SÖNME
Sönme, daha önceden pekiştirilen bir davranıştan
pekiştirmenin geri çekilmesi yoluyla hedef davranışın yoğunluğunun ve/veya
sıklığının dereceli olarak azaltılması sürecidir. Çocuklar sıklıkla
öğretmeninin, anne-babasının veya arkadaşlarının dikkatini çekmek için
davranışlarda bulunurlar. Örneğin: Öğrenci sürekli yerinden kalkarak ve sınıfta
gezinerek, öğretmeninin “yerine otur” demesi ile geçici bir süre yerine oturur.
Bu döngü tekrarlanmaya başlar. Yani çocuk tekrar yerinden kalkar, öğretmen
yerine otur der. Burada öğretmenin dikkati çocuğun yerinden kalkma davranışını
izlemekte ve bu davranış için olumlu pekiştirme etkisi yapmaktadır. Sönme,
uygulayıcının bir pekiştirme biçimi olarak normal koşullar altında dikkati
toplayan davranışı görmezden gelmesidir. Bir başka deyişle, davranışı ortadan
kaldırmak için, çevrenin davranış üzerinde ki etkisini geri çekmek ve
sürdürmemektir. Sönme yalnızca pekiştirme biçimlerinden bazıları ve dikkat elde
ederek artmış olan davranışları azaltmada etkilidir. İçsel pekiştireç (parmak
emme, kendini uyarma gibi) sağlayan veya saldırganlık gibi kendine ve başkasına
zarar verebilecek davranışların azaltılması için sönme uygun bir yöntem
değildir. Dikkat çektiği için artıyor gibi görünse bile bedensel saldırganlık
davranışı asla görmezden gelinmemelidir. Bu tür davranışları azaltmak için
sönmeden daha başka, daha doğrudan teknikler kullanılmalıdır. Sönme
uygulamasının etkililiği ile ilgili en önemli faktör tutarlılıktır. Hedef
davranışın azaltılmasında sönmenin etkili olabilmesi için davranış her
yapıldığında görmezden gelinmelidir. Uygulayıcı ve çocukla ilgili diğer
kişilerin de birbirleriyle tutarlı olması kesinlikle şarttır. Pekiştirme
kaynağı kontrol edilemiyorsa, hedef davranışın azaltılmasında sönme etkili bir
yöntem olmayabilir. Sönme uygun davranışı pekiştirme teknikleri ile birlikte
kullanıldığında ve uygun olmayan davranış tutarlı bir şekilde görmezden
gelindiğinde bir süre sonra ortadan kalkacaktır. Bu durumda çocuk yalnızca
uygun davranışlarının dikkat ve pekiştirme elde ettiğini de görecektir. Sönme,
çocukların dikkat elde ettiği için yaptığı uygun olmayan davranışlarının
azaltılmasında etkili bir uygulamadır. Fakat bazen çocuk istediği
gerçekleşinceye kadar uygun olmayan davranışı yapar. Bu yönüyle uygulayıcılar
için sönme kullanmak çok zordur. Uygulayıcı daha önceden pekiştirdiği davranışı
görmezden gelmeye başlayınca ne olur? Çocuk uygulayıcının dikkatini elde etmek için
davranışının sıklığını ve yoğunluğunu arttırır. Bu sönme patlamasıdır. Sönme
patlaması sönme uygulamasının başlamasından sonra hedef davranışın yoğunluğunun
veya sıklığının geçici olarak artmasıdır. Ne yazık ki uygulayıcı sönme
patlamasını bilmiyorsa, sönme programının etkisiz olduğu hakkında yanlış karar
verir. Uygulayıcı sönme kullanmadan önce patlama aşamasında uygun olmayan
davranışı görmezden gelip gelemeyeceğine karar vermelidir. Eğer sıklığı ya da
yoğunluğu arttığında davranışı görmezden gelmek mümkün değilse sönme
kullanmamalıdır. Sönme patlaması sırasında oluşan hedef davranışlarda geçici
bir artış olması sönme tekniğinin potansiyel yan etkisidir. Sönme kullanırken
bir başka dikkat edilmesi gereken nokta, pekiştirilmemesine rağmen sönme uygulaması
sırasında davranışın geçici olarak kendiliğinden geri gelmesidir. Bu durumda en
önemli tehlike davranışın yeniden dikkat ya da başka bir pekiştireç elde
etmesidir. Sönme tekniğini kullanmak için izlenecek basamaklar: Hedef davranışı
izleyen bütün pekiştireçleri belirle. Hedef davranışı izleyen bütün
pekiştireçleri geri çek. Hedef davranış her yapıldığında görmezden gel, tutarlı
ol. Sönme programı süresince uygun davranışları belirle pekiştir. Kendiliğinden
geri gelme ve sönme patlaması gerçekleşirse karar verdiğin süreci uygulamaya
devam et. Uygulayıcı dikkatinin uygun davranışları izleyeceğini öğret ve
göster. Sönmenin avantajları; Sönme, sözel ya da bedensel zorlama
kullanmaksızın uygun olmayan davranışların azaltılmasında etkili olabilir.
Çocukla uygulayıcı arasında mücadeleye yol açmaz ve çocuğun benlik saygısı
azalmaz. Sönme, bir ceza uygulaması değildir.Sönmenin etkisi dereceli
olabilirken etkililik süresi genellikle uzundur. Uygun olmayan davranış
görmezden gelinirken uygun olan davranışların pekiştirilmesi sönme sürecinin en
önemli öğesidir. Sönme ne zaman etkili olmaz? Hedef davranış izleyen
pekiştireçler belirlenemezse, hedef davranışı izleyen pekiştireçlerin geri
çekilmesi mümkün değilse, çocukla ilişkide ki diğer kişiler sönme sürecini
uygulayamayacaksa, hedef davranışı izleyen arkadaş dikkati kontrol
edilemiyorsa, pekiştirme kazaları olasılığı yüksekse, sönme patlaması süresinde
çocuğun davranışı görmezden gelinemiyorsa ya da çevrede ki diğer etkenler
kontrol edilemiyorsa, hedef davranışı görmezden gelmek tehlikeli ya da uygun
değilse.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder