OTİSTİK BİREYLERİN
EĞİTİMİNDE KULLANILACAK ARAÇ-GEREÇLERVE KULLANIM AMAÇLARININ BELİRLENMESİ
OTİSTİK BİREYLERİN
EĞİTİMİNDE KULLANILACAK ARAÇ-GEREÇLERVE KULLANIM AMAÇLARININ BELİRLENMESİ
A- 0tistik belirti
gösteren çocuklarda aşağıdaki özellikler görülmektedir:
1. Çevresindeki
bireylerin farkında olmama.
2. Kendisinin
rahat ve güvenli olabileceği ortamı seçme becerisinin olmayışı.
3. Taklit etme
davranışının yetersizliği ya da hiç olmayışı.
4. Sosyal oyun
davranışının yetersizliği ya da hiç olmayışı.
5. Arkadaşlık
ilişkilerindeki yetersizlik.
B- Dil, iletişim
ve sembolik gelişimde farklı olma:
1. Karşılıklı
iletişimin olmaması.
2. Sözel olmayan
normal dışı iletişimin kurulması.
3. Yaratıcılığın
olmayışı.
4. Sözel dilin
kullanımındaki yetersizlik.
5. Konuşmanın
içeriği ve şeklinde normalden farklılık.
6. Karşılıklı
diyalog kurmada yetersizlik.
C- İlgilerinin ve
ilgilenilen etkinliklerin sınırlı sayıda olması:
1. Stereotip
hareketler sergileme.
2. Nesnelerin daha
çok ayrıntıları ile ilgilenme.
3. Çevredeki
değişikliklere karşı tepki gösterme.
4. Günlük yaşamla
ilgili alışkanlıkların değişimine karşı çıkma.
5. İlginin son
derece sınırlı olması.
Bunlara Ek Olarak
. Kendi kişisel
kimliğinin farkında olmaması.
. Belli
nesnelere bağımlılık geliştirmesi.
. Nesneleri
amacına yönelik kullanamaması.
. İçinde
bulunduğu ortamdaki değişikliklere karşı tepki göstermesi.
. Fiziksel temastan
kaçınma.
.
Gereksinimlerini işaret ile belirten çocuklar.
DUYUSAL ÖZELLİKLER
A- İŞİTSEL UYARILARA
KARŞI TEPKİLERİ: Seslere karşı çok değişik tepkiler gösteren Otistik çocuklar
vardır.Bazı seslere hiçbir vermezler, duymazlıktan gelirler. Bazı seslere karşı
aşırı aşırı duyarlılık göstererek kulakları tıkar,bağırarak tepki verir.
B- GÖRSEL UYARILARA
KARŞI TEPKİLERİ : Otistik çocukların insan yüzüne ve çevresindeki bir çok
nesneye bakmamalarına karşın , hareket eden , dönen ya da parlak olan bazı
nesnelere çok uzun süre bakabildikleri , bazılarının zaman zaman ışıktan
rahatsız oldukları hatta karanlık bir odada daha rahat ettikleri
görülebilmektedir.
C- ACI- SICAK –
SOĞUĞA KARŞI TEPKİLERİ: Bu tepkiler bazı çocuklarda acıyı-sıcağı ve soğuğu fark
etmeme şeklinde ortaya çıkarken , bazılarında soğuk suyla ellerini yıkarken
ağlama, eline bir toplu iğne battığı zaman çığlık atma gibi aşırı duyarlılık
gösterme.
D- DOKUNMAYA KARŞI TEPKİLERİ: Herhangi bir kimse tarafından dokunulmaya,
kucağa alınmaya tepki gösteren Otistik çocuklar ise, fiziksel teması
reddetmekte ve çevresiyle ilişki kurmaktan kaçınmaktadır.
Otistik çocuklar
yeni bir nesneyi tanımada genellikle koklama, dokunma duyularını kullandıkları
görülmektedir. Hiç tanımadıkları bir nesneyi parmaklarının üzerinde gezdirerek
dokunma, koklama, zaman zaman da ağzına alma, yalama , ısırma ve dişlerine
sürme şeklinde keşfetmeye çalışırlar.
Bazı Otistik
çocuklar yiyecekler konusunda çok iştahlı olurken bazılarında emme ve yutma
güçlükleri görülebilmektedir. Bu güçlüklerin; dil, çene, ağız ve çiğneme
kaslarını kullanmadaki yetersizliğe bağlı olarak gecikmiş motor gelişiminin bir
özelliği olduğu belirtilmektedir.
MOTOR GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Fiziksel
görünüşleri diğer çocuklardan farklı olmamasına rağmen Otistik çocukların motor
becerileri yaşıtlarına göre farklılık gösterebilmektedir. Top atıp tutma, tahta
üzerinde dengede durabilme, ip atlama, dans etme, yüzme, merdiven inip çıkma
gibi büyük kas motor becerilerinin kullanılmasını gerektiren bazı hareketleri,
taklit etme becerilerinin çok az ya da hiç olmamasına bağlı olarak daha geç
öğrendikleri görülmektedir. Kağıt kesme, kutu içine küp atma ve ipe boncuk
dizme gibi küçük kas motor becerilerinin de oldukça zayıf olduğu
gözlenmektedir.
Ayakkabı ve terliklerin içe bakan
kısımlarına renkli işaret koyarak doğru giymesi sağlanır.
Parmak kaslarını yeterince kullanamayan (ayakkabı bağını
bağlayamayan ) öğrenciler için kumbaraya para atma, kutuya boncuk atma, ipe
boncuk dizme, toplu iğneleri bir bir toplama vb. çalışmaları yapılabilir.
Sayfa çevirme ve kartları çevirerek sıralama motor
becerisini geliştirir.
HASSAS MOTOR
BECERİSİ İÇİN YAPILACAK ÇALIŞMALAR:
1- Kalem açma.
2- Ambalaj yapma.
3- Delikli zımba
kullanma.
4- Kağıtları
ataçlama, zımbalama.
5- Mum boyaları
boy ve renge göre gruplama.
6- Kağıt katlama
ve zarflara koyma.
7- Çatal- bıçak
takımını kutusuna yerleştirme.
8- Benzer tabakları,
bardakları gruplama.
SOSYAL GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Sıklıkla Otistik
çocukların sosyal özellikleri; fiziksel temastan kaçınmaları, göz kontağı
kurmamaları veya az kurmaları, kendilerine gülümsendiği zaman aynı şekilde
karşılık vermemeleri. İnsanlara karşı ilgisiz olmaları, oyun becerilerinde
yetersizlik göstermeleri.
Otistik çocukların
genelde sözel ifade kullanarak iletişim kurma ile ilgili yetersizlikleri
vardır. Bu yetersizlik onların tek başına ya da yaşıtları ile birlikte oyun
oynama becerilerini kısıtlamaktadır. Çoğu Otistik çocuk, saatlerce su ve kum
ile oynayabilmekte, çamaşır makinesinde dönen çamaşırları, aspiratörü vantilatörü
saatlerce izlemektedir. Otistik çocuk sıklıkla trambolinde zıplama, sallanan
bir oyuncak at üzerinde sallanma, kaydıraktan kayma gibi ilginç ve tekrarlanan
oyunları daha çok tercih edebilmektedir.
Otistik çocuk
,iletişim ve hayal gücünden yoksun olmaları nedeniyle diğer çocukların oyununa
katılamazlar. Örnek: Sandalyelerden “ otobüsler” , tabaklardan “gemiler”
yapabilir. Oysa aynı yaştaki Otistik çocuklar bu nesnele oyunları genellikle
nesneleri yalama ve emme gibi ağız bölgesine haz veren oyunları sürekli tekrar
şeklinde yaptığı görülmektedir.
Otistik çocukların
sosyalleşmesinde iskambil, dama, okey gibi oyunlar için fırsat yaratılarak
mekanı ve bir oyunu paylaşmayı öğrenmesine yardım edebilir.
Alış-veriş
merkezleri ve pazarda araba taşıtarak çevresiyle ilgilenmesi sağlanabilir.
Evin ve sınıfın
kapısı çalındığında çocuğa açtırılmalı.
Bazı çocuklar,
havada çevrilmek, atılıp tutulmak gibi biraz sertçe fiziksel hareketlere ilgi duyarlar.
Bu tarz oyunlar sosyalleşmede başlangıç olabilir. Sınıfımızda bulunan diğer
öğrencilerde oyuna katılabilir.
Balonlara karşı
korkusu olan öğrenciler sevdiği yiyecek ve içeceklerle ödüllendirilerek yavaş
yavaş balona alıştırılabilir.
Sıcak – soğuk gibi
kavramları öğretirken gerçekten sıcak ve soğuk olan objeler kullanılmalı.
Günlük yapılacak
işleri resimleri sıralayarak planlama yapılabilir. Bitirilen görev biter bitmez
ortadan kaldırılır ve bir sonraki göreve geçilir. Bu çalışma aynı zamanda zaman
kavramını da geliştirir.
“Dün, bugün ve
yarın “ kavramlarını öğretmek için en yaratıcı yöntemlerden biride balonlardan
yaralanmaktır.Kısmen söndürülmüş bir balon geçmiş zamanı(dün), şişirilmiş balon
şimdiki zamanı(bugün) , Sönük balon gelecek zaman (yarın) dır.Balonların
söndürülmesi ve şişirilmesi öğrencilerle birlikte yapılmalı.
Haftanın günlerini
ve zaman kavramını öğretmek için farklı renklerden hazırlanmış takvim yapılabilir.
Takvim yaprakları birlikte çevrilmeli ve yapılan iş sözel olarak açıklanmalı.
Toplu olarak
yapılan bir etkinliğe (çizgi film izleme) bitene kadar katılmakta güçlük çeken
çocukların eline oyun hamuru verilerek tüm etkinlik boyunca sessiz bir şekilde
oturmasını başarabiliriz.
Eğer öğrenci
sınıftan dışarıya kaçmayı adet haline getirmiş ise, onu kapıdan uzak bir yere
oturtun ve yolunun üzerine çocuğun ilgisini çekecek objeler konursa bunlar onu
farklı alanlara yönlendirir.
Sınıf ortamı uygun
ise sakinleşmesi için sessiz ortam alan oluşturulmalı ve bu alana öğrenciyi
sakinleştiren objeler konmalı.
Masaların ve
sandalyelerin çekilirken ses çıkarmaması için lastik, kumaş, halı parçası
takılmalı.
Sırasını beklemek
için” şimdi ben atıyorum”,”şimdi sen atıyorsun” çalışması yapılabilir.
Alış-veriş listesi
hazırlama, liste yaparken sırasını bekleme.
Reklam
broşürlerini kullanarak objelerin adını öğrenme çalışması yapılabilir.
DİL V E İLETİŞİM ÖZELLİKLERİ
Otistik çocukların
iletişim kurma becerilerinde yetersizlik ve sınırlılık vardır.
Hece tekrarlarının
görüldüğü babıldama dönemini normal çocuklardan farklı geçirdikleri için
konuşmayı normal zamanda kazananlar da konuşmalarını zamanla
kaybedebilmektedir. Buna bağlı olarak Otistik çocukların yarısından fazlası
konuşmayı amacına uygun kullanamamaktadır.
Otistik özellikler
gösteren çocukların dille ilgili becerileri kazanmaları için öncelikle uygun
oturma , göz kontağı kurma, hareket taklitleri yapma gibi öğrenmeye hazırlık
becerilerini tamamlamış ve bu becerileri değişik ortamlara genelleştirmiş
olmaları gerekmektedir.
Tüm çocuklarda
olduğu gibi Otistik çocuklarda da alıcı ve ifade edici dil olarak
gelişmektedir.
ALICI DİL BECERİLERİ:
İşaret ya da
mimiklerle iletişim kurmada yetersizlikleri olan Otistik çocuklar için daha
farklı iletişim şekillerinin öğretilmesi gerekebilmektedir. Çocuğun karşılıklı
iletişim kurma isteğini artırmak için çok iyi olan görsel algı ve karmaşık
modelleri eşleştirme becerisi kullanılabilir.”Resim eşleştirme” çocuğun zevkle
yaptığı bir etkinliktir. Resimle eşleştirmeye yakın çevremizdeki nesnelerden
başlanmalı, resim kartları basitten karmaşığa doğru sıralanmalı. Daha sonra
resim- yazı eşleştirmesine geçilebilir.
Eşleştirme çalışmasında:
Basit resim eşleştirme, nesne resmini eşleştirme, resmi eşleştirme adlandırma,
yazı ile nesne resmini eşleştirme, iki sözcüklü ifadeyi nesne resmi ile
eşleştirme.(Büyük araba.)
İFADE EDİCİ DİL BECERİLERİ:
Otistik çocukların
konuşma ile ilgili problemlerini tanımaya yönelik çalışma sonuçlarına bakıldığında;
. Konuşmaları
anlamada güçlük,
. Ekolali,
. Gramer
bozuklukları,
. Zamirlerin
yer değiştirerek kullanılması,
. Edatların uygun yer ve zamanda
kullanılmaması,
. Zaman
kavramını kazanmada güçlük,
. Telaffuz
bozukluğu gibi yetersizliklerin olduğu görülmektedir.
Yukarıdaki olgulara bakılarak şu pratik çalışmalar
yapılabilir:
Günlük çalışma programını, yapılacak işlerin sırasını
gösteren kartların kullanımı.
Otistik öğrencinin
sıra ve sandalyesi, terliği ve ayakkabısı vb. eşyaları onun ilgisini çekecek
şekilde işaretlenir.
Olumsuz
davranışların söndürülmesinde çocuğun sevdiği yiyecek, içecek, oyuncaklar
kullanılmalı.
Bilgisayar ve atari
klavyelerinin kullanımında fiziksel yardım verilmek gerekiyorsa çocuğun eli
elimizin altına alınarak tutularak kontrollü olarak klavye tuşlarına basması
sağlanır. Yardımcı olması açısından parmaklarını parmaklarımıza lastik, bant
gibi şeylerle tuttura biliriz. Otistik çocukların dikkatlerinin çabuk
dağılacağını düşünerek klavye üzerinde kullanmadığımız tuşların üzeri
kapatılmalı.
Duvara, panoya
asılan uyarı yazılarını, nesnelerin adını farklı renk ve büyüklükte dikkati
çekici büyüklükte yazmalı.
Alfabe küplerini,
sayı küplerini, yaprak ve diğer doğal objeleri de kile bastırarak kalıp
çıkarılabilir.
Ayakkabı kutularını
kullanarak kelime bankası oluşturulabilir. Meyve, içecek, hayvan adları, haftanın
günleri, aile bireylerinin adları vb. Kelime bankasından çekilen kelimeler
okunarak başka bir kutunun içine atılır. Aynı çalışma sadece resim kartları ile
de yapılabilir. Renk öğretiminde de aynı yöntem kullanılabilir.
Bir çalışma
esnasında mümkün olduğu kadar çocuğun bütün duyularını kullanmasını sağlayınız.
Ne kadar çok duyudan yararlanırsa kavrayış o kadar çabuk olur. Örneğin: Ritim
çalışması kullanılan darbukayı sandalyede oturan çocuğun bacaklarının arasına
sıkıştırarak çaldırır isek bacakları ile nesneyi kontrol etmeyi ve darbukanın
tınısını alacaktır. Bu çalışma parmaklarını kullanarak dokunma duyusunu,
ritmini duyarak işitme duyusunu, el hareketlerini izleyerek görme duyusunu
çalıştırır ve sıra beklemeyi öğrenir.
Çocuğun bazı
alanlardaki kemle gruplarını (yiyecek, hayvan isimleri) hatırlaması için
fısıltı, rap ritmindeki şarkılar, diğer türden şarkılar kullanılabilir. Bu
şarkılar varlıkların kullanılış amaçlarını da öğretmek için kullanılabilir.(Süt
alıp içmek, boya alıp resim yapmak gibi.)
Hareketler ve bir ritim
eşliğinde söylenen şarkılar Otistik çocuklarda eksik olan taklit etme
becerisini geliştirir.
Öfke nöbetine
girdiğinde kendisini, çevresindekileri ısırarak zarar veren çocuğun eline
verilecek olan yumuşak ve kolay parçalanmayacak bir nesne kendisine zarar
vermesini giderek bu davranışın sönmesini sağlayabilir.
Kendisine ve
çevresindekilere vurma alışkanlığı olan öğrencilere tutması için bir kucak
dolusu yumuşak materyal verilebilir.
Yakaya yapışıp
çekme davranışı gösteren öğrencilere bir şeyler taşıtılmalı.
Kendi saçlarını
çeken bir öğrencinin saçlarına boncuk takılabilir.
Parmakları ile
sürekli objelere vuran bir öğrencinin eline bir davul verilmeli ve ona vurması
sağlanmalı.
Dokunmaktan ve
kucaklaşmaktan hoşlanmayan bir çocuğa önce elimize aldığımız bir nesneyi
birlikte tutma, giderek tek parmağımızı ve daha sonra elimizi tutmasını
sağlayabiliriz.
İnsanların
saçlarını ve boyunlarını koklayan bir öğrenciye küçük bir parfüm kutusu koklatılır.
Sürekli olarak
nesneleri koklayan öğrencinin eline kalıcı koku sürülerek bu alışkanlığı
söndürülebilir.
Bir tür
soyutlamaları öğretebilmek için söz konusu bireye tanıdık ve anlamlı gelen
görsel davranışlardan yararlanılmalıdır. Böylece görsel hafıza yaratmakta
yardımcı olur. Öfkeli, mutlu, ağlıyor, gülüyor karakterlerin fotokopisi
çekilerek kullanılmalı. Bu çalışma duygularını ifade etmeyi öğretebilir.Bu
çalışma için çocuğun çekilmiş kendi resimleri kullanılabilir.
ÖZBAKIM BECERİLERİ
Özbakım becerisi
olarak kazandırılacak tuvalet eğitimi, giyinme- soyunma, beslenme ve vücut
temizliği Otistik çocuğun çevreden bağımsız olarak hareket edebilecek öz güveni
kazanmasını sağlamış olacaktır.
GİYİNME- SOYUNMA BECERİSİ:
Pantolon: Lastikli ve rahat giyilip çıkarılacak şekilde bol
olmalı.
Pijama: Lastikli ve rahat giyilip çıkarılacak şekilde bol
olmalı.
Bluz, çorap: Bol olmalı. Kaygan olmamalı.
Ayakkabı: Bağlıksız, ayağına kolay girebilecek şekilde ve
cırt cırtlı olmalı.
Terlik: Ayağını rahatsız etmeyici ve kaygan olmamalı.
Giyip çıkarması
kolay olacağı için başlangıçta düğmesiz giysiler, küçük düğmeli giysiler yerine
büyük düğmeli giysiler tercih edilmeli. Fermuarlı veya çıt çıtlı pantolonla
çalışma yapılacaksa bunların çocuğun rahat tutabileceği şekilde büyük olmasına
özen gösterilmeli.
Parmaksız
eldivenleri giymek, parmaklı eldivenleri giymeden daha kolay öğrenilmektedir.
Bere şeklindeki
şapkaları tutmak ve giymek daha kolay olmaktadır.
Fermuar Açma- Kapama:
. İri dişli,
orta boy fermuar seçilmeli.
. Başlangıçta
çocuğun motor becerileri dikkate alınarak fermuarın tutma yeri yapıştırma,
sıkıştırma, değiştirme şeklinde yenilenerek kolay tutulur hale getirilmeli.
“Çıt- Çıt” Açma- Kapama:
. Büyük boy,
kolay açılıp kapanabilen çıt çıtları olan bir giysi seçilmeli.
Düğme İlikleme ve Açma:
. Büyük boy
(yaklaşık 2-3 cm çapında) düğmeleri olan giysiler.
. Düğmelerin
sert, düz ve ilik ile orantılı olmasına dikkat edilmeli.
. Çocuk düğme
ilikleme ve açmayı öğrendikten sonra düğmenin boyutu küçültülmeli.
Pijama, Buluz, Tişört Giyme- Çıkarma:
. Çocuğun
kendisine biraz bol gelen, beli lastikli bir pijama seçilir.
BESLENME
Bardaktan Su İçme:
. Çocuğun iki
eli ile kolay tutabileceği, plastik bir bardak seçilmeli.
Bardağına Sürahiden Su Doldurma:
. Çocuğun kolay tutabileceği,
orta boyda plastik bir sürahi olmalı.
. Ağzı dar
olmayan plastik bir bardak.
. Çocuğun
boyuna uygun masa ve ya sehpa.
Kaşık, Çatal, Bıçak Kullanma:
Kaşık Kullanma:
. Çocuğun
kolayca tutabileceği büyüklükte ve sapı kalın olan bir kaşık seçilir.
. Kaşığı
kullanarak çocuğun un, tuz, pirinç, nohut, bezelye gibi malzemeleri tabaktan
tabağa boşaltma.
Çatal Kullanma:
. Çocuğun
kolay kullanabileceği, iri dişli ve sapı kalın olan bir çatal seçilmeli.
. Çocuğun çatalına
kolay takabileceği patates, peynir vb. yiyecekler seçilmeli.
Bıçak Kullanma:
. Çocuğun kolay tutabileceği,
fazla keskin olmayan bir bıçak seçilmeli.
. Bıçakla
kesmekte zorlanmayacağı patates, havuç, peynir gibi yumuşak yiyecekler
seçilmeli.
Diş Fırçalama:
Çocuğa uygun
küçüklükte bir diş fırçası, özel bir tadı olmayan diş macunu, aynası olan bir
lavabo ve ağzını çalkalamak için plastik bardak.
AKADEMİK BECERİ
Kendini kontrol
etmekte güçlük çeken, hızlı sayan öğrencilerle ritmik saymada top
kullanılabilir. Abaküs ve sınıfta, çevremizde bulunan objeleri de bu amaçla
kullanabiliriz.
Kalem tutma
problemleri olan öğrenciye; kalem silindirik biçimdeki izolasyon köpüğünü
kalemin etrafına geçirmek şeklinde kalınlaştırılarak tutulması kolaylaştırılır.
Büyük, ağır ve kaygan olmayan kalemler kullanılmalı.
Çok heceli zor
kelimeleri betimlemek için el hareketleri ve elinden tutarak zıplamayı
yaptırabilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder