SOSYAL BECERİ EĞİTİMİ
SOSYAL BECERİ NEDİR?
Sözlük anlamı; çeşitli toplumsal durumlarla etkili bir şekilde
başa çıkma yetisi, bireyler arası ilişkilerdeki beceri.
Sosyal beceri için birçok
farklı tanım getirilmiştir. “ belli bir ortamda toplumsal olarak kabul görecek
ve hem kişinin kendisi hem de karşısındaki için yararlı olacak şekilde
davranabilme becerisidir.”
SOSYAL BECERİ NEDİR?
“ Çevreye uyum ve uygun iletişim
yolları kullanarak başkaları ile yaşanabilecek sözel ya da sözsüz çatışmalarla
başa çıkabilme becerisidir.”
Çocuklar ilköğretim döneminin ilk basamağı ile birlikte ev
ortamından ayrılarak okul ortamına girerler. Bu yeni ortamda onlardan sosyal
bir ortamda yaşama becerileri ile akademik alanda bazı beceriler göstermeleri
beklenir.
Çocukların bu becerileri
kazanmaya başladıkları ilk ortam aile ortamıdır. Çocukların kendilerine
güvenleri olan, kendilerini düzgün ve güzel ifade edebilen ve kişilerarası
ilişkilerde başarılı bireyler olarak gelişmeleri ilk olarak aile ortamında
başlar. Bir sosyal becerinin öğrenilememesinde:
Çocuğun o davranışı göstermekten
korkması, kaygı duyması.
Çocuğun o beceriyi öğrenmek için yeterince fırsat bulamaması
önemlidir.
Çocuğun sosyal davranışı etkileşimde olduğu iki önemli grubun,
ailenin ve akranların tepkileri bağlamında ele alınmalıdır.
Çocuklar ilk ilişkilerini kurdukları yetişkinlere bağımlı ve
onlara göre daha güçsüzdürler. İlerleyen yaşlarda ise akranları ile olan
ilişkileri önem kazanır. Çocuk neyin kabul neyin reddedileceğini akranların
kendilerine verdikleri tepkilerinden öğrenirler. Çocuğun akranları tarafından
kabulü onun yeterli sosyal beceriye sahip olmasıyla doğrudan ilişkilidir.
SOSYAL BECERİLERİN BELLİ BAŞLI ÖZELLİKLERİ
Öğrenme yoluyla kazanılır.
Belirli sözel ve sözsüz davranışlardan oluşur.
Model alınan davranışları içerir.
Sosyal çevreden gelen olumlu tepkilerin artmasını sağlayarak var
olan becerilerin pekişmesine olanak tanır.
Çevrenin özelliklerinden etkilenir
SOSYAL BECERİ EKSİKLİĞİ
Okul başarısızlığı
Saldırganlık
Suça eğilim
Çeşitli psikolojik bozukluklar gibi kısa ve uzun süreli birçok
soruna götürebilir.
Sosyal becerileri Şu Gruplar Altında toplayabiliriz
İlişki Başlatma ve Sürdürme Becerileri
Dinleme
Dinleme
İltifat Etme
Başlatma
Yardım İsteme
Konuşmayı Sürdürme
Bir Gruba Katılma
Soru Sorma
Yönerge Verme
Teşekkür Etme
Yönergelere Uyma
Başkalarını Tanıtma
Özür Dileme
İkna Etme
Grupla Bir işi Yürütme Becerileri
Grupta işbölümüne uyma
Grupta sorumluluğu yerine getirme
Başkalarının
görüşlerini anlamaya çalışma
Duygulara Yönelik Beceriler
Kendi duygularını
anlama
Duygularını ifade etme
Korku ile başa çıkma
Kendini ödüllendirme
Başkalarının duygularını anlama
Karşı tarafın kızgınlığı ile başa çıkma
Sevgiyi, iyi duyguları ifade etme
Saldırgan Davranışlarla Baş etme
Becerileri
İzin isteme
Paylaşma
Başkalarına yardım etme
Uzlaşma
Kızgınlığı kontrol etme
Hakkını koruma, savunma
Alay etme ile başa
çıkma
Kavgadan uzak durma
Stres Durumlarıyla Başa çıkma
Becerileri
Başarısız olunan bir
durumla baş etme
Grup baskısıyla baş
etme
Utanılan bir durumla baş etme
Yalnız bırakılma ile baş etme
Plan Yapma ve Problem Çözme
Becerileri
Ne yapacağına karar
verme
Amaç oluşturma
Problemin nedenlerini araştırma
Bilgi toplama
Karar verme
Bir işte yoğunlaşma
DEHB’DE SOSYAL BECERİ
Hiperaktif
çocuklar genel olarak büyüklere ve diğer çocuklara karşı arkadaşçadırlar ve
onlar gibi olmak isterler. Büyüklerin sevgisini kazanmak için onlara sık sık
yardım ederler ve böylece başarılarını en iyi şekilde göstermeye çalışırlar .
Ayrıca, birlikte
çalışma esnasında işler ve iletişim kurma üzerinde konsantre olmadaki
yetersizlikleri ve kısa bir sürenin dışında, grubun bir parçası gibi hareket edememeleri,
diğer çocuklarla oynamalarını güçleştirmektedir. Oyunda sakin ve uygun giden
anlar sık sık bir itiraz veya kontrol edilemeyen bir davranışla bozulmaktadır.
Aniden saldırıcı olabilirler veya hiçbir sebep olmadan diğerlerinin işine
görevine karışabilirler
Hiperaktif
çocukların bu sınırsız enerjiyi(masaları,sandalyeleri yerine koyma,boya
fırçalarını yıkama,yerde bulunan eşyalarını derleyip toparlama gibi) aktif
işlere yöneltildiği zaman fonksiyonel olabilmekte ve iyi işbirliği
yapabilmektedirler.
Sosyal Beceriler Nasıl
kazandırılır?
Bir sosyal beceri birçok şekilde kazandırılabilir. Bu ortamdan
ortama değişebilir. Öğretmenlerimize bir sosyal beriyi nasıl kazandırırsınız
sorusu sorulduğunda genellikle öğretmenlerimiz bunu; öğütle, telkinle, korkutarak, anlatarak vs.
yaptıklarını başka ne yapabileceklerini sorarlar. Aslında bütün bunlar birer
yöntem olabilir ancak bu yöntemler bireyi aktif hale getirmeyen sorumluluk
paylaşımından uzak özdenetim sağlaması, kabul görmesi zor yöntemlerdir.
Yapılandırılmış, planlanmış
ortamlarda bir sosyal beceri kazandırılırken aşağıdaki hususla dikkate
alınmalıdır;
1.Ödüllendirme
2.Etkinlikler
3.İlkeler
Ödüllendirme
Çocuğu hangi davranışının hangi hareketlerinin
ödüllendirileceğinin öncelikle belirlenmesi gerekir.
Ödüller maddi/manevi olabileceği gibi öğrencinin hoşlanacağı
sosyal etkinlikler de olabilir.
Öğrencilerin kendilerini ifade etme, duygularını, fikirlerini
gözlemlerini paylaşmaları için destekleme. Örneğin sınıf tartışmalarına
katılanları, yapılan resimleri, yazılan hikâyelerin sınıfta paylaşılması için
fırsat oluşturma onları sınıfın panosuna asma yararlı etkinliklerdir.
Etkinlikler
Sınıf öğretmenin yaratıcılığını kullanılarak, özellikle 5 duyu
oranına hitap edecek şekilde sınıfta öğrenciyi aktif hale getirecek her türlü
etkinlik sosyal beceri kazandırılırken kullanılabilir. Bunu için:
Anasınıfı ile ilkokul
1.-2. Sınıflarda çeşitli yüz ve vücut şekilleri, ses tonu ve sözel işaretten
başkalarının duygularını anlamaya yönelik işitsel oyunlar egzersizler
yapılabilir.
İlkokul 4.- 5. Ve daha üst sınıflarda kompozisyonlarda
“Başkalarının duygularını anlamak için nelere dikkat etmeli”, “zor bir durumla
karşılaştığınızda neler yapabilirsiniz” gibi konular verilerek öğrenci bu
konular üzerinde duyarlı hale getirilebilir.
Öğrenciler sınıf içinde gruplara bölünerek sosyal beceri
oyunlarını(Etkinlik) veya rol yapma(Rol Playing) yöntemi ile bazı etkinlikleri
oynayabilirler.
İlkeler
Sosyal beceri
kazandırılırken aşağıdaki hususlar ilke olarak benimsenmelidir.
ZAMAN
Sınıf ortamı bir sosyal ortamdır. Öğrencilere sınıf ortamında
birçok beceri kazandırılabilir. Önemli olan öğrencinin sınıf ortamı içerisinde
kişisel, sosyal yönlerini desteklemektir. Her ders her ortam adı geçen
beceriler için bir derstir. Her fırsatta 25-30 dakikalık bir sosyal beceri
eğitimi, bu becerilerin nasıl geliştirileceği konusunu öğrenebilmek için
yeterli zamandır.
TUTARLILIK
Sosyal becerilerin
geliştirilmesi ve kalıcı olması için ev(aile) ortamında anne-babalarında benzer
tutum takınmaları gerekir. Eğer öğrenci okulda kazandığı bir sosyal beceriyi
evde göstermekten korkuyor, çekiniyor kaygı duyuyor ise o sosyal becerinin
kalıcılığından dolaysıyla öğrenilmesinden söz etmek güç olacaktır. Bu nedenle
sosyal becerilerin kazandırılmasında aile ile işbirliğine gidilerek bu
davranışların sürekli gelişimine yardımcı olunmalıdır.
MODEL GÖRME
Öğretilmek istenen bir
becerinin, bir resim, bir hikaye, bir kişi(büyükler, arkadaşlar) gibi bir
modelin öğrenciye gösterilerek ona izlettirilmesidir. Özellikle sosyal becerilerin
öğrenilmesinde arkadaşlar çok etkili modellerdir. Ancak model gösterilirken
kıyaslamadan kaçınmak gerekir
GERİBİLDİRİM
Sosyal beceri
kazandırılırken bir başka ifadeyle öğrenme sağlanırken geribildirim olgusu
daima dikkate alınmalıdır. Öğrencinin davranışlarına ilişkin bilgi edinmesi
ipuçları alması, öğrencinin nasıl davranacağını bilmesi daha sonra
davranışlarında gerekli düzeltmeleri yapıp o beceriyi geliştirebilmesi için
gereklidir. Bu üç şekilde yapılabilir.
*
Öğrencinizin davranışını bilgi yoluyla değiştirme yoluna gitmek.
*
Öğrencinin istendik davranışlarını çeşitli ödüllerle pekiştirme
*
Öğrencinin kendi kendisini değerlendirmesi için bir program yapma.
Sosyal Becerilerin Geliştirilmesinde Cezanın Etkisi
Ceza gelişigüzel değil son derece bilinçli bir şekilde
kullanılmalıdır. Ceza uygulamasını getirdiği değişik sakıncalar söz konusudur.
Her şeyden önce cezanın etkisi önceden kestirilemez. Ceza çocuğa yaptığını bir
daha yapma mesajını verir. Ancak çocuğa
ne yapması gerektiği konusunda bir açıklık getirmez.
İstenilen davranışın ne olduğu konusunda hiçbir fikri olmayan
çocuk cezanın getirdiği kargaşalıkta belki de daha önce yaptığından daha kötü
bir davranışa yönelebilir.
Cezanın ikinci sakıncası ortaya çıkardığı yan etkilerden
kaynaklanır. Cezalandırılan birey cezalandıranı (öğretmen, ana-baba, işveren)
ve cezanın verildiği ortamı (sınıf, ev işyeri) sevmemeye başlar.
Ceza uygulamasında dayaktan kesinlikle kaçınmalıdır. Bilindiği
gibi dayak öğrenciyi belki sakinleştirebilir ancak istenmeyen davranışı
kesinlikle ortadan kaldırmaz. Onun için yapılan davranışın nedenlerine
yönelmeli, davranışın altında yatan
ihtiyaçlar araştırılmalı ve giderilmeye çalışılmalıdır.
ÖNERİLER
Bu beceriler sınıf ortamında kazandırılabilir.
Bu becerileri kazandırabilmek için öğretmenlerin geleneksel
öğretim yöntemlerinden uzaklaşıp, öğrencilerin etkin katılımına hem birbirleri
ile hem de öğretmenle etkileşimlerine yönelik uygulamalara yönelmesi gerekmektedir.
Öğretmenler öğrenciyi bir bütün olarak görmelidir.
Öğrencilerin sosyal becerilerinin yeterli düzeyde olmaması
hemen akla öğrencinin psikolojik sorunu olduğunu getirmemelidir.
Sosyal becerinin kazandırılmasında öğrencinin birbirlerinden
öğreneceği çok bilgi ve beceriler vardır.
SOSYAL BECERİLERİN KALICI OLMASI İÇİN NELER YAPILABİLİR ?
Dramatizasyon
Ödüllendirme
Benzer ortamlar yaratma
Aile üyelerinin bilgilendirilmesi
Çocuğun hayal gücünü geliştirin
Becerinin neden gerekli olduğu konusunda çocuğu bilgilendirin
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder