ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN BİREY: Zihinsel işlevler bakımından
ortalamanın iki standart sapma altında farklılık gösteren, buna bağlı olarak
kavramsal, sosyal ve pratik uyum becerilerinde eksiklikleri ya da
sınırlılıkları olan, bu özellikleri 18 yaşından önceki gelişim döneminde ortaya
çıkan ve özel eğitim ile destek eğitim hizmetlerine ihtiyaç duyan bireydir.
HAFİF DÜZEYDE ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN BİREY: Zihinsel işlevler
ile kavramsal, sosyal ve pratik uyum becerilerinde hafif düzeydeki yetersizliği
nedeniyle özel eğitim ile destek eğitim hizmetlerine sınırlı düzeyde ihtiyaç
duyan birey,
ORTA DÜZEYDE ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN BİREY: Zihinsel işlevler
ile kavramsal, sosyal ve pratik uyum becerilerindeki sınırlılık nedeniyle temel
akademik, günlük yaşam ve iş becerilerinin kazanılmasında özel eğitim ile
destek eğitim hizmetlerine yoğun şekilde ihtiyaç duyan birey,
AĞIR DÜZEYDE ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN BİREY: Zihinsel işlevler
ile kavramsal, sosyal ve pratik uyum becerilerindeki eksiklikleri nedeniyle öz
bakım becerilerinin öğretimi de dâhil olmak üzere yaşam boyu süren, yaşamın her
alanında tutarlı ve yoğun özel eğitim ve destek eğitim hizmetine ihtiyacı olan
birey olarak tanımlanmaktadır.
Zihinsel Yetersizliği Olan Bireylerin Özellikleri
Dikkat: Zihinsel yetersizliği olanlarda
dikkat problemleri yaygın olarak görülmektedir. Bireylerin öğrenme problemlerinin önemli bir bölümü dikkat
problemlerinden kaynaklanmaktadır. Genel olarak dikkatleri dağınık ve kısa sürelidir.
Bellek: Zihinsel yetersizliği olan bireylerin pek çoğu hatırlamada güçlük
çeker. Görsel ve işitsel algıları zayıftır. Bellekle ilgili yaşadıkları en önemli problem öğrendikleri bilgileri kısa süreli bellekten uzun süreli
belleğe aktarmada yaşamalarıdır. Genelleme yapmakta zorlanırlar, kazandıkları bilgileri
ilişkilere göre gruplamada güçlük çekebilirler. Zihinsel yetersizliği olan bireylerin yaşıtlarıyla karşılaştırıldığında kendilerini düzenleme (tekrarlama, gruplandırma, ilişkilendirme) stratejilerini daha az sıklıkta
kullandıkları görülmektedir.
Öğrenme: Akranları gibi
öğrenebilir ve öğrenmeye
devam ederler. Akranlarından temel farkları
öğrenmenin hızındadır, öğrenme hızları daha yavaştır.
Dil Gelişimi: Zihinsel yetersizliği olan bireyler dil ve konuşmayı zihinsel yetersizliği olmayan
bireylerin geçtiği
basamaklardan geçerek
edinirler. Ancak bu basamaklardan geçiş hızları daha yavaştır. Dil ve konuşma gelişimindeki sorunlar
ile kendini düzenleme (tekrarlama, gruplandırma, ilişkilendirme) problemleri arasında yakın bir ilişki vardır. Çünkü birçok kendini
düzenleme stratejisi dile dayalıdır.
Akademik
Başarı: Başarısızlıkları daha çok okuma-yazmada, okuduğunu anlamada, temel aritmetik
becerileri kazanmada
ortaya çıkmaktadır. Soyut kavramları somut kavramlara göre daha zor öğrenirler.
Sosyal Gelişim: Zihinsel yetersizlik gösteren bireylerde
çeşitli sosyal problemlere rastlanmaktadır. Sosyal ilişkilerinde kendilerini grupta kabul ettirecek becerileri azdır. Arkadaşlık etmede sıklıkla
problem yaşarlar.
Benlik kavramları genellikle zayıftır.
Psikomotor Gelişim: Genel olarak bu bireylerin fiziksel
gelişimleri (boy-kilo) ise yaşıtlarının gelişimi ile tutarlılık gösterebilmektedir.
*Zihinsel yetersizliği olan bireyin, sahip olduğu yetersizliğin derecesi arttıkça yukarıda belirtilen alanlarda yaşadığı güçlüklerin derecesi de artmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder