EĞİTİMDE ÇOKLU ZEKA TEORİLERİ AÇISINDAN
OTİZME BİR BAKIŞ
Çoklu Zeka Kuramına göre insan beyni, sözel-dilsel,
mantıksal-matematiksel, müziksel-ritmik, görsel-uzamsal, içsel, kişiler arası,
doğa ve bedensel-kinestetik zeka alanlarını içermektedir.
Geleneksel eğitim yöntemleri sadece sözel-dilsel ve
mantıksal-matematiksel zeka alanlarını dikkate almaktadır.Bu da zeka gelişimini
potansiyel olarak sınırlamaktadır.
Çocuğun hangi zeka alanı baskınsa; eğitim buna uygun olarak
verilmeli bilgi ve beceriler baskın zeka alanına uygun etkinliklerle
öğretilmeli.”
Bu zeka alanlarından hangisi daha güçlü anlamak için
(uygulanabilecek testler kaynak kitapta mevcuttur) birkaç örnek verecek
olursak;
1- SÖZEL-DİLSEL ZEKA:Dinleme becerisi
yüksektir, kelime oyunlarını sever,kitaplarla iç içedir, sözel iletişimi
güçlüdür, yazmaktan hoşlanır, hafızası. güçlüdür
2- MANTIKSAL-MATEMATİKSEL ZEKA: Zihinden
kolayca işlem yapar, kategorileri ilişkileri farkeder, açıklar, bilgiler
arasında bağlantı kurar, matematik oyunlarından zevk alır, soyut ve
kavramsal düşünebilir, sebep-sonuç ilişkilerini kolayca anlar.
3- GÖRSEL-UZAMSAL ZEKA: Akranlarına
oranla fazla hayal kurar, resim-sanat etkinliklerinden hoşlanır, çizimi
kuvvetlidir, bulmaca çözmekten hoşlanır, resimli bilgileri daha çabuk öğrenir,
nesnelerin yerini bilir.
4- MÜZİKSEL-RİTMİK ZEKA: Şarkıların
melodilerini hatırlar, şarkılara ve müzik aletlerine meraklıdır, ritmik konuşur
yada hareket eder, çevresel gürültülere duyarlıdır, müzik dinleyerek çalışmayı
sever.
5- BEDENSEL-KİNESTETİK ZEKA:
Duygularını vücut dili ile ifade eder, boya ve hamurla oynamayı sever,
nesneleri parçalayıp bütünleştirmeyi sever, küçük kas gelişimi
mükemmeldir, otururken elleri ve ayakları ile oynar.
6- HAYVAN-DOĞA ZEKASI: Hayvanlara karşı
meraklıdır, bahçe işlerini sever, doğa dergilerini ve belgeselleri takip eder,
doğa ile baş başa kalmayı sever.
7- KİŞİLER ARASI ZEKA: Sosyal ilişki
kurmaktan hoşlanır, doğal bir lider olarak görülür, organizasyonlara katılmayı
sever, başkalarını düşünür, problemi olan arkadaşlarına yardım eder.
8- İÇSEL ZAKA : Bağımsızlık duygusu
güçlüdür, gerçekçi amaçlar oluşturur, kendini iyi motive eder, hobileri vardır,
yalnız çalışmayı tercih eder, öz saygısı güçlüdür.
Bu teoriye göre, zeka alanları açısından bakıldığında
Otistik özellik gösteren çocuklardaki hareketli ve ya parçalanıp
birleştirilebilen nesnelere olan ilgi, kendi bedenlerine ve hareketlerine karşı
ilgileri, iletişimde ağırlıklı olarak vücut dilini kullanmaları vb. nedenlerle
bedensel-kinestetik zeka alanının öğrenme açısından baskın olduğu
düşünülmektedir.Bu açıdan değerlendirilerek yapılandırılan bir öğretim
sürecinin otistik çocukların öğrenme becerilerine nasıl etki ettiğini gösteren
bir araştırma henüz yapılmamıştır.Ancak bir eğitimci ve otistik çocuklara
bireysel eğitim anlamında tecrübeli bir eğitimci olarak bu yöntemin öğrenme
becerileri üzerinde olumlu sonuçlar elde etmeme yardımcı olduğunu rahatlıkla
ifade edebilirim.Bedensel-kinestetik zeka alanına uygun olarak yapılacak eğitim
programı için bu konu hakkında yeterli bilgiye sahip olmak ve bu konuda
hazırlanmış örnek etkinlikleri dikkatle incelemek gerekmektedir.Bu konuda
hazırlanmış pek çok kitapta bunları bulmak mümkündür.
Benim uyguladığım eğitim planında bu zeka alanını desteklemenin
ne faydası oldu?
13 yaşında otizm+hiperaktivite tanılı öğrencim bu yöntemle
hazırlanan eğitim planını uygulamadan önce iletişim kurmayan, dikkat süresi 10
saniyeyi geçmeyen, anlaşmadığını hissettiği anda saldırganlık gösteren,
gereksinimlerini annesi dışında kimseye anlatamayan ve öğrenmeye direnen bir
çocuktu. Bu eğitim planını uyguladıktan sonra öğrenmeye karşı ilgisi oluştu.6.
ay sonunda gelinen nokta dikkat süresi 10-15 dakikaya çıktı, gereksinimlerini
tek kelime ile nadiren iki kelimeli cümlelerle anlatmaya başladı, saldırganlık
davranışı sınıf içinde tamamen ortadan kalktı, günlük hayatta kullandığı
nesnelerin tamamını tanıdı, istendiğinde bu nesneleri başka odadan getirmeye
başladı, diğer insanlarla iletişim kurma isteği arttı, sınıf içinde başlatılan
etkinliğe katılma davranışını bağımsız olarak gerçekleştirdi, uyaranlar ortadan
kalktığında bağımsız olarak etkinliği sürdürme davranışı geliştirdi.En önemlisi
bu yöntemle öğrendiği becerilerde unutma ve geriye dönme çok az oldu ve bu nedenle
çok hızlı yol aldık.
Elbette bu yöntemin uygulanacağı çocuğun zeka yaşı ve kişisel
özellikleri çok önemli.Bu nedenle eğitimcinin çocuğu çok iyi tanıması ve hangi
yöntemi uygularsa uygulasın çocuğun kişilik özelliklerini göz ardı etmemesi
gerekiyor.Bu noktada en önemli görev eğitimciye düşüyor.
NOT: Bu yazıda kullanılan çoklu zeka teorileri hakkındaki
bilgiler Nobel yayıncılığın “Çoklu Zeka Uygulamaları” isimli kitabından
alınmıştır.
Gülay ACAR
Çocuk Gel. ve Eğitim
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder