6 Mart 2015 Cuma

MOLA






MOLA

 Mola, çocuk bakımından her türlü etkinliğin kısa bir süre durdurulmasıdır.Mola pekiştirmeye, ödüllendirmeye, ilgi göstermeye ara verilemesi demektir.Bu yöntemi uygulayarak, çocuğunuzu kötü davranışı sırasında içinde bulunduğu pekiştirici ya da haz verici durumdan çabucak uzaklaştırılıp, onun açısından hiç de pekiştirici olmayan , hoşlanılacak bir yanı bulunmayan, sakin, sıkıcı bir yere koyarsınız.Böylece onun mola sırasında, ilgi biçiminde veya başka biçimlerde ödül elde etmesini önlersiniz.
MOLANIN AVANTAJLARI 1.Mola bir çok kötü davranışı çabucak zayıflatır. 2.Bir kısım kötü davranışa da tamamen son verir.Onların yerini düzeltilmiş davranışlar alır. 3.Anne babaların bu yöntemi öğrenip kullanmaları kolaydır. 4.Anne babalar bu disiplin yöntemini kullanırken kendilerini daha az kızgın ve üzgün hissettiklerini söylemektedirler. 5.Bu yöntemi kullanan anne babalar, çocuk için saldırgan olmayan, akla uygun bir model olurlar 6.Mola bittikten sonra anne baba ile çocuk arasındaki ilişki çabucak normale döner. Mola yönteminin uygulanmasında ideal olan şudur: Kötü davranışı kendi gözünüzle görmeli ya da duymalısınız ki, çocuğu hemen molaya gönderebilirsiniz.En etkili olmanın yolu çocuğun kötü davranışta bulunuşundan 10 sn içinde mola yerine gönderilmesi ya da götürülmesidir. Molanın sıcağı sıcağına uygulanması, çocuğunuz iki ile dört yaş arasında özellikle önem taşır.
 MOLA YÖNTEMİNE UYGUN KÖTÜ DAVRANIŞLAR Vurmak .Öfke nöbetleri .Oyuncakları fırlatmak . Başkalarına tekme atmak, ısırmak, tükürmek, çimdiklemek, saç çekmek ve benzeri davranışlar.
 MOLA YÖNTEMİNE UYGUN OLMAYAN KÖTÜ DAVRANIŞLARA ÖRNEKLER
Çekingenlik, anne babaya bağımlılık veya pasiflik. .İçe kapanıklık veya korkaklık. .Sinirlilik , aksilik , keyifsizlik. .Giysilerini veya oyuncaklarını toplamamak. .Ana veya baba tarafından doğrudan gözlenmiş olmayan davranışlar.
AKILDA TUTULACAK BAŞLICA NOKTALAR
 1. Mola, çocuğun davranışının pekiştirilmesinden, ilgiden ve ödüllendirmelerden geçici olarak yoksun bırakılması demektir. 2. Azaltmayı istediğiniz bir hedef davranışı seçin ve bu hedef davranış için mola yöntemini kullanın. 3. Molayı hedef davranışın yapılışından hemen sonra uygulayın.
İZLENECEK UYGULAMA BASAMAKLARI .Mola uygulanacak hedef davranışı seçin .Bu hedef davranışın belli bir süre içinde kaç kez yapıldığını sayın. .Mola için sıkıcı bir yer belirleyin. Hedef davranış ortaya çıkınca .Çocuğunuzu en çok 10 sn içinde 10'dan fazla sözcük kullanmadan mola yerine götürün. .Mutfak saatini alıp.......... dakika sonra çalmak üzere ayarlayın ve çocuğunuzun işitebileceği bir yere koyun.(Mola süresi çocuğun yaşının her yılı için bir dakikadır) .Saatin çalmasını bekleyin.Çocuğun saatin çalmasını beklediği süre boyunca onunla her türlü ilişkiyi kesin. .Saat çaldıktan sonra moladan çıkan çocuğa neden molaya gönderildiğini açıklayın
 ETKİLİ MOLA YERLERİNİN ÖZELLİKLERİ
1. Çocuk bakımından sıkıcı ve bıktırıcı bir yer olmalıdır. 2.İçinde hiçbir oyuncak , oyun aracı olmalı veya çocuğun ilgisini çekebilecek bir nesne olmamalıdır. 3.İyi aydınlatılmış ve güvenli olmalı; ürkütücü bir yer olmamalıdır. 4.Çocuğun 10 sn içinde kolayca ulaşabileceği bir yer olmalıdır. 5.İki ile dört yaş arası çocuklar için mola yeri olarak dik arkalı, büyükçe bir iskemle kullanınız. 6.Beş ile on yaş arası çocuklar için ayrı bir mola odası belirleyin.Mola’nın potansiyel yan etkileri ve dezavantajları; Çocuğun pekiştireç bulamayacağı bir alana gönderilmesi, uygulayıcı için olumsuz pekiştirme etkisi yaratabilir ki bu istenmeyen bir durumdur. (Bazı uygulayıcılar bunu bir teneffüs olarak da kullanabilir.) Çocuk sık ve uzun zaman aralıkları için mola odasına gönderilirse, bu uygulayıcıya çocuktan kurtulma fırsatı sağlar. (Mola süresi uzatılarak, mola suiistimal edilebilir.) Pek çok durumda uygun olmayan davranışı azaltma da etkili olmadığına ilişkin veri elde edilmiştir. (Ortam yeterice pekiştirici değilse, mola alanında başka pekiştireçler elde etmek mümkünse, bazı çocuklar molayı daha pekiştirici bulabilirler). Çocuklar arasında ki bireysel farklılıklar dikkate alınmazsa, çocukların birinin diğerine karşı pekiştirilmesi ya da cezalandırılması olarak algılanabilir. Çocuk başka uygun olmayan davranışlar sergileyebilir. Çocuğun eğitim ortamından uzaklaştırılması akademik performansı olumsuz etkileyebilir. Mola kullanımı için öneriler; Mola kullanımı, olumlu pekiştirme uygulaması ile eşleştirilmelidir. Çocuk, bulunduğu ortam ve etkinliklerin mola alanındakilerden daha cazip olduğunu algılamalıdır. Uygulayıcı molanın etkili olup olmadığını izlemeli, etkili değilse sürdürmemelidir. Uygulayıcı, zor davranışlar sergileyen çocukları uzaklaştırma metodu olarak, mola uygulamasını suiistimal etmemelidir. Mola süresi gereğinden fazla uzatılmamalı davranış durduktan sonra en fazla 1-3 dakika olmalıdır. Mola alanının pekiştirici olmamasına özen gösterilmelidir. Mola saldırganlık ve zarar verme davranışları için etkili olabilirken içine kapanık çocuklar için kullanılmamalıdır.
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder