KONUŞMA PROBLEMİNE ÇÖZÜM
ÖNERİLERİ
Konuşma problemi olan çocukların
kendilerini sabırla dinleyecek ve konuşmalarını ödüllendirecek birine
ihtiyaçları vardır. Konuşması anlaşılmayan çocuğun ne demek istediğini anne,
babası ve sınıftaki diğer çocuklarla işbirliği yaparak yardım edilir.Bir şeyi
öğretirken önce dikkatini çekin, sonra konuşma gelişimlerine uygun bir dille
konuşun.Örneğin, 2-3 kelimelik cümlelerle konuşuyorsa, siz de aynı tipte
cümlelerle konuşun; konuşmanızı el ve yüz hareketleriyle destekleyin.
MODELLEŞTİRME:
Çocuğun
söylediği kelimeleri düzelterek, tekrar ederek yeni modelleştirme yaparak
konuşun. Örneğin: Çocuk, '' ben bisiklete binmek istiyorum.'' Derse, siz de''
sen bisiklete binmek istiyorsun'' diyerek tekrarlayabilirsiniz.
CÜMLELERİ UZATMAK:
Çocuğun söylediğine bir şeyler ekleyerek, yani cümleyi uzatarak
konuşmakla onlara ayrıntılı konuşabileceklerini göstermiş olursunuz. Örnek:
çocuk, ''Ali koşuyor'' derse siz, ''Evet Ali yol üzerinde koşuyor '' diyebilirsiniz.
Çocuğu Konuşmaya Teşvik Etmek İçin :
1) Çocuk
bir şeyler yaparken onunla konuşun, çünkü böyle bir durumda bütün dikkatini
yaptığı iş üzerinde yoğunlaştırdığından konuşmaya daha hazırdır.
2) Adını,
adresini söyleme gibi bilgileri öğretip tekrar tekrar sorabilirsiniz.
3) Sevdikleri
faaliyetlerle ilgili kelimeleri kullanınız.
4) Genellikle
çocuğu daha uzun konuşmaya mecbur eden, sonu açık sorular sorun. Örneğin: 1000
lira ile ne alabilirsin?
5) Çocuk
konuşurken mutlaka dinleyin.
6) Sınıf
öğretmenlerinin dikkat edeceği diğer hususlar;
7) Çocuğu
konuşmaması veya kötü konuşması yüzünden herhangi bir şekilde damgalamayın ve
damgalamasına izin vermeyin.
8) Konuşması
üzerinde aşırı bir titizlik göstermeden onu sakin bir şekilde dinleyin.
9) Konuşması
üzerine yöneltmesine sebep olmayın.
10) Çocuk
konuşurken dudak hareketlerinden çok gözüne bakınız.
11) Sınıfta
çocukların rahat konuşabilecekleri ve sorular sorabilecekleri sıcak bir ortam
yaratın.
12) Çocukla
samimi ve candan ilgilenin, ona sevgi ve şefkat gösterin, sınıfta kendisini
güven içinde hissetmesini sağlayın.
13) Çocuğun
yapabileceğinden fazlasını beklemeyiniz.
14) Sınıfta
şiir, okuma ve sözlü çalışmalar yapıldığında kendisi için özel tedbirler alın,
ezbere ödev verilecekse kısa ve kolay olmasına dikkat edin.
15) Sınıfta
koro çalışmaları, marşlar ve diğer müzik, ritim faaliyetleri konuşmasını
ilerletmesine yardımcı olabileceği gibi dikkatini konuşması üzerinden
uzaklaştıracağından yaralıdır.
16) Aileyle
işbirliği yapın ve sizin, okulda kazandırdıklarınızı onların evde bozmamalarını
sağlayın.
17) Başarılı
olduğu, iyi yaptığı işlerle kendini sınıfa kabul ettirmesi için fırsatlar
verin.
18) Sınıfın
çocuğa karşı olan tavrını kontrol edin, ona gülmemelerini ve alay etmemelerini
sağlayın, bunu da çocuk sınıfta yokken yapınız. Arkadaşlarının konuşmasının
şimdilik böyle olduğunu fakat kısa zamanda onun da normal şekilde
konuşabileceğini, özellikle ona gülmeden sakin bir şekilde dinleyerek yardım
ederlerse daha kısa zamanda başaracağını sınıfa anlatmak gerekir.
KLASİK DÜZELTME YÖNTEMİ:
Çocuğun Yanlış konuşması psikolojik sorunlardan da kaynaklanabilir.
Düzeltme yöntemi olarak:
- Yürüyerek baba kalem ver dedirtilebilir. Çocuğun dikkatini kendi eksikliğinden uzaklaştırmak gerekir. Adım attırılır, cümle bitince durdurulur. Diş arasına kalem koydurulup konuşturulur.
- Hikâyeler öfkeli ve acıklı abartılmış olarak okunur, aynı şekilde anlatması istenir.
- Doğal ortamda uyarıcılar verilir. Örneğin: sabun köpürtülür ve sabun budur köpürür denir.
- Ayna karşısında kelimeler söylenerek tekrar ettirilir.
- Hangi harfleri söyleyemiyorsa, o harfler daha çok tekrar ettirilir.
Kekeleyen çocuğu sabırla, dikkatle dinlemek, dudaklarına bakmamak,
gözlerine bakmak, düzgün konuştuğu zaman da mutlaka görmek ve ödüllendirmek
gereklidir. Temel kaide; kekelediği zaman görmemek, duymamak; düzgün konuştuğu
zaman da ise görmek, duymak ve ödüllendirmektir.
- DEVRE KEKEMELİĞİ ( TUTUKLULUĞU) VAKALARINDA SINIF ÖĞRETMENİNİN DİKKAT EDECEĞİ HUSUSLAR
1) Çocuğu
hiçbir zaman KEKEME diye damgalamayınız. Siz damgalarsanız o da kendini kekeme
görmeye başlar. Eğer çocuğu damgalamazsanız çocuk kendiliğinden bu devreyi
tehlikesizce atlatır.
2) Konuşması
üzerinde aşırı bir titizlik göstermeden onu sakin bir şekilde dinleyiniz. Endişeden uzak olunuz. Kendi endişenizi
çocuğa aktarabilirsiniz. Çocuk bir şey söylemek istediğinde aceleye ve telaşa
kapılmadan söyleyebileceği kadar zaman veriniz.
3) Sizin
ve diğer arkadaşlarının iyi, sabırlı dinleyiciler olduğunuzu hissettirin.
4) Çocuk
kekelediği zaman '' Dur, acele etme'' , '' yeniden başla'', ''önce derin bir
nefes al''gibi uyarılarda bulunmayınız. Bütün bunların onun konuşmasına daha
çok dikkatini çekmekten başka bir işe yaramaz. Bu ise çocuk için zararlıdır
5) Çocuk
konuşurken dudak hareketlerinden çok gözüne bakınız
6) Sınıfta
yaratacağınız hava kekeme çocuk için çok önemlidir. Sınıfta rahat bir hava yaratınız.
Çocuklarınız gergin olmasın ve sıkılmasın
7) Sıkı
disiplinden sakınınız. Alay ve acı şakaları disiplin vasıtası olarak
kullanmaktan sakınınız. Bu, kekeme çocuk için son derece zararlı bir sonuç
verir.
8) Çocukla
samimi ve candan ilgilenip, ona sevgi ve şefkat gösteriniz
9) Çocuktan
yapabileceğinden fazla şeyler beklemeyiniz.
10) Sınıf içinde çocuğun güven ve mutluluk
duymasını sağlayınız.
11) Sınıfın kekeme çocuğa karşı olan tavrını
kontrol ediniz. Ona gülmemelerini, alay etmemelerini söyleyiniz. Bunu kekeme
çocuk sınıfta yokken yapınız. Arkadaşlarının konuşmasının şimdilik böyle
olduğunu, fakat kısa zamanda onun da normal şekilde konuşmayı kazanabileceğini,
özellikle eğer ona gülmeden sakin bir şekilde dinleyerek yardım ettiklerinde bu
güçlüğü daha kolay yenebileceğini sınıfa anlatmak gerekir. Bu konuda sizin
tutumunuzun söylenenlerden daha etkili olabileceğini hiçbir zaman gözden uzak
tutmayınız.
12) Sınıfta şiir okuma veya sözlü çalışmalar
yapıldığında kekeme çocuk için özel tedbirler alınız. Ezber ödev verilecekse
kısa ve kolay olmasına dikkat ediniz. Başarılarını görüp takdir ediniz.
13) Sınıfta koro halinde çalışmalar, toplu marşlar
ve diğer müzik, ritim faaliyetleri kekeme için faydalı olabileceğinden bu tip
çalışmalara yer veriniz.
14) Başarılı olduğu, iyi yaptığı işlerle kendini
sınıfa kabul ettirebilmesi için fırsatlar hazırlayınız.
15) Kişisel kusurları varsa azaltmaya çalışınız ve
bu hususta tedbirler alınız.
16) Çocuğun yanında onun kusurları hakkında
konuşmayınız.
17) Kekeme çocuğa konuşma ödevleri, müdüre
iletilecek bir haber veya mesajı iletme ödevi veriniz.
18) Aile ile işbirliği yaparak sizin
yaptıklarınızı onların evde bozmamalarını sağlayınız. Aileyi iyi tanımaya
çalışınız.
KEKEMELİK VAKALARINDA ANA-BABAYA DÜŞEN GÖREVLER
1) Çocuğun
konuşmasının akıcılığında bir düzensizlik fark edilince kekemelik korkusuna
kapılmamak, özelikle bunu çocuğa duyurmamak gerekir.
2) Aile
içi ilişkilerin iyi kurulup sürdürülmesi önemlidir. Ufak tefek ilişki bozukluğu
olduğunda bunun çocuğa duyurulmamasına özen gösterilmelidir.
3) Çocuğun
beden ve ruh sağlığının düzgün olması, konuşması için önemlidir. Buna özen
gösterilmelidir.
4) Konuşma
açısından çocuğun öğretmeni ve diğer uzmanlarla işbirliği yapılması ve bunun
eşgüdüm içinde sürdürülmesi önemlidir.
5) Kekeme,
kekemelik kekeleme gibi sözcükleri kullanmaktan sakının. Bunun yerine çocuk
kekelerken ne yapıyorsa onu kullanınız. Tekrar, uzatma, tutulma, irkilme gibi.
6) Çocuğun
konuşmasını olduğu gibi kabul ediniz. Siz kabul ederseniz çocuğun kendisi de
kabul eder, konuşmak için sinirlenmez ve konuşma kaygısı geliştirmez.
7) Çocuğun evde en az kekelediği durum ve
koşulları tespit ediniz ve o koşullarda çocuğu konuşturunuz.
8) Eğer
çocuk kekemeliği için çok duyarlı davranmazsa, arkadaşlarının onunla daha az
alay edeceklerini ya da etmeyeceklerini anlamalı. Bu yüzden çocuğa kendi
problemini gülmece açısından görüp ele almasına yardımcı olunmalı.
9) Çocuk
kekelemeden konuştuğunda farkına varmak ve beğeniyi belli etmek gereklidir (çok
iyi, pekala, veya olumlu bir bakış şeklinde...)
10)Konuşurken çocuk
belli bir tutulma gösterirse dikkati hemen başka tarafa çekilmelidir. Böylece
takılmanın sıkıntısını fazla çekmemiş olur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder