Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Nedir?
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı özel gereksinimli bireyin gelişimi
veya ona uygulanan programın gerektirdiği disiplin alanlarında (öz bakım, akademik
beceriler, sosyal beceriler, iletişim vb.) eğitsel gereksinimlerini karşılamak üzere uygun eğitim ortamlarından (okul, özel eğitim
okulu, özel sınıf, mesleki eğitim merkezi vb.) ve destek
hizmetlerden (kaynak oda, sınıf-içi
yardım, dil ve konuşma terapisi,
fiziksel rehabilitasyon vb.) en üst düzeyde yararlanmasını öngören yazılı dokümandır. Bu doküman aile, öğretmen veya uygulayıcı ve ilgili uzmanların iş birliği
ile planlanır ve bireyin
ailesinin onayı ile uygulanır.
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarının Öğeleri Nelerdir?
1. Bireyin o andaki eğitsel işlevde bulunma veya performans düzeyi
Ayrıntılı
değerlendirme sonuçlarına dayalı olarak hazırlanan, bireyin
yapabildikleri ve yapamadıklarının betimlenmesidir. İlerlemelerin görülebilmesi için performans düzeyinin betimlenmesi son derece önemlidir. Çünkü bu betimlemeler değerlendirme sonuçlarının açık ve anlaşılır
olmasını ayrıca,
bireyin belirli
gereksinimlerini tanımlamayı ve öncelik sırasına göre dizmeyi sağlar.
2. Uzun dönemli amaçlar
Uzun dönemli amaç;
bireyin
bir
öğretim dönemi
ya
da
bir
öğretim yılı
sonunda
gerçekleştirmesi istenen
davranışlardır. Yıllık amaçlar da denilebilir. Uzun dönemli
amaç
seçiminde; bireyin önceki başarısı, bireyin var olan performans düzeyi,
bireyin tercihleri, seçilen kazanımların uygulanabilirliği, bireyin öncelikli gereksinimleri, amaçların kazanımı için ayrılan zaman göz önünde bulundurulmalıdır.
Uzun dönemli amaçlar;
Ø
Bireyin var olan performans düzeyi ile ilgili
olmalı,
Ø Uzun dönemli amaç alanı açıkça tanımlanmalı,
Ø Uzun dönemli amaçlar ölçülebilir olmalı,
Ø Anlamlı
olmalı,
Ø Kısa dönemli
amaçları kapsamalıdır.
3.Kısa dönemli amaçlar
Bireyin var olan performans düzeyi
ile uzun dönemli amaç arasında kalan ve daha kısa sürede gerçekleştirilen amaçlardır. Kısa dönemli amaç ifadelerinde birey, beklenen davranışın tanımlanması, davranışın koşullarının belirlenmesi (sözel istekler
ya da yönergeler, yazılı istekler ya da yönergeler, materyaller, gereksinim
duyulan yardım düzeyi, çevresel ortam ve uyarlamalar) öğelerine yer verilmelidir.
4.Bireye
sağlanabilecek özel eğitim ve destek
hizmetleri
5.Bireye sunulacak olan hizmetlerin ne zaman başlayacağı, devam edeceği ve biteceği süreyi, değerlendirme zamanlarını belirten
bir zaman çizelgesi
6.Bireye
sunulacak hizmetlerden sorumlu olan kişiler
7.BEP’in objektif
ölçütlere dayalı
olarak hangi araçlarla
ve nasıl değerlendirileceğinin belirtilmesi
BEP Nasıl ve Kimler Tarafından Geliştirilir?
Bireyselleştirilmiş eğitim programı
bir yıl süre ile hazırlanır. Üçer aylık periyotlarla değerlendirilir. BEP’in
geliştirilmesi için bireyi farklı
alanlarda değerlendirecek bireyin genel, özel ve destek hizmetlerden en üst düzeyde yararlanmasını sağlayıp kararları alacak bir ekip oluşturulur. Bu ekipte, kurum
yöneticisi, özel eğitim
öğretmeni, sınıf öğretmeni, kurum psikologu veya rehber öğretmeni, ihtiyaca
göre dil ve konuşma
terapisti, odyolog, fizyoterapist, sosyal
çalışmacı, tıp ve sağlık personeli
gibi farklı uzmanlar bulunur.
BEP ekibinin
anahtar üyesi bireyin ailesidir. BEP toplantılarına duruma göre bireyin kendisi
de katılabilir.
B. Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Zihinsel yetersizliği olan bireylerin eğitimlerine ilişkin günümüzde uygulamacılara çok sayıda etkili
ve verimli olan sistematik öğretim yöntemleri sunulabilmektedir. Sistematik öğretim,
öğretimin bir plana bağlı kalınarak tutarlı bir biçimde yürütülmesidir ve uygulamalı davranış
analizi ilke ve kavramları temel alınarak geliştirilmiştir. Uygulamalı davranış analizinin en temel ilkesi, her davranışın bir öncülü ve sonucu olduğudur. Davranışın öncülü davranıştan önce gerçekleşen ve davranışın olmasını sağlayan
ya da zemin hazırlayan olay
ya
da durumlardır. Davranışın sonucu ise, davranıştan sonra gerçekleşen ve davranışın ileride
tekrarlanma olasılığını artıran ya da davranışı ortadan kaldıran
uyaranlardır. Bu ilkenin öğrenme konusuna
uyarlanarak uyaranın
öncülle, tepkinin davranışla, pekiştirme ve cezanın
ise sonuçla eş anlamlı
olarak kullanıldığı bilinmektedir. Herhangi
bir bireye sunulan öğretimde olduğu
gibi zihinsel yetersizliği olan bir bireye
sunulan öğretim
de sistematik olmak zorundadır. Çeşitli aşamaları olan sistematik öğretim bir süreç olarak ele alınmalıdır.
Sistematik öğretimin aşamaları
(a)Programı belirleme
(b) Programa dayalı olarak sürekli
değerlendirme yapma,
(c) Programı planlama ve uygulama,
(d) Bireyselleştirilmiş eğitim planı (BEP)
hazırlama,
(e) Programı uygulama ve bireyin gelişimini
izleme
(f) Değerlendirme olarak altı grupta ele
alınabilir.
Zihinsel yetersizliği olan bireylere öğretim sunmak üzere hazırlanacak olan planda pek
çok değişkene yer verilmelidir. Öğretim
planlanırken öğretilecek davranışın türü, dikkati sağlayıcı ipuçları, araç-gereçler, deneme sunuş biçimi, ortam, öğretim düzenlemeleri (bire-bir ya da grup öğretim
düzenlemesi), ipuçları, davranış sonrasında sunulacak uyaranlar belirlenmeli, kayıt sistemi belirlenmeli ve tüm bunlara
ek olarak planda
öğrenmenin aşamalarına yer verilmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder