ÖZEL EĞİTİM GEREKTİREN ÇOCUKLARIN MÜZİK EĞİTİMİ
Müziğin bir terapi aracı olarak yüzyıllardır kullanıldığı
bilinmektedir. Eğitimciler de müziği, uzun yıllardır sosyalleşmeye cesaret vermek,
öğretimi artırmak ve eğitmek için etkili bir araç olarak kullandıkları
bilinmektedir.
Müzik, özel eğitim gereksinimi olan öğrencilerin
eğitimlerinde kullanılan tüm gelişim alanlarını destekleyen en etkili ve önemli
disiplinlerden biridir. Müzik, engelli öğrencilerle iletişim kurmada
yararlanıla bilecek çok etkili bir tekniktir. İletişimde dinleme ve dikkatini
yoğunlaştırabilme becerilerinin gelişimi için büyük önem taşımaktadır.
Bu becerilerin gelişiminde ritmik etkinliklerin çok
önemli rolü vardır. Eğitim sayesinde öğrenciler ritim tuttura bilirler,
işittikleri sesin ritmine uygun vuruş yapabilirler ya da vücut hareketleriyle
işittikleri sesi yorumlayabilirler.
Öğretmen müzik çalışmaları yaparken bu çalışmaların
süresini öğrencilerin ilgisine ve dikkatini yoğunlaştırabilmesine göre ayarlamalıdır.
Dersin işlenişinde öğrencilerin gelişim düzeylerine uygun etkinlikler belirlenmelidir.
Bu etkinlikler arasında ritim, ses çalışmaları, şarkı söyleme, dans ve oyanlar,
müzikli öykü ve drama ile kavramların müzikle öğretimi yer almalıdır.
Müzik etkinlikleri sadece müzik dersinde değil, ders dışı
diğer etkinliklerle de yapılmalıdır.
Bazı duyusal kapasitelerin çocukta doğuştan var olduğu bilinmektedir.
Bunlar, ince ve kalın ses duyusu, zamanlama, kuvvetli veya hafif sesler,
materyaller arasındaki ses farklarının duyumudur. İnsan yaşamının hiçbir
döneminde bu kapasitelerinin zeka, eğitim ve olgunlaşma gibi etkinliklerden
etkilenmediği savunulmaktadır.
Engellilere
müzik aracılığı ile öğretim yapıldığında, çocuklar bir eğitim aldıklarının
farkında olmaksızın pek çok şey öğrenebilir ve beceri kazana bilirler.
Örneğin:
Vücudumuz şarkısıyla, çocuklara müzik aracılığı ile vücudumuzla ilgili
organlarının tanınması sağlanır.
Engelliler için müzik programlarını planlamadan önce
müzik eğitiminin genel amaçlarını gözden geçirmekte yarar vardır.
Müzik eğitiminin
amaçları gelişim alanları göz önüne alınarak şu şekilde sınıflandırıla bilir.
İletişim, farkında olma ve dil
gelişimi ile ilgili amaçlar,
Motor gelişim ile ilgili
amaçlar,
Zihinsel gelişim ile ilgili
amaçlar,
Yaratıcı ve duygusal amaçlar.
Bu çocukların müzik eğitiminde
normal çocuklarınkinden farklı amaçlar ön plana geçmektedir;
Müzik dinleye bilme,
Müzik zevki geliştirebilme,
Müziği gürültü ve bağırma
sesinden ayırt edebilme,
Hafif ve şiddetli sesleri
ayırt edebilme,
Şarkı söylerken sesini ve
nefesini ayarlayabilme,
Müzik çalışmalarında uygun davranış
gösterebilme,
Grupla şarkı söylerken gruba
uyabilme,
Duyduğu sesi taklit edebilme,
Boş zamanlarda müzik
dinleyebilme,
Radyo, plak, teyp vb.ni
kullana bilme,
Hoşlandığı müziği ayırt
edebilme.
Müzik dersinde öğretilecek şarkılar
seçilirken;
Şarkılarda kullanılan dilin
yalın ve anlaşılır olması,
Şarkıların öğretimde basitten
karmaşığa doğru bir yol izlenmesine,
Öğrenci düzeyine,
Şarkıların kültürel değerleri
yansıtmasına ve eğitici niteliğinin yüksek olmasına,
Öğrencilerin söyleye bileceği
ses sınırına uygun şarkıların seçilmesine dikkat edilmelidir.
Müzik dersi; birlikte şarkı söyleyebilme,
basit çalgıları çalabilme, müzik etkinliklerini oyunlaştırmaya yönelik bir
şekilde işlenmelidir.
Şarkı öğretiminin yararları:
1.Şarkı daracığı artmaya
başlar,
2.Çocuğun dil etkinliği,
estetiği artar, yeni denemelere girişir,
3.Şarkı çocuğun kulağını
eğitir sesini, ses tellerini uyumlu biçimde kullanılmasını sağlar,
4.Çocukların fiziksel
gelişimlerine olumlu yönde etki yapar.
Engelli çocuklar için müzik
etkinlikleri planlanırken bazı noktalara dikkat edilmelidir:
Engelin tipi ve derecesi
mutlaka yetkili kişilerce belirlenmiş olmalıdır,
Çalışılacak grubun genişliği
ve özelliği belirlenmelidir. Kaç çocukla çalışılacağı, grupta aynı özür
gurubundan mı yoksa normal veya başka özür grubundan çocuklarında olup
olmayacağı belirlenmelidir.
Bireysel çalışma fırsatları
olup olmadığı varsa neler olduğu saptanmalıdır,
Çalışmaların sıklığı ve süresi
planlanmalıdır,
Grupta uyumsuz, grubun
çalışmalarını bozabilecek veya benzeri problemi olan çocukların olup olmadığı;
varsa problemlerinin ne olduğu ve bu çocuklarla ilgili ne gibi çalışmalar yapılabileceği,
problemin nasıl çözülebileceği tartışılmalıdır.
Engelli çocuklarda müzik,
işitme engelli dahil her tür özür tipinde ve hemen hemen her özür derecesinde
çocuklara uygun planlandığı taktirde başarı ile kullanıla bilmektedir.
Eğitimci, gerekli çevre düzeni ve materyal
hazırlığını önceden yapmalıdır.
Eğitimci şarkı söylemekten veya yaptığı
etkinlikten ne kadar hoşlandığını, zevk aldığını, mutlu olduğunu çocuklara
hissettirmelidir.
Müzik etkinlikleri, mümkünse dışarıdan
gelebilecek seslerden uzak, sessiz bir ortamda yapılmalıdır.
Eğitimci kullanılacak aletleri ve çocukların
pozisyonlarını da ayarlamalıdır.
Engelliler, bireysel müzik
etkinliklerinden çok grup etkinliklerinde başarılı olabilirler. Bu nedenle
küçük grup çalışmaları daha yararlı sonuçlar sağlayabilir.
Bu çocuklar için müzikten dinleyerek zevk
almak çok önemlidir. Çünkü genellikle bu zevki dinleyici olarak doyurmak zorundadırlar.
Bu nedenle de iyi ve güzel müziği sevdirmek, doğru dinleme alışkanlığı geliştirmek,
teyp, radyo, plak gibi aletleri kullana bilmeyi öğretmek gerekir.
Müzik dersi, müzik yapmadaki
davranışların yanı sıra müzik dinleme alışkanlıklarının da verilmesini sağlamalıdır.
Bu nedenle bu derste, halk ozanı, yorumcu gibi kişilerle öğrencileri
karşılaştıracak olanaklar yaratılmalı, müziğin doğru seslerden dinlenmesine
olanak sağlanmalıdır.
Öğrenciler, okulda ve çevrede
yapılan müzik etkinliklerine, konserlere götürülerek hem söyleyici hem de
dinleyici olarak bu etkinliklere katılmaları sağlanmalı, bu yolla
sosyalleşmelerine yardımcı olunmalıdır. Ayrıca diğer öğretmenlerle iş birliği
sağlanarak bu öğrencilerin müzik dersini normal yaşıtları ile bir arada
yapmasına önem verilmelidir.
Müzik eğitimi alan çocukların
zaman içinde kendilerine güvenleri artmış ve diğer eğitim alanlarında da bu
güven duygusunu sürdürmüşlerdir.
Spastik çocuklar da iyi bir
müzik dinleyicisidirler. Bu çocuklar için şarkı söylemek ve oyun oynamak büyük
bir mutluluktur. Bu çocuklar birlikte şarkı söylemek ve hareket etmek isterler.
DÜNDAR COŞKUN
GAZİ ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖZEL EĞİTİM BÖLÜMÜ
ZİHİNSEL ENGELLİLERİN EĞİTİMİ A.B.D
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder