ÖZEL ÖĞRENME
GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLARLA YAPILACAK ÇALIŞMALAR
1. Özel
öğrenme güçlüğü olan bireyler gördüğü nesnenin şekli ve pozisyonunu algılamada
güçlük çekebilir. Ses sembollerini, sayıları ve sözcükleri ters algılama (b-d,
p-b, 3-ε, 6-9, ev-ve vb.) ses sembolü atlama ve ekleme gibi görsel
ayrımlaştırma güçlüklerine yönelik verilen şekilleri (Sembol, sayı) metinde
bulma, benzer ve farklı şekilleri bulma ve bunlar arasında ilişki kurma
çalışmaları yaptırılmalıdır. Bu çalışmalarda bireyin ilgisine ve yaş düzeyine
uygun şekiller (Okul öncesinde araba, çiçek, bebek, top vb.) kullanılmalıdır.
2. Özel
öğrenme güçlüğü olan bireyler nesnelerin pozisyonlarını (duruşlarını)
algılamada güçlük çekerler. Bu nedenle nesneleri/şekilleri duruş yönüne göre
eşleme ve gruplama, eğitim ortamı içinde yeri değiştirilen eşyanın adını
söyleme, yukarı/aşağı/sağ/sol vb. konum bildiren yönergelerle istenen nesneleri
bulma gibi çalışmalar yapılmalıdır.
3. Sesin
geldiği yönü bulma çalışmalarında; ses çıkaran saklı bir nesnenin yönünü
gösterme, sesin geldiği yöne bakma, gözler kapalıyken dinletilen sese doğru
yönelme gibi çalışmalar yapılmalıdır.
4. Ses
tanıma çalışmalarında dinletilen sesi uygun resimle eşleme, üç veya daha fazla
ses arasından farklı olan sesi ayırt etme, ses kaynağından gelen sesi tanıma
(Bireyden önce hayvan sesi, taşıt sesi, alet sesi daha sonra kâğıt hışırtısı,
ıslık, el sürtme, kalem açma vb. sesleri tanıması istenebilir.), yüksek ses
düzeyinden alçak ses düzeyine doğru giden ses, hece ve sözcükleri tekrar etme,
ses kaynağının özelliklerini söyleme (Bireyden gözü kapalıyken metal bir kaba
konmuş küçük nesneler pirinç, taş, para, boncuk gibi sallanır ve çıkan sesi
tanıyarak nesnelerin niteliklerine ilişkin sorulara az-çok-sert yumuşak gibi
cevap vermesi istenir.), ses ya da sembol ipuçları verilerek istenen sözcüğü
bulma (E sesi ile başlayan bir sözcük söyle) çalışmaları yapılmalıdır.
5. Aynı anda
işitilen farklı seslerden birine odaklanmada, figür-zemin ayrımını (televizyon
seyrederken duyduğu telefon zili sesinin televizyondan mı yoksa bulundukları
mekândan mı geldiğini ayırt edememe gibi) yapmakta güçlük yaşadıklarından
dinlediği sesler arasından ön plandaki sesle, arka plandaki sesleri ayırt etme
(Ön planda yüksek sesle konuşan bir kişinin sesi ile arka planda yer alan
korna, kuş, pervane, uçak vb. sesini ayırt etme gibi) çalışmaları yapılmalıdır.
6. İşitsel sıraya koyma becerilerinde güçlük yaşadıklarından artarda söylenen
mesajları sırasıyla yerine getiremeyebilirler. Söyleniş sırasına göre
yönergeleri uygulamaya yönelik; birden fazla aşaması olan bir yönergenin tüm
adımlarını yerine getirme, sesleri (el çırpma, dize vurma, masaya vurma, parmak
şaklatma vb.) sırasına uygun taklit etme çalışmaları yapılmalıdır.
7. Ritim
duygusunu geliştirmek için; ritmi dinleme, ritimle verilen hareketi taklit
etme, temposu farklı ritimleri ayırt etme, kelimedeki hece sayısı kadar ritimle
vuruş yapma ve farklı hareketlerden çıkan seslerle ritim tutma (Merdivenlerden
hızlı ve yavaş çıkma, top sektirme gibi hareketin sesine uygun ritim tutma)
çalışmaları yaptırılmalıdır.
8. Özel öğrenme güçlüğü olan bireyler işitsel
ayrımlaştırma ve fonolojik farkındalıkla (kelimeleri oluşturan sesleri tanımak
ve ayırt etmek ) ilgili zorluk yaşarlar. Bu nedenle hem sesleri hem de ses
sembollerini tanıma ve ayırt etme ile ilgili alıştırmalar yapılmalıdır. Bu
çalışmalar kolaydan zora doğru yapılmalıdır.
9. Özel öğrenme güçlüğü olan bireyler benzer
sesler arasındaki farkı ayırt etmede (Soba-sopa, bavul-davul, can-çan vb.)
güçlük yaşadıklarından; söylenen sözcükler içinden istenen sesi bulma (Kız-kıs
sözcüklerinin hangisinde “zzz” sesi duyuyorsun? vb.), farklı sözcükler içindeki
benzer sesleri bulma (Seç-maç sözcüklerindeki benzer sesi söyle. vb.),
sözcükler arasından farklı sesle başlayan sözcüğü bulma (Bil-dil-bin
sözcüklerinden farklı sesle başlayanı söyle. vb.), sözcükler arasından farklı
sesle biten sözcüğü bulma (Sat-küt-tok sözcüklerinden farklı sesle biteni
söyle. vb.), ortak sesleri olan kelimeleri bulma, aynı sesle biten ve/veya aynı
sesle başlayan kelimeleri bulma ve ayırt etme, hedef ses birimi içeren kafiyeli
sözcük üretme (Seç-geç, toz-buz ,bel-del, sel-kel vb.) çalışmaları
yapılmalıdır. Bu çalışmalar ses sayısı artırılarak hece, sözcük ve tümce
düzeyinde yapılabilir. 10. Hecelerdeki ses sırasını (Ev-ve, koç-çok,
şeftali-feştali, kitap-kipat) karıştırdıklarından, söylenen sözcüğü seslerine
ayırma (Kar sözcüğünü oluşturan sesleri sırayla söyle. vb.), sesleri
birleştirerek sözcük oluşturma (tttt, uuu, şşşş seslerini birleştirirsek hangi
kelime oluşur söyle. vb.), aynı sözcüğün iki farklı söylenişinden doğru olanı
bulma (Portakal-porkatal, otobüs-obotüs kelimelerinden doğru olanı söyle. vb.),
verilen sözcükten istenen sesi değiştirerek yeni sözcük oluşturma (Süt kelimesinin
ortadaki sesini (ü) değiştirerek yeni bir sözcük oluştur. vb.) gibi çalışmalar
yapılmalıdır. Bu çalışmalar ses sayısı arttırılarak hece, sözcük ve tümce
düzeyinde yapılabilir.
11.
Fonolojik farkındalık çalışmaları, okuma yazma çalışmaları sırasında da
yapılabilir. Okul öncesi dönemdeki bireylerle fonolojik farkındalık çalışmaları
yapılırken ses sembollerinin bireylere gösterilmemesi ve bu çalışmalarda
kullanılan kelimelerin az heceli, birey tarafından tanınması kolay nesnelere
ait kelimeler olması önemlidir.
12. Dokunma
algısı deri ve parmaklar yoluyla bilginin alınmasıdır. Özel öğrenme güçlüğü
olan bireyler gözleri kapalıyken dokunma duyusu yardımı ile tanımlama yapmada
güçlük yaşayabilirler. Dokunma algısını geliştirmeye yönelik olarak gözleri
kapalıyken dokunduğu nesnenin adını söyleme, birbirinin aynı olan nesneleri
dokunarak eşleştirme, farklı olan nesneleri dokunarak ayırt etme, avucuna
yazılanları (Ses, şekil, sayı vb.) söyleme, dokunduğu farklı nesnelerin
özelliklerini (yumuşak, ıslak, pürüzlü, köşeli, yuvarlak vb.) söyleme,
boyutlarına ya da ağırlığına göre objeleri dizme, gözü kapalıyken vücudunun
dokunulan kısımlarını söyleme tarzında çalışmalar yapılabilir.
13.
Kinestetik algı beden hareketleri ve kas duyusu yoluyla elde edilir. Dokunsal
algı ve kinestetik algı birbiriyle çok yakından ilişkilidir. Vücudun farklı
kısımları tarafından alınan pozisyonların varlığı, kasın kasılması, gerilimi
gevşemesinin bedence duyumsanması kinestetik algı örnekleridir. Kinestetik
algıyı geliştirmeye yönelik kaba ve ince motor beceriyi destekleyen
çalışmaların yanında, duruma uygun vücut pozisyonu alma için hızlı ve yavaş
hareketleri taklit etme (Kelebek gibi dokunma, fil gibi yürüme, tavşan gibi
koşma vb.), oyun hamuru ile harf ve şekil yapma, pandomim yolu ile çeşitli
nesneleri, canlıları, meslekleri vb. canlandırma çalışmaları yapılmalıdır.
Ayrıca vücudundan gelen uyaranları algılama ve uyaranlara uygun tepki verme
için farklı olaylar karşısında nasıl hissedeceği ve vücudunun nasıl tepki
vereceğine ilişkin farkındalık geliştirme, bireyin yaşadığı olaylar karşısında
kendini nasıl hissettiğini ve nasıl tepki verdiğini fark etme çalışmaları ve
gevşeme egzersizleri yaptırılmalıdır.
14. Bireyin
algıladığı uyarıcıya tepki göstermesi için dikkatini ona yöneltebilmesi
gerekir. Yapılan bütün çalışmaların süresini aşamalı olarak artırmak dikkatini
yoğunlaştırma süresinin artmasına yardımcı olabilir. Ayrıca bunun yanında
bireyin dikkatini yoğunlaştırmak amacıyla bireyin ilgisi ve becerileri
doğrultusunda; yapboz, işitsel ve görsel hafıza oyunları, bireysel ve grup
oyunları, labirentler, bulmaca, noktaları birleştirme çalışmaları yapılabilir.
15.
Konuşmalarda konuşanın yüzüne bakma, sözünü kesmeden dinleme, dinlediğini uygun
jest, mimik ve hareketlerle gösterme, konuşma boyunca dikkatini sürdürme,
konuşan kişiye gerektiğinde sözel
olmayan tepkiler (gülümseme, alkışlama vb.) gösterme çalışmaları yapılmalıdır.
16. Özel
öğrenme güçlüğünde algısal bellek (görsel-işitsel-dokunsal), kısa süreli, uzun
süreli ve işleyen bellek ile ilgili güçlükler yaşanabilir. Yönergeleri istenen
sürede gerçekleştirmesi için söylenen sayı, kelime ve cümle dizisini,
gösterilen hareketi tekrar etme, birçok nesne arasından saklanan, yeri
değiştirilen ve ortama eklenen nesnenin adını söyleme, bir resme, olay kartına,
nesnelere vb. kısa bir süre bakıp değişikliği söyleme çalışmaları
yaptırılmalıdır.
17. “Bilgiyi
gerektiğinde kullanır.” kazanımı çalışılırken yeni öğretilecek bilgileri
gruplandırarak verme, daha önce bildiği ve kendisi için anlamlı olan bilgilerle
eşleme, yakın geçmişi hatırlama, tekerleme, şiir ezberletme, öykü okuyup ilgili
soruları yanıtlama, tekrar etme vb. çalışmalar yapılabilir. İşleyen bellek bir
bilgiyi onunla işlem yapıncaya kadar akılda tutabilme becerisidir. Hem kısa hem
de uzun süreli hafızanın ortaklaşa çalışmasını gerektiren bir bellek türüdür.
İşleyen belleği geliştirmek için ardışık bilgilerin (gün, ay, ritmik sayma,
alfabe vb.) düzden ve tersten tekrarını yaptırma, bireyin bulunduğu gelişim
düzeyine uygun olarak zihinden problem çözme ve işlem yapmasını isteme (100’
den geriye 7’şerli sayma vb.), eşleme (haftanın günleri ile haftanın günlerinin
sıra numarasını eşleştirme vb.) gibi çalışmalar yapılabilir. Bellek ile ilgili
çalışmaları yaparken bireyin hangi duyusal algısının daha güçlü olduğunu
belirlemek ve bunu hatırlamada yardımcı olarak kullanmaya dikkat edilmelidir.
18. Özel
öğrenme güçlüğünde organize olamama bireyin akademik alandaki başarısını ve
günlük yaşamını olumsuz olarak etkilemektedir. Organize olma becerilerinin
kazandırılması için planlama aşamasında; bireyin yapacağı faaliyetleri,
faaliyetlerin süresini ve başlama zamanını belirleme, yaptığı plana uyma, planı
değerlendirme, başladığı bir çalışmayı (ödev, oyun, proje vb.) tamamlama,
düzenli ve eksiksiz not alma (ödevlerini, anlatılanları, alışveriş listesi,
telefon numaraları ve iletim mesajları vb.), bağımsız olarak çalışma, zamanı
etkin kullanma çalışmaları yaptırılmalıdır.
19. Organize olma becerilerini bireyin kazanıp
kazanmadığının takip edilebilmesi bireyin okul ve ev ortamında sergilediği
davranışlarının gözleme dayalı değerlendirildiği bir form geliştirilebilir. Bu form, gün içerisinde
bireyin dikkati, verilen bir işi tamamlama becerisi, davranışları, sosyal
ilişkileri hakkında eğitimciye bilgi vermelidir. Bu uygulama davranış kontrolü
kazandırma ve organize olma becerilerinin genellenmesinin izlenmesi açısından
oldukça işlevseldir.
20. “Olay, olgu ve durumları oluş sırasına
göre sıralar.” kazanımı için haftanın günleri, ayları, mevsimleri, sayıları,
alfabeyi sırayla sayabilme, karışık verilen zaman öğelerini doğru sıralama,
verilen bir zaman diliminin öncesini ve sonrasını (Çarşambadan sonra hangi gün
gelir, hazirandan önce hangi ay gelir gibi) söyleme, verilen bir öyküyü
sırasıyla anlatma, karışık bir sırayla verilmiş resimli öykü kartlarını sıraya
dizme, sıralı verilen bir sayı ya da harf dizisinde eksik olan harf ya da
sayıyı bulma, üç veya daha fazla aşamalı verilen bir işi sırasına uygun yapma
çalışmaları yapılmalıdır.
21. “Beden
duruşuna göre yönleri ayırt eder.” kazanımı çalışılırken kendi bedeninde, kendi
bedeninde çapraz olarak ve karşısındakinin bedeninde sağ-sol ayırt etme,
mekânda yönelme ve pozisyon algılama, yön (doğu-batı, kuzey-güney) kavramlarını
ayırt etme çalışmaları yapılmalıdır.
22. Kaba
motor becerilerini geliştirmeye yönelik yuvarlanma, takla atma, sürünme, sek
sek, yürüme (denge tahtası, çizgi üzerinde vb.), tırmanma, top atma, ip atlama,
dans etme çalışmaları yapılmalıdır.
23. El göz
koordinasyonunu geliştirmek için delikli yüzeylere uygun gereçleri takma-
çıkarma, ipe boncuk, düğme, makarna vb. malzeme dizme, duran/hareketli nesneye
sopayla vurma, belirlenen hedeflere nesne fırlatma (basket potası, kale, dart,
bowling vb.), hareketli nesneyi tutma, kurallı kâğıt katlama ve kesme, kurallı
boyama, sebze meyve soyma vb. çalışmalar yapılmalıdır.
24. El
parmak çalışmalarında parmakları açma-kapatma, başparmakları kendi ekseninde
döndürme, başparmağı eldeki diğer parmaklara değdirme, bir zemin üzerine parmaklarını
bastırma, iki parmak arasına nesne sıkıştırıp nesneyi düşürmeden eli aşağı
yukarı hareket ettirme, kil, oyun hamuru vb. malzemeleri şekillendirme, klavye
kullanma, piyano, ritim aletleri çalma, makasla kesme, elekle eleme gibi
hareketleri taklit etme çalışmaları yapılmalıdır.
25. Özel
öğrenme güçlüğü olan bireyler öğrenmeyi öğrenme ve verimli ders çalışma
açısından da sıkıntı yaşarlar. Bu nedenle bu becerileri geliştirmeye yönelik de
çalışmaların yapılması gereklidir. Örneğin; öğrenme sürecini bireyin kendisinin
gözden geçirmesi (Şu anda hangi konuyu öğreniyorum? Eksiğim var mı? Şu aşamada
ne yapmam gerekiyor? Bu konunun daha önceki konularla ilişkisi nedir? vb.)
gerekir.
26. “Öğrenmeye Hazırlık” modülüne ilişkin
çalışmalar yapılırken açık anlatım, benzetim, mikro öğretim, aktif öğretim,
bilgisayar destekli öğretim, gösteri, yaparak yaşayarak öğrenme, soru-cevap,
model olma, oyun, drama, rol oynama, tartışma, örnek olay incelemesi, problem
çözme, gezi-gözlem yöntemleri kullanılmalıdır.
27.
“Öğrenmeye Hazırlık” modülüne ilişkin çalışmalar yapılırken etkinlikler çok
duyuya (görsel, işitsel, dokunsal, kinestetik) yönelik olarak planlanmalıdır.
28.
Etkinlikler sırasında ortam, az uyaranlı, sade ve bireyin dikkatini
dağıtmayacak şekilde düzenlenmelidir.
29.
Modüldeki etkinlikler sırasında bireyin kendi hatasını kendisinin bulmasına
imkân sağlanmalı ve olumlu davranışları pekiştirilmelidir.
30.
“Öğrenmeye Hazırlık” modülü, görsel, işitsel, dokunsal algılama, dikkat ve
bellek, organize olma, sıraya koyma, oryantasyon ve motor becerileri
geliştirici çalışmalara yönelik planlandığından etkinlikler; bireyin öncelikli
ihtiyaçlarına uygun olarak kolaydan zora doğru seçilmeli, çalışmaya başlarken
bireyin dikkatini toplamaya yönelik bir giriş yapılmalı, eğitim sırasında hangi
konuların işleneceği bireye açıklanmalı ve etkinliklerin süresi bireyin
özellikleri dikkate alınarak gerektiğinde kısa molalar verilecek şekilde
planlanmalıdır. 31. Modülde yer alan kazanımların pekiştirilebilmesi açısından
etkinliklerin sık sık tekrarlanması ve aile tarafından da uygulanmasına yönelik
önlemler alınmalıdır. 32. Özel öğrenme güçlüğünde bireyler sıklıkla
başarısızlık duygusu yaşadıklarından etkinlikler sırasında bireyin
motivasyonunu ve ilgisini artırmak için birey cesaretlendirilmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder