19 Temmuz 2015 Pazar

OTİSTİK BİREYLERİN EĞİTİMİNDE KULLANILACAK ARAÇ-GEREÇLERVE KULLANIM AMAÇLARININ BELİRLENMESİ



OTİSTİK BİREYLERİN EĞİTİMİNDE KULLANILACAK ARAÇ-GEREÇLERVE KULLANIM AMAÇLARININ BELİRLENMESİ
 

OTİSTİK BİREYLERİN EĞİTİMİNDE KULLANILACAK ARAÇ-GEREÇLERVE KULLANIM AMAÇLARININ BELİRLENMESİ

A-     0tistik belirti gösteren çocuklarda aÅŸağıdaki özellikler görülmektedir:
1.      Çevresindeki bireylerin farkında olmama.
2.     Kendisinin rahat ve güvenli olabileceÄŸi ortamı seçme becerisinin olmayışı.
3.     Taklit etme davranışının yetersizliÄŸi ya da hiç olmayışı.
4.     Sosyal oyun davranışının yetersizliÄŸi ya da hiç olmayışı.
5.     ArkadaÅŸlık iliÅŸkilerindeki yetersizlik.

B-     Dil, iletiÅŸim ve sembolik geliÅŸimde farklı olma:
1.      Karşılıklı iletiÅŸimin olmaması.
2.     Sözel olmayan normal dışı iletiÅŸimin kurulması.
3.     Yaratıcılığın olmayışı.
4.     Sözel dilin kullanımındaki yetersizlik.
5.     KonuÅŸmanın içeriÄŸi ve ÅŸeklinde normalden farklılık.
6.     Karşılıklı diyalog kurmada yetersizlik.

C-     Ä°lgilerinin ve ilgilenilen etkinliklerin sınırlı sayıda olması:
1.      Stereotip hareketler sergileme.
2.     Nesnelerin daha çok ayrıntıları ile ilgilenme.
3.     Çevredeki deÄŸiÅŸikliklere karşı tepki gösterme.
4.     Günlük yaÅŸamla ilgili alışkanlıkların deÄŸiÅŸimine karşı çıkma.
5.     Ä°lginin son derece sınırlı olması.
Bunlara Ek Olarak
.      Kendi kiÅŸisel kimliÄŸinin farkında olmaması.
.        Belli nesnelere bağımlılık geliÅŸtirmesi.
.     Nesneleri amacına yönelik kullanamaması.
.      İçinde bulunduÄŸu ortamdaki deÄŸiÅŸikliklere karşı tepki göstermesi.
.       Fiziksel temastan kaçınma.
.       Gereksinimlerini iÅŸaret ile belirten çocuklar.
DUYUSAL ÖZELLİKLER
A-   İŞİTSEL UYARILARA KARÅžI TEPKÄ°LERÄ°: Seslere karşı çok deÄŸiÅŸik tepkiler gösteren Otistik çocuklar vardır.Bazı seslere hiçbir vermezler, duymazlıktan gelirler. Bazı seslere karşı aşırı aşırı duyarlılık göstererek kulakları tıkar,bağırarak tepki verir.
B-  GÖRSEL UYARILARA KARÅžI TEPKÄ°LERÄ° : Otistik çocukların insan yüzüne ve çevresindeki bir çok nesneye bakmamalarına karşın , hareket eden , dönen ya da parlak olan bazı nesnelere çok uzun süre bakabildikleri , bazılarının zaman zaman ışıktan rahatsız oldukları hatta karanlık bir odada daha rahat ettikleri görülebilmektedir.
C-   ACI- SICAK – SOÄžUÄžA KARÅžI TEPKÄ°LERÄ°: Bu tepkiler bazı çocuklarda acıyı-sıcağı ve soÄŸuÄŸu fark etmeme ÅŸeklinde ortaya çıkarken , bazılarında soÄŸuk suyla ellerini yıkarken aÄŸlama, eline bir toplu iÄŸne battığı zaman çığlık atma gibi aşırı duyarlılık gösterme.
D- DOKUNMAYA KARŞI TEPKİLERİ: Herhangi bir kimse tarafından dokunulmaya, kucağa alınmaya tepki gösteren Otistik çocuklar ise, fiziksel teması reddetmekte ve çevresiyle ilişki kurmaktan kaçınmaktadır.
   Otistik çocuklar yeni bir nesneyi tanımada genellikle koklama, dokunma duyularını kullandıkları görülmektedir. Hiç tanımadıkları bir nesneyi parmaklarının üzerinde gezdirerek dokunma, koklama, zaman zaman da aÄŸzına alma, yalama , ısırma ve diÅŸlerine sürme ÅŸeklinde keÅŸfetmeye çalışırlar.
    Bazı Otistik çocuklar yiyecekler konusunda çok iÅŸtahlı olurken bazılarında emme ve yutma güçlükleri görülebilmektedir. Bu güçlüklerin; dil, çene, ağız ve çiÄŸneme kaslarını kullanmadaki yetersizliÄŸe baÄŸlı olarak gecikmiÅŸ motor geliÅŸiminin bir özelliÄŸi olduÄŸu belirtilmektedir.
MOTOR GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
   Fiziksel görünüşleri diÄŸer çocuklardan farklı olmamasına raÄŸmen Otistik çocukların motor becerileri yaşıtlarına göre farklılık gösterebilmektedir. Top atıp tutma, tahta üzerinde dengede durabilme, ip atlama, dans etme, yüzme, merdiven inip çıkma gibi büyük kas motor becerilerinin kullanılmasını gerektiren bazı hareketleri, taklit etme becerilerinin çok az ya da hiç olmamasına baÄŸlı olarak daha geç öğrendikleri görülmektedir. Kağıt kesme, kutu içine küp atma ve ipe boncuk dizme gibi küçük kas motor becerilerinin de oldukça zayıf olduÄŸu gözlenmektedir.
     Ayakkabı ve terliklerin içe bakan kısımlarına renkli iÅŸaret koyarak doÄŸru giymesi saÄŸlanır.
Parmak kaslarını yeterince kullanamayan (ayakkabı bağını bağlayamayan ) öğrenciler için kumbaraya para atma, kutuya boncuk atma, ipe boncuk dizme, toplu iğneleri bir bir toplama vb. çalışmaları yapılabilir.
Sayfa çevirme ve kartları çevirerek sıralama motor becerisini geliştirir.
    HASSAS MOTOR BECERÄ°SÄ° İÇİN YAPILACAK ÇALIÅžMALAR:
1-     Kalem açma.
2-     Ambalaj yapma.
3-     Delikli zımba kullanma.
4-     Kağıtları ataçlama, zımbalama.
5-     Mum boyaları boy ve renge göre gruplama.
6-     Kağıt katlama ve zarflara koyma.
7-     Çatal- bıçak takımını kutusuna yerleÅŸtirme.
8-     Benzer tabakları, bardakları gruplama.
SOSYAL GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
    Sıklıkla Otistik çocukların sosyal özellikleri; fiziksel temastan kaçınmaları, göz kontağı kurmamaları veya az kurmaları, kendilerine gülümsendiÄŸi zaman aynı ÅŸekilde karşılık vermemeleri. Ä°nsanlara karşı ilgisiz olmaları, oyun becerilerinde yetersizlik göstermeleri.
   Otistik çocukların genelde sözel ifade kullanarak iletiÅŸim kurma ile ilgili yetersizlikleri vardır. Bu yetersizlik onların tek başına ya da yaşıtları ile birlikte oyun oynama becerilerini kısıtlamaktadır. ÇoÄŸu Otistik çocuk, saatlerce su ve kum ile oynayabilmekte, çamaşır makinesinde dönen çamaşırları, aspiratörü vantilatörü saatlerce izlemektedir. Otistik çocuk sıklıkla trambolinde zıplama, sallanan bir oyuncak at üzerinde sallanma, kaydıraktan kayma gibi ilginç ve tekrarlanan oyunları daha çok tercih edebilmektedir.
   Otistik çocuk ,iletiÅŸim ve hayal gücünden yoksun olmaları nedeniyle diÄŸer çocukların oyununa katılamazlar. Örnek: Sandalyelerden “ otobüsler” , tabaklardan “gemiler” yapabilir. Oysa aynı yaÅŸtaki Otistik çocuklar bu nesnele oyunları genellikle nesneleri yalama ve emme gibi ağız bölgesine haz veren oyunları sürekli tekrar ÅŸeklinde yaptığı görülmektedir.
    Otistik çocukların sosyalleÅŸmesinde iskambil, dama, okey gibi oyunlar için fırsat yaratılarak mekanı ve bir oyunu paylaÅŸmayı öğrenmesine yardım edebilir.
    Alış-veriÅŸ merkezleri ve pazarda araba taşıtarak çevresiyle ilgilenmesi saÄŸlanabilir.
    Evin ve sınıfın kapısı çalındığında çocuÄŸa açtırılmalı.
   Bazı çocuklar, havada çevrilmek, atılıp tutulmak gibi biraz sertçe fiziksel hareketlere ilgi duyarlar. Bu tarz oyunlar sosyalleÅŸmede baÅŸlangıç olabilir. Sınıfımızda bulunan diÄŸer öğrencilerde oyuna katılabilir.
   Balonlara karşı korkusu olan öğrenciler sevdiÄŸi yiyecek ve içeceklerle ödüllendirilerek yavaÅŸ yavaÅŸ balona alıştırılabilir.
    Sıcak – soÄŸuk gibi kavramları öğretirken gerçekten sıcak ve soÄŸuk olan objeler kullanılmalı.
   Günlük yapılacak iÅŸleri resimleri sıralayarak planlama yapılabilir. Bitirilen görev biter bitmez ortadan kaldırılır ve bir sonraki göreve geçilir. Bu çalışma aynı zamanda zaman kavramını da geliÅŸtirir. 
   “Dün, bugün ve yarın “ kavramlarını öğretmek için en yaratıcı yöntemlerden biride balonlardan yaralanmaktır.Kısmen söndürülmüş bir balon geçmiÅŸ zamanı(dün), ÅŸiÅŸirilmiÅŸ balon ÅŸimdiki zamanı(bugün) , Sönük balon gelecek zaman (yarın) dır.Balonların söndürülmesi ve ÅŸiÅŸirilmesi öğrencilerle birlikte yapılmalı.
   Haftanın günlerini ve zaman kavramını öğretmek için farklı renklerden hazırlanmış takvim yapılabilir. Takvim yaprakları birlikte çevrilmeli ve yapılan iÅŸ sözel olarak açıklanmalı.
     Toplu olarak yapılan bir etkinliÄŸe (çizgi film izleme) bitene kadar katılmakta güçlük çeken çocukların eline oyun hamuru verilerek tüm etkinlik boyunca sessiz bir ÅŸekilde oturmasını baÅŸarabiliriz.
     EÄŸer öğrenci sınıftan dışarıya kaçmayı adet haline getirmiÅŸ ise, onu kapıdan uzak bir yere oturtun ve yolunun üzerine çocuÄŸun ilgisini çekecek objeler konursa bunlar onu farklı alanlara yönlendirir.
   Sınıf ortamı uygun ise sakinleÅŸmesi için sessiz ortam alan oluÅŸturulmalı ve bu alana öğrenciyi sakinleÅŸtiren objeler konmalı.
    Masaların ve sandalyelerin çekilirken ses çıkarmaması için lastik, kumaÅŸ, halı parçası takılmalı.
    Sırasını beklemek için” ÅŸimdi ben atıyorum”,”ÅŸimdi sen atıyorsun” çalışması yapılabilir.
    Alış-veriÅŸ listesi hazırlama, liste yaparken sırasını bekleme.
    Reklam broşürlerini kullanarak objelerin adını öğrenme çalışması yapılabilir.
DİL V E İLETİŞİM ÖZELLİKLERİ
    Otistik çocukların iletiÅŸim kurma becerilerinde yetersizlik ve sınırlılık vardır.
    Hece tekrarlarının görüldüğü babıldama dönemini normal çocuklardan farklı geçirdikleri için konuÅŸmayı normal zamanda kazananlar da konuÅŸmalarını zamanla kaybedebilmektedir. Buna baÄŸlı olarak Otistik çocukların yarısından fazlası konuÅŸmayı amacına uygun kullanamamaktadır.
    Otistik özellikler gösteren çocukların dille ilgili becerileri kazanmaları için öncelikle uygun oturma , göz kontağı kurma, hareket taklitleri yapma gibi öğrenmeye hazırlık becerilerini tamamlamış ve bu becerileri deÄŸiÅŸik ortamlara genelleÅŸtirmiÅŸ olmaları gerekmektedir.
    Tüm çocuklarda olduÄŸu gibi Otistik çocuklarda da alıcı ve ifade edici dil olarak geliÅŸmektedir.
ALICI DÄ°L BECERÄ°LERÄ°:
   Ä°ÅŸaret ya da mimiklerle iletiÅŸim kurmada yetersizlikleri olan Otistik çocuklar için daha farklı iletiÅŸim ÅŸekillerinin öğretilmesi gerekebilmektedir. ÇocuÄŸun karşılıklı iletiÅŸim kurma isteÄŸini artırmak için çok iyi olan görsel algı ve karmaşık modelleri eÅŸleÅŸtirme becerisi kullanılabilir.”Resim eÅŸleÅŸtirme” çocuÄŸun zevkle yaptığı bir etkinliktir. Resimle eÅŸleÅŸtirmeye yakın çevremizdeki nesnelerden baÅŸlanmalı, resim kartları basitten karmaşığa doÄŸru sıralanmalı. Daha sonra resim- yazı eÅŸleÅŸtirmesine geçilebilir.
   EÅŸleÅŸtirme çalışmasında: Basit resim eÅŸleÅŸtirme, nesne resmini eÅŸleÅŸtirme, resmi eÅŸleÅŸtirme adlandırma, yazı ile nesne resmini eÅŸleÅŸtirme, iki sözcüklü ifadeyi nesne resmi ile eÅŸleÅŸtirme.(Büyük araba.)
Ä°FADE EDÄ°CÄ° DÄ°L BECERÄ°LERÄ°:
    Otistik çocukların konuÅŸma ile ilgili problemlerini tanımaya yönelik çalışma sonuçlarına bakıldığında;
.       KonuÅŸmaları anlamada güçlük,
.        Ekolali,
.         Gramer bozuklukları,
.         Zamirlerin yer deÄŸiÅŸtirerek kullanılması,
.         Edatların uygun yer ve zamanda kullanılmaması,
.       Zaman kavramını kazanmada güçlük,
.        Telaffuz bozukluÄŸu gibi yetersizliklerin olduÄŸu görülmektedir.
Yukarıdaki olgulara bakılarak şu pratik çalışmalar yapılabilir:
Günlük çalışma programını, yapılacak işlerin sırasını gösteren kartların kullanımı.
         
   Otistik öğrencinin sıra ve sandalyesi, terliÄŸi ve ayakkabısı vb. eÅŸyaları onun ilgisini çekecek ÅŸekilde iÅŸaretlenir.
    Olumsuz davranışların söndürülmesinde çocuÄŸun sevdiÄŸi yiyecek, içecek, oyuncaklar kullanılmalı.
   Bilgisayar ve atari klavyelerinin kullanımında fiziksel yardım verilmek gerekiyorsa çocuÄŸun eli elimizin altına alınarak tutularak kontrollü olarak klavye tuÅŸlarına basması saÄŸlanır. Yardımcı olması açısından parmaklarını parmaklarımıza lastik, bant gibi ÅŸeylerle tuttura biliriz. Otistik çocukların dikkatlerinin çabuk dağılacağını düşünerek klavye üzerinde kullanmadığımız tuÅŸların üzeri kapatılmalı.
   Duvara, panoya asılan uyarı yazılarını, nesnelerin adını farklı renk ve büyüklükte dikkati çekici büyüklükte yazmalı.
    Alfabe küplerini, sayı küplerini, yaprak ve diÄŸer doÄŸal objeleri de kile bastırarak kalıp çıkarılabilir.
   Ayakkabı kutularını kullanarak kelime bankası oluÅŸturulabilir. Meyve, içecek, hayvan adları, haftanın günleri, aile bireylerinin adları vb. Kelime bankasından çekilen kelimeler okunarak baÅŸka bir kutunun içine atılır. Aynı çalışma sadece resim kartları ile de yapılabilir. Renk öğretiminde de aynı yöntem kullanılabilir.
    Bir çalışma esnasında mümkün olduÄŸu kadar çocuÄŸun bütün duyularını kullanmasını saÄŸlayınız. Ne kadar çok duyudan yararlanırsa kavrayış o kadar çabuk olur. ÖrneÄŸin: Ritim çalışması kullanılan darbukayı sandalyede oturan çocuÄŸun bacaklarının arasına sıkıştırarak çaldırır isek bacakları ile nesneyi kontrol etmeyi ve darbukanın tınısını alacaktır. Bu çalışma parmaklarını kullanarak dokunma duyusunu, ritmini duyarak iÅŸitme duyusunu, el hareketlerini izleyerek görme duyusunu çalıştırır ve sıra beklemeyi öğrenir.
    ÇocuÄŸun bazı alanlardaki kemle gruplarını (yiyecek, hayvan isimleri) hatırlaması için fısıltı, rap ritmindeki ÅŸarkılar, diÄŸer türden ÅŸarkılar kullanılabilir. Bu ÅŸarkılar varlıkların kullanılış amaçlarını da öğretmek için kullanılabilir.(Süt alıp içmek, boya alıp resim yapmak gibi.)
    Hareketler ve bir ritim eÅŸliÄŸinde söylenen ÅŸarkılar Otistik çocuklarda eksik olan taklit etme becerisini geliÅŸtirir.
    Öfke nöbetine girdiÄŸinde kendisini, çevresindekileri ısırarak zarar veren çocuÄŸun eline verilecek olan yumuÅŸak ve kolay parçalanmayacak bir nesne kendisine zarar vermesini giderek bu davranışın sönmesini saÄŸlayabilir.
    Kendisine ve çevresindekilere vurma alışkanlığı olan öğrencilere tutması için bir kucak dolusu yumuÅŸak materyal verilebilir.
    Yakaya yapışıp çekme davranışı gösteren öğrencilere bir ÅŸeyler taşıtılmalı.
    Kendi saçlarını çeken bir öğrencinin saçlarına boncuk takılabilir.
    Parmakları ile sürekli objelere vuran bir öğrencinin eline bir davul verilmeli ve ona vurması saÄŸlanmalı.
   Dokunmaktan ve kucaklaÅŸmaktan hoÅŸlanmayan bir çocuÄŸa önce elimize aldığımız bir nesneyi birlikte tutma, giderek tek parmağımızı ve daha sonra elimizi tutmasını saÄŸlayabiliriz.
    Ä°nsanların saçlarını ve boyunlarını koklayan bir öğrenciye küçük bir parfüm kutusu koklatılır.
    Sürekli olarak nesneleri koklayan öğrencinin eline kalıcı koku sürülerek bu alışkanlığı söndürülebilir.
    Bir tür soyutlamaları öğretebilmek için söz konusu bireye tanıdık ve anlamlı gelen görsel davranışlardan yararlanılmalıdır. Böylece görsel hafıza yaratmakta yardımcı olur. Öfkeli, mutlu, aÄŸlıyor, gülüyor karakterlerin fotokopisi çekilerek kullanılmalı. Bu çalışma duygularını ifade etmeyi öğretebilir.Bu çalışma için çocuÄŸun çekilmiÅŸ kendi resimleri kullanılabilir.
ÖZBAKIM BECERİLERİ
    Özbakım becerisi olarak kazandırılacak tuvalet eÄŸitimi, giyinme- soyunma, beslenme ve vücut temizliÄŸi Otistik çocuÄŸun çevreden bağımsız olarak hareket edebilecek öz güveni kazanmasını saÄŸlamış  olacaktır. 
GÄ°YÄ°NME- SOYUNMA BECERÄ°SÄ°:
Pantolon: Lastikli ve rahat giyilip çıkarılacak şekilde bol olmalı.
Pijama: Lastikli ve rahat giyilip çıkarılacak şekilde bol olmalı.
Bluz, çorap: Bol olmalı. Kaygan olmamalı.
Ayakkabı: Bağlıksız, ayağına kolay girebilecek şekilde ve cırt cırtlı olmalı.
Terlik: Ayağını rahatsız etmeyici ve kaygan olmamalı.
    Giyip çıkarması kolay olacağı için baÅŸlangıçta düğmesiz giysiler, küçük düğmeli giysiler yerine büyük düğmeli giysiler tercih edilmeli. Fermuarlı veya çıt çıtlı pantolonla çalışma yapılacaksa bunların çocuÄŸun rahat tutabileceÄŸi ÅŸekilde büyük olmasına özen gösterilmeli.
    Parmaksız eldivenleri giymek, parmaklı eldivenleri giymeden daha kolay öğrenilmektedir.
    Bere ÅŸeklindeki ÅŸapkaları tutmak ve giymek daha kolay olmaktadır. 
Fermuar Açma- Kapama:
.       Ä°ri diÅŸli, orta boy fermuar seçilmeli.
.        BaÅŸlangıçta çocuÄŸun motor becerileri dikkate alınarak fermuarın tutma yeri yapıştırma, sıkıştırma, deÄŸiÅŸtirme ÅŸeklinde yenilenerek kolay tutulur hale getirilmeli.
“Çıt- Çıt” Açma- Kapama:
.        Büyük boy, kolay açılıp kapanabilen çıt çıtları olan bir giysi seçilmeli.
Düğme İlikleme ve Açma:
.       Büyük boy (yaklaşık 2-3 cm çapında) düğmeleri olan giysiler.
.         Düğmelerin sert, düz ve ilik ile orantılı olmasına dikkat edilmeli.
.         Çocuk düğme ilikleme ve açmayı öğrendikten sonra düğmenin boyutu küçültülmeli.
Pijama, Buluz, Tişört Giyme- Çıkarma:
.       ÇocuÄŸun kendisine biraz bol gelen, beli lastikli bir pijama seçilir.
BESLENME
Bardaktan Su İçme:
.         ÇocuÄŸun iki eli ile kolay tutabileceÄŸi, plastik bir bardak seçilmeli.
Bardağına Sürahiden Su Doldurma:
.      ÇocuÄŸun kolay tutabileceÄŸi, orta boyda plastik bir sürahi olmalı.
.         AÄŸzı dar olmayan plastik bir bardak.
.         ÇocuÄŸun boyuna uygun masa ve ya sehpa.
Kaşık, Çatal, Bıçak Kullanma:
Kaşık Kullanma:
.        ÇocuÄŸun kolayca tutabileceÄŸi büyüklükte ve sapı kalın olan bir kaşık seçilir.
.      Kaşığı kullanarak çocuÄŸun un, tuz, pirinç, nohut, bezelye gibi malzemeleri tabaktan tabaÄŸa boÅŸaltma.
Çatal Kullanma:
.         ÇocuÄŸun kolay kullanabileceÄŸi, iri diÅŸli ve sapı kalın olan bir çatal seçilmeli.
.         ÇocuÄŸun çatalına kolay takabileceÄŸi patates, peynir vb. yiyecekler seçilmeli.
Bıçak Kullanma:
.       ÇocuÄŸun kolay tutabileceÄŸi, fazla keskin olmayan bir bıçak seçilmeli.
.         Bıçakla kesmekte zorlanmayacağı patates, havuç, peynir gibi yumuÅŸak yiyecekler seçilmeli.
Diş Fırçalama:
    ÇocuÄŸa uygun küçüklükte bir diÅŸ fırçası, özel bir tadı olmayan diÅŸ macunu, aynası olan bir lavabo ve aÄŸzını çalkalamak için plastik bardak.
AKADEMÄ°K BECERÄ°
    Kendini kontrol etmekte güçlük çeken, hızlı sayan öğrencilerle ritmik saymada top kullanılabilir. Abaküs ve sınıfta, çevremizde bulunan objeleri de bu amaçla kullanabiliriz.
    Kalem tutma problemleri olan öğrenciye; kalem silindirik biçimdeki izolasyon köpüğünü kalemin etrafına geçirmek ÅŸeklinde kalınlaÅŸtırılarak tutulması kolaylaÅŸtırılır. Büyük, ağır ve kaygan olmayan kalemler kullanılmalı.
    Çok heceli zor kelimeleri betimlemek için el hareketleri ve elinden tutarak zıplamayı yaptırabilirsiniz.



 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder