Dil Ve İletişim Becerileri Kazandırmada İşitsel Ve Görsel
Hafızanın Geliştirilmesi
I.
Dinlemek ve Temel Konuşma İlkeleri
A . Sesin Geldiği Yönü Anlamak:
1. Terapist çocuğun arkasında durarak herhangi bir
ses verir. “ses nereden geliyor” sorusunu sorar. Bu alıştırmada çocuk önce sesi
dinlemeli ve sonra başını sesin geldiği yöne çevirmelidir.
2. Terapist çocuğun dikkatini çevreden gelen
işitsel uyaranlara çeker. Su sesi, saat zili, telefon, araba, kapı sesi gibi
sesleri bu alıştırma için kullanır. Çocuğa seslerin tek tek nereden geldiğini
sorar.
3. Terapist küçük bir müzik kutusu kullanır.
Çocuğu odadan çıkarır ve müzik kutusunu kurarak bir yere saklar. Sonra
çocuğu odaya alır. Çocuk sesi dinleyerek sesin geldiği yeri tayin eder ve
müzik kutusunu bulur. Sesin geldiği yeri bulamazsa terapist yardım eder.
B. Sesleri Ayırabilmek:
1. Çocuğa farklı sesi olan iki nesne
gösterilir(düdük, trampet vb.). daha sonra bu nesnelerin sesleri dinlettirilir.
“bak bu trampet, sesini dinle”
“bak bu düdük, sesini dinle” şeklinde çalışma
yapılır.
2. Terapist yukarıdaki nesnelerden birini çocuğun
görüş alanından çıkarır. Sonra bu nesnenin sesini verir. Sonra çocuğa: “ne
sesi” diye sorar. Çocuk cevap verdikten sonra “nereden geldi” sorusunu sorar.
Çocuktan doğru davranışı bekler eğer davranışı çocuk gerçekleştiremezse
terapist yardım eder.
3. Terapist düdük sesini çocuğun önünden,
arkasından, başının üzerinden, yanından verir. “bak şimdi ses arkanda”, “bak
şimdi ses başının üzerinde” gibi açıklamalar yapar.
4. Bu alıştırmada verilen iki ses üç sese
çıkarılır. Terapist, çocuğun gözleri kapalı bir durumda bu üç sesi verir. Daha
sonra yeni sesin hangi nesneye ait olduğunu sorar.
5. Terapist çalışmaya başlamadan önce teybe
çocuğun tanıdığı bazı sesleri kaydeder. Çocuğa her bir ses ayrı ayrı
dinlettirilir. Her sesin ne sesi olduğunu sorar. Eğer çocuk sesi tanıyamazsa
ses tekrar dinlettirilir ve çocuğun bulması sağlanır.
6. Terapist önceden teybe hızlı ve yavaş ritimde
alınmış sesleri çocuğa dinlettirir. Çocuğun bu seslerle bir hareket yapması
istenir. Örneğin hızlı ritimdeki sesi duyduğu zaman ellerini hızlı hızlı, yavaş
ritimdeki sesi duyduğu zaman ellerini yavaş yavaş çırpması istenir. Çalışma
başında terapist çocuğa nasıl yapması gerektiğini göstererek model olur.
C. Görsel ve İşitsel Algıyı Geliştirmek:
1. Görsel algıyı geliştirmek:
1. Çocuğun gördüklerini algılayabilmesi,
anlayabilmesidir. Bu becerilerin gelişmesi için, çok basit bir alıştırma
verilmiştir.
a. Terapist ve çocuk karşılıklı dururlar.
Terapist çeşitli hareketler yapar. Hareketleri çocuğun da yapmasını ister.
Çocuk, terapistin yaptığı hareketlere dikkatle bakar ve aynısını yapmaya
çalışır. Bu hareketler: oturmak, gülmek, kalkmak, yürümek vb. gibi olabilir.
b. Birinci alıştırmadan sonra gördüğü ve işittiği
hareketleri birleştirmesi istenir. Terapist “şimdi oturuyorum, sende otur” gibi
açıklama yapar ve çocuktan davranışı yapmasını ister. Daha sonraları terapist
sadece yönerge verir ve çocuk davranışı yerine getirir.
II. İşitsel Algıyı Geliştirmek:
Çocuğun kendine söylenilenleri, çevresindeki
sesleri anlayabilmesi, algılayabilmesidir. Bu becerinin kazanılmasıyla,
işittikleriyle çeşitli hareketleri birleştirebilir. Çalışma iki aşamada
yapılır.
II.A. Sözcükler ve Kelimelerle Yapılan Çalışmalar,
a.1. çocuğa tek kelimelik emirler verilir. “gel,
otur, al, getir vb.” çocuğun bu emirlere uyması istenir.
a.2. Emirdeki kelime sayısı artırılır. “ellerini
başının üstüne koy”, “topu bana at” gibi.
a.3. Daha çok kelimeli cümleler kullanır.
“ellerini başının üstüne koy ve gözlerini kapat”, “ellerini havaya kaldır ve
zıpla” gibi. Bu emirler oyun şeklinde yapılabilir.
Bu üç alıştırma mutlaka sıra ile uygulanmalıdır.
Çocuk alıştırmanın her aşamasını yavaş yavaş geçecektir. Çabuk geçmesi için
zorlanmamalıdır.
II.B. Seslerle Yapılan Çalışmalar,
Aşağıdaki alıştırmalardan çocuğun hareketleri
duyduğu seslerle birleştirilmelidir. Ses olarak zil sesi seçilmiştir. Terapist
ve çocuk karşılıklı otururlar.
b.1. Terapist sırasıyla aşağıdaki yönergeleri
verir.
- Ben zil çalınca ayağa kalk (kesinlikle
sözel olarak ayağa kalk denmemelidir).
- Zil çalınca kollarını kaldır.
- Zil çalınca ellerini çırp.
- Zil çalınca ayağa kalk, ellerini
çırp.
b.2. Bu alıştırmada trampet kullanılır. Terapist
hızlı ve yavaş ritimde trampet çalar. Çocuktan hızlı ritimde koşması, yavaş
ritimde yürümesi istenir.
D. Görsel ve İşitsel Algının Birlikte
Geliştirilmesi:
1. Çocuğa 5 resim kartı verilir. Kartlarda çocuğun
tanıdığı hayvanların resimleri vardır. Çocuğun önüne beş resim konur. Terapist
bu hayvanlardan birinin sesini verir ve “hangi hayvan bu sesi verir” diye
yönerge verir. Terapist hayvanların isimlerini söylememelidir.
2. Çocuğa 5 resim kartı verilir. Kartlarda çocuğun
iyi tanıdığı nesnelerin resimleri vardır. Bu nesnelerin çıkardıkları sesler
daha önceden teybe alınır. Çocuğa teypten bir ses dinlettirilir ve “bu sesi
hangisi verir” diye yönerge verilir.
3. Çocuğa yine çeşitli nesnelerin resimleri
verilir. Bu kez nesnelerin isimleriyle resimlerin birleştirilmesi istenir (ev,
top, makas, araba, balık resimleri kullanılır). “hangisi ev”, “hangisi top”
gibi yönergeler verilir.
4. Yine resimler kullanılır. Bardak, palto, çatal,
ayakkabı vb. bu alıştırmada nesnelerin işlevleriyle ilgili sorular sorulur.
“hangisini giyiyorum”, “hangisiyle su içiyorum” vb.
E. Görsel Ayırımın Geliştirilmesi:
Bu bölüm dikkatle bakarak tanıma içerir. Çocuk
alıştırmaları yaparak görsel ayırım becerisini geliştirmeye çalışır.
1. Çocuğa üzerinde benzer şekiller veya resimler
bulunan kağıtlar verilir. Resimler veya şekiller çoğaltılarak alıştırma çeşitlendirilir.
2. Çocuğa kartlar üzerinde hazırlanmış resimler
verilir. Ancak resimlenen nesneler birer parçaları yanlıştır. Hiç kulağı
olmayan at, tek bacaklı masa vb. terapist resimde yanlışlık olup olmadığını,
varsa nerede olduğunu sorar. Çocuk birinci grup alıştırmaları yapabiliyorsa
üzerinde bir olayı anlatan kartlar verilir. Ayakkabılarını eline giymiş bir
çocuk, uçan bir köpek gibi. Yanlışlıklar çok belirgin olmalıdır.
3. Üzerinde çeşitli resimlerin ve gölgelerinin
bulunduğu kartlar hazırlanır. Çocuk resimlerde gölgeleri eşleştirmeye çalışır.
Resimler çoğaltılarak alıştırma daha karmaşık yapılabilir.
4. Terapist bir hareket yapar. Hiçbir sözlü yardım
olmadan bunun tekrarını ister. Terapist bu kez birbiri ardından iki ya da üç
hareketi birlikte yapar. Ve çocuk hareketleri tekrar etmeye çalışır.
5. Bu alıştırmada çocuk nesnelerle renkleri
birleştirmeyi öğrenecektir. Terapist eline bir kitap alır ve “bu ne?” sorusunu
sorar. Çocuk cevap verdikten sonra “ne renk?” sorusunu sorar. Çocuk kitabın
rengini söylemelidir. Çocuk rengi söyleyememişse alıştırma renk eşleştirme
olarak yaptırılabilir. Terapist “bu kitabın renginden olan bir nesne göster”
şeklinde yönerge verebilir.
6. Bu alıştırma çocuğa uzaklık-yakınlık kavramını
kazandırmayı amaçlar. Terapist bir kağıt üzerine belli uzaklıkta iki nokta ya
da iki işaret koyar. Çocuktan aralarında aynı uzaklık olan iki nokta ya da
işaret koyması istenir.
F. İşitsel Ayırımın Gelişmesi:
1. Terapist çocuğun gözlerini bağlar ve çocuğun
iyi tanıdığı bir sesi verir. Bu su sesi, ayak sesi vb olabilir ve çocuğa “bu ne
sesi” yönergesini verir.
2. Terapist önce çocuğa farklı sesleri olan 3-4
enstrüman gösterir. Bu enstrümanların seslerini dinletir. Enstrümanları
dinletirken isimlerini açıklar. Sonra çocuğun gözleri bağlanır ve arkasına
döndürülür. Enstrümanın sesi dinlettirilerek sesin hangi enstrümana ait
olduğu buldurulur.
3. Grup oyunu oynanır. Bir çocuğun gözleri
bağlanır. Gruptan bir başka çocuk konuşturulur. Gözleri bağlı olan çocuktan
kimin konuştuğunu bilmesi istenir.
4. Terapist çocuğa bir öykü anlatır. Öykünün
içinde sık sık çocuğun ismi geçmelidir. Çocuk ismi geçtiği zamanlarda “bu benim
ismim der” ya da el kaldırabilir. Çocuk konuşamıyorsa ve de isminin geçtiğini
el kaldırarak belirtemiyorsa, terapist çocuğun yüz ifadesine bakar, dikkat
eder. Çocuğun ismini fark edip fark etmediğini anlamaya çalışır.
5. Çocuğa iki kısa cümle söylenir ve bu iki
cümlede de geçen aynı kelimeyi bulması istenir.
6. Üzerinde çocuğun iyi tanıdığı nesnelerin
resimleri olan kartlar hazırlanır. Terapist çocuğa bir resmi gösterir.
Resimdeki nesnenin ismini yanlış söyler. Çocuk yanlışlığı fark etmelidir.
G. Görsel Hafızanın Geliştirilmesi:
Bu grup alıştırmada çocuk belli bir sırayı
hatırlama çalışması yapacaktır.
1. Grup oyunudur. Bir çocuk sınıfta belli bir
yerde durur. Diğer çocuklar onun giysilerine dikkatlice bakacaklardır. Daha
sonra giysilerine bakılan çocuk dışarı çıkacaktır. Giysilerinde bir değişiklik
yapar. Ayakkabılarını ters giyer, düğmelerini açar vb. tekrar sınıfa
girer çocuklar ona bakarak değişikliği fark etmeye çalışırlar.
2. Masanın üzerine 3-4 tane resim kartı konur.
Resimler çocuğun iyi tanıdığı resimlerden oluşmuştur. Resimler belli bir sıra
ile dizilir. Çocuk resimlerin diziliş sırasına bakar. Sonra resimler ters
çevrilir. Terapist “hangi resim ev”, “hangi resim at” gibi yönergeler vererek
nesnelerin yerini gösterir.
3. İki çocuk karşılıklı dururlar. Birbirilerinin
giysilerine dikkatle bakarlar. Sonra gözlerini kapatarak birbirlerinin
giysilerini hatırlamaya çalışırlar.
4. Çocuğa evdeki eşyaların yerleri, giysilerinin
renkleri sorulur ve hatırlaması istenir.
5. Önceden hazırlanan noktalı kağıda terapist bir
şekil çizer. Çocukta noktalı kağıda terapistin kullandığı kadar nokta
kullanarak aynı şekli çizmeye çalışır.
6. Grup oyunudur. Çocuk arkadaşlarına dikkatlice
bakar. Sonra arkasını dönerek hangi arkadaşlarını gördüğünü hatırlamaya
çalışır.
7. Öğretmen bir tepsiye çeşitli nesneler koyar.
Çocuk tepsiye dikkatlice bakar. Sonra gözlerini kapatarak tepside nelerin
olduğunu hatırlamaya çalışır.
a. Çocuk gözlerini kapattıktan sonra
terapist tepsiden bir nesneyi alır. çocuk gözlerini açar ve eksik olan nesneyi
bulmak ister.
b. Çocuk gözlerini kapattıktan sonra terapist
tepsiye bir nesne koyar. Çocuk gözlerini açar. Terapist fazla olan nesneyi
bulması için çocuğa yönerge verir.
c. Terapist tepsiye koyduğu nesnelerin
yerlerini değiştirir. Çocuk ilk diziliş sırasını hatırlamaya çalışır.
H. İşitsel Hafızının Geliştirilmesi:
1. Terapist belli bir ritimle trampet çalar.
Çocukta aynı ritimde çalmaya çalışır.
2. Terapist, çocuğa kolay hatırlayacağı bir öykü
anlatır: “büyük kahverengi bir köpeğin küçük bir kemiği vardı. Köpek büyük bir
çukur kazıp kemiği içine koydu. Çukuru kumla kapattı. Kuyruğunu salladı,
çünkü o çok mutluydu”. Öyküyü anlattıktan sonra öyküyle ilgili sorular sorar.
a. Köpek büyük mü? küçük mü?
b. Köpeğin nesi vardı?
c. Köpek kemiği ne yaptı?
d. Köpek mutlu muydu?
e. Köpek neden kuyruğunu salladı?
Bu sorular çocuğun hafızasını kullanmasını sağlar.
Öykü resim kartlarıyla anlatılırsa daha başarılı olur.
3. Terapist bir kelime dizisi verir.
Köpek-bardak-kalem çocuk bu diziyi sıra bozmadan tekrar etmelidir.
a. b. harf dizisi verir. B-t-d-k çocuk
sırayı bozmadan tekrar etmelidir.
b. c. sayı dizisi verilir. 5-2-8-9-4 çocuktan
tekrar etmesi istenir.
c. Çocuğa tekrar etmesi için bir dizi
verirken çocuğun yaşı göz önünde tutulmalıdır.
3 yaş için 3 harf, 3 sayı, 5 hece
4 yaş için 4 harf, 4 sayı, 5 hece
5 yaş için 5 harf, 5 sayı, 5 hece
verilmelidir. Normal çocuklar 3 harften 4 harfe bir senede geçerler. Ancak ağır
öğrenen veya geri çocukların daha uzun süreye gereksinimleri vardır. 2 kelime 2
harften başlamak her çocuk için daha başarılı sonuçlar verir.
3. Terapist kelime, harf, sayı dizisi verir. Çocuk
bu kez diziyi tam tersinden tekrar etmelidir. “At-ev-okul” dizisi
“okul-ev-at” olarak tekrar edilir.
4. Grup oyunudur. Her çocuk bayramda annesinden ne
istediğini söyler.
§ Birinci çocuk ben “ben kitap istiyorum.”
§ İkinci çocuk “ben top istiyorum.”
§ Üçüncü çocuk “ben bir bebek istiyorum.”
Şeklinde isteklerini sıralar. Sonra çocuk kalkarak her arkadaşının ne
istediğini hatırlamaya çalışır.
5. Terapist masaya 3-4 tane oyuncak koyar.
Top, kürek, bebek kova vs. sonra hep beraber masadan 1.5 m. uzağa
giderler. Çocuğa “bana masadan top getir. Çocuk masaya gidip topu almalı ve
terapiste getirmelidir.
6. Bir önceki alıştırmanın devamı şeklindedir.
Terapist masaya üç dört tane resim koyar. Kartlarda çocuğun kolayca
tanıyabileceği resimler vardır. Masadan 1.5 m. uzaklaşırlar ve terapist
bana “bana top resmini getir” der. Çocuk masaya gidip top resmini almalı ve
terapiste getirmelidir.
7. Alıştırma 4.5 m. uzaklıktan tekrar
edilir.
8. Aynı çalışma 1.5 m. uzaklıktan tekrar
edilir fakat bu kez terapist çocuktan resim ister. “bana top ve ev resimlerini
getir” der.
9. Aynı çalışma değişik uygulanır. Resim kartları
masanın üzerine yayılmaz. Bir kutuya konur. Terapist “bana kutudan top resmini
getir” der.
10. Terapist çocuğa iki aşamalı bir emir
verir. “Topu al, masaya koy.” gibi.
11. Terapist çocuğa 11. alıştırmadaki
emre birde vücut hareketi ekler. “Önce zıpla, sonra topu al, masaya koy” gibi.
12. Terapist kısa bir öyküyü anlatır.
Anlatılan öyküde her kişi tek bir işi yapmalı. “Anne yemek hazırlıyordu. Çocuk
annenin yanına oturdu. Baba geldi gazete okudu gibi bir öykü seçilebilir. Çocuk
öyküyü okuduğu gibi tekrar etmelidir. Öyküye başlaması, anne, çocuk, baba
sırasını takip etmesi önemlidir. Cümlelerin yanlışlığı veya bozuk telaffuzu bu
alıştırmada önemli değildir.
13. Terapist iki aşamalı bir emir verir.
Ancak emir verirken iki aşama arasında bekler. “Sınıfa git, bekle. Bir defter
getir.” Çocuk önce emri “sınıfa gider, defter getireceğim şeklinde tekrarlar,
sonra emri yerine getirir.
14. Terapist çocuklara küçük tekerlemeler,
şarkılar öğretir.
15. Terapist küçük öyküler anlatır. Çocuktan
da anlatmasını ister.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder