CHECKLIST
FOR AUTISM IN TODDLERS (CHAT)
ERKEN
ÇOCUKLUK DÖNEMİ OTİZM TARAMA ÖLÇEĞİ
S. Baron-Cohen, J. Allen ve C. Gillberg tarafından
1992 yılında geliştirilmiştir.
l Otizm tanısı alma riski olan
çocukların 18 aylıktan itibaren belirlenmesi için kullanılır.
l Birinci basamak “tarama”
ölçeğidir.
l CHAT’in Türk örneklemi üzerindeki
geçerlik çalışması Aylin Tetik-Kabil tarafından yapılmıştır (2005).
CHAT Neyi Değerlendirir?
Çocuğun “Otizm geliştirme
riskinin” derecesi
HANGİ YAŞTAN İTİBAREN UYGULANABİLİR?
On sekiz aylıktan itibaren çocuklara
uygulanabilir.
UYGULAMA NE KADAR SÜRER?
5 dakika ile 15 dakika arasında tamamlanabilir.
CHAT’İ HANGİ UZMANLAR UYGULAYABİLİR?
Psikologlar, çocuk psikiyatristleri, pediatrisiler,
nörologlar, hekimler, hemşireler gibi çocuk sağlığı alanında çalışan uzmanlar
tarafından uygulanabilir.
l İngiltere, İspanya, Çin, Hollanda,
Portekiz, Amerika Birleşik Devletleri gibi pek ülkede kullanılmaktadır.
CHAT’İN DAYANDIĞI TEMEL NEDİR?
On sekiz aylığa kadar ilk
basamakları gelişmiş olması beklenen “mış gibi oyun” ve “ortak dikkat
geliştirme” becerilerini baz alarak oluşturulmuştur.
ORTAK DİKKAT
İşaret etme
Gösterme
Göz ile takip etme
İŞARET ETME
İlgi alanlarını paylaşmak için
(Sosyal amaçlı) işaret etme
İsteğini elde etme amaçlı (İsteğini
gösterme) işaret etme
“MIŞ GİBİ” OYUN
l Hayale dayalı özelliklerin insanlara,
nesnelere ya da olaylara ithaf edilmesi.
l Semboliktir
l Bir nesnenin başka bir nesne yerine
kullanılabilmesi
l Ortamda olmayan bir nesne ya da
özellik varmış gibi davranılması.
l Farklı gelişim basmaklarında farklı
şekillerde görülebilir.
CHAT’İN İÇERİĞİ NELERDEN OLUŞUR?
İki bölümden oluşur.
İlk bölüm (Bölüm-A) Ebeveyne sorulan 9
soruyu kapsar. Ebeveynden “Evet-Hayır” şeklinde cevap alınır
İkinci bölüm (Bölüm-B)
Klinisyenin çocuğun davranışlarını gözlemlemesine dayanır. Gözlem sonucunda
“Evet-Hayır” şeklinde işaretlenir.
Toplam 14 maddeden oluşmaktadır.
CHAT MADDELERİ
BÖLÜM A: ANNE – BABAYA SORUNUZ:
1. Çocuğunuz kucakta sallanmaktan ya
da dizinizde hoplatılmaktan hoşlanır mı?
Evet/Hayır
2. Çocuğunuz başka çocuklarla
ilgilenir mi?
Evet/Hayır
3. Çocuğunuz bir şeylerin üzerine
tırmanmayı mesela merdiven çıkmayı sever mi?
Evet/Hayır
4. Çocuğunuz “Ce-e” ya da saklambaç
oynamaktan hoşlanır mı?
Evet/Hayır
5.Çocuğunuz
sembolik oyunlar (Örneğin, oyuncak araba/bebekle oynarken sanki arabayı sürerek
bir yerden başka bir yere götürüyormuş gibi/ bebeğini uyutuyormuş gibi) oynar
mı?
Evet/Hayır
6. Çocuğunuz bir şey İSTEMEK için hiç
işaret parmağını kullanır mı?
Evet/Hayır
7. Çocuğunuz bir şeyle İLGİLENDİĞİNİ göstermek için hiç işaret parmağını
kullanır mı?
Evet/Hayır
8.Çocuğunuz küçük oyuncaklarla (Araba
ya da küpler gibi.) onları ağzına almadan, kurcalamadan ya da düşürmeden düzgün
bir şekilde oynayabilir mi?
Evet/Hayır
9.Çocuğunuz size bir şey GÖSTERMEK
için nesneleri alıp size getirir mi?
Evet/Hayır
BÖLÜM B: GÖZLEYİNİZ
i- Görüşmeniz sırasında çocuk sizinle göz kontağı kurdu mu?
EVET/HAYIR
ii- Çocuğun dikkatini kendinize
çekin, ardından odanın diğer köşesindeki
ilginç bir nesneyi gösterin ve “Aaa bak! Bir …… (oyuncağın adı) var.”
deyin. Çocuğun yüzüne bakın. Çocuk işaret ettiğiniz şeyi görmek için odanın
diğer tarafına bakıyor mu?**
EVET/HAYIR
iii- Çocuğun dikkatini kendinize
çekin, ona bir oyuncak araba/bebek vererek “Arabayı sürer misin/bebeği uyutur
musun?” deyin. Çocuk arabayı sürüyormuş/bebeği uyutuyormuş gibi sembolik
davranışta bulunuyor mu?** *
EVET/HAYIR
iv- Çocuğa “Işık nerede?” ya da “Bana
ışığı göster.” deyiniz. Çocuk işaret parmağıyla ışığı GÖSTERİYOR mu?****
EVET/HAYIR
iv- Çocuk küplerle kule yapabiliyor mu? (Eğer yapabiliyorsa kaç küple?)
(Küplerin sayısı:…)
EVET/HAYIR
CHAT MADDELERİNİN AÇIKLAMASI (BÖLÜM A)
Madde 1. Çocuğunuz kucakta sallanmaktan ya da
dizinizde hoplatılmaktan hoşlanır mı?
Bu madde otizm/YGB ile ilgili olmayan maddeler arasındadır.
evet başarılı
hayır başarısız
Madde 2. Çocuğunuz diğer çocuklarla ilgilenir
mi?
Bu madde otizm/YGB ile
ilgili maddeler arasındadır. Bu maddede, ebeveyne ‘diğer çocuklarla ilgilenme
haliyle’ ilgili açıklama yapılmalıdır.
Diğer çocuklarla ilgilenme halinin gözlemlendiği bazı
davranışlar:
Diğer çocukların olduğu yöne bakma
Diğer çocuklarla bir arada olmayı
isteme
Diğer çocuklarla oyuncağını paylaşma
Diğer çocuklarla birlikte oyun oynamayı isteme
Diğer çocuklarla birlikte oyun oynamayı isteme
vDiğer çocukların oyun davetine karşılık verip onlara katılma
Diğer çocuklarla ilgilenmeme halinin gözlemlendiği bazı
davranışlar:
Çocuğun diğer çocukların yanına gitmemesi
Onların olduğu tarafa bakmaması
Diğer çocukların oyunlarına katılmaması
Diğer çocuklar sanki yokmuş gibi davranması
Çocuk diğer çocuklarla ilglenme
halini gösteren davranışlar
sergiliyorsa evet başarılı
sergilemiyorsa hayır başarısız
Madde 3. Çocuğunuz merdiven vb. nesnelere
tırmanmaktan hoşlanır mı?
Bu madde otizm/YGB ile ilgili olmayan maddeler arasındadır.
evet başarılı
hayır başarısız
Madde 4. Çocuğunuz “Ce-e” ya da saklambaç
oynamaktan hoşlanır mı ?
Bu madde otizm/YGB ile ilgili maddeler arasındadır.
Bu madde açıklanırken her seferinde ce’-ee oyunu uygulayıcı tarafından
gösterilmelidir.
Çocuk karşılıklı olarak ce’-ee oyunu
ya da saklambaç
oynayabiliyorsa
evet başarılı
oynayamıyorsa ya da bu oyunlarla
hiç ilgilenmiyorsa hayır başarısız
Madde 5. Çocuğunuz sembolik
oyunlar (örneğin, oyuncak araba/bebekle oynarken sanki arabayı sürerek bir
yerden başka bir yere götürüyormuş gibi/bebeğini uyutuyormuş gibi) oynar mı?
Bu madde otizm/YGB ile ilgili maddeler arasındadır. Bu madde mış gibi
oyun (sembolik oyun) becerisini sorgular.
Ebeveyne sorgulanan alanla ilgili mutlaka açıklama yapılmalıdır.
Kız çocuklar için ‘mış gibi oyun’un gözlenebildiği davranışlar:
bebeğe oyuncak bardakla su içiriyormuş gibi yapma
oyuncak kaşıkla mama yediriyormuş
gibi yapma
bebeği sallayarak uyutuyormuş
gibi yapma
Kalemi mikrofonmuş gibi yaparak şarkı söyleme
Oyuncak bebeğin annesi ya da ablasıymış gibi davranma
Erkek çocuklar için ‘mış gibi oyun’un
gözlenebildiği davranışlar:
oyuncak arabayı sürerken araba ‘düdüüüüüüüüt’ vb bir ses çıkarıyormuş gibi yapma
arabaları yarıştırıyormuş
gibi yapma
iki arabayı çarpıştırıyormuş
gibi, park ediyormuş
gibi, köprünün altından
ya da üstünden geçiriyormuş
gibi yapma
Tabağı direksiyonmuş gibi
kullanma
Süpürgeyi atmış gibi kullanma
Çocukların oyuncaklarla işlevsel olarak oynamadıkları ancak sadece
oyuncakların tek bir parçasıyla ilgilendikleri
ya da oyuncakları kullanarak yineleyici davranışlar sergiledikleri bazı
davranışları bulunabilir. Bunlar ‘mış gibi oyun’un dışında olan durumlardır.
Örneğin kız çocuklar için;
Bebeğin sadece gözü, kolu ya da saçı gibi herhangi bir parçasıyla
tekrarlayıcı bir şekilde oynaması
Bebeği sadece elinde taşıması onun dışında işlevsel olarak oynamaması
Oyuncak tabağı sadece döndürmesi
Erkek çocuklar için
Arabanın sadece tekerleği ya da kapısı gibi tek bir parçasıyla ilgilenmesi
Arabayı sadece tekrarlayıcı bir şekilde ileri geri sürmesi
Arabaları ya da oyuncakları tekrarlayıcı bir şekilde yan yana dizmesi
Eğer çocuk ‘mış gibi oyun’
oynuyorsa evet başarılı
oynamıyorsa hayır başarısız
Madde 6. Çocuğunuz bir şey İSTEMEK için hiç işaret parmağını
kullanır mı?
Bu madde otizm/YGB ile ilgili maddeler arasındadır.
Çocuk istediği bir şeyi işaret
parmağını kullanarak
gösteriyorsa evet başarılı
Çocuk istediği bir şeyi göstermek amacıyla
işaret parmağını kullanmıyorsa, tüm elini uzatarak ya da anne babanın elini
alıp istediği şeyin üzerine götürerek isteklerini belirtiyorsa hayır başarısız
Madde 7. Çocuğunuz bir şeyle İLGİLENDİĞİNİ göstermek için hiç
işaret parmağını kullanır mı?
Bu madde otizm/YGB ile ilgili maddeler arasındadır. Ebeveyne sorgulanan
alanla ilgili mutlaka açıklama
yapılmalıdır.
Bu maddede, bir önceki maddeden farklı
olarak çocuk işaret parmağını, isteklerini
belirtme dışında sevdiği bir çizgi film kahramanını, bir oyuncağı ya da
hoşlandığı, ilgisini çeken herhangi bir şeyi sosyal amaçlı olarak, sadece
etrafındaki insanlarla paylaşmak için kullanmalıdır. Örneğin, yolda gördüğü,
ilgisini çeken bir kediye işaret edebilir. Böylelikle, annesinin de dikkatini
kedi üzerine yönlendirerek ilgisini onunla paylaşabilir.
Çocuk işaret parmağını ilgi
alanlarını gösterme amaçlı kullanıyorsa evet başarılı
Çocuk işaret parmağını gösterme amacıyla hiç
kullanmıyorsa sadece isteklerini elde etme amaçlı kullanıyorsa hayır başarısız
Madde 8. Çocuğunuz küçük oyuncaklarla
(arabalar ya da küpler gibi) onları ağzına almadan, kurcalamadan ya da düşürmeden düzgün bir şekilde oynayabilir mi?
Bu madde otizm/YGB ile ilgili olmayan maddeler arasındadır.
Çocuk arabaları işlevsel bir şekilde sürerek, çarpıştırarak; küpleri üst
üste dizerek ya da köprü yaparak oynuyorsa evet başarılı
Çocuk küçük oyuncaklarla bu şekilde oynamak yerine amaçsız bir şekilde
sürekli ağzına sokuyorsa, sık sık
elinden düşürüyorsa, işlevsel
oynayamıyorsa
hayır başarısız
Madde 9. Çocuğunuz bir şey GÖSTERMEK için
size herhangi bir nesne getirir mi?
Bu madde otizm/YGB ile ilgili maddeler arasındadır.
Çocuk ebeveynleriyle paylaşmak,
onlara göstermek için hoşuna giden, ilgisini çeken bir nesneyi alıp
ebeveynlerine
getiriyorsa evet başarılı
Örneğin, karaladığı herhangi bir kağıdı ya da ilgisini çeken renkli bir
topu annesine getirebilir.
Çocuk sadece isteğini elde etme amacıyla (Örneğin dışarı çıkmak için
ayakkabılarını annesine getirebilir) ya da anlamsız bir şekilde hiçbir sebep
olmadan nesneleri alıp ebeveynlerine
getiriyorsa hayır başarısız
CHAT MADDELERİNİN AÇIKLAMASI (BÖLÜM B)
Madde
i- Görüşmeniz
sırasında çocuk sizinle göz kontağı kurdu mu?
Bu madde
otizm/YGB ile ilgili maddeler arasındadır.
Çocukla
etkileşiminiz sırasında sizinle normal gelişimde beklendiği gibi iletişim
amaçlı (Bir şey istemek, onay vermek ya da ne yaptığınızı izlemek amacıyla
olabilir) göz kontağı
kuruyorsa evet başarılı
Çocuğun
iletişim amaçlı olmayan, boşluğa bakarmışcasına delip geçici bakışları varsa ya
da hiç göz kontağı
kurmuyorsa hayır başarısız
Madde ii- Çocuğun dikkatini kendinize çekin,
ardından odanın diğer köşesindeki ilginç
bir nesneyi gösterin ve “Aaa bak! Bir …… (oyuncağın adı) var.” deyin. Çocuğun
yüzüne bakın. Çocuk işaret ettiğiniz şeyi görmek için odanın diğer tarafına
bakıyor mu?
Bu madde
otizm/YGB ile ilgili maddeler arasındadır. Bu madde işaret edileni göz ile
takip etme becerisini sorgular.
Uygulanışı:
Değerlendirme
yaparken çocuğun ilgisini çekebileceğini düşündüğünüz her türlü nesneyi
kullanabilirsiniz. Kız çocukları için bebek, ayıcık, erkek çocuklar için araba
seçeneklerden olabilir.
§ Belirlediğiniz
nesneyi sizden ve çocuktan en az 1,5 metre uzakta olacak ve etrafında başka
nesne olmayacak şekilde odanın bir köşesine yerleştirin.
§ Çocuğun dikkatini size
yoğunlaştırmasını sağlayın. Bunun için çocuğun karşısında diz çöküp göz kontağı
kurmaya çalışabilir ya da çocuğu kucağınıza oturtabilirsiniz.
§ Daha sonra işaret parmağınızla odanın
bir köşesine koyduğunuz nesneyi göstererek ve ismini söyleyerek “Aaa bak! Bir
…… (nesnenin adı) var.” deyin.
§ İstenen davranış:
Çocuğun işaret ettiğiniz nesneye bakması
§ İstenmeyen davranış: İşaret
ettiğiniz nesneye değil de işaret parmağınızın kendisine ya da başka bir yere bakması ya da yaptığınız
aktiviteyle ilgilenmemesi
§ Çocuğun işaret ettiğiniz nesneye mi yoksa parmağınıza ya da başka bir yöne mi baktığına dikkat
edin.
Bu beceriyi test ermek için en az beş
defa tekrarlamak gerekmektedir.
Çocuk 5 denemenin en az ikisinde işaret ettiğiniz nesneye
bakıyorsa à evet à başarılı
Madde iii- Çocuğun dikkatini kendinize çekin,
ona bir oyuncak araba/bebek vererek “Arabayı sürer misin/bebeği uyutur musun?”
deyin. Çocuk arabayı sürüyormuş/bebeği uyutuyormuş gibi sembolik davranışta
bulunuyor mu?
Bu madde
otizm/YGB ile ilgili maddeler arasındadır. Bu madde de Bölüm A’daki 5. madde
gibi mış gibi oyun becerisini sorgular.
Uygulanışı:
§ Çocuğun dikkatini size
yoğunlaştırmasını sağlayın. Kız çocuklarına bir bebek vererek “Bebeği uyutur
musun?” deyin. Erkek çocuklarına bir araba vererek “Arabayı sürer misin?” deyin.
Çocuk oyuncaklarla işlevsel bir şekilde oynuyorsa (bebeğe mama vermek, uyutmak, arabaları
çarpıştırmak, park etmek vb.)
evet başarılı
Eğer çocuk oyuncaklarla ilgilenmiyorsa, oyuncağın tek parçasıyla
takıntılı bir şekilde uğraşıyorsa, yineleyici hareketlerde bulunuyorsa:
§ Siz çocuğa ‘mış gibi oyun’un ortaya çıkması için yardımcı olun ve
oyuncakla oynamaya başlayın (Örneğin bebeği alıp kollarınızda sallamaya
başlayın, arabaları çarpıştırın vb).
Çocuk oyuncaklarla işlevsel şekilde
oynayarak uygulayıcıya
katılırsa
evet başarılı
Burada çocuğun uygulayıcının
sergilediğinden farklı hareketler sergilemesi beklenir yani uygulayıcıyı sadece
taklit etmemeli, oyuncaklarla işlevsel olarak oynamalıdır. Örneğin, siz arabayı
sürmeye başladıysanız o da arabayı park edebilir
Eğer çocuk bu denemede de başarısız olursa farklı materyallerle ikinci
bir deneme daha yapılır.
Çocuğun önüne oyuncak kaşık, tencere, fincan ve sürahi
koyarak “Bebeğin karnı acıkmış. Bebeğe mama yedirir/verir misin? Bebeğe su
içirir/verir misin?” gibi yönergeler verilebilir.
Çocuk bebeğe mama yediriyormuş gibi kaşığı ağzına götürürse, fincanla su
içiriyormuş gibi
davranırsa evet başarılı
Sadece kaşığı ya da fincanı eline alıp bakarsa, bebeğin parçalarıyla
oynarsa hayır başarısız
Çocuk bu iki denemeden herhangi birinde
başarılı ise evet
Bu maddeyi uygularken göz önünde
bulundurulması gereken noktalar:
1)Verilen örneklerin dışında başka bir
oyunla da sembolik davranışı gözlemlerseniz bu sorunun cevabını evet
işaretleyiniz.
2)Bazı çocukların arabalara, bebeklere
ya da bu madde değerlendirilirken kullanılan herhangi bir nesneye karşı özel
bir ilgisi olabilir. Arabaları yan yana dizme, bebeklere sürekli sarılma,
telefonu sürekli kulağına götürme gibi yineleyici davranışlarda da
bulunabilirler. Bu yineleyici davranışlar mış gibi oyundan farklıdır. Belirli
amaçları yoktur. Dolayısıyla, çocuğun davranışının özel ilgi alanındaki
nesnelerle yaptığı yineleyici davranışın ya da mış gibi oyunun göstergesi mi
olduğu iyice irdelenmelidir. Örneğin, ebeveynlere çocuğun genelde
bu oyuncakla nasıl oynadığıyla ilgili sorular sorulabilir.
Madde iv- Çocuğa “Işık nerede?” ya da “Bana
ışığı göster.” deyiniz. Çocuk işaret parmağıyla ışığı GÖSTERİYOR mu?
Bu madde
otizm/YGB ile ilgili maddeler arasındadır. Bu madde Bölüm A’daki 7. madde ile
aynı beceriyi (Sosyal amaçlı işaret etme) sorgular.
Çocuğun
dikkatini kendinize çekin. “Işık nerede? Göster!” deyin.
Çocuk işaret
parmağıyla ışığı
gösterirse evet başarılı
Çocuk
kendisine söyleneni anlayarak ışığa baksa bile işaret parmağıyla gösterme davranışını
yapmazsa, yaptığınız aktiviteyle
ilgilenmezse à hayır à başarısız
Bu maddeyi uygularken dikkat edilmesi
gereken noktalar:
Çocuğun gösterme davranışından önce,
kendisinden neyi göstermesinin istendiğini anlaması gerekir. Dolayısıyla
çocuğun bildiği nesneleri bularak bu maddeki yönergeyi uyarlamak gerekir. Çocuk
ayıcığı biliyorsa “Ayıcık nerede? Göster!” yönergesi verilir.
İstenen nesnenin odanın içinde kolaylıkla görülebilecek bir yerde
olmasına, etrafında çok fazla nesne bulunmamasına dikkat edilmelidir.
Madde
iv- Çocuk
küplerle kule yapabiliyor mu? (Eğer yapabiliyorsa kaç küple?)
(Küplerin
sayısı:…)
Bu madde otizm/YGB ile ilgili olmayan
maddeler arasındadır.
Çocuğun önüne 10 tane küp koyun.
Çocuğun önüne 10 tane küp koyun.
Küpleri göstererek “Haydi bu küplerle
kule yap.” deyin.
Çocuk kule yapmak için herhangi bir
girişimde bulunmazsa beş tane kübü üst üste koyarak “Bak ben kule yaptım”
deyin.
Çocuğa model olduktan sonra
yaptığınız kuleyi bozun ve “Şimdi sıra sende. Kule yap” diyerek tekrar bekleyin.
Çocukların yaşlarına göre üst
üste koymaları gereken küplerin sayısı:
18 aylık 3 küp
2 yaş 6 küp
2,5 yaş 8 küp
3 yaş 10 küp
Çocuk bir iki
küpü üst üste koyabilse de yaşından beklenilen sayıda küpü üst üste koyarak kule
yapmazsa bu maddeye yine de evet başarısız
Çocuk küplerle hiçbir şekilde kule
yapmazsa hayır başarısız
CHAT’te
toplamdaki 14 maddeden 5'i bir çocuğun otizm tanısı alıp alamayacağı
sinyallerini veren kritik maddelerdir. Bu maddeler:
Bölüm A ‘da: A5, A7
Bölüm B ’de: Bii, Biii, Biv ’tür.
CHAT’TE
OTİZM TANISI ALMA RİSKİ OLAN ÇOCUKLAR NASIL BELİRLENİR?
l Değerlendirme sonucunda, çocuğun ileride otizm tanısı alma
riski 3 derecede belirlenir.
a) Yüksek risk: Çocuk kritik maddelerin beşinden (A5, A7, Bii,
Biii ve Biv) de kalırsa.
b) Orta dereceli risk: Çocuk Kritik maddelerin belirli ikisinden (A7 ve Biv)de kalırsa.
c) Düşük risk: Çocuk ‘yüksek ve/veya orta dereceli risk gruplarına
girmiyorsa.
CHAT’te
yüksek-risk veya orta –dereceli-risk grubunda belirlenmek ne demektir?
CHAT’te otizm
için yüksek-risk ya da orta-dereceli-risk grubunda sınıflandırılmak değerlendirme sonucunda başarısız olmak demektir.
CHAT’te
başarısız olan çocuk muhakkak bir çocuk
psikiyatristine yönlendirilmelidir.
CHAT’te
düşük-risk grubunda belirlenmek ne demektir?
CHAT’te otizm için düşük-risk grubunda
sınıflandırılmak değerlendirme
sonucunda başarılı olmak demektir.
Bu durumda herhangi
bir ilave uygulamaya gerek yoktur.
UYARI!!!! CHAT’te başarılı olmak o çocuğun
herhangi bir tipte sosyal-iletişim problemi ya da daha farklı bir gelişimsel
problem (Zihinsel gerilik gibi) geliştirmeyeceğini garantilemez. Ebeveynlerin
bu tür problemlerin varlığına ya da çocuklarının akranlarından farklı
geliştiğine dair endişeleri varsa çocuk psikiyatristleri, çocuk nörologları,
çocuk doktorları ya da psikologlar gibi ilgi uzmanlara yönlendirilmeleri
gerekmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder