BECERİ
ÖĞRETİMİ
Bireyin sahip olduğu yeterliliklerine
dayalı olarak yapabileceği tahmin edilen veya yaptığı etkinliklerdir.
Öğrenme, birey davranışının öğretimden sonra
değişiklik göstermesidir.
Davranış ise, iki ya da daha fazla kişi
tarafından güvenilir olarak gözlenebilen ve ölçülebilen belli bir başlangıcı ve
bitişi olan, tekrarlanabilen devinsel özellikler olarak tanımlanır.
Davranışlar tek
basamaklı ve zincirleme olarak ikiye ayrılır:
Tek basamaklı davranışlar başlangıcı ve bitişi kolayca ayırt edilebilen
davranışlar olarak tanımlanır.
Örneğin; Nesne
ismi söyleme, tabela okuma, düğmeye basma vb.
Zincirleme davranışlar ise, birkaç davranışın bir araya
gelerek daha karmaşık bir davranışı oluşturmasına denir.
Örneğin; pazar
ya da marketten alış veriş yapma becerisi, çorap giyme becerisi, çamaşır
makinesini kullanma becerisi gibi.
BECERİ ÖĞRETİMİ YAPABİLMEK İÇİN
GERÇEKLEŞTİRİLMESİ GEREKENLER
Her öğretimde
olduğu gibi beceri öğretiminde de ilk yapılması gereken, ortamın
hazırlanmasıdır. Ortam hazırlanması sırasında akılda bulundurulması gereken üç
önemli unsur bulunmaktadır:
•Öğretim yapmak
için en uygun ZAMAN nedir?
•Öğretim NEREDE
yapılmalıdır?
•HANGİ
MATERYALLERE gereksinim vardır?
NE ZAMAN
öğretim yapılmalı?
•Eğer
becerilerin doğal olarak öğretilebilecekleri zaman yoksa (diş fırçalama, el
yıkama, yemek yeme gibi), becerilerin öğretimi için hem öğretmen hem de öğrenci
için en uygun zaman seçilmelidir.
•Bazı
becerilerin öğretimi için haftada bir kez
bile zaman ayrılsa o beceriler öğretilebilecekken (ütü yapma, sandviç
yapma gibi), bazı becerilerin
öğretilebilmesi için (tuvalet öğretimi gibi) her gün öğretim yapmak
gerekebilmektedir.
NEREDE öğretim
yapılmalı?
•Öğretimin
yapıldığı ortam, öğrencinin özelliklerine bağlı olarak düzenlenmelidir.
•Örneğin; bazı
durumlarda çevredeki tüm ilgi dağıtıcı unsurları ortamdan uzaklaştırmak
gerekirken, bazı durumlarda çevrede hiçbir değişiklik yapılmasına gerek
duyulmayabilir.
•Öğrencinin
belli becerilerin öğretimi için kullanılan yerleri öğrenmesi öğretimi kolaylaştırır.
Öğrenci beceriyi tamamen öğrendikten sonra başka ortamlarda da çalışarak
becerinin genellemesi sağlanmalıdır.
HANGİ
MATERYALLERE gereksinim vardır?
•Beceri
öğretimi sırasında pek çok materyal kullanmak gerekecektir. Ancak kullanılacak
materyallere öğrencinin gözünden bakmak işimizi kolaylaştıracaktır.
•Kullanmayı
düşündüğümüz araçlar öğrencinin dikkatini çekebilecek mi? İlginç ve ona bakmak
keyif veriyor mu? Tutması ve hareket ettirmesi kolay mı? Çok mu küçük? Çok ağır
mı? Güvenli mi? Yanlışlıkla düştüğünde kırılır mı?
•Çalışılacak
öğrencinin özelliklerine bağlı olarak, “Bu öğrenci bu materyallerle bu beceriyi
gerçekleştirebilir mi yoksa materyallerde değişiklik yaparsam öğrenme şansı
daha yüksek olur mu?” sorusu her zaman akılda tutulmalıdır.
•Bazı araçların
kullanılması daha kolay olacaktır. Örneğin, büyük boncukları ipe dizmek küçük
boncuklardan daha kolaydır, büyük topu yakalamak küçük topu yakalamaktan daha
kolaydır, büyük beden kıyafetleri giymek, tam gelen kıyafetleri giymekten daha
kolaydır. Bu nedenlerden dolayı öncelik kolay olan materyallere verilmeli daha
sonra zor olanlara geçilmelidir.
•Çalışılacak
öğrencinin özelliklerine bağlı olarak, “Bu öğrenci bu materyallerle bu beceriyi
gerçekleştirebilir mi yoksa materyallerde değişiklik yaparsam öğrenme şansı
daha yüksek olur mu?” sorusu her zaman akılda tutulmalıdır.
BECERİ ANALİZİ
•Beceri
analizi, bir amacı (beceriyi) gerçekleştirebilmek için gerekli her bir
davranışın ayrıntılı ve mantıklı olarak sıralanması ya da davranış zincirinin
betimlenmesidir.
•Öğretilecek
becerinin oluş sırası mantıklılık izlemelidir.
•Öğrencinin
amaca ulaşabilmesi için gerekli tüm basamaklar yer almalıdır.
•Analizin ne
kadar detaylı hazırlanacağı öğrencinin performans düzeyine göre farklılık
gösterebilir ya da bir tane detaylı bir analiz hazırlanarak her bir beceri için
uygun olan yerden başlanarak kullanılabilir.
BECERİ ANALİZİNİN ÖĞRETİME KATKILARI
BECERİ ANALİZİNİN ÖĞRETİME KATKILARI
•Bilgi
•Öğretimin Bireyselleştirilmesi
•Öğretimi Kolaylaştırır
•Objektif Değerlendirme
•Tekrarlanabilirlik
BİLGİ Beceri analizi yapıldığında en yüksek
düzeyde bilgi sunmak mümkün olmaktadır. Öğretim basamaklarının beceri
analiziyle belirlenmesi nedeniyle öğretim materyali küçük parçalar halinde
sunulabilmektedir. Böylece öğretmen öğrenciye bilgiyi daha çabuk ve kesin
olarak kazandırabilmektedir.
ÖĞRETİMİN
BİREYSELLEŞTİRİLMESİ
Beceri analizinin yapılması öğretim
basamaklarının oluşturulmasına hizmet etmesi nedeniyle öğrencilerin düzeyine
göre öğretimin oluşturulmasını mümkün kılmaktadır.
ÖĞRETİMİ
KOLAYLAŞTIRIR
Öğretilmek istenen konuda beceri
analiziyle belirlenen basamaklar öğrencinin bulunduğu düzeyi kolayca
belirlememize yardımcı olduğu gibi öğretime nereden başlayacağımızın
bilinmesine de yardımcı olur. Öğrenciler düzeylerine göre öğretim yapıldığında,
daha kolay ve hızlı öğrenirler.
OBJEKTİF
DEĞERLENDİRME
Yapılan beceri analizi basamaklarıyla
öğrencilerin göstermiş oldukları ilerlemeleri değerlendirmek ve kaydını tutmak
mümkün olmaktadır. Bu da öğretmenin yanlılığını azaltmaktadır. Özellikle
yetersizlikten ağır düzeyde etkilenmiş çocukların ilerlemeleri yavaş
olabilmektedir. Çocukların ilerlemelerini ancak ayrıntılı beceri basamaklarında
görmek mümkün olabilmektedir.
TEKRARLANABİLİRLİK
Yapılan beceri analizleri başka
öğretmenlerce tekrar uygulanabilme olanağı vermektedir. Beceri basamaklarına
göre oluşturulan programlar başka okul ve öğretmenlerce kolayca uygulanabilir.
BİLİŞSEL
NİTELİKTEKİ BECERİ ANALİZİNİ OLUŞTURMA YAKLAŞIMLARI
•Var Olan
Kaynakların Gözden Geçirilmesi: Yararlanılacak kaynakların başında okul
programları, ders kitapları, dergiler ve rehber kitaplar yer almaktadır. Bu
kaynakların incelenmesiyle ilişkili öğretim aşamaları uyarlanır ve
değiştirilebilir. Var olan kaynaklarda basamakların yeterli ve uygun olmadığı
akılda tutulmalıdır.
•Gelişim
Aşamalarının Gözden Geçirilmesi: Normal gelişim aşama sırasını sağlayan
kitaplardan yararlanılabilir. Buradaki aşama sıralarına dönüştürülebilir.
•Program
Rehberlerinin Uyarlanması: Beceri sıralamasının belirlenmesinde rehber
programlarda uyarlamalar yapılacak olursa gerçekten yararlı olacaktır. Bu
aşamada da uyarlamanın, değiştirmenin nasıl yapılacağının bilinmesi önemlidir.
Bu uyarlamalar ve değişiklikler:
–Programlardaki
ilişkili içerik yeterli olmayabilir.
–İçerik belli
bir yöre için uygunluk gösterirken diğer bölge için uygun olmayabilir.
–Programlarda
öğretim materyali için gerekli alt aşama sıralaması yeterli düzeyde değildir.
–Öğretim
materyalinde basamaklar mantıklı bir sıra izlemeyebilir ve/veya basamaklar
yeterli olmayabilir. Bu durumda basamaklarda değişikliğe gidilebilir.
(Programlara genel olarak değişebilecek kaynaklar olarak bakılması uygun
basamakların oluşturulmasına hizmet edecektir.)
PSİKOMOTOR
BECERİLER İÇİN BECERİ ANALİZİ ÜRETME YOLLARI
Beceri
analizindeki basamakları belirlemenin iki yolu bulunmaktadır:
•Beceri
basamakları oluşturulurken bellekten basamaklar oluşturulmaktadır.
•Davranışı
bizzat yaparak basamaklar sırayla yazılmaktadır. Beceri analizi genellikle
davranışı gerçekleştiren bir kişinin gözlenmesiyle ya da beceri analizini
hazırlayan kişinin kendisinin davranışı yerine getirerek notlar almasıyla
hazırlanır.
* Bellekten
Beceri Analizi Yazmanın Avantaj ve Dezavantajları
Avantajları
•Daha az zamanı
gerektirir.
•Analiz her
türlü ortamda gerçekleştirilebilir.
•Analizi
yaparken özel araç-gereç gerekmez.
Dezavantajları
•Bazı beceri
basamakları unutulabilir.
* Bizzat
Yaparak Beceri Analizi Yapmanın Avantaj ve Dezavantajları
Avantajlar
•Tüm basamaklar
bizzat yapılarak yazıldığı için atlama riski söz konusu olmayacaktır.
Dezavantajlar
•Öğretilmek
istenen bazı davranışların sınıf dışında gerçekleşiyor olması nedeniyle beceri
analizinin sınıf dışında bir ortamda gerçekleştirilmek durumunda olması,
•Beceriyi
bizzat yapabilmek için özel bir takım araçları gerekli olabilir.
Hangi Beceri
Analizi Yolunu Kullanacağımıza Nasıl Karar Vereceğiz?
Sağlıklı ve
eksiksiz bir beceri analizi yapabilmek için aşağıdaki soruları cevaplamak
gerekmektedir:
1. Söz konusu olan amaca (davranışa) aşina
mısınız? (Bu davranışı düzenli olarak gerçekleştiriyor musunuz?)
2. Basamak atlama olasılığı var mıdır?
3. Özel bir takım araçlar gerekli midir?
4. Özel araçların bulunduğu ortama
gereksinim var mıdır?
*** Eğer
soruların ilkine cevabınız evetse, beceri analizini belleğinizden
yapmanız yeterli olabilecektir.
*** Eğer ilk
soruya cevabınız hayırsa, diğer sorulara cevabınız evet bile olsa, beceri
analizini bizzat yaparak gerçekleştirmek gerekecektir.
BECERİ
ÖĞRETİM SÜRECİ
•Beceri
analizinin bulunduğu ölçü aracının hazırlanması
•Öğrencinin
performans düzeyinin belirlenmesi
•Uzun dönemli,
kısa dönemli ve öğretim amaçlarının belirlenmesi
•Öğretim
planlarının hazırlanması
•Öğretimin
değerlendirilmesi
Beceri
analizinin bulunduğu ölçü aracının hazırlanması
•İleriye
doğru
Bir becerinin tamamlanabilmesi için
önce yapılması gereken beceriden başlanarak sonraki basamakların yapılış
sırasına göre yazılmasıdır.
•Geriye
doğru
Bir becerinin yapılması sırasında yer alan
beceri basamaklarının, en son beceri basamağından başlanarak (en kolaydan zora
doğru sıralanması ) en önceki basamağa doğru yazılmasıdır.
Öğrencinin performans düzeyinin belirlenmesi
Öğrencinin performans düzeyinin belirlenmesi
Zincirleme
davranışlar beceri analizi kaydı tekniği ile değerlendirilir. Bunun ise iki
yolu vardır:
•Tek fırsat
yöntemi
•Çok fırsat yöntemi
Tek fırsat
yöntemi: Bu yöntemde:
•Bireye beceri
analizinde yer alan basamakları yerine getirmesi için yönerge verilir,
•Birey doğru
yaptığı her basamak için (+) alır, birey bir basamağı yanlış yaparsa, yanıt
için ayrılan sürede yapmazsa ya da yanıt
için ayrılan sürede uygun olmayan davranışlar sergilerse (-) alır ve
değerlendirmeye son verilir.
•Beceri
analizinde gerçekleştirilen ilk yanlış basamaktan sonra, geriye kalan tüm basamaklar
için de (-) verilerek değerlendirme sonlandırılır.
Tek fırsat
yöntemiyle değerlendirme yapmanın yararları şöyle sıralanabilir:
Ødeğerlendirme kısa sürede tamamlanır,
Øbireyin yanlış yaptığı ilk basamakta
değerlendirme sona erdirilerek öğretime geçildiği için öğretime ayrılan süre
artar, değerlendirme sırasında öğrenmenin gerçekleşmesi çok küçük bir olasılık
olduğu için uygulamanın etkisi daha kesin biçimde ortaya konur.
*** Ancak, tek
fırsat yönteminde beceri analizinde bireyin doğru olarak sergileyebileceği
basamaklar varken, bireyin yanlış yaptığı ilk basamakta değerlendirmeye son
veriliği için tüm basamaklara ilişkin doğru bir değerlendirme yapılamamış
olabilir.
Çok fırsat
yöntemi: Bu yöntemde:
•Bireye beceri
analizinde yer alan basamakları yerine getirmesi için yönerge verilir,
•Birey doğru
yaptığı her basamak için (+) alır.
•Birey bir
basamağı yanlış yaparsa, yanıt için ayrılan sürede yapmazsa ya da yanıt için ayrılan sürede uygun olmayan
davranışlar sergilerse, bu basamak uygulamacı tarafından yerine getirilir.
•Geriye kalan
basamakları tamamlaması için öğrenciye fırsat verilir ve beceri analizindeki
tüm basamaklarda bireyin performansı elde edilinceye kadar bu süreç devam
ettirilir.
*** Bu yöntemde
bireyin doğru olarak sergileyebileceği tüm basamaklar için şans tanınıyor
olması, yöntemin bir yararı olarak değerlendirilebilir.
*** Ancak,
bireyin doğru olarak sergileyemediği davranışların uygulamacı tarafından yerine
getirilmesi sırasında, öğrenme gerçekleşebilir. Bu durum, uygulamanın etkililiğinin
net biçimde görülmesini engelleyebilir.
Gerçekleşen basamak yüzdesi formülü
Gerçekleşen basamak yüzdesi formülü
Beceri
analizinde doğru yapılan basamak sayısı X 100
Beceri
analizindeki toplam basamak sayısı
Uzun dönemli, kısa dönemli ve öğretim amaçlarının belirlenmesi
Uzun dönemli, kısa dönemli ve öğretim amaçlarının belirlenmesi
•Bir becerinin
öğretiminde ulaşılması hedeflenen uzun dönemli amaç, öğrenciyi o beceriyi
bağımsız yapar hale getirmektir.
•Öğrencinin
beceri analizinde “-” aldığı basamaklar bizim kısa dönemli amaçlarımızı
oluşturmaktadır.
•Kısa dönemi
amaçlarımızdan o ders için çalışacağımız basamak ise öğretim amacımızı
oluşturmaktadır.
Öğretim planlarının hazırlanması
Öğretim planlarının hazırlanması
Öğretim için zincirleme davranışların
beceri analizleri geliştirildikten ve performans düzeyi belirlendikten sonra
uygulamacı bu beceriyi nasıl öğreteceğine karar verilir. Bu karar doğrultusunda
da öğretim planları hazırlanır. Bu konuyla ilgili yayınlar incelendiğinde,
beceri analizinin üç biçimde öğretilebildiği görülmektedir:
•İleriye
zincirleme
•Geriye
zincirleme
•Tüm
basamakların bir arada öğretimi
İleriye zincirleme:
Zincirleme davranışın
beceri analizinde yer alan ilk basamakla öğretime başlanarak her denemede
yalnızca bir basamağın öğretilmesi olarak tanımlanır.
Diğer bir
deyişle beceri analizinde yer alan ilk basamak birey tarafından doğru olarak
sergilendikten sonra, ikinci basamağın öğretimine geçilir ve bu süreç, beceri
analizinde yer alan tüm basamakların öğretimi gerçekleştirilinceye kadar
sürdürülür.
Geriye
zincirleme: İleriye
zincirlemenin tersi olarak düşünülebilir. Geriye zincirleme, zincirleme davranışın
beceri analizinde yer alan son basamakla öğretime başlanarak her
denemede bir basamağın öğretilmesi olarak tanımlanır.
Son basamakta öğretim
gerçekleştirildikten sonra, sondan ikinci basamaktan öğretime başlanır. Bu
süreç beceri analizindeki ilk basamağın öğretimi gerçekleştirilinceye kadar
sürdürülür.
Tüm
basamakların bir arada öğretimi: Her denemede zincirleme davranışın beceri analizinde yer alan
bir basamağın öğretilmesi yerine basamakların tümünün birden öğretilmesi olarak
tanımlanabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder