19 Haziran 2015 Cuma

ÖZEL EĞİTİMDE AİLENİN ROLÜ



 
ÖZEL EĞİTİMDE AİLENİN ROLÜ
Okul eÄŸitimi, çocuÄŸun aldığı eÄŸitimin bir bölümünü ve hatta küçük bir bölümünü oluÅŸturmaktadır.yapılan araÅŸtırmalarda çocuÄŸun zamanının %20’si okulda %80’i okul dışında, aile ortamında geçirdiÄŸi ortaya çıkmıştır.Dolayısıyla çocuÄŸun ailesinden daha iyi tanıyan ve çocuk üzerinde daha etkili olabilecek hiçbir kimse yoktur.Bu da bizlere ailenin özel eÄŸitim açısından rolünün önemini ortaya koymaktadır. Özel eÄŸitim gerektiren bireylerin ailelerinde engelli çocuÄŸa karşı bir takım tutumlar sergilendiÄŸi saptanmıştır.Bunları şöyle sıralayabiliriz.
1. Özel eğitim gerektiren bireyler aşırı derecede korunmaktadır.Bu nedenle onların yapabilecekleri etkinlikler engellenerek gelişimleri engellenmektedir.
2. Özel eğitim gerektiren bireyler beceriksiz bulunmaktadır.Bu nedenle özel eğitim gerektiren çocukların gerçekçi benlik kavramı kazanması mümkün değildir.
 3 Özel eÄŸitim gerektiren çocuklarda çok ÅŸey istenmektedir.Bu suretle beklentiler onların baÅŸaramayacağı düzeyde tutulmakta ve çocuklar ezilmektedir.
4 Özel eğitim gerektiren çocuklar kabul edilmemektedir.Açık ve gizli olarak reddedilmektedir.
 5. Özel eÄŸitim gerektiren çocuklar inkar edilmektedir.ÇocuÄŸun varlığı ya açık ya da kapalı olarak inkar edilmektedir.
6.Utanç duyulan bir varlık gibi kabul görmektedirler.
 7.Alay konusu edilmektedirler. Bazen açık bazen gizli olarak göstermektedir.
 8.Sık sık ÅŸuçlanmakta hatta baÅŸ belası olarak kabul edilmektedir. Bu konu çocuÄŸun yüzüne karşı bazen sık bazen seyrek olarak tekrarlanmaktadır.
 9.Günah ürünü olarak görülmektedirler.
10.Normal yaşıtlarıyla kıyaslanmaktadırlar.Bu durum çocukta kin, nefret ve aşağılık duygularının gelişmesine neden olmaktadır.
11.Ailede şaşkınlık, panik yaratmaktadır ve çocuğun sosyal, duygusal ve psikolojik temel ihtiyaçları karşılanamamakta ve çocuğun bedensel ruhsal, sosyal ve duygusal durumu geçimsizlik konu olarak kabul edilmektedir.Anne babayı, baba anneyi suçlamaktadır.
 Engelli çocukları olan ailelerin hapsinde bu tutumlar vardır denilemez.Ancak bu tutumlardan bir veya birkaçının engelli çocuÄŸu olan ailelerde varlığı inkar edilemez. Ölen bir kiÅŸinin arkasından ağıt yakma ya da yas tutuma ile engelli bir çocuÄŸa sahip olma arasında tek fark söz konusu çocuÄŸun halen yaşıyor oluÅŸudur.Ölüm, yaÅŸam için her gün yeni gereksinimler ve görevler getirir.Kısacası ailenin engelli çocuÄŸunu içtenlikle kabul etmesi, yanlış bilgi ve tutumlardan sıyrılması, rahatlatması , çocuÄŸunun gerçek durumu ve geleceÄŸi hakkında doÄŸru bilgilere sahip olması, çocukları için neleri nasıl yapacağını bilmesi gerekmektedir. Özel eÄŸitim gerektiren çocukların da yaÅŸama hakları vardır.Bu çocuklar da en temel ihtiyaçlarını diÄŸer normal akranları gibi hissederler.Bu çocuklarda kendisine sevgi ile dokunulduÄŸunda sevildiÄŸini bilir.KiÅŸisel ve sosyal yaÅŸantısında kendi yaÅŸamını bağımsız olarak sürdürebilir.Bağımsız olarak okuma yazma becerilerini, tuvalet, giyinme, yemek yeme, iÅŸ ve meslek becerilerini kazanarak üretici durumuna gelebilir.Ancak aileler “Ah çocuÄŸumu bir saat rahat bıkabileceÄŸim bir hizmet , okul olsa da kendime haftada bir saat ayırabilsem rahatça evimde oturabilsem” anlayışını ortadan kaldırıp yerine “ Ah ben saÄŸlığımda bir saat bile istemiyorum. Yeter ki çocuÄŸum kimse bağımlı kalmasın.Bağımsız olarak yaÅŸamını sürdürsün.Bunun için çocuÄŸuma verilecek olan eÄŸitim sürecinin her aÅŸamasına katılmak istiyorum” anlayışını egemen kılmalıdır. Aileler çocuklarının eÄŸitim ve rehabilitasyon sürecinde aktif olarak rol alarak çocuklarının güçlü ve zayıf yanlarını öğrenmesini, çocuklarının eÄŸitimlerindeki karar verme eÄŸitimi üstlenme hak ve sorumluluklarını paylaÅŸmasını, kendine düşen görevleri yerine getirmesini, çocuklarının eÄŸitimleri için ÅŸimdiki ve gelecekteki en önemli kaynaklarının farkına varmasını saÄŸlayacaktır.Ayrıca çocuklarının dil ve akademik becerilerinin geliÅŸmesinde , mesleki ve sosyal becerilerinin kazandırılmasında , istenmedik davranışlarının söndürülmesinde, istendik davranışlarının kazandırılmasında , özellikle öz bakım , sosyal ve iletiÅŸim becerileri gibi çocuÄŸun doÄŸal ortamda öğrenmesi kolay olan becerilerdeki geliÅŸme ve sürekliliÄŸinin saÄŸlanmasında ailelerin rolü çok büyüktür.Bu rolü yerine getirmekle aileler çocuklarını yardım etmekten ve onların eÄŸitimlerinde sorumlulukları üstlenmekten dolayı kendilerini psikolojik olarak rahatlamış hissedeceklerdir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder