DİKKAT TOPLAMA
Dikkat toplama, insanın
dikkatini bilinçli olarak belirli bir noktaya toplayabilme becerisidir.
Dalgınlık ve düzensizliği bir yana bırakıp algımızı, düşüncemizi o anki
yaşantıya toplama, içten ve dıştan gelen bütün bozucu faktörlere yönelmeme ve
uzun bir süre bir nesneyle ilgilenmek için dikkatimizi zorlama becerisidir.
Dikkat, öncelik belirleme, sıraya koyma, planlama ve düzenleme işlemlerinin
tümünü içeren genel bir kavramdır. Bilinçli çalışmanın temeli, çalışmanın ne
amaçla yapıldığının öğrenci tarafından açık seçik bilinmesi gerekir. Yaptığı
işin amacını bilmek, öğrencinin bu işi benimseyip ona sahip çıkmasına ve iş
için kendisini güdülemesine yardımcı olur.
Günlük yaşam içerisinde,
okulda, ev içi etkileşimlerde yaşanan dikkat toplama problemleri ile dikkat
toplama bozukluğunu birbirinden ayırmak gerekir. Dikkat toplama problemlerinin
uzun süreli olması ve beraberinde bir takım belirtilerle birlikte yaşanıyor
olması dikkat toplama bozukluğu olarak ifade edilmektedir.
Dikkat toplama problemlerinin
nedenleri arasında, yoğun uyaran akışı (fazla televizyon izleme, aşırı
bilgisayar oynama, aşırı oyuncak bolluğu vb.) gibi çevre şartları, yorgunluk,
yanlış cezalandırma ve uzun süren hastalıklar sayılabilir. Öğrencilerin okulda
dikkatlerini yeterince toplayamamalarının nedenleri arasında; yetersiz ilgi,
başarı güdüsünün düşük olması, okul ve sınav korkusu, verimsiz çalışma
yöntemleri olabilir.
Dikkat toplama probleminin
iki tipi vardır. Bunlar;
1.Tip: Bu çocuklar sürekli
hareket halindedirler, iç tepiseldirler, acelecidirler, çevredeki uyarıcılara
açıktırlar ve ilgileri kolayca dağılır. Uzun bir süre herhangi bir nesneyle
ilgilenemezler, etrafta sürekli gürültü yaparlar. Çevrelerindeki insanlar
sürekli olarak onlardan şikayet ederler. Bu çocuklar kendilerinden istenen
çalışmalara yönelemezler ve bu nedenle bir çalışmada devamlılık sağlayamazlar.
2.Tip: Bu çocuklar çok
sessizdirler, isteklendirmeleri düşüktür, kendi kendilerine hayallere dalarlar,
isteksiz ve ilgisizdirler. Bir iş üzerinde özensiz, gelişigüzel çalışırlar.
Arkadaş toplantısı şeklinde
bazen çalışılan konuları ve dersleri tartışmak kişinin kendisini güdülemesine
yardımcı olacaktır.
Kişinin çalışma için gerekli
kararları vermesi gereklidir. Hangi ders ne zaman çalışılacaktır? Çalışılacak
ders için kullanılacak yöntemler ve araç gereçler hangileri olmalıdır? Bu ve
benzeri kararların verilmemesi dikkati toplamayı engeller.
Bir konuya duyulan merak o
konuya dikkati toplamayı sağlayıcı itici güçtür. Merak duyduğumuz, ilgimizi
çeken işler sevdiğimiz şeylerdir. Merak uyandırmanın yolu ise, kişinin konuya
ilişkin, kendisine sorular sormasıdır. Okunan kitaptaki ana ve alt başlıklar
soru biçimine sokularak bu işlem yapılabilir. “Okul başarısı nasıl
artırılabilir?”, “Kişi dikkatini nasıl toplayabilir?” şeklinde soru sorarak
merak duygusu uyandırılabilir ve dikkat konu üzerine çekilebilir.
Fiziksel çevrenin
düzenlenmesi, gürültülü bir ortamdan sessiz bir mekâna geçiş, çalışmayı aynı
yer, saat ve şartlarda sürdürme, divan, koltuk, yatak, vb. kişinin gevşeyerek
dikkatinin dağılmasına yol açacak yerlerden kaçınma, çalışma masasında konuyla
ilgili olmayan eşyaların kaldırılması, çalışma için kullanılan sandalyenin
yumuşak olmaması, uygun bir ışık altında çalışma ve ortamın çok sıcak olmaması,
dikkatin toplanması için gereklidir. Diğer kişilerin oynadıkları, eğlendikleri,
dinlendikleri saatlerde çalışmamaya özen gösterilmelidir.
Çalışmada çeşitlilik
sağlamak, aynı tür konular arasına farklı özellikte konular koymak, dikkat için
zorunluluktur. Çalışmanın (okuma, yazma, vb.) değişik yöntem ve teknikler
uygulanarak yapılması dikkatin dağılmasını önler; anlama ve kavramayı kolaylaştırır.
Kişi çalışabileceğine ve
başarı sağlayacağına inandığı ölçüde yaptığı çalışmaya kendini vermesi
mümkündür. Benzer konularda sağladığı daha önceki başarısını düşünmesi ve elde
edeceği sonucu bir an hayal etmesi kendine güven sağlamaya yetebilir.
Dikkati gerektiği gibi
yönlendirebilmek için, planlanan saatte çalışma isteği olmasa da, kendinizi
çalışmaya zorlamalısınız. Kişi çalışmaya ilişkin kararlı olmalıdır. Kişi kendi
kendisine “söz” vermelidir.
Boş zamanlarda bulmaca
çözümü, matematik ve coğrafya bilmeceleri, satranç gibi zihinsel etkinlik
gerektiren oyunlar, resim ve desen çalışmaları dikkatin gerektiği anlarda daha
kolay toplanmasını sağlamaya yardımcı olacaktır.
Okulda Yaşanan Dikkat Sorunu
Dikkat toplama problemleri
yaşayan öğrencilerin ders sırasında amaçsız olma, sessiz oturamama, ders
sırasında oyun oynama, yanındaki arkadaşına zarar verme, sürekli bir nesne ile
oynama (örn. silgi, cetvel gibi), sürekli hareket etme, çok konuşma, hızlı
düşünme ve birlikte çalıştığı arkadaşlarının dikkatlerini dağıtma gibi
davranışlar sergiledikleri tespit edilmiştir. Ayrıca, bu öğrencilerin,
unutkanlık gösterdikleri, ev ödevlerini, kitaplarını, defterlerini unuttukları
ya da henüz üzerinde konuşulmuş bir şey hakkında soru sordukları, çalışma
tempolarının süreklilik göstermediği, çok hata yaptıkları ve bir iş üzerinde
sürekli çalışamadıkları belirtilmiştir.
Dikkatini toplayamama, temel
eğitim okulu öğrencisinin en büyük sorunudur. İlköğretim çağındaki çocukların
bir kısmı genellikle hareketlidirler ve hareketli oyunları tercih
etmektedirler. Çocukların bu davranışları çevreleri tarafından engellenmekte ve
böyle davranmamaları söylenmektedir. Bu durum, ailede, okulda ve arkadaş
gruplarında olumsuz yaşantılara neden olmaktadır. Evde anne babalar çocuğa
yönelik eğitim etkinliklerinin etkisiz olduğunu görmekte; okulda, öğretmenler
çocuğu başarısız olarak nitelendirmektedirler. Ayrıca tüm bunların yanı sıra,
bu çocuklar arkadaş gruplarında da devamlı olarak arkadaşları tarafından
dışlanmakta ve bu durumla başetmek zorunda kalmaktadırlar.
Dikkat toplama sorunu yaşayan
çocukların ufak bir gürültüden dikkatleri dağılır, sınıfta sürekli pencereden
dışarıya bakarlar, yanlarındaki arkadaşlarına bir şeyler söylerler, oturdukları
sırada sürekli ileri geri kayarlar, ilgilenmeleri gereken işlerle ilgilenmek
yerine başka şeylerle ilgilenirler. Bu çocukların isteklerini kaybetmemek ya da
uzun süre oturup bir ev ödevini yapabilmek için sürekli güdülenmeye ihtiyaçları
vardır.Dikkatini toplayamayan çocuklar, bu problemleri nedeniyle okulda;
matematik, okuma-yazma ve dil gelişiminde belirgin sorunlar yaşarlar.
Sınıfta dikkat toplamada
sorun yaşamanın nedenleri şu şekilde sıralanabilir:
- Bedensel rahatsızlıklar,
- Çevrede çok ve çeşitli uyaranların var
olması,
- Öğrencinin aile yaşantısındaki sorunlar,
- Öğrencinin dikkat toplama becerisini
kullanmadaki yetersizlikleri,
- Öğrencinin isteksizliği,
- Öğrencinin birlikte olduğu
arkadaşlarından dolayı dikkatinin dağılması,
- Öğrencinin ilgisini çekmeyen ders
içeriği,
- Gerginlik yaratan ev ödevleri ve
çalışmaları,
- Aşırı ya da yetersiz güdülenme,
- Uygun bir ödül ve ceza sisteminden
yoksunluk,
- Geri bildirim yetersizliği,
- Amaç yoksunluğu ya da belirsizliği,
- Başarısızlık endişesi,
- Aşırı kaygı ve gerginlik,
- Öğrencinin, kendi kapasitesinin çok
altında ya da üstünde beklenti içerisinde olması,
- Öğretmenin öğrenciden, kapasitesinin
çok üstünde ya da altında bir beklenti içerisine girmesi,
- Öğretmenin ders işleyiş tarzı (duygusal
anlamda yakın olmayan bir iletişim),
- Öğretmenin dersi öğrencileri motive
edici zenginlikte işleyememesi,
Dikkat toplama becerisi,
dikkat toplama alıştırmaları ile geliştirilebilir.
Sınıfta öğrencinin dikkatini
toplamasını sağlamak için:
- Öğretmenin derste sözel olarak soru sorması,
- Çalışma metinlerindeki yardımcı soruların
üzerinde durulması,
- Öğrencilerin dersin amaçlarından haberdar
olmaları,
- Çalışma metinlerindeki önemli noktaların
altının çizilmesi, yararlı olabilir.
Dikkat toplama günün belli
saatlerinde daha kolay sağlanır. Çocuklar için en uygun zamanlar 07.00-11.00 ve
16.00-20.00 saatleri arası ve en uygun olmayan zamanlar ise 13.00-15.00
saatleri arasıdır.
Bir yetişkinin (anne-baba ya
da öğretmen), bir işi bitirmeden diğerine başlamaması, bir işi yaparken
izlediği yöntemin çocuklar tarafından izlenmesi ve sonrasında model alınması
dikkat toplama becerisinin gelişiminde de oldukça önemlidir.
Bilişsel Model Alma ve Kendi
Kendine Yönerge Verme Yönteminin Aşamaları
Aşama 1:
Model bir kişi yardımıyla
çocuğa başarılı davranışın gösterilmesi
-Problemin formüle edilmesi:
“Nasıl yapmalıyım?” örn.
“Burada toplama ve çıkarma ödevi var.”
-Probleme yaklaşma:
“Buradaki altı toplama ve
çıkarma işlemini ardarda yapmalıyım.”
-Duygusal yönlendirme:
“Zamanım var. Eğer bir kez
hata yaparsam bu o kadar da kötü değil”
-Çözüm yolunun tanımlanması:
“Önce….., sonra …… yapmalıyım”
-Gidiş ve son kontrol:
“Her şeyi doğru yaptım mı?
Bir kez daha kontrol edeyim.”
-Kendi kendine pekiştireç
verme:
“”Mükemmel yaptım. Her şeyi
doğru cevaplandırdım.”
Aşama 2:
Çocuğun davranışlarını
uygulayıcının katılımıyla yönlendirme (Öğretmen sanki öğrenciymiş gibi ben
dilini kullanır)
Aşama 3:
Çocuğun yüksek sesle kendi
kendine yönerge vererek kendini yönlendirmesi
Aşama 4:
Çocuğun yönergeyi kendi
kendine fısıldayarak vermesi
Aşama 5:
Çocuğun yönergeyi sadece
düşünmesi
Dikkat Toplama Alıştırması
Sırasında:
- Öğrenci çalışırken dikkatini dağıtabilecek
iç ve dış uyaranlar ortadan kaldırılmaya çalışılır. Aç olmamasına özen
gösterilir. Bu nedenle oturumlar her zaman beslenme saatinden sonra
yapılmalıdır.
- Öğrenci bir alıştırmayı bitirmeden diğerine
geçmemesine dikkat edilmeli. Böylece, öğrencinin aynı zamanda bir konu üzerinde
devamlı çalışmayı öğrenmesine olanak sağlanmıştır.
- Çalışmalar sırasında öğrencinin hatalarını
kendisinin bulmasına fırsat verilmiş olur. Ya da hatalarını bulabilmeleri için
onlara ipuçları verilir. Hatalarını bulduktan ve düzelttikten sonra diğer
alıştırmaya geçebilirler.
- Öncelikle hafif zorlukta alıştırmalar
seçilmeli, daha sonra artan zorlukta alıştırmalar verilir. Her çalışmada
çalışma süresi biraz daha artırılmıştır.
- Alıştırmalar öğrencilerin yaşına göre ne çok
kolay ne de çok zor olarak hazırlanır. Onları biraz zorlayan fakat
başarabilecekleri alıştırmalar seçilir. Böylece öğrenciler biraz zorlanmanın
ardından gelen başarı duygusunu yaşamış olurlar.
Dikkat Toplama Eğitiminde İlk
Uygulama Ödevi
2. ve 3. sınıftaki öğrenciler
için uygulama 30 dakika süre içinde piyasada var olan bir boyama kitabı da
kullanılarak,
- Şekilleri ayırt edebilme,
- İki resim arasındaki farklılıkları bulma,
- İstenen şekilleri bulma ve onları
belirlenmiş renklerle boyama,
- Verilen resimlerdeki hataları bulma,
şeklinde çalışma yapılabilir.
İkinci Uygulama Ödevi
30 dakika süre içinde;
Bir hikâyeyi okuyup onunla
ilgili soruları cevaplandırma (dikkatli okuma ve dinleme çalışması), okunan
metni dikkatlice takip etmeleri sağlanmalı ve metinle ilgili soruları
cevaplandıracaktır.
İki resim arasındaki
farklılıkları bulma,
Eksik bırakılmış olan şekli
tamamlama,
Şekil-zemin ilişkisine ait
çalışma,
Geometrik bir şekli oluşturan
iki şekli bulma ve işaretleme.
Üçüncü Uygulama Ödevi
35 dakika süre içinde;
Bir metni okuma ve ona
yönelik soruları cevaplandırma, okunan metni dikkatlice takip etmeleri
sağlanmalıdır.
Üstteki şekle bakarak alttaki
benzer şekillerin eksikliklerini ya da farklılıklarını bulma,
Şekil-zemin ilişkisini içeren
bir çalışma,
Verilmiş olan geometrik şekle
ait parçaları sıralanmış şekillerin arasından bulma,
Belli bir sıralamaya göre
yapılan hataları işaretleme,
Karmaşık olarak verilen
kelimelerin arasından istenen kelimeleri bulma,
Her sırada verilen
şekillerden farklı olanı bulma ve işaretleme,
VIII. Verilen karmaşık
şekillerin arasından istenen şekilleri bulma ve işaretleme.
Bu oturumdan itibaren
yönergeleri kendileri okumalı ve anlamalıdır. Anlayamadıkları bir yer olduğunda
yardım alabilirler.
Dördüncü Uygulama Ödevi
35 dakika süre içinde;
Bir okuma metnindeki belli
harflerin altına kırmızı kalemle nokta koyma,
Verilen örneğe uygun olarak
belli geometrik şekillerin altına, içine ya da üstüne nokta koyma,
Birbirine benzeyen şekillerin
arasından belli bir şekli işaretleme,
Numaralandırılmış nesnelerin
isimlerini yazma,
İki resim arasındaki
farklılıkları bulma,
Sayılarla ilgili çalışma,
Şekil-zemin algısını
geliştirmeye yönelik alıştırma,
Olayların oluş sırasıyla
ilgili çalışma.
Beşinci Uygulama Ödevi
35 dakika süre içinde;
Verilmiş sıraya uygun olarak
bazı şekilleri tamamlama,
Her sırada verilen
şekillerden farklı olanı bulma ve işaretleme,
İki resim arasındaki
farklılıkları bulma,
Her sırada farklı olan şekli
bulma,
Farklı büyüklükteki
dairelerden en küçük olanını bulma ve işaretleme,
Verilmiş olan nesneleri belli
bir resmin içinden bulma,
Verilen bir şeklin
eksiklerini tamamlama,
Noktaları belli bir sıraya
göre birleştirme.
Altıncı Uygulama Ödevi
35 dakika süre içinde;
Dikkatli dinleme ve okuma
çalışması,
Verilen örneğe uygun olarak
her iki farklı şekli bulma ve her ikisini farklı şekilde işaretleme,
Sıralanmış yedi kelimeden
aynı olan iki tanesini bulma,
Karmaşık şekillerin arasından
istenen şekli bulma,
İki resim arasındaki
farklılıkları bulma,
Noktaları belli bir sıraya
göre birleştirme,
Bir dikdörtgen şeklinin
çevresini örneğe uygun şekilde tamamlama,
Olayları oluş sırasına göre
sıralama.
Yedinci Uygulama Ödevi
35 dakika süre içinde;
Şekil-zemin ilişkisine
yönelik alıştırma,
Bitişik yazılmış kelimeleri
ayrıştırabilme,
Örneğe benzer olan şekli
bulma ve işaretleme,
İki resim arasındaki
farklılıkları bulma,
Her sırada yer alan
kelimelerin kaç harften oluştuğunu karşısına yazma,
Karışık harflerin içinde
gizlenmiş olan kelimeleri bulma,
Bir çiçeğin oluşumunun
şekillerini oluş sırasına göre numaralandırma.
Sekizinci Uygulama Ödevi
35 dakika süre içinde;
Verilen şeklin aynısını
karmaşık şekillerin arasından bulma ve işaretleme,
İki resim arasındaki
farklılıkları bulma ve işaretleme,
Şekil-zemin ilişkisine
yönelik çalışma,
Karmaşık şekillerin arasına
yazılmış kelimeleri bulma ve onları uygun yerlere yazma,
Harfleri birleştirerek belli
bir şekli oluşturma,
El-göz koordinasyonu ile
ilgili çalışma.
Dokuzuncu Uygulama Ödevi
35 dakika süre içinde;
Verilen bir şeklin aynısını
karmaşık olarak verilmiş şekillerin arasından bulma ve işaretleme,
Tamamlanmış bir şekle bakarak
diğer eksik şekilleri tamamlama,
Noktalı olarak verilmiş
şekillerde eksik olan noktaları tamamlama,
Bitişik olarak verilmiş
kelime gruplarındaki kelimeleri ayrıştırabilme, kaçar kelimeden oluştuğunu
belirleme ve karşısına yazma,
Eksik çizilmiş şekillerin
içerisinden tamamlanarak çizilmiş şekilleri bulma ve işaretleme.
Onuncu Uygulama Ödevi
35 dakika süre içinde;
Dikkatli dinleme çalışması,
Verilen bir şeklin aynısını
karmaşık olarak verilmiş şekillerin arasından bulma ve işaretleme,
Karışık harflerin içinde
gizlenmiş olan kelimeleri bulma,
İki resim arasındaki
farklılıkları bulma ve işaretleme,
Her sırada verilen ayrı
geometrik şekli oluşturan parçaları bulma ve işaretleme,
Noktaları sırasıyla
birleştirme.
On birinci Uygulama Ödevi
35 dakika süre içinde;
Üç ayrı daire şekline bakarak
aşağıda eksik bırakılmış olan daireleri tamamlama,
Her sırada anlamca farklı
olan kelimeyi bulma ve işaretleme,
Benzer ve farklı olan
şekilleri belirleme,
Belli bir şekle benzeyen ve
benzemeyen şekilleri bulma,
Belirlenmiş sembollere uygun
olan matematiksel işlemleri yapma,
İki resim arasındaki farklılıkları
bulma ve işaretleme.
On ikinci Uygulama Ödevi
35 dakika süre içinde;
Belirlenmiş sembollere uygun
olan matematiksel işlemleri yapma,
Belli rakamların sembollerine
bakarak diğer sıralardaki hataları bulma,
Belli şekillerin aynısını
karmaşık olarak verilmiş şekillerin arasından bulma ve işaretleme,
Karışık harflerin içinde
gizlenmiş olan belli harfleri bulma,
Şekil-zemin ilişkisine
yönelik çalışma,
Belli bir geometrik şeklin
parçalarını bulma, noktaları birleştirme.
On üçüncü Uygulama Ödevi
35 dakika süre içinde;
Şekil-zemin ilişkisine
yönelik alıştırma,
İki resim arasındaki
farklılıkları bulma,
Her sırada verilmiş olan
noktalı şekillerden noktası eksik bırakılmış olanı tamamlama,
Her sayıya ait sembollere
uygun işlemleri yapma,
Dikkatli okuma ve dinleme
çalışması,
Verilen örneğe uygun olarak
diğer sıralardaki hataları bulma.
Her oturum uygulanmadan önce
gevşeme egzersizleri uygulanıp çeşitli oyunlar oynanabilir ve daha sonra eğitim
programına geçilebilir.
Dikkati Yönlendirmede Öğretmenlere
öneriler
Dikkat süresi okula yeni
başlayan çocuklarda 10 dakikadır, bu süre yaşla birlikte artar ve 10 yaşında 20
dakika, 14 yaşında ise 30 dakikaya ulaşır. DEHB olan çocukların zekâ düzeyine
göre akademik başarıları beklenenin altında gerçekleşir. Bazen öğretmen ve
arkadaşlarından aşırı uyarı almaları okuldaki etkinliklerden geri çekilme tavrı
göstermelerine yol açabilir. Sınıfta dikkatini toplayamayan öğrenciler,
öğretmenin günlük eğitim öğretim faaliyetlerini sınırlar. Bu nedenle
öğretmenler, okulda zamanlarının ve enerjilerinin çoğunu, sınıfın kontrolüne
harcamak zorunda kalmaktadır.
Dikkat toplama becerisi iyi
olan bir çocuk tahtaya yazılmış olan beş satırlık bir yazıyı, örneğin altı kez
tahtaya bakarak defterine geçirebilirken bir başka çocuk otuz üç kere baktıktan
sonra geçirebilir. Bu iki çocuk arasındaki temel farklılıklardan biri, dikkat
toplama becerisi ile ilgilidir. Otuz üç kere tahtaya bakmak zorunda kalan bir
çocuk yorulacak, dinlenmek için sık sık etrafına bakacak, yanındakilerin dikkatini
dağıtacak, ödevini tamamlayamayacak ve bu arada öğretmenden sıkça uyarı
alacaktır. Dikkat toplama becerisi farklı bu iki öğrenciden aynı performansın
beklenmesi elbette bir ölçme ve değerlendirme hatasıdır.
Öğretmen davranışlarının
öğrencilerin dikkat toplama düzeyleri üzerindeki etkisi ve onların dikkat
toplama becerilerinin geliştirilmesindeki katkısı yadsınamaz. Öğrencilerin
dikkat toplama becerilerinin artırılması için öğretmenlere şu önerilerde
bulunulabilir:
Öğrencilerin dikkat toplama
düzeyleri ile öğretmenin sınıf yönetimindeki başarısı, derslerle ilgili olarak
öğrencilerden neleri beklediğini açıkça belirtmesi ve sınıfta iyi bir sosyal
atmosferin hakim olması arasında yüksek düzeyde bir ilişki vardır.
Öğretmenler, öğrencilerinin
kapasitelerinin çok üzerinde ya da altında başarı beklentisi içerisinde
olmamalı ve onları değerlendirirken olumsuz davranışlarda bulunmamalıdırlar.
Öğrenme için önkoşulların
sağlanması da önemlidir. Bu nedenle öğretmenler öğrencilerin öğrenme
önkoşullarıyla derse hazır bulunuşluk düzeylerini sorular ve ödevlerle
saptamalıdır.
Öğretmenlerin sınıfta
heyecanlı, coşkulu, vurgulu ve ilgi çekici bir dil kullanmaları öğrencilerin
dikkat toplama becerilerini artırır. Dersin işlenişinde öğrencilere, dersin
içeriği ile ilgili olan çeşitli özel vurgulamalar yapmalıdır (Bir kelimenin
altını çizme ya da renkli kalemle boyama gibi). Ayrıca öğretmenler ders
anlatırken zıtlıklardan yararlanabilirler. Örneğin, parlak siyah kitap
harflerinin açık sarı bir zemin üzerine yapıştırılabildiği bir panoda bu zıt
etkiyi yaratabilir.
Öğretmenler kendi
davranışlarının dikkatli ve tutarlı olmasına özen göstermelidirler. Böylece,
öğrencilerinin de dikkatli ve tutarlı öğrenme stratejileri geliştirmelerine
yardımcı olurlar.
Öğretmenler, bir konuyu
anlatırken onu sadece sözel olarak ifade etmekle kalmamalı, aynı zamanda
konunun ana hatlarını büyük harflerle tahtaya yazmalı ya da tepegözle
yansıtmalıdır. Büyük, ışıklı, hareketli nesneler dikkati daha kolay çekerler.
Ayrıca derslerde kullanılan filmler ya da drama etkinlikleri de öğrencilerin
dikkatini toplamaları açısından oldukça yararlıdır. Derslerde bu etkinliklere
sıklıkla yer verilmelidir.
Öğretmenler, ”Dikkat Toplama”
becerisinin geliştirilebileceğine inanmalıdır. Dikkatin yönlendirilmesi ve
düzeltilmesinin mümkün olduğunu bilmelidir.
Öğretmenler, öğrencilerinin
içerisinde bulunduğu duruma göre, derste gerilme ve gevşeme alıştırmaları
uygulamalıdır. Derslerde, rahatlamaya yönelik uygulamalar (gevşeme ve gerilim
aşamaları, bedenin otururken, ayakta rahat olmasını sağlamak, nefes
uygulamaları, sessiz olma uygulamaları) yapılmalıdır. Bu uygulamalar sırasında,
gevşeme ve gerilim evrelerinin değişkenliğinin iyi ayarlanması gerekir.
Öğrenciler yorgun olabilirler ya da uzun çalışmanın ardından monotonluk
hissedebilirler. Motivasyonlarının en üst düzeye çıkması için yeni uyarıcılara
ihtiyaç duyabilirler. Öğrencilerin kapasitelerinin artırılması için, ders
planının hazırlanması aşamasında gerilim ve gevşeme alıştırmalarına yer
verilmelidir.
Öğretmenler, dersin oluşumu,
zamanlaması ve aşamaları hakkında öğrencileri bilgilendirmelidirler. Örneğin,
“Şimdi 15 dakika soruları cevaplandıracağız, sonraki 10 dakika sonuçlara
bakacağız, ardından hatalarınızı düzelteceğiz.” gibi.
Öğretmenler çalışmaların
ritmine uygun aralar vermelidirler. Bu aşamada yukarıda sözü edilen bedensel ve
zihinsel gevşeme alıştırmaları uygulanabilir. Böylece verilen aranın etkili bir
şekilde kullanılması sağlanmış olur.
10. Öğretmenler, dersin işlenmesi
sırasında, sözsüz iletişimden yararlanılarak, uyarıcıları düzenlemeye ve
öğrencilerin dikkatlerini dersin içeriğine toplamalarına yardımcı olmalıdırlar.
11. Öğretmenler, sorduğu
soruların öğrenciler tarafından iyice anlaşılmasını sağlamalıdırlar. Ayrıca,
öğrencilere verdikleri ödevlerin de öğrenciler tarafından zor olarak
değerlendirilmemesi önemlidir. Eğer öğrenciler, sorulan soruyu anlamazlar ya da
bir ödevde zorluk yaşarlarsa dikkatleri toplamakta güçlük çekebilirler.
12. Öğretmenler, sınıf içi
kurallar ve bu kuralların uygulanmasında aktif bir şekilde rol almalıdırlar.
Ayrıca, öğrenciler sınıftaki kuralları mümkün olduğunca erken öğrenmelerini
sağlamalıdırlar.
13. Öğretmenler, anlatmakta
oldukları dersin bütününe hakim olmalıdırlar. Dersteki faaliyetlerin
yönlendirilmesi öğretmen tarafından yapılmalıdır. Öğrenme adımları takip
edilerek öğrencilerin vermiş oldukları yanıtlar üzerinde onlara olumlu
geribildirimler verilmelidir.
14. Dikkat toplamada başarılı
öğrencilerin ödüllendirilmesi diğer öğrencilerin dikkatli olma konusunda
heveslenmelerine yardımcı olabilir.
15. Öğretmenler,
öğrencilerine not tutma teknikleri, bir metnin ya da konunun ana fikrini bulma,
özet yapma yöntemleri hakkında bilgi vermeli ve bunlara yönelik alıştırmalar
yapmalıdırlar.
16. Öğrencilerin aileleri ile
sık sık iletişim halinde olunması oldukça önemlidir. Öğretmenler, ailelerle
öğrencilerinin evdeki çalışma koşulları, ders çalışma yöntemleri, evde nelere
ne kadar zaman ayırmaları gerektiği (örneğin, her gün bir saat televizyon
izlemeli gibi) konusunda iletişim halinde olmalıdırlar.
17. Öğrencilerin sınıftaki
çalışmaları, özellikle de grup çalışmaları sırasındaki olumsuz davranışlarının
saptanması ve uygun bir şekilde çözümlenmesi önemlidir.
18. Öğretmenler, bir ders
saati içerisinde bir faaliyetten diğerine geçişleri iyi organize etmeli ve
karışıklığa meydan vermemelidirler. Bir konudan diğer bir konuya geçileceği
zaman öğrencilere bunu belirtmelidirler.
19. Öğrencilerin yaptıkları
çalışmadan doyum alabilmeleri için ödevlerin kısa tutulması çok önemlidir.
Öğretmenler, bir ödevin uzun olması yerine kaliteli bir çalışma olmasına önem
vermeli ve doğru yapılan işleri
sürekli olarak
pekiştirmelidirler.
20. Derslerde anlaşılırlık ve
çok yönlü çalışma olanağının olması öğrencilerin dikkat toplama düzeylerini
artıracaktır.
21. Öğretmenler öğrencilere
bir defada bir yönerge vermelidirler. Aynı anda birden fazla yönerge vermek,
öğrencilerin hiçbirini anlamamalarına ve yapamamalarına neden olur ve
öğrenciler kendilerini başarısız hissedebilirler.
22. Dersin bitiminde o derste
neler yapıldığının anlaşılır bir biçimde ortaya konması önemlidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder