5E MODELİ VE 7E MODELİ
5e modeli ve 7e modeli yapılandırmacılığın
içerisinde kullanılan öğretim modellerindendir. Yapılandırmacılık bilginin
birey tarafından aktif bir biçimde oluşturulduğunu savunur ve öğrencilerin
yaparak yaşayarak öğreneceğinden bahsetmektedir. Çağdaş eğitimdeki en etkili
öğretim modellerinden biri olan yapılandırmacı yaklaşımlardan birisi de 5e
modelidir.
5E MODELİ
5e modeli öğrencinin sahip olduğu bilgi ve becerileri aktif bir
şekilde kullanmasını sağlayan, öğrencinin araştırma merakını arttıran ve
öğrencinin beklentilerine cevap veren bir öğretim modelidir.
5e modeli süreci adından da anlaşılacağı üzere 5 aşamadan
oluşmaktadır.
1)
Giriş: Ön
öğrenmelerin değerlendirilmesi, merak uyandırılması, hazır bulunuşluğun ortaya
çıkartılması gibi etkinlikleri kapsamaktadır. Öğretmen kavramları,
ilkeleri kesinlikle hazır olarak vermez. Sorduğu sorularla öğrencilere
hatırlatmaya çalışır.
5e modeli giriş bölümünde ön bilgilere erişim
sağlanır, merak uyandırılır, öğrencilere ”neden” sorusu sordurulur, öğrenciler
motive edilir ve öğrencilerin ilgisi çekilir.
2) Keşfetme:Öğrenci bir problem durumuyla karşılaştırılır ve bu problemi
çözmesi beklenir.
Öğrencinin en aktif olduğu basamaktır.
5e modeli keşfetme bölümünde, öğrencilerle laboratuar
etkinlikleri yapılır ve birlikte çalışılır, öğrenciler kendi kararlarını
kendileri verir ve bir problem durumunda soru ve fikir üretir.
3) Açıklama: Öğrenci problemin nasıl
çözüldüğünü, problemi nasıl formüle ettiğini, problemin çözüm yollarının neler
olduğunu ve nasıl transfer ettiğini ortaya koyar. Öğrenci bunu tek başına
gerçekleştiremeyebilir. Bu yüzden öğretmen ipuçları verir.
5e
modeli açıklama bölümünde, öğrencilere ulaştıkları yargıları hakkında sorular
sorulur, sınıfta tartışma yürütülür, daha fazla soru üretilir ve yeni tanımlar
araştırılır.
4) Derinleştirme: Öğrenci yeni bir problem durumuyla karşılaştırılır. Bu
problem çözülürken kavramlara ilişkin alt kavramlara dair yeni formüller elde
eder.
5e modeli derinleştirme bölümünde,
öğrencilerin kavramsal anlama yetenekleri geliştirilir, öğrencilerin yeni
deneyimlerle daha derinlemesine ve geniş anlama yeteneği geliştirilir.
5) Değerlendirme: 5e modelinin son süreci olan değerlendirme sürecini öğrenci
ve öğretmen birlikte gerçekleştirir. Süreç yönelimli bir değerlendirme vardır.
Portfolyo, dereceli puanlama
anahtarı, rubrik değerlendirme yöntemleri içinde yer alır.
Sürecin sonunda ilk dört basamağı
betimleyen bir rapor öğrenciden istenir.
5e modeli değerlendirme bölümünde, öz
değerlendirme, öğretmen gözlemi, performans değerlendirme, portfolyo ve rubrik
yer almaktadır.
7e Modeli
Eğitim bilimleri öğretim yöntem ve
teknikleri içinde yer alan 7e modeli, 5e modelinin daha gelişmiş bir üst modeli
olarak karşımıza çıkar.
1) Teşvik Etme: Öğrenci ön bilgileri ve ne düşündükleri ortaya çıkartılır.
Öğrenciler yeni anlatılacak konuyla ilgili düşünmeye sevk edilmektedir.
2) Keşfetme: Öğrenciler etkinlik dahilinde serbest düşünerek tahminler
yapar, hipotez kurarlar. Çözüm yönelik alternatif deneyler yapan öğrenciler
buldukları sonuç üzerinde tartışırlar.
Öğrencilerin yeni karşılaştıkları
olayı keşfetmek ve gözden geçirmek için sorgulama yöntemi kullanılmaktadır.
3) Açıklama: Öğrenciler grup tartışmaları ve öğretmenin rehberliğinde
seçilen kavramların açıklama ve tanımlamalarını yaparlar. Ayrıca öğretmenin
yaptığı açıklamaları dinleyen öğrenciler bu açıklamaları dinleyerek yorumlamaya
çalışırlar.
4) Genişletme: Öğrencilerin kavramları, tanımlamaları ve açıklamaları
araştırmaları ve bunları kullanılması istenir. Öğrenciler önceki bilgilerinin
yardımıyla yeni soru ve çözüm yolları üretir. Tüm bunları yaparken öğrenci, öğretmenin
teşvikine ihtiyaç duyar ve gerekli bilgi ve delillere sahip olduklarının
farkına varılması sağlanır.
5) Kapsamına Alma: Öğretmen mevcut kavramların diğer alanlardaki anlamlarını da
hatırlatır, karşılaştırır ve bu yolla yeni kavramlar oluşturur. Bu yönde öğrencilere yeni sorular sorulur.
Öğrenciler ise yeni kavramlarla önceki öğrendikleri kavramlar arasındaki
ilişkiyi görürler.
6) Değiştirme: Grup tartışması yoluyla kavramlar hakkında bilgi paylaşımı
yapılır. Grup tartışmasıyla öğrencilerin fikirleri değişebilir. Fikirleri
değişen öğrenciler bu yolda yeni plan ve deneyler yapmalıdır.
7) İnceleme – Sınama: dersinin 7e modelinin son aşaması olan inceleme
aşamasında öğretmen, öğrencilerin kazandıkları yeni kavram ve becerileri inceler,
bunları ölçerek davranış değişikliklerinin sebeplerini açıklamaya çalışır.
Öğretmenin açık uçlu sorularına karşılık öğrenciler delillerini ve
açıklamalarını ortaya koyarak açık uçlu cevaplar vermeye çalışır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder