Amaçlar:
Otistiklerin eğitiminde müziğin kullanımı çok
amaçlı olmalıdır. Bunlardan bazıları:
Ruhsal Sağaltım:
a) Kendi sesini bilinçli duymak ve duyurmak
b) Dinlenebilir kontrollü ses çıkarmak
c) Şarkı söyleyerek kendini ortaya koyma
güvenini sağlamak
d) Ritmi yakalama ve yeniden oluşturmada
kendi bedensel bioritmik organizasyonuna katkı sağlamak.
Müziğin sihirli gücünden ve anlatım
zenginliğinden yararlanılarak her alandaki eğitim çalışmalarına katkı sağlamak
Müzik eğitimi ve öğretimi yapmak
Yöntemler:
Çalışma ortamının düzeni:
Otistik çocukların rutin alışkanlıkları
vardır. Bu alışkanlıklardan yararlanılarak Çalışma Ortamının düzeni şarttır.
Kullanılan tüm müzik araçlarının her biri bu düzenli ortamın bir parçası
olmalıdır. Bunun için tüm müzik araçları aynı işlevsel yapıya sahip olsalar
bile ayrı ayrı yerleştirilmelidir. Bunun için değişik renklerde raf düzeneği
kullanılmalıdır. Bölümlerin her birinde ayrı bir araç bulunmalıdır. Çocuğun
tekil nesneler olarak algıladığı bu araçları yerinden alıp kullandıktan sonra
tekrar yerine koymasının sağlayacağı törensellik, konsantrasyonu güçlendiren
bir etki yapacaktır. Çünkü eylem iş olmaktan çıkıp oyun niteliği kazanmıştır.
Müziksel çalışmada ilişki:
Müzik çalışmasında ilişki biçimi birlikte yaşamak
esasına dayanmalıdır. Bu esas empati kavramını getirmektedir. Bu esasa göre;
a) Müzik terapisti otistiğin anlık ve süreğen
gelişimini sezmeye çalışmalıdır.
b) En küçük duygu ve davranış tepkilerini
uygun eylemlere dönük değerlendirilmelidir.
c) Kazandırılmak istenen becerilere aykırı
değilse otistikten gelen spontane eğilimlere dokunulmamalıdır. Aksine izin
verilmelidir.
UYGULANABİLİR TEKNİKLER
Var olanın gözlemlenmesi
Ayrı ayrı her çocuğun kendiliğinden ürettiği
ritim ve melodinin gözlemlenmesi ve kaydedilmesi
Bireysel üretimin gruba yayılması
Var olanlar gözlendikten sonra elde edilen
ritim ve ezgiler guruba yayılarak otistiğin yaratıcı gücü gurup içinde kendi
varlık ve bütünlüğünün algılanma olasılığını sağlar.
Değişim
A ve B tekniğinde üretilenler terapist veya
öğretmen tarafından değiştirilerek değişim ve gelişim sağlanır. Bu da yaratıcı
otistikleri ve gurubu kendiliğinden değişimin içinde olmasını sağlar.
Tekerlemelerin kullanımı
Normal çocukları hareketlendiren ve yaşamı
oyuna dönüştüren tekerlemelerin kullanımı otistiklerin de benimsemesi halinde
yaşam zevkli bir oyuna dönüşecektir.
REP müzik kullanımı
Bu müzik türünün konuşmayı geliştireceği
varsayımından yola çıkılmalıdır. Bunun için;
a) Çocukların rep müzikle ilişkisi
araştırılır.
b) Grup için konuşmalar rep ritmiyle yapılır.
c) Müzik dinletilir ilgi alanları saptanır.
ARAÇ VE GEREÇLER
Müzik terapisinde kullanılan araç ve gereçler
genellikle basit ve gerekirse gelişmiş ritim ve müzik aletlerinden oluşur.
Ayrıca terapistin yapacağı nota şeritleri top notalar da kullanılabilinir.
İLKELER
Bilinenden bilinmeyene
Somuttan soyuta
Yaparak yaşayarak ilkeleri kullanılabilir
ARŞİVLEME
Her bireyin üretimi kayıt edilmeli ve arşivlenmelidir.
Bunun için video kayıt cihazları ve gözlem formları doldurulmalıdır.
KAYNAKLAR:
Aluin,J(1988) Musik und Musiktherapie für
behinderte und autistishe Kinder. Stuttgart:Gustav Fisher Verlag
Başar T.(1993) Tekerlemeler üzerine bir alan
çalışması (Uzmanlık tezi) İstanbul M.S.İ
Çavuşoğlu,H (1983) Bioritm. İstanbul Tıp
Fakültesi Fizyoloji A.B.D.Seminer
Ergin,N (1991) Heterojen regresif hasta
grubunda "Müzikle Etkileşim"in denenmesi (ön çalışma) İstanbul Tıp
Fakültesi Psikiyatri A.B.D. Sosyal Psikiyatri Servisi (SPS)
Gaston,E.T (1968) Music in Therapy. New York
MacMillan publ.London Colle McMillan publ.
Hesapçıoğlu,M (1994) Öğretim İlke ve
Yöntemleri, İstanbul Beta Yayınları
Özbek A; Leutz,G (1987)Psikodrama:Grup
Psikoterapisinde Sahnesel Etkileşim. Ankara Grup Psikoterapi Derneği
Sun,M.Seyrek H. (1993) Okul Öncesi Eğitimde
Müzik. İzmir:Mey.
Studio 49.Orff-Schulwerk. Schaginstrumente
für Kindergarten. Schule, Therapie und Familie München:S.49
Thomatis A. (1987) Der Klang des Lebens
Hamburg: Rowolth
Ürfioğlu A. (1989) Bebeklik ve Okul Öncesi
Dönemde Müziğin Gelişimi ve Eğitimi. İstanbul YAPA Yayınları
Volkan,D.V (1992) Psikanaliz yazıları (Çev:
Çevik A; Ceyhun,B) Ankara Hekimler Yayın Birliği
Yalom, İ.D (1992) Grup Psikoterapisinin Teori
ve Pratiği (Çev: Tangör,A; Karaçam,Ö.)İstanbul Nobel Tıp Kitabevi
Zulliger,H. (1974) Çocukta Oyunla Tedavi.
Bozak Yayınları İstanbul.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder