1 Kasım 2015 Pazar

SOSYAL BECERİ EĞİTİMİ



 
SOSYAL BECERİ EĞİTİMİ


SOSYAL BECERİ NEDİR?
Sözlük anlamı; çeşitli toplumsal durumlarla etkili bir şekilde başa çıkma yetisi, bireyler arası ilişkilerdeki beceri.
   Sosyal beceri için birçok farklı tanım getirilmiştir. “ belli bir ortamda toplumsal olarak kabul görecek ve hem kişinin kendisi hem de karşısındaki için yararlı olacak şekilde davranabilme becerisidir.”

SOSYAL BECERİ NEDİR?
“ Çevreye uyum ve uygun iletişim yolları kullanarak başkaları ile yaşanabilecek sözel ya da sözsüz çatışmalarla başa çıkabilme becerisidir.”
Çocuklar ilköğretim döneminin ilk basamağı ile birlikte ev ortamından ayrılarak okul ortamına girerler. Bu yeni ortamda onlardan sosyal bir ortamda yaşama becerileri ile akademik alanda bazı beceriler göstermeleri beklenir.
Çocukların bu becerileri kazanmaya başladıkları ilk ortam aile ortamıdır. Çocukların kendilerine güvenleri olan, kendilerini düzgün ve güzel ifade edebilen ve kişilerarası ilişkilerde başarılı bireyler olarak gelişmeleri ilk olarak aile ortamında başlar. Bir sosyal becerinin öğrenilememesinde:
Çocuğun o davranışı göstermekten korkması, kaygı duyması.
Çocuğun o beceriyi öğrenmek için yeterince fırsat bulamaması önemlidir.

Çocuğun sosyal davranışı etkileşimde olduğu iki önemli grubun, ailenin ve akranların tepkileri bağlamında ele alınmalıdır.
Çocuklar ilk ilişkilerini kurdukları yetişkinlere bağımlı ve onlara göre daha güçsüzdürler. İlerleyen yaşlarda ise akranları ile olan ilişkileri önem kazanır. Çocuk neyin kabul neyin reddedileceğini akranların kendilerine verdikleri tepkilerinden öğrenirler. Çocuğun akranları tarafından kabulü onun yeterli sosyal beceriye sahip olmasıyla doğrudan ilişkilidir.

SOSYAL BECERİLERİN BELLİ BAŞLI ÖZELLİKLERİ
Öğrenme yoluyla kazanılır.
Belirli sözel ve sözsüz davranışlardan oluşur.
Model alınan davranışları içerir.
Sosyal çevreden gelen olumlu tepkilerin artmasını sağlayarak var olan becerilerin pekişmesine olanak tanır.
Çevrenin özelliklerinden etkilenir
SOSYAL BECERİ EKSİKLİĞİ
Okul başarısızlığı
Saldırganlık
Suça eğilim
Çeşitli psikolojik bozukluklar gibi kısa ve uzun süreli birçok soruna götürebilir.
Sosyal becerileri Şu Gruplar Altında toplayabiliriz
İlişki Başlatma ve Sürdürme Becerileri
Dinleme                 
İltifat Etme  
Başlatma        
Yardım İsteme
Konuşmayı Sürdürme    
Bir Gruba Katılma
Soru Sorma   
Yönerge Verme
Teşekkür Etme      
Yönergelere Uyma
Başkalarını Tanıtma      
Özür Dileme
İkna Etme

Grupla Bir işi Yürütme Becerileri
Grupta işbölümüne uyma       
Grupta sorumluluğu yerine getirme
 Başkalarının görüşlerini anlamaya çalışma  

        Duygulara Yönelik Beceriler
 Kendi duygularını anlama             
 Duygularını ifade etme
 Korku ile başa çıkma            
 Kendini ödüllendirme
Başkalarının duygularını anlama    
Karşı tarafın kızgınlığı ile başa  çıkma
Sevgiyi, iyi duyguları ifade etme


Saldırgan Davranışlarla Baş etme Becerileri

İzin isteme                           
Paylaşma
 Başkalarına yardım etme             
 Uzlaşma
Kızgınlığı kontrol etme  
 Hakkını koruma, savunma
 Alay etme ile başa çıkma     
Kavgadan uzak durma

Stres Durumlarıyla Başa çıkma Becerileri

 Başarısız olunan bir durumla baş etme  
 Grup baskısıyla baş etme
Utanılan bir durumla baş etme
Yalnız bırakılma ile baş etme



Plan Yapma ve Problem Çözme Becerileri
 Ne yapacağına karar verme 
 Amaç oluşturma
Problemin nedenlerini araştırma
 Bilgi toplama
 Karar verme                         
 Bir işte yoğunlaşma

DEHB’DE SOSYAL BECERİ
        Hiperaktif çocuklar genel olarak büyüklere ve diğer çocuklara karşı arkadaşçadırlar ve onlar gibi olmak isterler. Büyüklerin sevgisini kazanmak için onlara sık sık yardım ederler ve böylece başarılarını en iyi şekilde göstermeye çalışırlar .

        Ayrıca, birlikte çalışma esnasında işler ve iletişim kurma üzerinde konsantre olmadaki yetersizlikleri ve kısa bir sürenin dışında, grubun bir parçası gibi hareket edememeleri, diğer çocuklarla oynamalarını güçleştirmektedir. Oyunda sakin ve uygun giden anlar sık sık bir itiraz veya kontrol edilemeyen bir davranışla bozulmaktadır. Aniden saldırıcı olabilirler veya hiçbir sebep olmadan diğerlerinin işine görevine karışabilirler


        Hiperaktif çocukların bu sınırsız enerjiyi(masaları,sandalyeleri yerine koyma,boya fırçalarını yıkama,yerde bulunan eşyalarını derleyip toparlama gibi) aktif işlere yöneltildiği zaman fonksiyonel olabilmekte ve iyi işbirliği yapabilmektedirler.

Sosyal Beceriler Nasıl kazandırılır?
Bir sosyal beceri birçok şekilde kazandırılabilir. Bu ortamdan ortama değişebilir. Öğretmenlerimize bir sosyal beriyi nasıl kazandırırsınız sorusu sorulduğunda genellikle öğretmenlerimiz bunu;  öğütle, telkinle, korkutarak, anlatarak vs. yaptıklarını başka ne yapabileceklerini sorarlar. Aslında bütün bunlar birer yöntem olabilir ancak bu yöntemler bireyi aktif hale getirmeyen sorumluluk paylaşımından uzak özdenetim sağlaması, kabul görmesi zor yöntemlerdir.

Yapılandırılmış, planlanmış ortamlarda bir sosyal beceri kazandırılırken aşağıdaki hususla dikkate alınmalıdır;

        1.Ödüllendirme
        2.Etkinlikler
        3.İlkeler

Ödüllendirme

Çocuğu hangi davranışının hangi hareketlerinin ödüllendirileceğinin öncelikle belirlenmesi gerekir.
Ödüller maddi/manevi olabileceği gibi öğrencinin hoşlanacağı sosyal etkinlikler de olabilir.
Öğrencilerin kendilerini ifade etme, duygularını, fikirlerini gözlemlerini paylaşmaları için destekleme. Örneğin sınıf tartışmalarına katılanları, yapılan resimleri, yazılan hikâyelerin sınıfta paylaşılması için fırsat oluşturma onları sınıfın panosuna asma yararlı etkinliklerdir.

Etkinlikler

Sınıf öğretmenin yaratıcılığını kullanılarak, özellikle 5 duyu oranına hitap edecek şekilde sınıfta öğrenciyi aktif hale getirecek her türlü etkinlik sosyal beceri kazandırılırken kullanılabilir. Bunu için:
 Anasınıfı ile ilkokul 1.-2. Sınıflarda çeşitli yüz ve vücut şekilleri, ses tonu ve sözel işaretten başkalarının duygularını anlamaya yönelik işitsel oyunlar egzersizler yapılabilir.


İlkokul 4.- 5. Ve daha üst sınıflarda kompozisyonlarda “Başkalarının duygularını anlamak için nelere dikkat etmeli”, “zor bir durumla karşılaştığınızda neler yapabilirsiniz” gibi konular verilerek öğrenci bu konular üzerinde duyarlı hale getirilebilir.
Öğrenciler sınıf içinde gruplara bölünerek sosyal beceri oyunlarını(Etkinlik) veya rol yapma(Rol Playing) yöntemi ile bazı etkinlikleri oynayabilirler.


İlkeler
   Sosyal beceri kazandırılırken aşağıdaki hususlar ilke olarak benimsenmelidir.
ZAMAN
Sınıf ortamı bir sosyal ortamdır. Öğrencilere sınıf ortamında birçok beceri kazandırılabilir. Önemli olan öğrencinin sınıf ortamı içerisinde kişisel, sosyal yönlerini desteklemektir. Her ders her ortam adı geçen beceriler için bir derstir. Her fırsatta 25-30 dakikalık bir sosyal beceri eğitimi, bu becerilerin nasıl geliştirileceği konusunu öğrenebilmek için yeterli zamandır.

TUTARLILIK
   Sosyal becerilerin geliştirilmesi ve kalıcı olması için ev(aile) ortamında anne-babalarında benzer tutum takınmaları gerekir. Eğer öğrenci okulda kazandığı bir sosyal beceriyi evde göstermekten korkuyor, çekiniyor kaygı duyuyor ise o sosyal becerinin kalıcılığından dolaysıyla öğrenilmesinden söz etmek güç olacaktır. Bu nedenle sosyal becerilerin kazandırılmasında aile ile işbirliğine gidilerek bu davranışların sürekli gelişimine yardımcı olunmalıdır.

MODEL GÖRME

 Öğretilmek istenen bir becerinin, bir resim, bir hikaye, bir kişi(büyükler, arkadaşlar) gibi bir modelin öğrenciye gösterilerek ona izlettirilmesidir. Özellikle sosyal becerilerin öğrenilmesinde arkadaşlar çok etkili modellerdir. Ancak model gösterilirken kıyaslamadan kaçınmak gerekir

        GERİBİLDİRİM
 Sosyal beceri kazandırılırken bir başka ifadeyle öğrenme sağlanırken geribildirim olgusu daima dikkate alınmalıdır. Öğrencinin davranışlarına ilişkin bilgi edinmesi ipuçları alması, öğrencinin nasıl davranacağını bilmesi daha sonra davranışlarında gerekli düzeltmeleri yapıp o beceriyi geliştirebilmesi için gereklidir. Bu üç şekilde yapılabilir.
                * Öğrencinizin davranışını bilgi yoluyla değiştirme yoluna gitmek.
                * Öğrencinin istendik davranışlarını çeşitli ödüllerle pekiştirme
                * Öğrencinin kendi kendisini değerlendirmesi için bir program yapma.

Sosyal Becerilerin Geliştirilmesinde Cezanın Etkisi
Ceza gelişigüzel değil son derece bilinçli bir şekilde kullanılmalıdır. Ceza uygulamasını getirdiği değişik sakıncalar söz konusudur. Her şeyden önce cezanın etkisi önceden kestirilemez. Ceza çocuğa yaptığını bir daha yapma mesajını verir.  Ancak çocuğa ne yapması gerektiği konusunda bir açıklık getirmez.



İstenilen davranışın ne olduğu konusunda hiçbir fikri olmayan çocuk cezanın getirdiği kargaşalıkta belki de daha önce yaptığından daha kötü bir davranışa yönelebilir.


Cezanın ikinci sakıncası ortaya çıkardığı yan etkilerden kaynaklanır. Cezalandırılan birey cezalandıranı (öğretmen, ana-baba, işveren) ve cezanın verildiği ortamı (sınıf, ev işyeri) sevmemeye başlar.
Ceza uygulamasında dayaktan kesinlikle kaçınmalıdır. Bilindiği gibi dayak öğrenciyi belki sakinleştirebilir ancak istenmeyen davranışı kesinlikle ortadan kaldırmaz. Onun için yapılan davranışın nedenlerine yönelmeli,  davranışın altında yatan ihtiyaçlar araştırılmalı ve giderilmeye çalışılmalıdır.

ÖNERİLER
Bu beceriler sınıf ortamında kazandırılabilir.
Bu becerileri kazandırabilmek için öğretmenlerin geleneksel öğretim yöntemlerinden uzaklaşıp, öğrencilerin etkin katılımına hem birbirleri ile hem de öğretmenle etkileşimlerine yönelik uygulamalara yönelmesi gerekmektedir.
Öğretmenler öğrenciyi bir bütün olarak görmelidir.

Öğrencilerin sosyal becerilerinin yeterli düzeyde olmaması hemen akla öğrencinin psikolojik sorunu olduğunu getirmemelidir.

Sosyal becerinin kazandırılmasında öğrencinin birbirlerinden öğreneceği çok bilgi ve beceriler vardır.



SOSYAL BECERİLERİN KALICI OLMASI İÇİN NELER YAPILABİLİR ?
Dramatizasyon
Ödüllendirme
Benzer ortamlar yaratma
Aile üyelerinin bilgilendirilmesi
Çocuğun hayal gücünü geliştirin
Becerinin neden gerekli olduğu konusunda çocuğu bilgilendirin



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder