8 Temmuz 2015 Çarşamba

MATEMATİK ÖĞRETİMİ 2


MATEMATİK ÖĞRETİMİ 2

Öğrencilerin matematik dersindeki başarıları, matematik dersinin amaçlarına , program içeriğine, değerlendirme süreçlerine bağlanmalıdır.
Normal sınıfa yerleştirilmiş özel eğitime ihtiyacı olan pek çok öğrenci aritmetikte problemle karşılaşır. Ve bu çocuklar için programlarda uygulamalar yapmak gerekmektedir.
Öğrencilerin güçlü ve zayıf yönlerini belirlemek için değerlendirme yapılmalıdır.


DEĞERLENDİRME
Değerlendirmenin aritmetik program ve planların yapılabilmesi için iki soruya yanıt vermesi gerekir.
1. Sıralanmış aritmetik becerilerinde öğrencinin işlevde bulunma düzeyi nedir?
2. Öğrenmesi gereken izleyen beceri nedir?
DEĞERLENDİRME ARAÇLARI
Gözlem
Standart Bağımlı Testler
Ölçüt bağımlı Testler
Yapılandırılmış Gözlemler

DEĞERLENDİRMEDE DİKKAT EDİLECEK NOKTALAR
1. Öğretime başlamadan önce değerlendirme yapılmalıdır. Öğrencinin, öğretimi yapılacak konuyla ilgili performans düzeyi ancak değerlendirme ile anlaşılır.
2. Değerlendirme araçları, sınıfta kullanılacak öğretim ve programla uyuşacak nitelikte olmalıdır.
3. Değerlendirme sürekli olmalıdır.   Başlangıçta yapılan değerlendirme güvenilir olmayabilir. Değerlendirmenin güvenilir olmamasından dolayı öğrencinin yaptığı hatalar beceri noksanlığı gibi yorumlanabilir. Değerlendirme sürekli olursa çocuk hakkında güvenilir bilgiler edinilir.
4. Öğrencinin performansını sadece doğru ya da yanlış yanıtlarına bakarak belirlemek yüzeysel olur. Tüm değerlendirmelerde derinliğine analizler yapılmalıdır. Öğrencilerin yaptığı hata türlerinin, hatalara etkide bulunan faktörlerin yakından gözlenmesi gerekir. Aritmetikte başarı gözlemlerle belirlenir.

MATEMATİKTE STANDART BAĞIMLI TESTLER


İki türlüdür:
1.Başarı testleri:
Puanlar, sınıf normu, norm altı ve üstü
2.Tanılayıcı testler
Öğrenci performansını belirleyen testlerdir.
Standart Bağımlı Testler,
  Öğrencilerin sadece kendi sınıf düzeylerinden düşük ve yüksek olduğu bilgisini verir.
  Tanılayıcı Testler, başarı testlerinden daha açıklayıcı bilgiler vermektedir. Özellikler dört işlem, mantık yürütme, ondalık sayılar ve ölçme gibi aritmetiğin alt alanlarında daha ayrıntılı bilgiler vermektedir.
MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE ÖĞRENMEYİ ETKİLETEN ETMENLER
Amaçlar (Öğretimi yapılacak konular)
Giriş Davranış (Öğrencinin performans düzeyi)
Öğretim Düzenlemeleri (Uyaran sunumu, tepki, davranış onaylama
ÖLÇÜT BAĞIMLI TESTLER
Ölçüt Bağımlı Testler iki temel soruya yanıt verir:
  1.Sıralanmış aritmetik becerilerinde öğrencinin işlevde bulunma düzeyini belirler.
  2.Öğrencinin öğrenmesi gereken izleyen becerinin ne olduğu hakkında bilgi verir.
ÖLÇÜT BAĞIMLI TESTLERİN HAZIRLANMASI
Öğrencinin öğrenmesi gereken aritmetik beceri basamaklarının belirlenmesi
Yeterliliğe işaret eden ölçütlerin yazılması
Belirlenen becerileri değerlendirmek için sorular geliştirilmesi
Öğrencinin performansının kayıt edilmesi


HATA ANALİZİ
Hata analizi dikkatli gözlem yapmayı gerektirir. Hata analizini sözlü problemlerin çözümünde uygulamak mümkündür.
Sözlü problemlerde oluşan hatalar ;
1. Zayıf okuma,
2. Okuduğunu anlayamama,
3. Anlamada zayıflık,
4. Kavramlara sahip olamama,
5. Önemli ipuçlarını kullanamamadır.

     

Yukarıdaki örneğe dikkatli bakıldığında öğrencinin toplama işleminde tam olarak ustalaşmadığı görülmektedir. Bunun için daha çok alıştırma yapması gerekmektedir.
Bazı ipuçlarını kullanmayı bilmediği için de hata yapmış olabilir.




Yukarıdaki toplama işleminde öğrenci eldeli toplama yapmanın kuralını kavramamıştır.

Bu örnekleri çoğaltmak ve diğer işlemlere genellemek mümkündür.Öğrenci eğer bir işlemin sonucuna doğru olarak ulaşamadıysa işlemi nasıl çözdüğünü ,izlediği yolu inceleyerek  nerde hata yaptığını bulup düzeltme ve eksiksiz bir öğrenmeyi sağlamak mümkün olacaktır.Problem çözme aşamasında öğrencinin okuduğunu anlamamaktan kaynaklarını da hata analizleri ile belirlememiz mümkündür.
AMAÇLARIN GELİŞTİRİLMESİ
Öğrenci öğretim programını tamamladıktan sonra neleri yapmalıdır sorusu cevaplanır ve kısa dönemli amaçlar hazırlanır
Yetersizlikten etkilenmiş öğrencilerin nasıl ilerleme göstereceğini kestirmek mümkün değildir. Bu nedenle uzun dönemli amaçlar programa hükmetmekten çok yol gösterici olmalıdır.
Uzun Dönemli Amaçlar yazılırken genel beklentiler yazılmalı, özel eğitime muhtaç öğrencinin bilmesi gerekli aritmetik becerilerin neler olduğuna karar verilmelidir.
Kısa Dönemli Amaçlar ise açık ve gözlemlenebilir şekilde yazılmalıdır.

ÖRNEK PERFORMANS DÜZEYİ
Öğrenci 1’erli, 2’şerli, 5’erli, 10’arlı 100’e kadar sayar.
Alt alta ve yan yana elde gerektirmeyen toplama işlemlerini 100’e kadar olan sayılarla yapar.
Tam saatleri söyler.
Karışla, adımla ölçümler yapar.
200 liraya kadar olan paraları tanır.
UZUN DÖNEMLİ AMAÇ GELİŞTİREBİLME
Sayma ile ilgili performans düzeyi: Öğrenci 1’erli, 2’şerli, 5’erli, 10’arlı 100’e kadar sayar.
Uzun Dönemli Amaç: Öğrenci 100’den başlayarak 1000’e kadar 1’erli, 2’şerli, 5’erli, 10’arlı ritmik sayar, yazar, okur.
Kısa Dönemli Amaç:Öğrenci 100’den başlayarak 200’e kadar 1’erli, 2’şerli, 5’erli, 10’arlı  sayar,yazar,okur.
Toplama ile ligili performans düzeyi: Öğrenci iki basamaklı sayı ile tek basamaklı sayıyı elde gerektirmeyecek şekilde toplar.
Uzun Dönemli Amaç:Öğrenci üç basamaklı sayı ile üç basamaklı sayıyı eldeli şekilde toplar.
Kısa Dönemli Amaç:Öğrenci iki basamaklı sayı ile iki basamaklı sayıyı elde gerektirmeyecek şekilde toplar.
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ GELİŞTİREBİLME
Öğretim basamakları oluşturulmalı
Bu basamaklarla ilgili örneklere yer verilmeli
Örneklerin nasıl yapıldığıyla ilgili kurallar verilmeli
Gözleyerek öğrenmeye yer verilmeli
SAYI SAYMANIN ANALİZİ
Ritmik Sayma
Verilen bir sayıdan başlayarak sayma
Atlayarak sayma
Sıra sayılarını sayma
1. sınıftaki öğrencilere 99’a kadar,
       2. sınıftaki öğrencilere 999’a kadar,
       3. sınıftaki öğrencilere 10000’e kadar ritmik sayma kazandırılabilir.
Ritmik sayma çok fazla tekrarı gerektirir. Ritmik saymayı kazandırabilmek için etkinlik pekiştireçlerinin uygulanmasını bilmek yararlı olur.
Ritmik sayma nesne saymanın ön koşuludur. Genel olarak çocuklar 10’a kadar ritmik saydıktan sonra nesne saymayı öğrenirler.

Başlangıçta bir grup nesne sayma öğrenilirken daha sonra iki grubu birlikte sayma öğretilmelidir. Bu beceri aynı zamanda toplamanın ön koşulu olmaktadır.
Verilen bir sayıdan başlayarak sayma toplamanın alt becerisini oluşturur.
Atlayarak sayma becerisinin erken kazanılması çarpma işlemlerinin öğrenilmesini kolaylaştırır.

RİTMİK SAYMANIN PERFORMANS ALIMI
Öğrenciye örneğin birer ritmik saymada performans alımı yapıyorsak birden başla ve say yönergesi verebiliriz. Öğrencinin takıldığı, duraksadığı şaşırdığı ilk yer birer ritmik saymadaki performansı olarak kabul edilir. Öğrenciyi birden fazla değerlendirmeliyiz . Performans aldığımız saat, öğrencinin o içinde bulunduğu duygu durumu v.b nedenlerle tek ölçüm almak yanlış karar vermemize neden olabilir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder