Otistik Bir Çocuğun
Velisi Olsaydım Ne Yapardım: 30 Yıllık Araştırma Deneyimine Dayanan Öneriler
Yazan
Stephen M. Edelson, Ph.D.
Geçtiğimiz
25 sene boyunca, otizmin çeşitli alanlarında araştırma yönetme ve biyomedikal
(Berdard Rimland), davranış/eğitim (Ivar Loyaas) ve duyusal (Temple Grandin,
Guy Berard, Lorna Jean King, Melvin Kaplan, Helen Irlen) alanlar dahil olmak
üzere birçok lider öncüyle işbirliği yapma sansına sahip oldum. Bu deneyimler sayesinde
bu gibi insanlara yardım etme konusunda neler yapılabileceği konusundaki anlayışım
genişledi.
Bir aile
için en zor ve en stresli anlardan biri, çocuklarının otizme sahip olduklarını
ilk öğrendikleri zamandır. Veliler bu noktadan sonra kritik ve hayati
belirleyici bir soruyla karsı karsıya kalır: Çocuğuma yardım etmek için ne yapmalıyım?
Hangi tedavilerin uygulanacağı ve uygulanmayacağı kararı büyük ihtimalle çocuğun
prognozunu belirleyecektir. Otistik bir çocuğun velisi olsaydım atacağım adımların
bir taslagini çıkardım.
Eylem Planı
İlk olarak
Dr. Jim Adams, Dr. Bernard Rimland, Dr. Temple Grandin ve sahsım tarafından yazılmış
olan Genç Otistik Çocukların Ailelerine Tavsiye isimli (bkz.
http://www.autism.com/autism/first/adviceforparents.htm) metni okurdum.
İkinci
olarak, Otizm Araştırma Enstitüsüne yazar (ARI, 4182 Adams Ave., San Diego, CA
92116; faks:619-563-6840) ve ücretsiz veli paketini talep ederdim. Bu
bilgilerle ilgili birçok bilgi web sitelerinde bulunmaktadır: www.Autism.com.
Pakette otizmle ilgili birçok problemi anlama ve tedavi etme yöntemlerini
anlatan zengin bilgiler bulunmaktadır. Dört ayda bir yayınlanan ARI sirküleri
olan, örnek bir sayısını içermektedir
(http://www.autism.com/ari/newsletter/subscribe.htm). ARRI’ya üye olmak sürekli
bilgilendirilmenin en iyi yoludur (yılda 18 dolar).
Aynı zamanda
bölgemdeki Amerika Otizm Cemiyeti’nin (ASA) yerel bölümüyle de temasa geçerdim.
Otizm bölümü büyük olasılıkla bölge ve eyalet çapında değerli kaynakları ve iletişim
numaralarını temin edecektir. Ek olarak, neler sunabileceklerini görmek için en
az bir veli destek grubuna katılırdım. ASA ülke çapındaki çoğu otizm birimin
listelerini tutmaktadır (ücretsiz çağrı 800-3-AUTISM).
Önemli not: Sağlık
sigortamı aramadan önce ilk olarak poliçeyi okurdum. Çoğu poliçe otistik kişilerin
tedavi hizmetlerini kapsamamaktadır. Tedavi özellikle otizmi tedavi etmeyi amaçlamıyorsa
ve sigorta şirketi çocuğun otizme sahip olduğundan haberdar değilse bazı
sigorta şirketleri tedavileri karşılayabilir. Örneğin, çocuğun konuşma sorunu
varsa, sigorta şirketi konuşma tedavisini karşılayabilir.
Müdahale
Eşzamanlı
olarak uygulayacağım iki ana yaklaşım bulunmakta ve bu müdahaleler ne kadar
erken başlatılırsa, çocuğun prognozu o kadar iyi olur.
İlk yaklaşımda
çocuğun sağlık sorunları olup olmadığının belirlenmesi bulunur. Bu sorunlar arasında
esas vitaminler ve minerallere duyulan kritik ihtiyaç (örn. magnezyumlu B6
vitamini, DMG, A ve C vitaminleri), gastrointestinal sorunlar (örn. sizdiran bağırsak,
aşırı mantar oluşumu, viral enfeksiyon), yüksek seviyelerde ağır metaller ve diğer
toksinler (örn. cıva, kursun), gıda hassasiyetleri ve alerjiler ve dahası bulunmaktadır.
Otistik kişilerin çoğunda bu sorunlardan biri veya daha fazlası bulunmaktadır.
Otizme,
Otizmi Simdi Yenin! (DAN!)® yaklaşımı bu biyomedikal sorunları ele almaktadır.
ARI Otizm: Etkin Biyomedikal Tedaviler isimli bir teşhis ve tedavi kitabi dağıtmaktadır
(2005, İlave güncelleme 2007)
(http://autismstore.dyndns.org/Books-Autism_Effective_Biomedical_Treatments.html). Bu gibi medikal şartları anlayan ve nasıl tedavi
edilmesi gerektiğini bilen doktor hekimlerin listesi
(http://www.autism.com/dan/index.htm#practlist) ARI’den edinilebilir. Kitapta
anlatilan çeşitli tedaviler arasından, ilk olarak çocuğa magnezyumlu B6
vitamini verirdim, daha sonra dimetilglisin verir (DMG) ve daha sonra da
glütensiz/kazeinsiz diyeti uygulardım.
Ayrica Dr. James Adams’in 28 sayfalik Biyomedikal Tedavi Özeti adli
metnini okurdum (bkz. www.autism.com/treatable/adams_biomed_summary.pdf).
İlaçlar hakkında
yorum. Amerikan Gıda ve İlaç Kurumu otizm tedavisi için herhangi bir ilacı onaylamamış
olsa da, bazı doktorlar otistik çocuklara ilaç yazabilir. Ek olarak, nerdeyse
her ilacın zararlı yan etkileri bulunmaktadır. Risperidal, Prozac, ve
Ritalin’in yararlı olduğu hakkında bazen raporlar duyarım. Ancak, başka, ilaçsız
biyomedikal tedavileri uygulamanın daha da büyük iyileştirici etkileri olması
ihtimali daha yüksektir (bkz. http://www.autism.com/treatable/form34qr.htm).
Çocuk çok az
konuşuyorsa ya da hiç konuşmuyorsa, çocuğun nöbetleri olup olmadığını tespit
etmek üzere çocuğu test ettirirdim. Nöbet aktivitesi konuşma oluşumunu
etkileyebilir. Elektroansefalogram (EEG) beyin dalgalarının aktivitesini ölçer
ve nöbet aktivitesini tespit edebilir. Çocuğun nöbetleri varsa, nöbetleri
tedavi etmek için B6 vitamini ve DMG gibi toksik olmayan besin destekleri kullanırdım.
İkinci yaklaşım
davranış/eğitimdir. Uygulamalı davranış analizi (ABA) birçok otistik çocuk için
iyi belgelenmiş ve etkin bir öğretme yöntemidir. Bu yöntemde, birebir eğitici
oturumlar bulunur ve özellikle otizm için geliştirilmiş öğretici görevleri kullanır.
O. Ivar Lovaas tarafından yazılan Gelişimsel Gecikmeleri Olan Kişilere Öğretmek:
Temel Müdahale Teknikleri mükemmel bir kaynaktır ve detaylı olarak bu yöntemin nasıl
uygulanacağını anlatır. Çocuğumun sınırlı
sözcük yeteneği bulunuyorsa, Hızlı Teşvik Yöntemine bakardım
(http://www.autism.com/danwebcast/index.htm#interviews).
Biyomedikal
ve davranış/eğitim müdahaleleri iyice yoluna girdikten sonra dikkatimi çocuğun
duyumsal sorunlarına çevirirdim. Birçok otistik kişi aşırı hassas ya da
hipo-hassas duyumsal sistem problemleri yasar. Bu sorunlarin içinde işitme
(örn. sese duyarlılık, sağır görünmek), görme (örn. ışığa duyarlılık, görsel
dikkat sorunları), dokunma (örn. dokunmaya duyarlılık, acıya duyarsızlık),
vestibüler (örn. salınım gibi bazı hareketlere can atmak ya da karsı koymak),
proprioseptif (örn. asiri zıplama), koku (örn. kokulara duyarlılık ya da duyarsızlık)
ve tat (örn. seçici yiyici, pika davranışı) bulunabilir. Bu sorunların çoğunu azaltabilecek ya da
ortadan kaldirabilecek, İşitsel Entegrasyon Eğitimi (işitme)
(http://www.autism.com/families/therapy/aitsummary.htm), görme eğitimi
(http://www.autism.com/families/therapy/kaplan_int.htm) ve Irlen lensleri (görme)
(http://www.autism.com/families/therapy/irlen.htm), ve duyumsal entegrasyon
(vestibüler/dokunma/proprioseptif)
(http://www.autism.com/families/therapy/king_int.htm) gibi çeşitli
müdahaleler bulunmaktadır.
Yukarıda
belirtilen üç tedavi yaklaşımı birbirini tamamlamaktadır. Biyomedikal ve
duyumsal sorunları tedavi edildikten kısa bir süre sonra otistik kişiler
genellikle öğrenmek için daha dikkatli ve daha motive olurlar. Bir çocuk bu yaklaşımlardan
sadece birinde iyi olabilir, ama bileşimleri şaşırtıcı sonuçlara sebep olabilir
ve hatta bazı çocuklarda iyileşmeye kadar gidebilir.
Bir sonraki
adım. Ayni zamanda otizm için yapısal öğretme, sosyal hikâyeler
(http://www.autism.com/families/therapy/stories.htm), Iliski Gelisimi
Müdahalesi (RDI), Greenspan yöntemi, Resim Değiştirme İletişim Sistemi (PECS)
ve Grodin’in rahatlama/görsel imge teknikleri
(http://www.autism.com/families/problems/groden_int.htm) gibi diğer
müdahalelere bakmakta da fayda vardır.
Aile sorunları.
Otistik bir çocuk yetiştirmek tüm aile için son derece stresli olabilir.
Velilerin dikkatinin çoğu otistik çocuğa yöneldiği için kardeşler bazen
önemsenmediklerini hissedebilir. Otistik çocukları olan ailelerde boşanmalar
son derece yaygındır. Ek olarak, akrabalar ve yakin arkadaşlar uzaklaşabilirler.
Bu tehlikeleri farkında olmak ve meydana gelirlerse onları ele almak önem taşımaktadır.
Son olarak
çocuk için güçlü bir savunucu olmak önemlidir. Otizme ilişkin semptomlardan
birçok profesyonel haberdardır. Ancak bunları nasıl tedavi edecekleri bilmemektedirler.
Bilgi güçlü bir araçtır. Çocuğun tüm belgelerini ve teşhis testleri sonuçlarını
çok iyi organize edilmiş bir klasörde tutardım. Mümkün olduğu zamanlarda
çocukla ilgilenen terapistlere ve diğer profesyonellere ilgili metinleri ve diğer
bilgilendirici malzemeleri temin ederdim. Diğer otistik çocuk velileri gibi,
büyük olasılıkla profesyonellere çocukla nasıl ilgileneceklerini öğretmeye baslardım.
Otizmin
tedavi edilebildiğini farkında olmak ve kitap, sirküler, Internet web sitesi ve
konferanslar gibi birçok kaynağın mevcut olduğunu farkında olmak önem taşımaktadır.
Aşağıdaki kaynaklarla baslardım:
İlaveten
Önerilen Okumalar – Aşağıda listelenenleri “başlangıç” kitapları olarak
görüyorum.
Gerlach,
E.K. (2003). Autism Treatment Guide (Otizm Tedavisi Kilavuzu) Ikinci Baski.
Arlington, TX: Future Horizons.
Hamilton,
L.M. (2000). Facing Austism (Otizmle Yüzlesmek) Colorado Springs, CO:
Waterbrook Press.
Biyomedikal Yaklaşım
McCandless,
J. (2007). Children with Starving Brains: A Medical Treatment Guide for Autism
Spectrum Disorder (Can Atan Beyinlere Sahip Çocuklar: Otizm Spektrum
Hastaliginin Medikal Tedavi Kilavuzu). Paterson, NJ: Bramble Books.
Seroussi, K.
(2000). Unraveling the Mystery of Autism and Pervasive Developmental Disorder
(Otizm Gizemini Kaldirmak ve Yaygin Gelisimsel Hastalik). New York: Simon &
Schuster.
Davranis/Egitim
Leaf, R.,
& McEachin, R. (1999). A Work in Progress: Behavior Management Strategies
and a Curriculum for Intensive Behavioral Treatment of Autism (Devam Eden Bir
Çalisma: Davranis Yönetimi Stratejileri ve Otizmin Yogun Davranissal
Tedavisinin Ders Programi). New York: DRL Books.
Lovaas, O.I.
(2002). Teaching Individuals with Developmental Delays: Basic Intervention
Techniques (Gelisimsel Gecikmeleri Olan Kisilere Ögretmek: Temel Müdahale
Teknikleri). Austin, TX: Pro Ed.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder