TEPKİNİN BEDELİ
Tepkinin bedeli, uygun olmayan davranışı izleyen biçimde,
belli sayıda yıldız, gülen yüz, para gibi sembollerin sistematik olarak geri
alınmasıdır. Tepkinin bedelinin davranışları azaltmak amacıyla kullanılabilmesi
için çocuğun daha önce belirli sayıda sembol pekiştireç kazanmış olması
gereklidir. Bu uygulamada uygun olmayan davranışın ciddiyeti ile bağlantılı
olarak geri alınacak sembol sayısına önceden karar verilir. Tepkinin bedeli
uygulamasına yer verildiğinde, çocuğa sözlü ve yazılı olarak bir liste ile her
uygun olmayan davranışı için geri alınacak pekiştireç sayısı ve pekiştireç
kaybetmesinin sonuçları açıklanmalıdır. Uygulayıcı pekiştireç verme-alma
dengesini iyi kurmalıdır. Alınacak hiç pekiştireci kalmamış bir çocuğun
borçlanması söz konusu olmamalıdır. Tepkinin bedeli uygulamasının farklı birkaç
uygulama biçimi vardır. Birincisinde sembol pekiştirme uygulaması ile birlikte
kullanılmaktadır. Bu uygulamada, çocuk uygun davranışları için kazandığı
sembolleri, uygun olmayan davranışları yüzünden kaybetmektedir. Bu yolla uygun
olmayan davranışların azaltılması hedeflenir. Örneğin: Öğretmen bir gün boyunca
derslerde parmak kaldırarak söz isteyen öğrencilere her uygun söz alma
davranışı için, tahtada oluşturduğu tabloya bir + işareti koyar ve
biriktirdikleri + işaretleri ile istedikleri etkinliklerin ya da nesnelerin (10
dakika süre ile müzik dinleme, oyuncaklarla oynama) değiş tokuşuna izin verir.
Uygun şekilde söz almadan konuşan öğrencilerden ise + işaretini siler. Böylece
öğretmen uygun davranışı hem pekiştirmiş hem de uygun olmayan davranışlar için
tepkinin bedeli uygulamasına yer vermiş olur. İkinci uygulama biçiminde
öğrencilere belli bir zaman diliminde kullanacakları bir puan peşinen verilir.
Bu puan uygun olmayan davranışları izleyen şekilde geri alınır. Bu süre
içerisinde öğrencinin hala puanı kalmışsa bu puanı istediği bir etkinlik,
oyuncak ya da yiyecekle değiş tokuş edebilir. Tepkinin bedeli uygulamasının
ikinci şekli şu nedenlerle önerilmemektedir: Pekiştireçler hiçbir koşula bağlı
olmadan verildiği için uygun davranışları öğretilmesine izin vermez. Çocuğun
pekiştireç kazanma şansı olmadığı için puanlar bittikten sonra oluşan uygun
olmayan davranışları sonucunda uygulayıcı ne yapacaktır. Bu uygulamada yalnızca
uygun olmayan davranışlar üzerinde durulmaktadır. Tepkinin bedelini kullanırken
nelere dikkat etmeliyiz? Tepkinin bedeli, hedef davranışın hemen arkasından
uygulanmalıdır. Tepkinin bedeli tutarlı uygulanmalıdır. Tepkinin bedeli uygulamasında
eksi puanların birikmesine ya da çocuğun borçlanmasına izin verilmemelidir.
Çocuk uygun davranışları için sıkça pekiştireç kazanıyor olmalıdır.
Pekiştireçlerin geri alınması cezalandırıcı olmamalı ve
kişiselleştirilmemelidir. Örneğin: Öğrencinin pekiştireci geri alınırken
bağırıp kızarak değil uygun davrandığında tekrar kazanabileceği söylenerek
alınmalıdır.Tepkinin bedelinin avantajları; Sembol pekiştirme ve diğer olumlu
pekiştirme uygulamaları ile birlikte kullanılabilir. Evde ve okulda kolayca
kullanılabilir. Tepkinin bedeli uygulaması davranışları azaltmada hızla etki
gösterir. Etkisi uzun dönemlidir. Tepkinin bedeli sürecinde uygulamacı
değişmesi gereken davranışlara odaklanır. Tepkinin bedeli sürecinde uygun
olmayan davranış ile pekiştirecin geri alınması arasında küçük bir gecikme
vardır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder