SNELLEN GÖZ TARAMA
TESTİ
Öğrencinin öğrenim görevini
yerine getirebilmesi için iyi görmesi gerekir. Modern eğitimde kullanılan
eğitim araçlarının çokluğu aile çevresinde televizyon ve bilgisayar gibi göze
ve kulağa hitap eden araçların yaygınlaşması çocuğun görme yeteneğini daha çok
kullanmasını gerektirmektedir. Görme kusurları çocuk ebeveyni ve öğretmen
tarafından bazen anlaşılır. Ancak çoğu zaman görme probleminden ne kendisi ne
ailesi ne de öğretmeni haberdar değildir. Bu durum ise öğrencinin rahat kavramsını
ve öğrenmesini engeller. Hatta bazen geri zekalı damgasını almasına dahi sebep
olabilir.
Snellen Testi öğrencilerin
görme yönünden tarama yapmak için kullanılan pratik bir testtir. Kart halinde
(22 x 55 cm) ebatlarında standart halde basılmıştır. Bu kart “E”
halinin değişik boyda ve değişik pozisyonda sıralanmasından meydana gelen bir
tablodur.
SNELLEN
TESTİNİN UYGULAMAYA HAZIRLANIŞI :
1-
Snellen Testinin uygulanması için testin asıldığı yer
(duvar, yazı tahtası, vb.) ile teste alınan öğrenci arasında 6 metre uzaklık olması gerekir. Yani
derinliği 6 metreden az olan oda ve
derslikler test yeri olarak kullanılamaz.
2-
Test alanı olacak yerin yeteri kadar ışık alması
gerekir. Boyutları ve ışık durumu uygun olmayan dersliklerdeki öğrenciler test
uygulaması sırasında daha uygun sınıflarla yer değiştirilebilir.
3-
Snellen kartı çocuklar ayakta durduklarında göz
hizasında olacak şekilde duvara altından ve üstünden bant ile yapıştırılır veya
asılır.
4-
Snellen kartı yakınında renkli dikkati çekecek başka
eşyalar bulunmamasına, parlayacak şekilde ışığın doğrudan kart üzerine
düşmemesine, kartın gölgede kalmasına dikkat edilir. Özellikle testi
uygulayacak kişi kendi gölgesini test üzerine düşürmemelidir. Sabah ve öğleden
sonra pencerelerden gelen ışık değişimleri kontrol edilmelidir. Bu işlemler
yapılarak testin en iyi şekilde görülmesi sağlanmalıdır.
SNELLEN
TESTİNİN UYGULANIŞI :
Önce
amaç belirtilir, yardımcı bir “E” şeklinden yararlanılarak öğrencilere açıklama yapılır.
AÇIKLAMA : “E” şekli sınıfa
gösterilerek çocuklar elimde “E” harfine benzeyen bir şekil var
denilir. Şeklin ağzını yukarıya doğru tutar ve şeklin ağzını tavana baktığını,
pencereye tutarak pencereye baktığını, kapıya tutarak kapıya baktığını, aşağıya
tutarak aşağıya baktığını belirtir. Böylece yönleri kavratılır. Daha sonra
Snellen kartı gösterilerek “bakın burada “E” ye benzeyen büyüklü küçüklü ve
değişik yönlere bakan birçok şekil var” denilir. “Ben size hangisini
gösterirsem o şeklin ağzının veya dişlerinin hangi yöne baktığını (yukarı,
aşağı, kapıya, pencereye) kimin gözü kapalı ise o arkadaşınız cevap verecektir”
şeklinde açıklaması yapılır. Öğrenci şeklin yönünü işaretle de belirtebilir.
Kart
daha önce açıklanan kurallara uyularak sınıfta uygun olan yere asılır. Karttan
itibaren 6 metre uzaklık ölçülür ve
tebeşirle öğrencilerin ayakları sığacak büyüklükte dikdörtgen veya kare
şeklinde bir çerçeve çizilir. Bu yer tam
90 derece kartın karşısında olması gerekir. Öğrenciler uygun bir şekilde
sıraya dizilir. Öğrenciler teker teker bu kareye gelerek Snellen kartına
bakacaklardır. Bu arada kare içine gelen arkadaşlarının gözlerini kapamak üzere
bir öğrenci görevlendirilir. Teste önce sağ gözden başlanır. Bunun için önce
sol göz tutulur. Öğretmen kart üzerinde bir çubuktan yararlanılarak değişik istikamette
olan “E”
ye benzeyen şekillerin ağzının veya dişlerinin hangi yöne baktığını sorar.
İlk
önce 30, 40 fitliklerden başlanılır. Bu sıralardan iki veya üç şekil sorulur.
Bir şekil sorulunca tesadüfi tutturulabilir. Öğrenci şeklin yönlerini bilemez ise
yukarıya çıkılır. Bilirse bir aşağıya inilir. En son görme yeri bulunur ve bu
sıradaki şekillerin sağda kaç fit yazıyorsa öğrencinin göz tarama fişinden adı
bulunarak sağ göz sütununa o gözün görme
fiti yazılır. (Örneğin 20 fit ise 20 fit yazılır.)
Sağ
gözünün görme durumu ölçülen öğrenci sıranın sonuna geçer, yerine oturmaz.
Çünkü grubun teker teker sol gözleri tutularak sağ gözün görme durumu
belirlenecektir. Aynı anda öğrencinin iki gözüne bakılmamasının amacı bir gözü
tutulurken göz aniden açılırsa gözde kararma olabileceğinden ölçümü olumsuz
yönde etkileyebilir. Sağ göz görme ölçümü belirlenen öğrenciler hemen grubun
sonuna geçer ve tekrar sırasının gelmesini bekler. Grubun tamamı için aynı
işlem yapılır.
30 fit ve yukarısını seçemeyen öğrencinin
sağ veya sol gözünde görme kusurundan söz edilir.
GÖZ TARAMA
FİŞİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE YAPILACAK İŞLER :
Tarama
fişine bakılarak 30 fitlik ve yukarı mesafeleri göremeyen öğrenciler doktora
sevk edilir. Sınıflarda da ön sıralara oturtulmaları gerekir. Doktora gitmesi
gereken öğrencilerin velilerine bilgi verilir.
20
fiti göremeyen öğrenciler ön sıralarda oturtulur. Ayrıca 15 fitlik şekilleri
bazı öğrencilerin görememeleri normaldir. Bunlara işlem yapılmaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder