Otistik çocukların en temel güçlüklerinden birisi oyun oynamaya ilişkin yetersizlikler olup, bu çocuklar sosyal oyunları öğrenmede zorlanmaktadırlar. Bu çocuklar oyuncakların amacını anlamakta zorlandıklarından dolayı genellikle oyuncağı farklı şekillerde kullanabilirler. Oyuncağı ağzına alabilir, koklayabilir, döndürebilir ya da sürekli olarak atabilirler.
Çocuğun saçını taraması gibi kendine, bebeğin saçını taramak gibi bebeğe yönelik, annesinin saçını taramak gibi anneye yönelik ve bardağı tabağı koymak gibi nesneye yönelik etkinlikler şeklinde ortaya çıkabilen işlevsel oyunlar, otistik çocuklarda daha az gözlenebilmektedir.
Otistik çocukların oyunları sırasında hayal gücü ve oyunların çeşitliliğinin çok az olduğu görülür. Otistik çocuk, kendiliğinden herhangi bir oyuncağı alarak oynamaya başlayamaz.
Oyun becerileri öğretiminde oyun başlatma ve bir oyuncakla oyun oynama becerisi üzerinde çalışılmalıdır. Bu işe çocuğun sevdiği oyuncaklar alınarak başlanabilir.
Oyun becerileri, otistik çocukların yaşıtlarıyla aynı ortamı paylaşabilmeleri ve onlarla etkileşime girebilmeleri için çok önemlidir. Ancak otistik özellikleri olan çocuklar yaşıtları ile etkileşime girememekte, yaşıtları ile oynamamaktadırlar.
Yapılandırılmış oyun ortamlarında otistik çocukların arkadaşla oyun oynama becerisini kazanabildikleri görülmektedir.
Otistik Çocuklara Oyun Öğretiminde Temel İlkeler:
Hangi oyun becerilerinin oynatılacağına karar verilmelidir
Oyunu öğretebilmek için gerekli hazırlıklar yapılmalıdır
Öğretim bireysel ya da grup ortamında yapılabilir
Çocuğun başarıları ödüllendirilmelidir
Beceriyi öğrenme aşamasında çocuğa yardım edilmelidir
Arkadaşla oyna becerisinin öğretimi belli aşamalara göre yapılmalıdır
Oyunun basitleştirilmesi gerekebilir
Belirli bir oyun alanı bulunmalıdır
Gerekli becerilerinin öğretilmesinde uzmanlarla ve anne-babayla işbirliği kurulmalıdır.
Otistik Çocuklara Öğretilebilecek Oyun Becerileri:
Taklit becerisi
Sıra alma becerisi
Bir oyuncakla amacına uygun oynama becerisi
Sembolik oyun becerisi
Yaşıtlarıyla oynama becerisi
-Otistik çocuklar için hazırlanan eğitim programları düzenli, sistemli ve tutarlı olmalıdır.
-Otistik çocuğun bulunduğu oyun grubunda az sayıda çocuk (2-3) olması, gruptaki çocukların olabildiğince değişmemesi çocuğun oyuna katılımını kolaylaştıracaktır.
-Eğitim programı, otistik çocuğun günün;
Hangi zamanlarında, kimlerle, nerede ve ne ile oynayacağını göstermelidir.
-Bu çocuklara oyun öğreten yetişkinlerin gerçekten oynamaları, çocukların oyun becerilerini daha etkili kullanmalarını sağlayacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder