29 Mart 2015 Pazar

OTİSTİK ÇOCUKLARIN MÜZİK ÇALIŞMALARINDA KULLANILABİLİR YÖNTEMLER




Amaçlar:
Otistiklerin eğitiminde müziğin kullanımı çok amaçlı olmalıdır. Bunlardan bazıları:

 Ruhsal Sağaltım:
a) Kendi sesini bilinçli duymak ve duyurmak
b) Dinlenebilir kontrollü ses çıkarmak
c) Şarkı söyleyerek kendini ortaya koyma güvenini sağlamak
d) Ritmi yakalama ve yeniden oluşturmada kendi bedensel bioritmik organizasyonuna katkı sağlamak.

Müziğin sihirli gücünden ve anlatım zenginliğinden yararlanılarak her alandaki eğitim çalışmalarına katkı sağlamak

Müzik eğitimi ve öğretimi yapmak

Yöntemler:

Çalışma ortamının düzeni:
Otistik çocukların rutin alışkanlıkları vardır. Bu alışkanlıklardan yararlanılarak Çalışma Ortamının düzeni şarttır. Kullanılan tüm müzik araçlarının her biri bu düzenli ortamın bir parçası olmalıdır. Bunun için tüm müzik araçları aynı işlevsel yapıya sahip olsalar bile ayrı ayrı yerleştirilmelidir. Bunun için değişik renklerde raf düzeneği kullanılmalıdır. Bölümlerin her birinde ayrı bir araç bulunmalıdır. Çocuğun tekil nesneler olarak algıladığı bu araçları yerinden alıp kullandıktan sonra tekrar yerine koymasının sağlayacağı törensellik, konsantrasyonu güçlendiren bir etki yapacaktır. Çünkü eylem iş olmaktan çıkıp oyun niteliği kazanmıştır.

Müziksel çalışmada ilişki:
Müzik çalışmasında ilişki biçimi birlikte yaşamak esasına dayanmalıdır. Bu esas empati kavramını getirmektedir. Bu esasa göre;
a) Müzik terapisti otistiğin anlık ve süreğen gelişimini sezmeye çalışmalıdır.
b) En küçük duygu ve davranış tepkilerini uygun eylemlere dönük değerlendirilmelidir.
c) Kazandırılmak istenen becerilere aykırı değilse otistikten gelen spontane eğilimlere dokunulmamalıdır. Aksine izin verilmelidir.

UYGULANABİLİR TEKNİKLER

Var olanın gözlemlenmesi
Ayrı ayrı her çocuğun kendiliğinden ürettiği ritim ve melodinin gözlemlenmesi ve kaydedilmesi

Bireysel üretimin gruba yayılması
Var olanlar gözlendikten sonra elde edilen ritim ve ezgiler guruba yayılarak otistiğin yaratıcı gücü gurup içinde kendi varlık ve bütünlüğünün algılanma olasılığını sağlar.

Değişim
A ve B tekniğinde üretilenler terapist veya öğretmen tarafından değiştirilerek değişim ve gelişim sağlanır. Bu da yaratıcı otistikleri ve gurubu kendiliğinden değişimin içinde olmasını sağlar.

Tekerlemelerin kullanımı
Normal çocukları hareketlendiren ve yaşamı oyuna dönüştüren tekerlemelerin kullanımı otistiklerin de benimsemesi halinde yaşam zevkli bir oyuna dönüşecektir.

REP müzik kullanımı
Bu müzik türünün konuşmayı geliştireceği varsayımından yola çıkılmalıdır. Bunun için;
a) Çocukların rep müzikle ilişkisi araştırılır.
b) Grup için konuşmalar rep ritmiyle yapılır.
c) Müzik dinletilir ilgi alanları saptanır.

ARAÇ VE GEREÇLER

Müzik terapisinde kullanılan araç ve gereçler genellikle basit ve gerekirse gelişmiş ritim ve müzik aletlerinden oluşur. Ayrıca terapistin yapacağı nota şeritleri top notalar da kullanılabilinir.

İLKELER

Bilinenden bilinmeyene

Somuttan soyuta

Yaparak yaşayarak ilkeleri kullanılabilir

ARŞİVLEME

Her bireyin üretimi kayıt edilmeli ve arşivlenmelidir. Bunun için video kayıt cihazları ve gözlem formları doldurulmalıdır.

KAYNAKLAR:
Aluin,J(1988) Musik und Musiktherapie für behinderte und autistishe Kinder. Stuttgart:Gustav Fisher Verlag
Başar T.(1993) Tekerlemeler üzerine bir alan çalışması (Uzmanlık tezi) İstanbul M.S.İ
Çavuşoğlu,H (1983) Bioritm. İstanbul Tıp Fakültesi Fizyoloji A.B.D.Seminer
Ergin,N (1991) Heterojen regresif hasta grubunda "Müzikle Etkileşim"in denenmesi (ön çalışma) İstanbul Tıp Fakültesi Psikiyatri A.B.D. Sosyal Psikiyatri Servisi (SPS)
Gaston,E.T (1968) Music in Therapy. New York MacMillan publ.London Colle McMillan publ.
Hesapçıoğlu,M (1994) Öğretim İlke ve Yöntemleri, İstanbul Beta Yayınları
Özbek A; Leutz,G (1987)Psikodrama:Grup Psikoterapisinde Sahnesel Etkileşim. Ankara Grup Psikoterapi Derneği
Sun,M.Seyrek H. (1993) Okul Öncesi Eğitimde Müzik. İzmir:Mey.
Studio 49.Orff-Schulwerk. Schaginstrumente für Kindergarten. Schule, Therapie und Familie München:S.49
Thomatis A. (1987) Der Klang des Lebens Hamburg: Rowolth
Ürfioğlu A. (1989) Bebeklik ve Okul Öncesi Dönemde Müziğin Gelişimi ve Eğitimi. İstanbul YAPA Yayınları
Volkan,D.V (1992) Psikanaliz yazıları (Çev: Çevik A; Ceyhun,B) Ankara Hekimler Yayın Birliği
Yalom, İ.D (1992) Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği (Çev: Tangör,A; Karaçam,Ö.)İstanbul Nobel Tıp Kitabevi
Zulliger,H. (1974) Çocukta Oyunla Tedavi. Bozak Yayınları İstanbul.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder