AŞIRI DÜZELTME YÖNTEMİ
Zihinsel özürlü ve otistik bireylerde gözlenen davranış
problemlerinin azaltılması veya ortadan kaldırılmasında yaygın olarak
kullanılan Aşın Düzeltme (overcorrection), problem davranışların çevresel
etkilerinin aşırı şekilde düzeltilmesi veya davranışın çıktığı ortamda olması
gereken şeklinin yaptırılması olarak tanımlanan pratik ve etkili bîr ceza
yöntemidir (Foxx, 1982). Tanımda da görüldüğü gibi yöntem iki şekilde
uygulanabilmektedir (Foxx ve Azrin, 1973): I. Onarıcı Aşırı Düzeltme
(Restitutional Overcorrection): Problem davranışın çevre ile ilgili
sonuçlarının düzeltilmesinin hedef alındığı bu tip aşırı düzeltmede, yapılan
düzeltmenin derecesi normalden fazla olmalıdır. Problem davranışı tükürme olan
bireye, ağzının, tükürdüğü yerin ve tüm çevresinin sildirilmesi onarıcı aşırı
düzeltmeye örnek olarak verilebilir. 2. Olumlu Aşırı Düzeltme (Positif
Overcorretion) : Yöntemin bu tür uygulaması ise, problem davranışın o ortam
içinde olması gereken şeklinin bireye yaptırılması olarak uygulanmaktadır.
Olumlu Aşın Düzeltmeye örnek olarak, duvarları çizen çocuğa kağıt kalem
verilerek, bazı şekilleri kopya ettirmek verilebilir. Farklı problem
davranışlara uygulanabilen aşırı düzeltme yöntemi, doğrudan problem davranışı
hedef almakta ve davranış üzerinde etlization) sürecinde oldukça önemli yer
tutmakladır, çünkü özürlü bireyi normal bireyden farklılaştıran problem
davranış durdurulmakla, aynı zamanda istendik davranış bireye kazandırılmaya
çalışılmaktadır.
Çocuğun uygun olmayan davranışı ile bağlantılı olarak
çevrenin yalnızca eski haline getirilmesi onarıcı aşırı düzeltme de ilk
adımdır. Ancak buna çevrede ki başka şeylerin de düzeltilmesi eklenerek bir tür
ceza verilir. Onarıcı aşırı düzeltme, amaçsız ya da kazaen gerçekleşen durumlarda
kesinlikle kullanılmamalıdır. Onarıcı aşırı düzeltme kullanırken hangi ilkeler
dikkate alınmalıdır? Çocuktan istenen tepki, onun uygun olmayan davranışı ile
doğrudan ilgili olmalıdır. Aşırı düzeltme uygulaması davranışın hemen ardından
gelmelidir. Çocuğa eğer gerekliyse bu süreçte dereceli olarak yardım edilmeli
ve bu yardım giderek azaltılmalıdır. Onarıcı aşırı düzeltme hangi nedenlerle
davranış azaltmada kullanılmamalıdır? Çocuğun uygun olmayan davranışı üzerine
odaklanılmaktadır. Eğer çocuk yapmayı reddederse, katılmazsa ya da işbirliği
içinde olmazsa uygulayıcının fiziksel güç kullanması gerekebilir. Bu durum
çocuğu saldırgan hale getirebilir.(Kesinlikle fiziksel güç kullanılmamalıdır.)
Aşırı düzeltme sürecinde beklenen performansı göstermek çocuk için güç hatta
mümkün olmayabilir. Özellikle aşırı düzeltme arkadaşların önünde
uygulandığında, çocuklar öğretmenin dikkatinin uygun olmayan davranışları
izlediğinin farkına varabilirler ve bunu bir fırsat olarak
değerlendirebilirler. Aşırı düzeltme süreci, eğitim ortamlarında diğer
çocukların davranışlarını ve onların öğrenmesini olumsuz etkileyebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder