ALICI DİL GELİŞİMİNİ DESTEKLEYİCİ ETKİNLİKLER
Çocuğa
ilk sözlü ifadeleri öğretirken onun her gün içinde bulunduğu ortamdaki olaylar
ve nesneler dikkate alınmalıdır. Sözcük, çocuğa ait günlük işler, sevdiği
oyuncaklar, yiyecekler ve hayvanlar göz önüne alınarak seçilmelidir.
A. Çocuğun Günlük Yaşam
içindeki Kavramları Tanımasına ilişkin Etkinlikler
1.
Yemek sırasında yemek hakkında konuşulup çocuk yemeğini yerken1 her
nesneye dikkati çekilerek daha kolay isimlendirmesi sağlanabilir, ismi söylenen
nesnenin gösterilmesi çocuğun daha kolay öğrenmesine yardımcı olacaktır.
2.
Çocukla birlikte alışverişe gidildiğinde orada bulunan yiyecekler hakkında
konuşulabilir.
3.
Çocukla birlikte yoğrulabilen maddelerden çeşitli yiyecek figürleri yapılabilir.
Çocuğun sevdiği yiyeceklerin tercih edilmesi öğrenmesini kolaylaştıracaktır.
4.
Çocuğun yoğurma maddelerinden yapmış olduğu modeller alışveriş oyununda
kullanılabilir. Bu oyun için tahta blok ve karton kutulardan yararlanılır.
Dükkan sahibi ve müşteri rolleri dönüşümlü olarak çocuklar ve yetişkinler
arasından seçilir.
5.
Dergilerden kesilmiş ya da yetişkinlerin çizdiği resimlerden oluşan yiyecekleri
tanıtan bir kitapçık hazırlanabilir.
6.
Çocuğun giyinip soyunduğu zamanlarda kullandığı giysiler yetişkin tarafından
isimlendirilebilir.
7.
Giysiler yerleştirilirken çocuktan yardım etmesi istenebilir. Çocuğa giyim
eşyalarından biri verilerek ismi söylenir. Daha sonra iki ya da üç giyecek
seçilerek bunların isimleri sorulabilir.
8.
Çeşitli giysiler (elbiseler, pantolonlar, bluzlar, etekler v.s.), aksesuarlar
(şapkalar, kemerler, eldivenler, kolyeler, yüzükler vs.) kullanılarak aile
bireyleri, yakın çevredeki tanıdık kişiler canlandırılır. Giyinme oyunu sırasında
giysilerin isimleri tekrarlanır ve çocuktan da giysilerin isimlerini söylemesi
istenebilir.
9.
Kağıt bebekler ve bunların giysilerinden oluşan bir bebek oyunu takımı
hazırlanır veya satın alınır. Çocukla birlikte bu giysiler bebeklere giydirilip,
çıkarılabilir ve oyun sırasında giysilerin isimleri söylenebilir.
10.
Çamaşır yıkama ve çamaşır asma oyunu düzenlenerek, bebek boyu ve yetişkin boyu
giysileri çocuğun yıkarken ve asarken isimlendirmesi sağlanacak şekilde oyun
sürdürülür. Bir kukla kullanılarak, kuklanın çocuğa yönerge vermesi
şeklinde,oyun çeşitlendirilebilir. Örneğin; "Bebemin eteğini yıka"veya
"Elbiseni ipe as" gibi.
11.
Çocuk, hangi oyuncaklarla oynarsa oynasın oyuncakların isimleri söylenir. Aynı
oyuncaklarla farklı mekanlarda oynaması sağlanır. Aynı oyuncağın birçok değişik
şekli olabileceği de belirtilmelidir. Örneğin; çeşitli tipte bebekler, değişik
renk ve şekillerde arabalar, kamyonlar gibi.
12.
Çocukla birlikte çeşitli meyve resimlerinden oluşan bir albüm hazırlanır. Bu
resimlerdeki meyvelerin isimleri söylenerek çocuğa tanıtılır. Çocuktan ismi
söylenen meyveyi bulması istenebilir.
13.
Günlük yaşam içinde evde kullanılan ya da çocuğun kullandığı nesneler hakkında
konuşulur. Nesnelerin, çocuğun bildiği nesneler içinden seçilmesine dikkat
edilmelidir.
14.
Çocukla taklidi oyunlar oynanabilir. Örneğin; kaşıklar, bardaklar, tabaklar,
koltuklar, masalar vb. kullanılarak oynanan evcilik oyununda oyuncakların
isimleri söylenerek çocuğun da isimlendirmesi sağlanabilir.
15.
Çocuğun günlük yaşamda kullanılan nesneleri tanıması ve isimlendirebilmesi için
bilinen nesneler bir torbaya koyulur ve çocukla birlikte torbadan nesne seçip,
nesneyi tanıma ve isimlendirme oyunu oynanabilir. "Bak, bu bir
kaşık", "Bok şimdi de bir anahtar buldum" gibi
isimlendirmeler yapılır. Eğer çocuk torbadan seçtiği nesnenin ismini bilemezse,
hepsi torbadan çıkarılıp isimleri tekrarlanabilir. Çocuğa yeniden denemesi için
fırsat verilir. Oyuna çocuğun tanıdığı iki veya üç nesne ile başlanarak, yavaş
yavaş sayısı artırılabilir.
16.
Çocuğa hayvanları tanıtmak için hayvanat bahçesine gezi planlanarak hayvanların
isimleri söylenebilir ve çıkardıkları sesler taklit edilebilir.
17.
Çocukla birlikte hayvanların resimleri çizilebilir veya dergilerden hayvan
resimleri kesilerek bir tanıtım kitabı hazırlanır.
18.
Çeşitli bul-yap oyunları ile çocuğa hayvanlar, taşıtlar, meyveler, giysiler,
meslekler, giyecekler vb. tanıtılır, isimleri öğretilir ve çocuktan da
isimlendirmesi istenir.
19.
Çocuğun taşıtları tanıması için oyuncak arabalar, otobüsler, kamyonlar, trafik
işaretleri, köprüler, yollar kullanılarak oyunlar düzenlenebilir.
20.
Çocuğun yiyecekleri ve yiyecekleri ve kullanılan malzemelerin isimlerini
öğrenmesi için evcilik köşesinde kullanılan materyallerle çeşitli etkinlikler
düzenlenebilir. Yiyecek ve içecekler çocuğa gösterilerek isimlendirmesi
istenebilir.
B. Sözcük Çeşitlerinin Öğrenilmesine Yönelik Etkinlikler
Çocuğun
iki sözcükten basit cümleler oluşturmaya başladığı dönemde, bildiği sözcüklerin
çoğunluğu isimlerdir. Çocuk birkaç fiili ve kendine söylenen cümleleri
anlayabilmek için cümle içindeki bildiği isimlerden yararlanır. Bu dönemde
çocukların sözel iletişimde kullandıkları cümleler iki sözcüklü ve çocuğun
bildiği sözcüklerden oluşmalıdır. Fiiller isimlerden biraz daha zor öğrenilir.
Bu nedenle fiil içeren cümleleri çocukların anlaması için bazen birkaç kez
tekrarlamak gerekir. Çocukların fiilleri daha kolay anlayabilmeleri için
etkinlik sırasında ne yapıldığı sırayla söylenmelidir. Örneğin; çocukla
dışarıda birlikte iken "Şimdi merdivenleri çıkıyoruz"
"Taksiye biniyoruz" "Eve geldik" ya da "Evde
yemek yiyeceğiz", "Baban uyuyor" gibi çocuğun daha kolay
öğrenebileceği günlük yaşam içindeki hareketleri ifade eden fiilleri öğrenmesi
sağlanır.
1.
Çocukla birlikte bir kitaba bakarken, kitaptaki resimlerde görülen hareketler
hakkında konuşulur. "Bu çocuk koşuyor", "Araba gidiyor",
"Bu çocuklar top oynuyor" gibi hareketleri ifade eden fiil
cümleleri tekrarlanır ya da çocuğa "Bu çocuk ne yapıyor?", "Adam
ne yapıyor?" gibi fiil cümlelerinin ifadesini gerektiren sorular
sorulabilir.
2.
Çocuğa oyun sırasında Topu bana at", "Arabayı garaja koy", "Bebeği
yatağına yatıralım, uyusun" gibi bazı yönergeler verilerek, fiillerin
kullanımı arttırılabilir.
3.
Çocuğa ben, sen, o gibi şahıs zamirlerinin öğretilmesi için bir takım
etkinlikler düzenlenir. Örneğin; çocuğa içinde zamirlerin kullanılabileceği bir
öykü anlatılır. Bununla ilgili sorular sorulabilir. Örneğin; "Ay$e ve
annesi parka gittiler. O parkta salıncağa bindi. Annesi ona yardım etti"
vb... "O nereye gitti?, O kiminle gitti?" vb...
4.
Çocuğun bir günlük tutmasına yardım edilir. Okulda ve evde yaptıklarını kendisi
çizerek ya da dergilerden kestiği uygun resimleri yapıştırarak bir günlük
oluşturabilir. Daha sonra çocukla günlüğün içindekiler ile ilgili
konuşulabilir. Örneğin; "O (kardeşi) ne giymiş?, Sen parkta ne
yaptın?" vb...
5.
Aile fotoğrafları masanın üzerine koyularak onlarla ilgili konuşulur ve sorular
sorularak çocuğun cevap vermesi sağlanabilir. Örneğin; "Bak bu senin
baban, bu da senin kardeşin" vb... "Bu kim?"- Benim dedem vb...-
6.
Beyaz kanona bir çocuk resmi çizilir ve vücut kısımları kesilir. Kesilen vücut1
kısımları gösterilerek ne olduğu sorulur. Çocuğun "Bu onun burnu, bu onun eli"
şeklinde yanıt vermesi sağlanır. Daha sonra bu parçalar hazırlanan çocuk
resminin üzerine yapıştırılabilir.
7.
Çocuk evcilik oyuncakları ile oynarken ona çeşitli yönergeler verilebilir,
örneğin; "Bu benim, bu senin, bu da kardeşinin odası. Şimdi yatağı benim
odama, televizyonu senin odana koy" vb...
8.
Zaman kavramı ile ilgili olarak, çocukla günlük yaşantısı içinde yaptıkları
hakkında konuşulabilir. Örneğin; kahvaltı zamanı ya da oyun oynarken; ne
yapıyor olduğu, ne yaptığı ve ne yapacağı ile ilgili sorular sorulabilir.
9.
Birbirini takip eden olay karları hazırlanır. Örneğin; fidan/küçük ağaç/büyük
ağaç resmi, bütün elma/yansı yenmiş elma/çoğu yenmiş elma resmi vb... Çocuğa
ilk resimler verilir ve diğer resimlerle beraber doğru olarak sıralaması
sağlanabilir. Öncelikle iki kart ile başlanmalı daha sonra kan sayısı
arttırılmalıdır.
10.
Çocukla birlikte bir günlük tutulabilir. Her gün çocuğun dün ne yaptığı, yarın
ne yapacağı ile ilgili konuşulabilir.
11.
Çocuğa zamanı içeren bir hikaye okunabilir ve bununla ilgili çeşitli sorular
sorularak yanıtlaması istenebilir, örneğin; "Çocuk ne yaptı?, Annesi
ona ne dedi?, Dün ne oldu?" vb...
12.
Çocuğa içinde, alımda, yanında vb... edatların öğretilmesi için çeşitli
etkinlikler düzenlenebilir. Örneğin; yetişkin yaptığı hareketler hakkında
çocukla konuşabilir. "Bak ben masanın yanındayım" gibi.
13.
içinde çeşitli edatların yer aldığı şarkılar tekerlemeler ve şiirler çocuklarla
birlikte söylenebilir. Şarkıda yer alan olayları hareketlerle anlatabilmesi
için çocuğa yardım edilmeli, daha sonra ilgili hareketleri doğru olarak kendi
kendine yapması beklenmelidir.
14.
Günlük yaşantı sırasında çocuğa yönerge verilirken, açıklayıcı olmasına dikkat
edilmelidir. Örneğin; "Oyuncakların yatağın altında",
"Çoraplar dolabın içinde" gibi. Eğer çocuk verilen yönergeyi
anlamazsa, yetişkin çocukla beraber yatağın altına eğilir ve orada olduğunu
gösterebilir.
15.
Çocuklara içinde-üstünde-altında gibi edatları tanıtmak amacıyla resimli hikaye
kitapları okunabilir. Hikayede geçen yer bildiren sözcükler üzerinde
durulmalıdır. Resimlere bakarak çocuğa sorular sorulabilir ve edatları
kullanarak cevap vermesi sağlanabilir.
16.
Grup halinde çocuklarla saklambaç oynanabilir. Odanın dışına bir çocuk
çıkarılır ve diğer çocuklar ona duyurmadan bir oyuncağı ya da eşyayı
belirleyerek, oda içinde bir yere saklarlar. Çocuk tekrar odaya girdiğinde,
çocuklar saklanan eşyanın yerini tarif ederler. Örneğin; masanın yanında,
kutunun içinde gibi.
17.
Yetişkin çocukla beraber bir mutfak köşesi hazırlayabilir. Oyuncak masalar,
sandalyeler, tabaklar, tencereler, buzdolabı, fırın vb. malzemeler bu amaç için
kullanılabilir. Çocuğa neyi nereye koyacağı ile ilgili yönergeler verilebilir.
Örneğin; "Tencereyi fırının üstüne koy " gibi.
18.
Çocuğa masa, sandalye, ev, deniz resimleri çizilir. Çocuktan çizilen resimler
üzerine, verilen yönergeye uygun çizimler yapması istenebilir. Örneğin; "Masanın
altına top çiz", "Evin üstüne baca çiz" gibi.
19.
Biri büyük diğeri küçük olmak üzere iki kutu hazırlanabilir. Yetişkin çocukla
beraber oyuncakları düzeltirken "Bak ben tavşanı büyük kutuya
koyuyorum" der ve tavşanı büyük kutu içine yerleştirir. Bir oyuncak da
çocuğa verilir ve "Oyuncağı küçük kutu içine koyar mısın?" şeklinde
yönerge verilir ve çocuğun doğru kutu içine oyuncağı yerleştirmesine dikkat
edilir.
20.
Evcilik oyunu oynanırken farklı büyüklükte iki bebek kullanılabilir. Yetişkin
eline bir tabak alır, "Ben büyük bebeğe tabak veriyorum" der
ve bebeğin onuna tabağı koyar. Daha sonra çocuğa bir nesne verilerek onun da
aynı olayı küçük bebek için tekrarlaması istenebilir.
KAYNAKÇA:
Akçemete
Gönül, İşitme Güçlüğü Olan Çocuğuma Nasıl Yardımcı Olabilirim, Aydoğdu Oftset,
Ankara, 1999
Baykoç,
Dönmez. N. "Dil Gelişimi ve Dil Gelişimini Değerlendirmede
Kullanılan Testler". Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi, No:1, 1986.
Baykoç,
Dönmez, N., Arı, M. "12-30 Aylık Türk Çocuklarında Dilin
Kazanılması". Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi, No:2, 1987.
Bloom,
L, Lahey, M. Language Development and Language Disorders. John Wiley and
Sons, USA 1978.
Cooke,
J., Williams, D., Ed. Latham, C. Language. Winslow Press, Bicester,
1988.
Lawrence,
B.M. "Conversation and Cooperation: Child Linguistic Maturity,
Parental Speech and Helping Behavior of Young Children". Child
Development, Vol:55, 1926-1935, 1984.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder