Ortak planlama için vaka incelemesi
Tablo Billy adındaki kaynaştırma ile sınıf
ortamına kazandırılmış Billy için ortak şekilde hazırlanmış bir planın örneğidir.
Billy’nin BEP’i çok çeşitli alanlardan; mesela iletişim, işlevsel akademik, sosyalleşme,
ince ve kaba motor becerileri, kişisel temizlik ve boş zaman aktiviteleri, eğitimsel
amaçlar içermektedir. Öğretmenler eğitimsel planlarının Billy’nin BEP amaçları üzerinde
oluşturmaktadırlar. Öğretmenlerin her ikisi de sosyal bilgilerin Billy’nin
BEP’inde yer alan amaçların karşılanması için ne kadar uygun olacağını düşünmüşlerdir.
Tablonun gösterdiği gibi öğrencinin uyum
seçenekleri haftanın günü ve eğitim etkinliklerine göre değişiklik göstermektedir.
Dahası, öğretmenler fazladan destek duyulan yardim ihtiyaçları olup olmadığını
da değerlendirmektedir. Bu vakada, Billy hemen hemen tüm BEP amaçlarına uygun şekilde
bir plana sahip görünmektedir. Tek eksik, kişisel temizlik becerilerine dönük amaçlardır
ki bunlarda duşa alma, tıraş olma gibi becerilerdir ve Billy bu konudaki eğitimi
genel eğitim sınıfının dışında almıştır.
Tabloda görüldüğü gibi öğretmenler çeşitli
uyum seçeneklerini değerlendirmişlerdir. Bu seçenekleri kullanarak, Billy
BEP’inde yer alan amaçlara dayalı eğitim alma sansını yakalamıştır. Bunlara ek
olarak, öğretmenler şu konularda da Billy’e yardımcı olabilecek işler bitirmişlerdir;
Sosyal beceri eğitim
Sosyal bilgilerde bilgiler
Billy’nin ihtiyaçları doğrultusunda BEP amaçlarına
dayalı eğitim.
Sonuç
Engelli öğrencilerin kaynaştırılması müfredat
ve sınıf uyarlamaları gerektirmektedir. Fakat kaynaştırma Kaynaştırma engelli öğrencilerin
sınıf arkadaşlarına karsılaştırılarak bir performans beklentisi gütmez. Eğer öğretmenlerin
planlarına uyuyorsa, engelli öğrenciler belki sadece belli konuların öğretiminde
normal ortam içinde bulunabilirler.
Eğer öğretmenler bu tür konulara dikkat
ederek ortak çalışmalar yürütürlerse ağır engelden ağır şekilde etkilenmiş öğrencilerin
kaynaştırılması konusunda başarı gösterebilirler.
Tablo
1. gün
|
2.gün
|
3.gün
|
4.gün
|
5.gün
|
|
Etkinlik
|
Harita gruplarından birine katılacak
-siyasi harita
Coğrafi harita
Doğal kaynaklar haritası
Ders kitabi, ansiklopedi, kütüphane,
CD-ROM, ve internet.
30 dakika kütüphane çalışması
|
Araştırma yapmaya devam.
Öğrenciler olcu birimlerine, şehirlere
ve diğer detaylara dikkat ederek harita çizecekler.
1 saat harita çizme suresi
|
Harita çizimine devam.
|
Harita oluşturulmasına sonu.
Sözlü sunu için hazırlanma.
Konuşmaların paylaşılması.
30 dak. Harita isi.
30 dak. Sunu hazırlığı
|
Üç grup sözlü sunu yapar.
Her grup için 30 dak. Sunu suresi
verilir.
|
BEP amacı
|
İletişim: Harita çizimi hakkında grup arkadaşlarıyla iletişim başlatır.
İşlevsel
akademik okuma: Harita için gerekli bilgileri
bulunabilmesi için arkadaşlarına gazete parçalarını bulur.
Sosyal
beceriler: İletişimde grup arkadaşlarıyla sıra
alarak konuşur., ve uygun iletişim davranışlarını korur.
Kaba motor: Sınıf içinde ve kütüphanede tekerlekli sandalyesini kontrol eder.
|
Ince motor: Harita üzerinde sergilemek için üç parça resmi makasla keser.
İşlevsel
akademik matematik: 10 a kadar arkadaşlarının belirlediği
kaynak resimlerini sayar.
İletişim: Eğer saymaya hazır ise arkadaşlarıyla
iletişimi başlatarak haber verir.
|
Ince motor: Üç parça resmi haritaya yapıştırır.
İşlevsel
akademik beceriler:
Zaman konusunda arkadaşlarını uyarma görevini
sürdürür.
İletişim: İletişim aletini kullanarak arkadaşlarıyla iletişimi başlatır.
|
İşlevsel
akademik okuma: Öğrenciler sunu için hazırlıkları
yaparken, Billy gazetelerden bos zaman etkinliklerini bulur.
Bos zaman etkinliği: Hafta sonu için bos zaman etkinliği secimi.
İşlevsel
akademik matematik: Arkadaşlarını zaman kullanımı
konusunda uyarma pratiği.
|
İletişim: İletişim cihazını kullanarak sunu yapacak arkadaşlarının tanıtılması.
İşlevsel
akademik matematik: grup üyeleri için sunu boyunca zaman
tutumu.
|
Uyarlama seviyesi
|
Genel öğretim planında belirlen mis
beceriler.
Benzer etkinlikler, farklı nesneler,
ayni ortam
|
Genel öğretim planına uyarlamalar yapılması.
Ayni plan, farklı nesne, ve ayni ortam.
|
Genel öğretim planına uyarlamalar yapılması.
Ayni plan, farklı nesne, ve ayni ortam.
|
Genel öğretim planı içinde işlevsel
bir uyarlama. Farklı etkinlikler, farklı amaçlar, ve ayni ortam.
|
Genel eğitim ortamında uyarlanmamış paylaşım.
Aynı etkinlik, aynı amaçlar, aynı ortam.
|
Özel eğitim öğretmeninden destek
|
Harita ödevi ile ilgili ortak eğitimsel
sunu yapılması.
Teknik destek ihtiyacı
|
Uyarlanmış makas, genişletilmiş
resimler ve teknik destek.
|
Teknik destek ihtiyacı
|
Teknik destek ihtiyacı
|
Gerek yok
|
Wolfe, P.S., & Hall, T.E. (2003).
Making inclusion a reality for students with severe disabilities, Teaching Exceptional Children, 35(4), 55-60.
(Ceviren notu: Bu kısımda kaynaştırma için
sınıf öğretmeni ve özel eğitim öğretmeni arasındaki ortak planlama örneği verilmiştir.
Plan daha ziyade ülke şartlarına uygun diye düşünülüp ülkemiz koşullarına uygun
değilmiş gibi bir izlenim yaratabilir. Ama bundan ziyade kişilerin fikir alması
için örnek olabilirse ne ala.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder