15 Ekim 2015 PerÅŸembe

WISC-R Testi Hakkında Genel Bilgi

 

Dünya üzerinde kullanılan geçerliliği ve güvenirliği kanıtlanmış en yaygın uygulamadır. Zeka seviyesini(IQ) belirlememizde ve gerekli yönlendirmeleri yapmamızda yardımcı olur.
WISC-R zeka testi 1949 yılında David Weschsler tarafından meydana getirilmiştir. Daha sonra gerekli düzenlemeler yapılarak günümüzdeki haline getirilmiştir. Ortalama olarak 1-3 saat sürede test tamamlanmaktadır. Testin süresi uygulanan çocuğun performansına göre değişim göstermektedir.
WISC-R yaÅŸ grubu olarak 6-16 yaÅŸları arasında ki çocuklara uygulanabilmektedir. Bunun üzerinde veya altında ki yaÅŸ gruplarına farklı testler uygulanmalıdır. Test zekayı oluÅŸturan birçok özellik hakkında bize fikir verir ve çocuÄŸu daha yakından tanımamıza yardımcı olur. Her biri genel zeka bölümünü oluÅŸturan birden fazla yeteneÄŸi ölçen WISC-R zeka ölçeÄŸi, 12 alt testten oluÅŸmaktadır. Bu 12 alt test sözel bölüm ve performans bölüm olmak üzere ikiye ayrılan bir sınıflama da çocuÄŸa sunulmaktadır. Sözel bölümü oluÅŸturan alt testle Genel Bilgi, Benzerlikler, Aritmetik, Sözcük DaÄŸarcığı, Yargılama ve Sayı Dizisi’dir. Performans bölümündeki alt testler ise Resim Tamamlama, Küplerle Desen, Parça BirleÅŸtirme, Resim Düzenleme, Åžifre ve Labirentlerden oluÅŸmaktadır.
WISC-R Zeka Testi genel zeka bölümü hakkında bir yordama yapabilmemizi saÄŸlarken, çocuÄŸun test sırasındaki davranışları ve sorulara verdiÄŸi yanıtları da birebir gözlemleme ÅŸansını sunmaktadır. Bu sayede davranış problemleri ve ileride oluÅŸabilecek kiÅŸilik bozukluklarının tanısını koyabilmede yardımcı olmaktadır. ÇocuÄŸun teste yorumu test sırasındaki sıkılma durumu, test sırasında bahsettiÄŸi konulardan çocuk ile ilgili genel bilgi edinebilmek de mümkündür. Sözel bölümü oluÅŸturan alt testler sözel anlama-kavrama gerektiren biliÅŸsel etkinlikler de çocuÄŸun içerisinde bulunduÄŸu yaÅŸ normlarına göre zihinsel geliÅŸim düzeyini deÄŸerlendirirken, performans bölümündeki alt testler ise çocuÄŸun algısal organizasyon gerektiren biliÅŸsel etkinliklerde ne durumda olduÄŸunu deÄŸerlendirmeye yardımcı olur.
WISC-R Zeka Testi’nin alt testleri arasındaki iliÅŸkilere bakılarak çocuÄŸun mekansal ve kavramsal yetenekleri, bilgi kazanma ve kullanabilme yetenekleri ve genel bilgisini sıralama yetenekleri gibi yetenekleri de deÄŸerlendirilebilmektedir. Bu gibi yeteneklerde çocuÄŸun ne durumda olduÄŸunu görmek onun eÄŸitim planını oluÅŸturmada eÄŸitimcilere de yardımcı olmaktadır.
WISC-R zeka testi uygulamasına girecek olana bir çocuÄŸun uygulamaya baÅŸlamadan önce gerekli bazı koÅŸulların saÄŸlandığından emin olunmalıdır.
-Açlık olmamalıdır
-Dinlenmiş olmalıdır
-Uykusunu almış olmalıdır
-Hasta olmamalıdır.
-İlaç kullanılıyorsa ve ilacın sakinleştirici/uyku getirici etkisi varsa ilaç etkisi altında olmamak
Testin sonucunu etkileyecek tüm bu koÅŸulların iyiliÄŸi saÄŸlanmış olması gerekir. Rahat kıyafetler tercih edilmelidir. Tüm bu koÅŸullar muhakkak saÄŸlanmalıdır. Bu koÅŸulların yerine getirilmemesi testin saÄŸlığı açısından olumsuz bir durum oluÅŸturur. Ayrıca kaygı, gerilim, endiÅŸe ve tehdit algısına neden olabileceÄŸinden çocuÄŸa zeka testine götürüldüğü de söylenmemelidir.Çocuk uygulamaya getirilirken “test, zeka testi, sınav” gibi terimler duymamalıdır. Bunun yanında çocuÄŸa “Ä°yi yap, dikkatli yap, iyi dinle” gibi kaygı arttırıcı komutlar verilmemelidir. ÇocuÄŸa gerekli olan açıklamalar uygulama öncesinde psikolog tarafından yapılır.
WISC-R zeka testi uygulanarak çocuğun sözel anlama-kavrama, algısal organizasyon ve dikkatinin dağılabilirliği gibi alanlardaki durumuna da bakılmaktadır. Bu gibi alanlardan herhangi birinde sorun varsa (bazen birkaçında veya hepsinde de olabilmektedir) bu durum tespit edilip gerekli müdahale yapılmaktadır. Testin sonuçları yapıldıktan bir hafta içersinde rapor halinde aileye verilmektedir.
 WISC-R Testi’nde Sözel ve Performans Bölümlerinin Farkı Nedir?
WISC-R Testi’nde sözel bölüm, çocuÄŸunuzun kelime ve ifade bazlı becerilerini ölçer. Bu bölümde genel bilgi, yargılama, aritmetik gibi alt testler vardır. WISC-R Testi’nin performans bölümü ise çocuÄŸunuzun zihinsel resimlendirme, ÅŸekillendirme ve hizalama becerilerini ölçer. WISC-R Testi’nin performans bölümü bu yüzden daha çok görsel ve elle manipule edilebilen alt testlere sahiptir. Bu alt testler: Resim Tamamlama, Resim Düzenleme, Küplerle Desen, Parça BirleÅŸtirme, Åžifre ve ek test olarak Labirentler’dir.
Şimdi teker teker her alt testin neleri ölçtüğüne bakalım:
WISC-R Performans Bölümü Alt Testleri
1. Resim Tamamlama: Çocuğunuzun görsel dikkatini ölçmeye yarayan bir alt testir. Çocuğunuzdan bir resimde (objede) eksik olan detayları göstermesi ve söylemesi istenir.
*Eğer çocuğunuzun skoru bu alt testte düşük çıkarsa: Çocuğunuzun görsel dikkatini yoğunlaştırabilmesi için onu puzzle tarzı oyuncaklara teşvik etmek, onunla birlikte oynamak ve zorlandığı yerlerde yardım etmek çocuğunuzun zamanla görsel dikkatini geliştirmesine yardımcı olacaktır. Çok ekstrem durumlarda, eğer bu alt testte ve performans bölümünün birçok diğer alt testinde çocuğunuzun skoru çok düşükse, bir nörolojik test veya muayene yapılması gerekebilir.
2. Resim Düzenleme: Çocuğunuzun görsel dikkatiyle birlikte, olaylar arasında neden-sonuç ilişkisi kurabilme yeteneğini ölçer. Hem kısa-dönemli (short-term memory), hem de çalışan hafızanın (working memory) devreye girdiği bir alt testtir.
*EÄŸer çocuÄŸunuzun skoru bu alt testte düşük çıkarsa: ÇocuÄŸunuzla görsel olarak mantıklı bir akışı olan, yaşına uygun filmler izlemeniz, ve size “Neden?” soruları sorduÄŸunda, soruların asıl cevabını vermeniz çocuÄŸunuzda zamanla bu becerilerini geliÅŸmesini saÄŸlayacaktır. Ayrıca çocuÄŸunuz okumayı biliyorsa, resimli çocuk hikayelerini okuması da ona katkıda bulunacaktır.
3. Küplerle Desen: WISC-R Küplerle Desen testi görsel zeka ile ilgili birçok unsuru ölçer. Bu unsurlardan ilki, çocuğun gördüğü deseni, kısa-dönemli hafızasına atabilmesi ve kendi küpleriyle deseni yaparken işleyen hafızasını kullanabilmesidir. Ayrıca bu alt testte ellerle manipülasyon, dolayısıyla görsel algı ile hareketsel koordinasyonun birleştirilebilmesi (örneğin, araba kullanırkenki gibi) son derece önemlidir. Eğer çocuğunuzun küplerle desen alt testlindeki skoru ortalamanın üstü veya çok üstündeyse, çocuğunuzun görsel ve çevresel manipülasyon kabiliyeti oldukça yüksek demektir. Bu da onun gelecekte son derece iyi bir mimar veya mühendis (inşaat, motor, araba) olabileceğinin göstergesidir. Bu çocuklar parçanın çevreyle ilişkisinde son derece kabiliyetlidirler. Eğer ki, çocuğunuzun Sözel alt testteki skorları genel olarak düşük, ancak Küplerle Desen skoru çok yüksekse, bu, çocuğunuzun insanlarla çok iletişim kurmadan obje manipülasyonu aktiviteleri yapmayı sevdiğini gösterir. Ki bugün bilgisayardan arabaya kullandığımız tüm araçlar, bu tarz içedönük mizaca sahip başarılı mühendisler tarafından dizayn edilmekte ve üretilmektedir.

*Eğer çocuğunuzun skoru bu alt testte düşük çıkarsa: Çocuğunuzla sık sık puzzle ve LEGO oynayın. Kişisel cisimlerin olduğu oyuncaklardan çok (Barbie, Action Man gibi), parçasal oyuncaklar alın (Küpler, Domino taşları, Mikado, Jenga, Lego, Puzzle gibi). Benim kendi pratiğimde çok sık farkettiğim bir durum, özellikle kız çocuklarının Küplerle Desen skorlarının genel olarak düşük çıkmasıdır. Bunun sebebi de, aileler kız çocuklarına yukarıda örneğini verdiğim parçasal oyuncaklardan ziyade, Barbie ve Barbie evi gibi, cisimlerin hazır olduğu oyuncaklar almalıdır. Oysaki, kız çocukları da Puzzle ve Lego gibi oyuncaklarla oynamaya teşvik edilmelidir.

4. Parça BirleÅŸtirme: ÇocuÄŸunuzun parça bütün iliÅŸkisini kavrayabilme ve görsel-hareketsel koordinasyon yeteneÄŸini ölçer. 

EÄŸer çocuÄŸunuzun skoru bu alt testte düşük çıkarsa: ÇocuÄŸunuzla puzzle oynamak, objelerin parça kısımlarını sorduÄŸunda cevap vermek (ÖrneÄŸin, ”Arabanın arka tarafına ne denir?” “Tampon.”) çocuÄŸunuzun parça-bütün iliÅŸkisi kurabilme yeteneÄŸini geliÅŸtirecektir.
5. Şifre: Şifre testi, çocuğunuzun okulda not alabilme becerisinin çok iyi bir göstergesidir. Bu alt testte çocuğunuzun kalem manipülasyon kabiliyeti, kısa-dönemli hafızasına attığı bilgileri işleyebilme ve hatırlayabilme yeteneği ve konsantrasyon verebilme yeteneği ölçülür.Psikomotor hızı ve görsel-hareketsel koordinasyon da şifre testinin ölçtüğü unsurlardandır.
*Eğer çocuğunuzun skoru bu alt testte düşük çıkarsa: Çocuğunuzla sıkıcı olmayan yazı çalışmaları yapmak, (örneğin, siz bir harf veya şekil çiziyorsunuz, o da aynısını kendi kağıdına çiziyor.), eğer çocuğunuz okula gidiyorsa gün aşırı okulda aldığı notları kontrol etmek ve nasıl olduğunu inceleyip öğretmeniyle bu konuda konuşmak, çocuğunuzun zamanla yukarıda belirtilen becerileri geliştirmesine yardımcı olacaktır.
6. Labirentler: Labirent testi de, şifre testi gibi çocuğunuzun kalem manipülasyon ve görsel-hareketsel koordinasyon kabiliyetlerini ölçtüğü gibi, sorun çözebilme yeteneğini ve yaklaşımını da gösterir.
*Eğer çocuğunuzun skoru bu alt testte düşük çıkarsa: Çocuğunuza kitapçılarda satılan çocuk dergilerinden satın alın ve buradaki problemleri, labirentleri, eksiği-bulma testlerini bazen birlikte çözün, bazen ona tek başına çözdürün.
Anne-babalara önemli not: Bir önceki yazımda da belirttiÄŸim gibi, anne-babalar çocuklarına WISC-R testi yaptıracaklarsa veya yaptırmışlarsa çocuklarına kesinlikle bir performans tedirginliÄŸi yansıtmamalılardır. Hatta bu yazıda öğrendikleri bilgilier kesinlikle çocuklarıyla paylaşılmamalıdır. Bu bilgileri paylaÅŸmak veya çocuÄŸunuzu WISC-R testine ‘çalıştırmak’ sadece çocuÄŸunuzun test sonuçlarının normali yansıtmamasına ve geleceÄŸinin bundan oldukça etkilenmesine sebep olur. Çocukların zekası oldukça esnektir, ve bir o kadar da etkileÅŸime açıktır. Dolayısıyla WISC-R testinden aldığınız sonuçları çocuÄŸunuzun geliÅŸtirilmesi veya dikkat edilmesi gereken yönleri olarak deÄŸerlendirmeniz hem çocuÄŸunuzun geleceÄŸi, hem de sizin çocuÄŸunuzla iliÅŸkinizin korunması açısından son derece önemlidir.
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder