ZİHİNSEL ENGELLİLERDE HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİMİ
Zihinsel Engellilik
Zihinsel engellilik; gelişim süreci içerisinde genel
zihinsel işlevlerde normallerden önemli derecede gerilik bunun yanında uyumsal
davranışlarda yetersizlik görme durumudur.
Zihinsel Engellilerde Eğitsel Sınıflandırma
45–75 arası eğitebilir zihinsel engelli
25–44 arası öğretilebilir zihinsel engelli
24 ve aşağısı ağır zihinsel engelli
Hayat Bilgisi, "öğretimde toplulaştırma"
ilkesinden hareketle oluşturulmuş bir derstir.
Genel olarak, doğa ve toplum bilimleri anlamına ilişkin,
çağın gerektirdiği en temel bilgi, beceri, tutum, düşünce ve değerlerin seçilip,
örgütlenmesiyle " çocukları yaşama hazırlama ve yaşam bilinci
oluşturma" işlevini üstlenmektedir.
Bundan dolayı Hayat Bilgisi, çocukların eğitim süreciyle iyi
bir insan, iyi bir vatandaş olması, çevresine etkin bir biçimde uyum sağlaması
için gereken temel davranışları kazanmasına aracılık eden ilk ders olarak
tanımlanabilir.
Hayat Bilgisi öğretiminin ilkeleri
Çocuğa Görelik
Somuttan Soyuta
Yakından Uzağa
Bilinenden Bilinmeyene
Kolaydan Zora
Yerellik (Mahallilik)
Hayatilik (Yaşamsallık)
Güncellik
Zihinsel engellilere yönelik hazırlanan eğitim
programlarında yer alan "Hayat Bilgisi Dersi" konuları, çocukların
doğal ve toplumsal çevrelerini tanımalarına, içinde bulundukları çevreye
yönelik becerilerin kazandırılmasına hizmet edecek şekilde hazırlanmıştır.
Yetersizliği olmayan çocuklar, Hayat Bilgisi dersinde ele
alınan konuların büyük çoğunluğunu çevreyle etkileşim sonucunda kendi
kendilerine öğrenmektedirler.
Ancak zihinsel engelli çocuklar grup içi ilişkilerinde
genellikle başkalarına bağımlıdırlar.
Kendi başlarına hareket etmeleri, sorumluluk almaları,
kolayca arkadaşlık kurabilmeleri akranlarına göre daha zor olmaktadır.
Düşük Performans Gösteren Öğrenciler İçin Düzenlenen
Programlar
İlköğretim Okulu Orta Düzeyde Öğrenme Yetersizliği (Eğitilebilir)
Olan Çocuklar Eğitimi Programı
Eğitim Uygulama Okulu Eğitim Programı
İş Okulu Programı
Otistik Çocuklar Eğitim Programı
HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
İnformal Değerlendirme Teknikleri
Öğretmen Kontrol Listeleri
İnformal Ölçme Envanterleri
Ölçüt Bağımlı Testler
Anket ve Görüşmeler
İş Örnekleri ve Öğrenci Dosyası(portfolyo)
Beceri Analizi
Kavram Analizi
Hata Analizi
Öğretmen Kontrol Listeleri
Öğrenciyi tanıyan bireylerden, ölçülmek istenen alanla
ilgili yeterliklerini belirlemek amacıyla kullanılan, açıklamalı sorulardan
oluşan informal bir değerlendirme aracıdır.
Amacı:Öğrencinin hayat bilgisi becerilerindeki
yeterliklerini izlemek ve belgelemektir.
İnformal Envanterler
İnformal envanterler öğrencinin güçlü ve zayıf olduğu
alanların neler olduğunu belirlemek amacıyla kullanılan araçlardır.
Örnek:Öğrencinin ders konularından hangilerini öğrenip öğrenmediğini anlamak
için bir soru dizisi hazırlanabilir.
Ölçüt Bağımlı Testler
Öğretim süresince öğrencinin performansını değerlendirerek,
öğrencinin öğretimsel amaca doğru gelişimini izlemeye imkan veren bir
değerlendirme tekniğidir.
Öğretim öncesinde;öğrencinin düzeyini belirlemek
Öğretim sırasında;öğrencinin gösterdiği ilerlemeyi kaydetmek
Öğretim sonrasında;öğrencinin öğretim amaçlarını
gerçekleştirme düzeyini belirlemek için kullanılır.
Anket ve Görüşme
Anket: Öğrencilerin hayat bilgisi dersi ile ilgili
davranışları hakkında bilgi elde etmek amacıyla öğrenci, anne-baba ya da
öğretmen tarafından cevaplandırılması tasarlanan bir dizi soru grubundan oluşan
informal değerlendirme tekniğidir.
Görüşme : Öğrencilerin davranışlarına ve gelişimine ilişkin
bilgi elde etmek amacıyla anne-baba, öğretmen ya da öğrencinin kendisi ile
yapılan yüz yüze görüşmelerdir.
İş Örnekleri ve Öğrenci Dosyası
Öğrenci Dosyası:Öğrencilerin sınıfta, okulda ve evde yaptığı
ürünleri içeren bir gelişim dosyasıdır.
Beceri Analizi
Beceri analizi, bir beceriyi alt basamaklarına ayırma
işidir. Beceri analizi yapılırken alt basamakların belirlenmesinde farklı
yollar izlenebilir.
Kavram Analizi
Bir kavramın ilişkili ve ilişkisiz niteliklerinin
belirlenmesi işidir.
Kavramın ilişkili nitelikleri, kavramı tanımlar ve onun
benzer örneklerini oluşturur.
İlişkisiz nitelikleri ise kavramı tanımlamayan ancak
kavramın yapısında var olan niteliklerdir.
Hata Analizi
Hayat bilgisi konularında öğrencilerin performansını
belirlemede yararlanılan ve yaygın olarak kullanılan bir tekniktir.
Öğrencinin hedef beceriyi gerçekleştirmediği
durumlarda,sorunun nerede olduğunu belirlemek için kullanılan tekniktir.
Hayat Bilgisi Öğretiminde
Kullanılan Yöntem ve Teknikler
Anlatım
Tartışma
Örnek Olay
Gösterip Yaptırma
Problem Çözme
Bireysel Çalışma Yöntemi
Beyin Fırtınası
Gösteri
Soru Cevap
Rol Yapma
Drama
Benzetim
Mikro Öğretim
Gözlem Metodu
Bilgisayar Destekli Öğretim
Doğrudan Öğretim
Programın Desenlenmesinde İzlenecek Basamaklar
Uzun ve kısa dönemli amaçların belirlenmesi,
Gerekli ön becerilerin belirlenmesi,
Becerilerin sıralanması
Öğretim işlemlerinin seçilmesi
Öğretim formatlarının düzenlenmesi,
Örneklerin seçilmesi,
Uygulama ve gözden geçirme etkinliklerin belirlenmesi
Gelişmeleri izleyerek öğretimin geliştirilmesi
Hayat Bilgisi Öğretiminin Planlanması
Kaba değerlendirme yapın.
Gereksinimleri belirleyin.
Ayrıntılı değerlendirme yapın.
Öğretim planınızı oluşturun.
Çalışmalarınızı değerlendirin.
Hayat Bilgisi Öğretiminde Kullanılan İpuçları
Sözel ipuçları ;öğretmenin ,öğrenciden yapmasını istediği
davranışın sözel olarak ifade edilmesidir.
Model olma; bir davranışın
kazandırılması sırasında,
kazandırılacak kişi tarafından
o davranışın bütününü veya bir
bölümünün nasıl yapılacağının gösterilmesidir.
Fiziksel yardım; öğrencinin bir davranışı gerçekleştirmesi
için elle yapılan yardımdır.
Hayat Bilgisi Öğretiminde Kullanılan Pekiştireçler
Birincil pekiştireçler; yiyecek içecek gibi
pekiştireçlerdir.
İkincil pekiştireçler
Nesnel pekiştireçler ;oyuncak ,bireyin kullanabileceği eşya
vb
Etkinlik pekiştireçleri ;sinemaya gitmek,tv seyretme,oyun
oynama gibi uğraşlardır.
Sosyal
pekiştireçler;gülümseme, kucaklama onaylama,alkışlama vb uyaranlardır.
Sembol pekiştireçleri ;Uygun davranışı gösterildiğinde
öğrenciye verilen yıldız jeton vb araçların, istenilen ölçüde hazırlandığında,
öğrencinin ödüllendirilmesidir.
Pekiştireç kullanırken dikkat edilecek noktalar:
Hangi davranışların pekiştirildiği izlenmeli,
Anında pekiştireçler sağlanmalı,
Pekiştireçler kolayca doyum sağlamamalı,
Pekiştireçler kolay ulaşılır ve kolay uygulanır olmalı,
Pekiştirecin niteliği ve niceliği izlediği davranışın
önemine uygun olmalı,
Pekiştireçler çeşitlendirilmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder