Zihinsel Engelli Öğrencilerin İletişim
Becerilerinin Güncelleştirilmesi
Cascella, P., & McNamara, K. (2005).
Empowering students with severe disabilities to actualize communication skills.
Teaching Exceptional Children, 37, 38-43.
Cevirenin notu: Bu makale Jessica adında
bir vakanın tanıtımı ile baslar. Jessica 11 yaşında 6.sınıf ağır şekilde
zihinsel engelden etkilenmiş bir öğrencidir. Sözel iletişim becerileri
gelişmemiş, kişisel bakım becerileri ailesi tarafından giderilen, normal
işitmesi olan, ama görme bozukluğu yasayan bir öğrenci.
Ağır zihinsel engeli olan öğrenciler
Ağır zihinsel engeli olan çocuklar
normal yaşam içinde uyum gösterebilmeleri, kendilerine bakabilmeleri, sosyal
ilişkilerini koruyabilmeleri için yoğun olarak yardıma ihtiyaç duyarlar. Bu
çocukların seslendirme, konumsa, işaret dili, resim sembolleri, nesne
kullanımları ve diğer biçimlerde çok geniş iletişim yetenekleri olduğu
bilinmektedir. Bu yeteneklerini istediklerine ulaşmak, mesaj iletmek,
yanlışlıkları düzeltmek gibi konularda kullanabilirler.
Becerilerin güncelleştirilmesi ve
işlevsel iletişim
Dil ve konuşma terapistleri ve özel
eğitimciler gerçekçi ve işlevsel sonuçlar üzerinde düşünüp
değerlendirmelidirler. Ağır zihinsel engeli olan çocuklar için eğitimciler normal
okul rutinleri içinde sosyal ve öğrenme ilişkileri kurmalarına yarayacak
amaçlar koymalılar. Bu model çocuğun sözel olmayan iletişimini de kabul eden,
her turlu uygun iletişimi destekleyen bir model olmalıdır.
Ağır zihinsel engeli olan bireyler için
işlevsel iletişim modeli çevre düzenlemesi ve müfredat düzenlemesi gerektirir.
Bu şekilde iletişim için konulmuş amaçların normal günlük okul ve yasam
rutinleri içine yerleştirilmesi mümkün olabilir. Bu modelin geliştirilmesi için
gereken kararların çeşitli uzmanların yer aldığı bir takım tarafından verilmesi
ve bu amaçların okul dışında ev ve diğer ortamlarda da uygulanabilir hale
getirilmesi gerekir. Bu yaklaşımın çevresel eğitim tekniklerinin (çeviren notu:
milieu teaching strategies) kullanıldığı bilhassa okul öncesi eğitim
ortamlarındaki normal sınıf etkinliklerine uygun hale getirilmelidir.
Bu yöntemin önemli bir noktası çeşitli
ortamlar içinde çocukların becerilerini kullanmalarını gerektirecek şansların
verilmesi ve bu becerilerin güncelleştirilmesidir. Beceri güncellemesi ile ilgili amaçlar bireyselleştirilmiş eğitim
planları içinde yer alır. Mesela, “öğrenci resim sembolleri (hal-i hazırda geliştirilmiş olan bir beceri) becerisini kullanarak tuvalet ihtiyacını (kullanma nedenini belirtecek) her seferinde
(belli bir zaman dilimi veya ölçütü) belirtir.”
Bu modelle çocuğun becerisi ile öğretim
planı birbirine yaklaştırılıp, çocuğun normal sınıf içinde daha fazla bulunması
sağlanabilir. Ama öncelikle çocuğun ihtiyaçları aile, öğretmen ve diğer ilgili kişilerle
görüşülüp detaylı şekilde çıkarılmalı, becerilerinin dikkatli bir analizinin
yapılmalı ve gerekli malzemelerin tespit edilmelidir.
Zihinsel engelli öğrencilerin iletişim
becerilerinin güncelleştirilmesi- 2.kısım
İletişim güncelleştirilmesi basamakları
1.Basamak: İletişim
profilinin yaratılması
Ağır zihinsel engelli öğrencilerin
becerilerinin güncelleştirilmesi ile ilgili oluşturulan amaçların
gerçekleştirilmesinde ilk yapılması gereken çocuğun iletişim profilinin
çıkarılmasıdır. Bu profil çocuğun yapabildiği iletişimler ve kullandığı
iletişim sekilerli ve bunların işlevlerinin tespit edilmesi ile oluşturulur.
İletişim şekilleri olarak çocuğun iletişim kurmak için seçtiği yollar,
işlevleri ve çocuğun niye iletişime geçtiğinin tespitidir. (tablo 1 ve 2)
Çocukların porfirinin çıkarımında
iletişim biçimleri ve onların işlevlerine ek olarak sadece çocuğa has olan
yöntemlerinde tespiti gereklidir. Örneğin, bir öğretmenin bir toplantıda
belirttiği gibi öğrenci yeteri kadar işi olduğunda bazen bunu eliyle itmekte
bazen de bu işlere donuk olarak basını belli bir şekilde sallamaktadır.
Çocuğun eğitim takımı bu profilin oluşturulması
için yaklaşık bir saatlik bir çalışma yapmalıdır. Bir üyenin liderliğinde tartışılmalı
ve bir kayıt tutulması gerekir. Yönetici tartışmaya soracağı sorularla yon
vermelidir. Bu sorular çocuğun kullandığı olası yöntemlerin tespiti için
bilhassa gerekli olacaktır. Çocuğa özel davranışların farklı kişiler tarafından
fark edilip fark edilmediği ve nasıl yorumlandığı öneminden dolayı çok iyi
tespit edilmelidir. Yönetici çeşitli sorular yönelterek; mesela, üzgün olduğunu
nasıl belirtiyor? Bir şeye ilgisi olduğunu nasıl belli ediyor, tanımlar
misiniz? Gibi sorularla takimi yönlendirmelidir.
Bunlara ek olarak, tartışmayı yöneten kişinin
soracağı diğer sorularla iletişim biçimlerinin işlevlerinin ne olduğuna dair
fikirler oluşmasını sağlaması gerekir. Çeşitli sorular, “birinin elini tuttuğunda
bize ne anlatmaya çalışıyor?” gibi. Ayrıca durumlara özel sorularda sorabilir.
Mesela “öğle yemeği sırasında neler yapıyor, nasıl iletişime geçiyor?” gibi
sorular faydalı olabilir.
Bu toplantının sonunda kayıtlara bakılarak
bir özet çıkarılır ve bir yöntemler listesi çıkarılır. Liste tamamlandığında
takım üyeleri bu listeyi çocukla iletişimde olan herkesle paylaşır (mesela diğer
öğretmenler, aile, servis şoförü, vs.)Bunun amacı çocukla bir şekilde iletişimde
olan bireylere ortamlara oluşabilecek sıradan durumlarla alakalı iletişim imkanlarının
arttırılmasıdır ve daha net manalı iletişim ortamlarının yaratılmasıdır. Bu da çocuğun
ve diğerlerinin ortak olarak iletişime girme davranışının arttırılması için faydalıdır.
Eğer bu çalışma takımı bir türlü
biraraya gelemezse, o zaman dil ve konuşma terapistlerinin insiyatifi ele alarak
bu profili oluşturmaları iyi olabilir. Terapist diğerlerinin katkılarını bir şekilde bu
profile yansıymalıdır. Terapist çeşitli ortamlardaki gözlemlerini tamamlayıp bu
gözlemlerini gerekirse bire bir görüşmelerde, bir sekilde diğer öğretmenlerle
paylaşır. Bu da cocuk hakkında bir hemfikirlik oluşmasını sağlar.
2.Basamak: Sınıf rutinlerinde iletişim şekillerinin belirlenmesi
İkinci basamak olarak yapılması gereken çocuğun
güncelleştirilen becerilerinin sınıf ortamına adapte edilmesidir. Bu yüzden eğitimsel
takım sınıf içinde rutin şekilde gerçeklesen ikili konumsalar, iletişim
beklentileri ve iletişim fırsatları hakkında bilgi sahibi olmalıdırlar.
Jessica’nin (makalenin konusunu oluşturan
öğrenci) durumunda, onun akademik ve günlük yasam becerileri programındaki
etkinlikler gözlemlenmiş ve öğretmenleri ile iletişim becerilerini tespit
etmeye donuk olarak konuşulmuştur. Dil ve konuşma terapisti ve/veya özel eğitim
öğretmeni sınıf ortamında ki iletişim beklentilerini de fark ederek
kaydetmelidir. Örneğin, matematik öğretmeni derse girerken çocukları selamlar
ve onlarında belli bir biçimde öğretmeni selamlamalarını bekler. Veya fen öğretmeni
de sıklıkla öğrencilerin grup olarak çalışmasına donuk etkinlikler düzenler ve öğrencilerin
bu çalışmalarda yer almalarını ister.
Gözlemciye düşen öğrencinin içinde bulunacağı
iletişim ortamlarını ve beklentilerini en iyi şekilde tespit etmektir. Gözlemci
bunun için gözlem dışında öğretmenlerle görüşmeler de yapabilir ve diğer çocukları
da gözleyerek bulduğu beklentilerle, normal gelişen akranların o beklentileri karşılayıp
karşılamadığına bakarak bulgularının uygunluğuna karar verebilir. Böylece, gözlemcinin
kendini öğretmen ve akran perspectivene koyarak engelli çocuktan beklenenleri anlamasına
yardim eder.
Bundan sonra, gözlemci tipik iletişim durumlarını,
etkinlikleri, beklentileri, doğal ortam desteklerini kayıt haline dönüştürür.
Bu kayıtların en azından bir günlük sınıf gözlemi ve öğretmenle görüşmeyi içermesi
gerekir.
3.Basamak: İletişim profilinin okul rutinlerine ve programlarına uyarlanması
Bu basamakta ilk yapılması gereken çalışma
takımının tekrar bir araya gelerek yapılabilecekler ve yapılması gerekenler üzerine
çalışmasıdır. Bu toplantıda çocuğun okul ortamındaki rutinlere uyumunu kolaylaştıracak
bir destek programı yaratılır. Bu uyum surecinin çocuğun iletişim becerilerinin
iletişim ile ilgili beklentileri karşılaması için neler yapılacağının
belirlenmesidir.
Bu çalışma sonunda bir iletişim planı çıkarılır
ve bu plan çocuğun yapabildiklerini (iletişim bicimi), nedenleri (iletişim biçiminin
işlevi), ve belli ortamlardaki iletişim ihtiyaçlarının belirlenmesidir. Örneğin,
Jessica’nin BEP inde şöyle bir amaç bulunabilir; “Jessica okul bitiş saatinde
eve gitmek istediğini belirtmek için ileri doğru bakar (burada belli bir bakış
sekli belirlenir).”
4.Basamak: İletişim profilinin genişletilmesi
Çocuğun iletişim becerilerini genelleştirebilmesi
için yapılabilecek bir şeyde iletişim ortamlarının yaratılmasıdır. Mesela,
Jessica yemek istemediği yemeği belirtmek için bir şeyleri itmeyi kullanıyorsa,
öğretmenler bu Digor davranış biçimlerini bu iletişimi desteklemek için
kullanabilirler. Oturma posizyonu veya sekli, belli işaretler, ve seslerin
kullanımında eklenerek çocuğun iletişim biçimleri genişletilebilir.
5. Basamak: İletişim destek planının etkililiğinin tespiti
Yaratılmış olan bu planın çocuğun eğitim takimi tarafından düzenli olarak kontrol
edilmesi, çocuktaki ilerlemelerin belli bir kayıt altına geçirilmesi gerekir. Dinamik
değerlendirme yöntemini kullanarak takım üyeleri gözlemlerini ve ölçümlerini çocuğun
zaman içindeki değişimlerini, gelişimlerini, değişenleri göstermek için
kullanabilirler. Eğitim takimi ayrıca kendilerinin çocuğun manalı iletişimler kurması
için yaratılan fırsatları yaratmada ne kadar etkili olabildiklerini tespit
etmeleri gerekmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder