27 Nisan 2015 Pazartesi

CHECKLIST FOR AUTISM IN TODDLERS (CHAT)ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ OTİZM TARAMA ÖLÇEĞİ





CHECKLIST FOR AUTISM IN TODDLERS (CHAT)
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ OTİZM TARAMA ÖLÇEĞİ
S. Baron-Cohen, J. Allen ve C. Gillberg tarafından 1992 yılında geliştirilmiştir.
l Otizm tanısı alma riski olan çocukların 18 aylıktan itibaren belirlenmesi için kullanılır.
l Birinci basamak “tarama” ölçeÄŸidir.
l CHAT’in Türk örneklemi üzerindeki geçerlik çalışması Aylin Tetik-Kabil tarafından yapılmıştır (2005).

CHAT Neyi DeÄŸerlendirir?
Çocuğun Otizm geliştirme riskinin derecesi

HANGÄ° YAÅžTAN Ä°TÄ°BAREN UYGULANABÄ°LÄ°R?
 On sekiz aylıktan itibaren çocuklara uygulanabilir.

UYGULAMA NE KADAR SÃœRER?
5 dakika ile 15 dakika arasında tamamlanabilir.

CHAT’Ä° HANGÄ° UZMANLAR UYGULAYABÄ°LÄ°R?
Psikologlar, çocuk psikiyatristleri, pediatrisiler, nörologlar, hekimler, hemşireler gibi çocuk sağlığı alanında çalışan uzmanlar tarafından uygulanabilir.
l İngiltere, İspanya, Çin, Hollanda, Portekiz, Amerika Birleşik Devletleri gibi pek ülkede kullanılmaktadır.

CHAT’Ä°N DAYANDIÄžI TEMEL NEDÄ°R?
   On sekiz aylığa kadar ilk basamakları geliÅŸmiÅŸ olması beklenen “mış gibi oyun” ve “ortak dikkat geliÅŸtirme” becerilerini baz alarak oluÅŸturulmuÅŸtur.

ORTAK DÄ°KKAT
 Ä°ÅŸaret etme
Gösterme
Göz ile takip etme

Ä°ÅžARET ETME
 Ä°lgi alanlarını paylaÅŸmak için (Sosyal amaçlı) iÅŸaret etme
İsteğini elde etme amaçlı (İsteğini gösterme) işaret etme

“MIÅž GÄ°BÄ°” OYUN
l Hayale dayalı özelliklerin insanlara, nesnelere ya da olaylara ithaf edilmesi.
l Semboliktir
l Bir nesnenin başka bir nesne yerine kullanılabilmesi
l Ortamda olmayan bir nesne ya da özellik varmış gibi davranılması.
l Farklı gelişim basmaklarında farklı şekillerde görülebilir.
CHAT’Ä°N İÇERİĞİ NELERDEN OLUÅžUR?
İki bölümden oluşur.
 Ä°lk bölüm (Bölüm-A) Ebeveyne sorulan 9 soruyu kapsar. Ebeveynden “Evet-Hayır” ÅŸeklinde cevap alınır
 Ä°kinci bölüm (Bölüm-B) Klinisyenin çocuÄŸun davranışlarını gözlemlemesine dayanır. Gözlem sonucunda “Evet-Hayır” ÅŸeklinde iÅŸaretlenir. 
  
Toplam 14 maddeden oluşmaktadır.


CHAT  MADDELERÄ°
BÖLÃœM A: ANNE – BABAYA SORUNUZ:
 1. ÇocuÄŸunuz kucakta sallanmaktan ya da dizinizde hoplatılmaktan hoÅŸlanır mı?
          Evet/Hayır
2. Çocuğunuz başka çocuklarla ilgilenir mi?
          Evet/Hayır
 3. ÇocuÄŸunuz bir ÅŸeylerin üzerine tırmanmayı mesela merdiven çıkmayı sever mi?
          Evet/Hayır
4. ÇocuÄŸunuz “Ce-e” ya da saklambaç oynamaktan hoÅŸlanır mı?
          Evet/Hayır
 5.ÇocuÄŸunuz sembolik oyunlar (ÖrneÄŸin, oyuncak araba/bebekle oynarken sanki arabayı sürerek bir yerden baÅŸka bir yere götürüyormuÅŸ gibi/ bebeÄŸini uyutuyormuÅŸ gibi) oynar mı?
          Evet/Hayır
 6. ÇocuÄŸunuz bir ÅŸey Ä°STEMEK için hiç iÅŸaret parmağını kullanır mı?
         Evet/Hayır
7. Çocuğunuz bir şeyle İLGİLENDİĞİNİ göstermek için hiç işaret parmağını kullanır mı?
         Evet/Hayır
 8.ÇocuÄŸunuz küçük oyuncaklarla (Araba ya da küpler gibi.) onları aÄŸzına almadan, kurcalamadan ya da düşürmeden düzgün bir ÅŸekilde oynayabilir mi?
         Evet/Hayır
 9.ÇocuÄŸunuz size bir ÅŸey GÖSTERMEK için nesneleri alıp size getirir mi?
         Evet/Hayır

BÖLÜM B: GÖZLEYİNİZ
i- Görüşmeniz sırasında çocuk sizinle göz kontağı kurdu mu?
         EVET/HAYIR
 ii- ÇocuÄŸun dikkatini kendinize çekin, ardından odanın diÄŸer köşesindeki  ilginç bir nesneyi gösterin ve “Aaa bak! Bir …… (oyuncağın adı) var.” deyin. ÇocuÄŸun yüzüne bakın. Çocuk iÅŸaret ettiÄŸiniz ÅŸeyi görmek için odanın diÄŸer tarafına bakıyor mu?**
          EVET/HAYIR
 iii- ÇocuÄŸun dikkatini kendinize çekin, ona bir oyuncak araba/bebek vererek “Arabayı sürer misin/bebeÄŸi uyutur musun?” deyin. Çocuk arabayı sürüyormuÅŸ/bebeÄŸi uyutuyormuÅŸ gibi sembolik davranışta bulunuyor mu?** *
       EVET/HAYIR
 iv- ÇocuÄŸa “Işık nerede?” ya da “Bana ışığı göster.” deyiniz. Çocuk iÅŸaret parmağıyla ışığı GÖSTERÄ°YOR mu?****
        EVET/HAYIR
 iv- Çocuk küplerle kule yapabiliyor mu? (EÄŸer yapabiliyorsa kaç küple?)
           (Küplerin sayısı:…)
       EVET/HAYIR

CHAT MADDELERİNİN AÇIKLAMASI (BÖLÜM A)

Madde 1. Çocuğunuz kucakta sallanmaktan ya da dizinizde hoplatılmaktan hoşlanır mı?
   Bu madde otizm/YGB ile ilgili olmayan maddeler arasındadır.
    evet               baÅŸarılı
    hayır              baÅŸarısız

Madde 2. Çocuğunuz diğer çocuklarla ilgilenir mi?
   Bu madde otizm/YGB ile ilgili maddeler arasındadır. Bu maddede, ebeveyne ‘diÄŸer çocuklarla ilgilenme haliyle’ ilgili açıklama yapılmalıdır.

Diğer çocuklarla ilgilenme halinin gözlemlendiği bazı davranışlar:
Diğer çocukların olduğu yöne bakma
DiÄŸer çocuklarla  bir arada olmayı isteme
DiÄŸer çocuklarla oyuncağını paylaÅŸma 
 DiÄŸer çocuklarla birlikte oyun oynamayı isteme
vDiğer çocukların oyun davetine karşılık verip onlara katılma

Diğer çocuklarla ilgilenmeme halinin gözlemlendiği bazı davranışlar:
 Ã‡ocuÄŸun diÄŸer çocukların yanına gitmemesi
 Onların olduÄŸu tarafa bakmaması
 DiÄŸer çocukların oyunlarına katılmaması
Diğer çocuklar sanki yokmuş gibi davranması

Çocuk diğer çocuklarla ilglenme halini gösteren davranışlar
   sergiliyorsa              evet                baÅŸarılı
   sergilemiyorsa         hayır               baÅŸarısız

Madde 3. Çocuğunuz merdiven vb. nesnelere tırmanmaktan hoşlanır mı?
   Bu madde otizm/YGB ile ilgili olmayan maddeler arasındadır.
    evet               baÅŸarılı
    hayır              baÅŸarısız

Madde 4. ÇocuÄŸunuz “Ce-e” ya da saklambaç oynamaktan hoÅŸlanır mı ?
   Bu madde otizm/YGB ile ilgili maddeler arasındadır.
   Bu madde açıklanırken her seferinde ce’-ee oyunu uygulayıcı tarafından gösterilmelidir.
Çocuk karşılıklı olarak ce’-ee oyunu ya da saklambaç
   oynayabiliyorsa           evet           baÅŸarılı
   oynayamıyorsa ya da  bu oyunlarla hiç ilgilenmiyorsa           hayır          baÅŸarısız

   Madde 5. ÇocuÄŸunuz sembolik oyunlar (örneÄŸin, oyuncak araba/bebekle oynarken sanki arabayı sürerek bir yerden baÅŸka bir yere götürüyormuÅŸ gibi/bebeÄŸini uyutuyormuÅŸ gibi) oynar mı?
    Bu madde otizm/YGB ile ilgili maddeler arasındadır. Bu madde mış gibi oyun (sembolik oyun) becerisini sorgular.  Ebeveyne sorgulanan alanla ilgili mutlaka açıklama yapılmalıdır.

   Kız çocuklar için ‘mış gibi oyun’un gözlenebildiÄŸi davranışlar:
 bebeÄŸe oyuncak bardakla su içiriyormuÅŸ gibi yapma
oyuncak kaşıkla mama yediriyormuş gibi yapma
 bebeÄŸi sallayarak uyutuyormuÅŸ gibi yapma
 Kalemi mikrofonmuÅŸ gibi yaparak ÅŸarkı söyleme
 Oyuncak bebeÄŸin annesi ya da ablasıymış gibi davranma

Erkek çocuklar için ‘mış gibi oyun’un gözlenebildiÄŸi davranışlar:
oyuncak arabayı sürerken araba ‘düdüüüüüüüüt’ vb bir ses çıkarıyormuÅŸ gibi yapma
arabaları yarıştırıyormuş gibi yapma
 iki arabayı çarpıştırıyormuÅŸ gibi, park ediyormuÅŸ gibi, köprünün altından ya da üstünden geçiriyormuÅŸ gibi yapma
Tabağı direksiyonmuş gibi kullanma
Süpürgeyi atmış gibi kullanma


   Çocukların oyuncaklarla iÅŸlevsel olarak oynamadıkları ancak sadece oyuncakların tek bir parçasıyla ilgilendikleri  ya da oyuncakları kullanarak yineleyici davranışlar sergiledikleri bazı davranışları bulunabilir. Bunlar ‘mış gibi oyun’un dışında olan durumlardır.

   ÖrneÄŸin kız çocuklar için;
 BebeÄŸin sadece gözü, kolu ya da saçı gibi herhangi bir parçasıyla tekrarlayıcı bir ÅŸekilde oynaması
Bebeği sadece elinde taşıması onun dışında işlevsel olarak oynamaması
 Oyuncak tabağı sadece döndürmesi

Erkek çocuklar için
 Arabanın sadece tekerleÄŸi ya da kapısı gibi tek bir parçasıyla  ilgilenmesi
 Arabayı sadece tekrarlayıcı bir ÅŸekilde ileri geri sürmesi
 Arabaları ya da oyuncakları tekrarlayıcı bir ÅŸekilde yan yana dizmesi

 EÄŸer çocuk ‘mış gibi oyun’
    oynuyorsa             evet            baÅŸarılı
    oynamıyorsa         hayır           baÅŸarısız

Madde 6. Çocuğunuz bir şey İSTEMEK için hiç işaret parmağını kullanır mı?
   Bu madde otizm/YGB ile ilgili maddeler arasındadır.
   Çocuk istediÄŸi bir ÅŸeyi iÅŸaret parmağını kullanarak
   gösteriyorsa            evet              baÅŸarılı
 
 Ã‡ocuk istediÄŸi bir ÅŸeyi göstermek amacıyla iÅŸaret parmağını kullanmıyorsa, tüm elini uzatarak ya da anne babanın elini alıp istediÄŸi ÅŸeyin üzerine götürerek isteklerini belirtiyorsa               hayır            baÅŸarısız

Madde 7. Çocuğunuz bir şeyle İLGİLENDİĞİNİ göstermek için hiç işaret parmağını kullanır mı?
   Bu madde otizm/YGB ile ilgili maddeler arasındadır. Ebeveyne sorgulanan alanla ilgili mutlaka açıklama yapılmalıdır.

Bu maddede, bir önceki maddeden farklı olarak çocuk işaret parmağını, isteklerini belirtme dışında sevdiği bir çizgi film kahramanını, bir oyuncağı ya da hoşlandığı, ilgisini çeken herhangi bir şeyi sosyal amaçlı olarak, sadece etrafındaki insanlarla paylaşmak için kullanmalıdır. Örneğin, yolda gördüğü, ilgisini çeken bir kediye işaret edebilir. Böylelikle, annesinin de dikkatini kedi üzerine yönlendirerek ilgisini onunla paylaşabilir.
Çocuk iÅŸaret parmağını ilgi alanlarını gösterme amaçlı kullanıyorsa           evet          baÅŸarılı
 Ã‡ocuk iÅŸaret parmağını gösterme amacıyla hiç kullanmıyorsa sadece isteklerini elde etme amaçlı kullanıyorsa                 hayır               baÅŸarısız

Madde 8. ÇocuÄŸunuz küçük oyuncaklarla (arabalar ya da küpler gibi) onları aÄŸzına almadan, kurcalamadan ya da  düşürmeden düzgün  bir ÅŸekilde oynayabilir mi?
   
    Bu madde otizm/YGB ile ilgili olmayan maddeler arasındadır.
    Çocuk arabaları iÅŸlevsel bir ÅŸekilde sürerek, çarpıştırarak; küpleri üst üste dizerek ya da köprü yaparak oynuyorsa              evet                baÅŸarılı
   Çocuk küçük oyuncaklarla bu ÅŸekilde oynamak yerine amaçsız bir ÅŸekilde sürekli aÄŸzına     sokuyorsa, sık sık elinden düşürüyorsa, iÅŸlevsel
    oynayamıyorsa             hayır        baÅŸarısız

Madde 9. Çocuğunuz bir şey GÖSTERMEK için size herhangi bir nesne getirir mi?
  
   Bu madde otizm/YGB ile ilgili maddeler arasındadır.
Çocuk ebeveynleriyle paylaşmak, onlara göstermek için hoşuna giden, ilgisini çeken bir nesneyi alıp ebeveynlerine
   getiriyorsa              evet            baÅŸarılı
   ÖrneÄŸin, karaladığı herhangi bir kağıdı ya da ilgisini çeken renkli bir topu annesine getirebilir.
   Çocuk sadece isteÄŸini elde etme amacıyla (ÖrneÄŸin dışarı çıkmak için ayakkabılarını annesine getirebilir) ya da anlamsız bir ÅŸekilde hiçbir sebep olmadan nesneleri alıp ebeveynlerine
    getiriyorsa             hayır                baÅŸarısız       


CHAT MADDELERİNİN AÇIKLAMASI (BÖLÜM B)
   Madde i- Görüşmeniz sırasında çocuk sizinle göz kontağı kurdu mu?
  
   Bu madde otizm/YGB ile ilgili maddeler arasındadır.
    Çocukla etkileÅŸiminiz sırasında sizinle normal geliÅŸimde beklendiÄŸi gibi iletiÅŸim amaçlı (Bir ÅŸey istemek, onay vermek ya da ne yaptığınızı izlemek amacıyla olabilir) göz kontağı
    kuruyorsa              evet               baÅŸarılı
    ÇocuÄŸun iletiÅŸim amaçlı olmayan, boÅŸluÄŸa bakarmışcasına delip geçici bakışları varsa ya da hiç göz kontağı
    kurmuyorsa             hayır           baÅŸarısız
Madde ii- ÇocuÄŸun dikkatini kendinize çekin, ardından odanın diÄŸer köşesindeki  ilginç bir nesneyi gösterin ve “Aaa bak! Bir …… (oyuncağın adı) var.” deyin. ÇocuÄŸun yüzüne bakın. Çocuk iÅŸaret ettiÄŸiniz ÅŸeyi görmek için odanın diÄŸer tarafına bakıyor mu?
    Bu madde otizm/YGB ile ilgili maddeler arasındadır. Bu madde iÅŸaret edileni göz ile takip etme becerisini sorgular.

Uygulanışı:
     DeÄŸerlendirme yaparken çocuÄŸun ilgisini çekebileceÄŸini düşündüğünüz her türlü nesneyi kullanabilirsiniz. Kız çocukları için bebek, ayıcık, erkek çocuklar için araba seçeneklerden olabilir.
§  BelirlediÄŸiniz nesneyi sizden ve çocuktan en az 1,5 metre uzakta olacak ve etrafında baÅŸka nesne olmayacak ÅŸekilde odanın bir köşesine yerleÅŸtirin.
§  ÇocuÄŸun dikkatini size yoÄŸunlaÅŸtırmasını saÄŸlayın. Bunun için çocuÄŸun karşısında diz çöküp göz kontağı kurmaya çalışabilir ya da çocuÄŸu kucağınıza oturtabilirsiniz.
§  Daha sonra iÅŸaret parmağınızla odanın bir köşesine koyduÄŸunuz nesneyi göstererek ve ismini söyleyerek “Aaa bak! Bir …… (nesnenin adı) var.” deyin.
§         Ä°stenen davranış: ÇocuÄŸun  iÅŸaret ettiÄŸiniz nesneye bakması
§      Ä°stenmeyen davranış: Ä°ÅŸaret ettiÄŸiniz nesneye deÄŸil de iÅŸaret parmağınızın kendisine  ya da baÅŸka bir yere bakması ya da yaptığınız aktiviteyle ilgilenmemesi
§      Ã‡ocuÄŸun iÅŸaret ettiÄŸiniz nesneye mi yoksa parmağınıza  ya da baÅŸka bir yöne mi baktığına dikkat edin.
            
Bu beceriyi test ermek için en az beş defa tekrarlamak gerekmektedir.
   Çocuk 5 denemenin en az ikisinde iÅŸaret ettiÄŸiniz nesneye
   bakıyorsa à     evet à             baÅŸarılı   
Madde iii- ÇocuÄŸun dikkatini kendinize çekin, ona bir oyuncak araba/bebek vererek “Arabayı sürer misin/bebeÄŸi uyutur musun?” deyin. Çocuk arabayı sürüyormuÅŸ/bebeÄŸi uyutuyormuÅŸ gibi sembolik davranışta bulunuyor mu?
   Bu madde otizm/YGB ile ilgili maddeler arasındadır. Bu madde de Bölüm A’daki 5. madde gibi mış gibi oyun becerisini sorgular.
Uygulanışı:
§  ÇocuÄŸun dikkatini size yoÄŸunlaÅŸtırmasını saÄŸlayın. Kız çocuklarına bir bebek vererek “BebeÄŸi uyutur musun?” deyin. Erkek çocuklarına bir araba vererek “Arabayı sürer misin?” deyin.
    Çocuk oyuncaklarla iÅŸlevsel bir ÅŸekilde oynuyorsa  (bebeÄŸe mama vermek, uyutmak, arabaları çarpıştırmak, park etmek vb.)          evet         baÅŸarılı
   EÄŸer çocuk oyuncaklarla ilgilenmiyorsa, oyuncağın tek parçasıyla takıntılı bir ÅŸekilde uÄŸraşıyorsa, yineleyici hareketlerde bulunuyorsa:
§  Siz çocuÄŸa ‘mış gibi oyun’un ortaya çıkması için yardımcı olun ve oyuncakla oynamaya baÅŸlayın (ÖrneÄŸin bebeÄŸi alıp kollarınızda sallamaya baÅŸlayın, arabaları çarpıştırın vb).

Çocuk oyuncaklarla işlevsel şekilde oynayarak uygulayıcıya
    katılırsa                 evet             baÅŸarılı 
    Burada çocuÄŸun uygulayıcının sergilediÄŸinden farklı hareketler sergilemesi beklenir yani uygulayıcıyı sadece taklit etmemeli, oyuncaklarla iÅŸlevsel olarak oynamalıdır. ÖrneÄŸin, siz arabayı sürmeye baÅŸladıysanız o da arabayı park edebilir  
   EÄŸer çocuk bu denemede de baÅŸarısız olursa farklı materyallerle ikinci bir deneme daha yapılır.

ÇocuÄŸun önüne oyuncak kaşık, tencere, fincan ve sürahi koyarak “BebeÄŸin karnı acıkmış. BebeÄŸe mama yedirir/verir misin? BebeÄŸe su içirir/verir misin?” gibi yönergeler verilebilir.
   Çocuk bebeÄŸe mama yediriyormuÅŸ gibi kaşığı aÄŸzına götürürse, fincanla su içiriyormuÅŸ gibi
    davranırsa       evet         baÅŸarılı 
  
   Sadece kaşığı ya da fincanı eline alıp bakarsa, bebeÄŸin parçalarıyla
    oynarsa      hayır          baÅŸarısız
    Çocuk bu iki denemeden herhangi birinde baÅŸarılı ise            evet       

   
Bu maddeyi uygularken göz önünde bulundurulması gereken noktalar:
   1)Verilen örneklerin dışında baÅŸka bir oyunla da sembolik davranışı gözlemlerseniz bu sorunun cevabını evet iÅŸaretleyiniz.
2)Bazı çocukların arabalara, bebeklere ya da bu madde değerlendirilirken kullanılan herhangi bir nesneye karşı özel bir ilgisi olabilir. Arabaları yan yana dizme, bebeklere sürekli sarılma, telefonu sürekli kulağına götürme gibi yineleyici davranışlarda da bulunabilirler. Bu yineleyici davranışlar mış gibi oyundan farklıdır. Belirli amaçları yoktur. Dolayısıyla, çocuğun davranışının özel ilgi alanındaki nesnelerle yaptığı yineleyici davranışın ya da mış gibi oyunun göstergesi mi olduğu iyice irdelenmelidir. Örneğin, ebeveynlere çocuğun genelde bu oyuncakla nasıl oynadığıyla ilgili sorular sorulabilir.

Madde iv- ÇocuÄŸa “Işık nerede?” ya da “Bana ışığı göster.” deyiniz. Çocuk iÅŸaret parmağıyla ışığı GÖSTERÄ°YOR mu?   
   Bu madde otizm/YGB ile ilgili maddeler arasındadır. Bu madde Bölüm A’daki 7. madde ile aynı beceriyi (Sosyal amaçlı iÅŸaret etme) sorgular.
ÇocuÄŸun dikkatini kendinize çekin. “Işık nerede? Göster!” deyin.
    Çocuk iÅŸaret parmağıyla ışığı
    gösterirse       evet         baÅŸarılı
    Çocuk kendisine söyleneni anlayarak ışığa baksa bile iÅŸaret parmağıyla gösterme davranışını yapmazsa, yaptığınız aktiviteyle ilgilenmezse  à hayır à    baÅŸarısız
Bu maddeyi uygularken dikkat edilmesi gereken noktalar:
  ÇocuÄŸun gösterme davranışından önce, kendisinden neyi göstermesinin istendiÄŸini anlaması gerekir. Dolayısıyla çocuÄŸun bildiÄŸi nesneleri bularak bu maddeki yönergeyi uyarlamak gerekir. Çocuk ayıcığı biliyorsa “Ayıcık nerede? Göster!” yönergesi verilir.
   Ä°stenen nesnenin odanın içinde kolaylıkla görülebilecek bir yerde olmasına, etrafında çok fazla nesne bulunmamasına dikkat edilmelidir.


    Madde iv- Çocuk küplerle kule yapabiliyor mu? (EÄŸer yapabiliyorsa kaç küple?)
   (Küplerin sayısı:…)

        Bu madde otizm/YGB ile ilgili olmayan maddeler arasındadır. 
  ÇocuÄŸun önüne 10 tane küp koyun.
  Küpleri göstererek “Haydi bu küplerle kule yap.” deyin.
  Çocuk kule yapmak için herhangi bir giriÅŸimde bulunmazsa beÅŸ tane kübü üst üste koyarak “Bak ben kule yaptım” deyin.
  ÇocuÄŸa model olduktan sonra yaptığınız kuleyi bozun ve “Åžimdi sıra sende. Kule yap” diyerek tekrar bekleyin.
  Çocukların yaÅŸlarına göre üst üste koymaları gereken küplerin sayısı:
  18 aylık  3 küp
   2 yaÅŸ  6 küp
  2,5 yaÅŸ 8 küp
  3 yaÅŸ  10 küp
   Çocuk bir iki küpü üst üste koyabilse de yaşından beklenilen sayıda küpü üst üste koyarak kule yapmazsa bu maddeye yine de evet                  baÅŸarısız
    Çocuk küplerle hiçbir ÅŸekilde kule
    yapmazsa          hayır         baÅŸarısız

CHAT’te toplamdaki 14 maddeden 5'i bir çocuÄŸun otizm tanısı alıp alamayacağı sinyallerini veren kritik maddelerdir. Bu maddeler:
    Bölüm A ‘da: A5, A7
    Bölüm B ’de: Bii, Biii, Biv ’tür.


CHAT’TE OTÄ°ZM TANISI ALMA RÄ°SKÄ° OLAN ÇOCUKLAR NASIL BELÄ°RLENÄ°R?
l Değerlendirme sonucunda, çocuğun ileride otizm tanısı alma riski 3 derecede belirlenir.
a) Yüksek risk: Çocuk kritik maddelerin beşinden (A5, A7, Bii, Biii ve Biv) de kalırsa.
b) Orta dereceli risk: Çocuk Kritik maddelerin belirli ikisinden (A7 ve Biv)de kalırsa.
c) Düşük risk: Çocuk ‘yüksek ve/veya orta dereceli risk gruplarına girmiyorsa. 

CHAT’te yüksek-risk veya orta –dereceli-risk grubunda belirlenmek ne demektir?
   CHAT’te otizm için yüksek-risk ya da orta-dereceli-risk grubunda sınıflandırılmak deÄŸerlendirme sonucunda baÅŸarısız olmak demektir.
   CHAT’te baÅŸarısız olan çocuk muhakkak bir çocuk psikiyatristine yönlendirilmelidir.

CHAT’te düşük-risk grubunda belirlenmek ne demektir?
CHAT’te otizm için düşük-risk grubunda sınıflandırılmak deÄŸerlendirme sonucunda baÅŸarılı olmak demektir.
   
   Bu durumda herhangi bir ilave uygulamaya gerek yoktur.
UYARI!!!! CHAT’te baÅŸarılı olmak o çocuÄŸun herhangi bir tipte sosyal-iletiÅŸim problemi ya da daha farklı bir geliÅŸimsel problem (Zihinsel gerilik gibi) geliÅŸtirmeyeceÄŸini garantilemez. Ebeveynlerin bu tür problemlerin varlığına ya da çocuklarının akranlarından farklı geliÅŸtiÄŸine dair endiÅŸeleri varsa çocuk psikiyatristleri, çocuk nörologları, çocuk doktorları ya da psikologlar gibi ilgi uzmanlara yönlendirilmeleri gerekmektedir.



















 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder