeldir.
Gagne’ye göre öğretimin amacı, 
öğrencilerin problem çözme 

becerilerinin geliştirilmesidir.


• Gagne’ye göre öğrenme, dışsal uyaranların 
bilişsel süreçlerle yapılandırılmasına bağlı bir 
işlemdir.
• Öğrenme, öğretim materyali, pekiştirme, tekrar 
gibi iç faktörlerin etkileşimine bağlıdır.
• Ancak bilişsel stratejiler içinde bireyin duygusal 
özelliklerini tanımlayan ilgi, beklenti, tutum ve 
değerlerde önemli bir etkendir. 
• Bu nedenle Gagne’nin yaklaşımı bilişsel öğrenme 
kuramlarının özgün bir sentezi olarak 

değerlendirilebilir.

GAGNE MODELİNİN UNSURLARI




  Gagne’nin öğrenme modeli şu varsayımlara dayanır.
• Birbirinden farklı öğrenme türleri vardır.
Örneğin, bir kavramın öğrenilmesi ile bir 
matematik probleminin çözümü, farklı 
öğrenme-öğretme etkinliği gerektirir.
• Öğrenme, birbirine dayalı aşamalı ve birikimli 
bir süreçtir.
Yeni öğrenme yaşantıları, daha önce 
edinilmiş bilgi becerilerle bütünleştirilerek 
öğrenilir.


 Farklı öğrenme ürünleri, farklı öğretme-
öğrenme stratejilerinin bir arada kullanılmasını 
gerektirir.

Öğretmen, öğrenme ürünlerinin niteliklerine 
uygun öğretim kuram ve ilkelerini etkili biçimde 
kullanabilecek mesleki yeterlilikler taşımalıdır.

Öğrenci kendi deneyimleri yoluyla yaparak,yaşayarak öğrenir.


Eğitimde öğretimden çok öğrenme, 
öğretmenden çok öğrencinin etkin olması 
gerekir.

Gagne’ye göre Öğrenme Ürünleri beş
grupta toplanmaktadır.
• Zihinsel beceriler
• Sözel bilgiler
• Tutumlar
• Psiko-motor beceriler
• Bilişsel stratejiler.


Sözel Bilgiler:
• Sözel bilgiler, neyin nasıl öğrenileceğine 
ilişkin kavram ve dizgeler edinmeyi 
tanımlamaktadır.
• Terimler, isimler, tanımlar, semboller, 
fonksiyonlar ve kategorik bilgi kümeleri sözel 
öğrenme kapsamındadır.
• Etkili bir sözel bilgi öğrenme süreci, kavram 
ve olguları ilişkilendirmeye dönük olmalı ve 
daha sonraki öğrenmeler için yönlendirici 
nitelikler taşımalıdır.

Tutumlar:
• Tutum, bireyin bir uyarana, olaya veya nesneye 
olumlu veya olumsuz vaziyet alış biçimi olarak 
tanımlanabilir.
• Tutumlar, organizmanın biyolojik kalıtımıyla 
değil, yaşantılar yoluyla edinilmektedir. 
• Etkili bir öğretim modeli, öğrenciye olumlu 
tutumlar kazandırmak amacıyla 
düzenlenmelidir.

Öğrenciler olumlu bir benlik algısı 
geliştirmeleri için yüreklendirilmelidir. Bu 
amaçla başvurulacak yöntemler şöyledir.
1- Kararlılık ve öz güven geliştirmeleri 
sağlanmalıdır.
2- Uygun öğrenme ortamları sağlanmalıdır.
3- Olumlu duyuşsal özellikler kazanmalarına 
rehberlik etmelidir.
4- Öğrencilerin başarılı olma gereksinimleri 
karşılanarak, bu yöndeki çabaları düzenli 
olarak ödüllendirilmelidir. 


Psiko-motor Beceriler:
• Bireyin performansına yansıyan önemli bir 
öğrenme alanıdır. 
• Bilişsel yeterliklerin ve duyuşsal özelliklerin 
ürünü olan becerilerin kazandırılmasında 
temel amaç, hareketleri doğru, hızlı ve 
düzgün biçimde yapabilmektir.

Bilişsel Stratejiler:
• Öğrenme yoluyla kazanılan zihinsel şema ve 
yapılar anlamındadır.
• Bilişsel stratejiler dikkat, algılama, 
depolama, kontrol, geri çağırma, yeniden 
örgütleme ve transfer gibi boyutlardan 
oluşmaktadır.

Gagne’nin geliştirdiği öğretim modelinin 
temel boyutları:
• Dikkat Çekme:
Öğrencinin ilgisini derse çekmede 
kullanılan sorular, materyaller, gösterim 
yöntemleri gibi uyarıcılardır.

Öğrenciye Hedefler Hakkında Bilgi Verme:
Öğrencinin, dersin sonunda kendisinden 
ne beklendiğini bilmesi, onun derse katılımını 
ve performansını artırır. Fakat hedefler 
öğrencinin seviyesine uygun olarak 
verilmelidir. Örneğin, ilköğretim öğrencisine, 
ders planında yer alan şekliyle hedefler 
söylemek onun anlamasını güçleştirecektir.


Ön Bilgilerin Hatırlatılması:
Öğrenilecek konu tümüyle yeni olduğunda, 
bu konu ile ilgili bilgilerin uzun bellekten 
çağırılması, konunun anlamlı olarak 
öğrenilmesini sağlar. Bu şekilde yeni bilgi, 
uzun süreli bellekte diğer bilgilerle ilişki 
kurularak kodlanır.


Uyarıcı Materyalin Sunulması:
Öğrencinin derse olan ilgisi sağlandıktan 
sonra öğrenmede yardımcı olacak 
materyaller öğretmen tarafından çeşitli 
teknikler kullanılarak sunulur.


Öğrenciye Rehberlik Etme:
Öğrencinin belirlenen hedeflere 
ulaşmasında onlara yardımcı olmak, yol 
göstermek olarak tanımlanabilir. Burada 
izlenecek yaklaşım öğrenciye doğru cevabı 
söylemek yerine, onun bilişsel stratejilerini 
kullanmasını sağlayarak doğru cevaba giden 
yolları göstermektir.


Davranışı Ortaya Çıkarma:
Öğrencinin cevapları bulması, ilke veya 
kavramları öğrenmesinin ardından, ne 
öğrendiğini gözlemek amacıyla 
gerçekleştirilen etkinliklerdir.


Geribildirim Verme:
Geribildirimler, bir önceki aşamada, 
beklenilen davranışı ortaya çıkaramayan 
öğrencinin eksikliklerinin giderilmesi veya 
öğrencinin gösterdiği davranışın doğru olduğu 
hakkında bilgilendirilmesi için kullanılır. 
Geribildirimler sözel olabileceği gibi, 
gülümseme, baş sallama gibi davranışsal 
formda da olabilir.


Performansı Değerlendirme:
Öğrenme çıktılarının hedefler ile örtüĢüp 
örtüĢmediğini anlamada kullanılır.
ÖrtüĢme: overlapping, üst üste binme

Kalıcılığı ve Transferi Sağlama:
Öğrenciye ders boyunca verilen bilgilerin 
öğrenilmesi için, bu bilginin farklı durumlarda 
ve çeşitli problemlerin çözümlerine 
uygulanabilmesi gerekmektedir. Örneğin, 
öğrenci bilgilerin kalıcı olmalarını sağlamak 
amacıyla belli aralıklarla tekrarlayabilir. 


KAYNAKÇA:
• ATAMAN, A., 2004, GeliĢim ve Öğrenme, 
Gündüz Eğitim Yayınevi, Ankara.
• AYDIN, A., 1999, GeliĢim ve Öğrenme 
Psikolojisi, Anı Yayıncılık, Ankara.
• FĠDAN, N., Okulda Öğrenme ve Öğretme, 
Alkım Yayınevi, Ankara.
• SENEMOĞLU, N., 2004, GeliĢim Öğrenme ve 
Öğretim, Gazi Kitapevi, Ankara.
• YAPICI, ġ., M., 2005, GeliĢim ve Öğrenme 
Psikolojisi, Anı Yayıncılık, Ankara

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder