ZİHİN
ENGELLİLERDE DİL VE KONUŞMA GELİŞİMİ
İnsan
olmanın en önemli değerlerinden biri de başkalarıyla iletişim sağlama
becerisidir. Konuşma becerisi kendiliğinden gelişmez. O öyle bir beceridir ki;
çocuklar, birbirleriyle konuşmaya başlamadan önce konuşulanları dinlemeyi ve
anlamayı öğrenirler. Dil gelişim ve konuşma becerisi diye ikiye ayrılmıştır.
Dil,
iletişim sağlama aracı olarak kullanılan, sesler, işaretler (semboller) ve
kelimeler gibi temel birimleri olan bir sistemdir.
Konuşma ise,
insanlar arasında dili kullanarak, sözlü iletişim kurma yöntemidir. Dil
kullanılmadan konuşma sağlanamaz.
Her dilin,
kelime, ses ve gramer yapılarının farklı olduğunu belirten kuralları vardır. Bu
kuralların öğrenilmesi bebeklik döneminden itibaren başlar, yaşamın ilk
yılından itibaren de belirgin olarak ortaya çıkar.
Zihin
engelli çocukların dil gelişimi özellikleri
Yapılan
araştırmalarda, zeka engelli olan çocukların dil gelişimi seviyelerinin, zeka
yaşı seviyelerinden daha düşük olduğu bulunmuştur. Ayrıca zeka özrü olan
çocukların alıcı dil seviyeleri, ifade edici dil seviyesinden daha yüksektir.
Zeka engeli olan çocuklar genellikle konuşmaya yaşıtlarından geç başlar ve
engellerinin şiddetine bağlı olarak yavaş ilerleme gösterirler.
Zeka engelli
çocukların dil gelişimleri yapı olarak normal çocuklara benzer, fakat bu
çocuklarda, normal çocukların geçtikleri dil basamaklarına ulaşmada gecikme ve
bir basamakta duraklama görülebilir.
Zeka engelli
çocukların zihin gelişiminde hafızalarını çalıştırmak için tekrara yer vermek
gerekir. Çocuğun ilgisini işitsel uyarıcılara çekme, aktif olabileceği bir
çevre düzenlemesi yapma, dramatizasyon gibi teknikleri kullanmak gerekir.
Verilen kavramları ya da öğretilen sözel ifadeleri değişik şekil ve zamanlarda
tekrarlamak gerekir. Ayrıca öğrenmeyi kolaylaştırmak için verilen uyarıcı
materyali küçük ünitelere bölüp vermekte yarar vardır; ancak çok tekrar yapmak,
çocuğun sıkılmasına ve ilgisinin dağılmasına yol açabilir.
Zeka engelli
çocukların dil eğitiminde müzik öğelerinden de yararlanılabilir. Dil gelişimi
için eğitim çalışmaları müzikteki öğenin (ritim, ses düzeni gibi) konuşma
dilini öğrenmeye yardımcı olduğunu ortaya koymuştur.
Zeka engelli
çocukların dil eğitimlerinde dikkat edilecek noktalar :
Çocuğun gelişim seviyesini tanımak ve
uygun eğitim yaşantıları düzenlemek.
Verilecek olan dil eğitimi programının,
diğer gelişim (özellikle zeka gelişimi) alanlarıyla bağdaştırmak.
Eğitim yaşantılarının çoğunun yakın çevresiyle
ilişkili olmasına dikkat etmek.
Eğitimde çocuğun günlük yaşamda
kullanabileceği bilgi ve kavramlara yer vermek.
Eğitim yaşantılarını çocuğun aktif
olabileceği ve kendini ifade edebileceği nitelikte hazırlamak önemlidir.
EĞİTİM
PROGRAMININ UYGULANMASINDA ;
Çocuğun ilgisini çekmek.
Sabırlı ve toleranslı olmak.
Model olmak.
Uygun ödüller kullanmak.
Tekrara yer vermek
Çevresel uyarıcıları kontrol etmek.
Dikkat kontrolünü sağlamak.
Uygulamada çocuğun aktif katılımını
sağlamak.
Eğitimci ve çocuk arasında iyi bir
iletişim-etkileşim kurulmasına önem vermek, önemlidir.
DİL
EĞİTİMİNDE AİLE EĞİTİMİ
Zeka özürlü
çocukların eğitiminde aile ile işbirliği yapmak gerekir. Öncelikle ailenin
gerçeği görmesine, çocuğun durumunu kabullenmesine ve onun neler yapıp neler
yapamayacağını öğrenmesine yardımcı olmalıdır. Çocuğun eğitimine aile de
katılmalıdır. Eğitimci uyguladığı programa paralel olarak aileye de eğitim
vermeli ve bu eğitimi çocuğa uygulamalarını istemelidir. Ailenin eğitime olan
katılımı çeşitli yollar kullanılarak denetlenmeli, uygulamada hatalar varsa
olumlu bir yaklaşım kullanılarak düzeltilmelidir. Aile ve eğitimci arasında
karşılıklı güvene dayalı yoğun, sıcak bir iletişimin doğması çocuğun eğitiminde
önemli bir yer tutar.
KULLANILAN
MATERYALİN ÖZELLİKLERİ
Zeka özürlü
çocukların dil eğitiminde kullanılan materyalde, görsel ve işitsel uyarıcılara
daha fazla yer vermek uygun olur. Eğitim yaşantılarının dramatizasyon içinde
verilmesi çocuğun daha çok ilgisini çekebilir. Dramatizasyon için kuklalar,
minyatür ev, eşyalar, giysiler, minyatür hayvan modelleri vs..kullanılabilir.
Her bir yüzüne resim yapıştırılmış küpler, ses çıkaran oyuncaklar, oyuncak
müzik aletleri, sopaya dizilebilen renkli halkalar, renkli bloklar vb.
materyaller zeka özürlü çocukların ilgisini çeker.
DİLİN
KAZANILMASI
KONUŞMA
ÖNCESİ DÖNEM
a. Refleksif
dönem : 0 -1 ay
b. Gığıldama
(Cooing) 2 - 3 ay: (v, o, a gibi ünlü) 3 - 4 ay: h, k, g gibi yumuşak damak ve
gırtlak sesi
c.
Mırıldanma (Babbling) : 4 - 6 ay ( b, m, p v.b. dudak sesleri çıkar)
d. Mırıldanmanın
tekrarı : 6 -10 ay (me-ma-me-ma)
e.
Ses-kelimeler (Vocables) : 11-14 aylar (acele mırıltılardır)
KONUŞMA DÖNEMİ
a. Tek
kelime dönemi : meme, baba, dede, baybay, anne gibi tek kelimelerdir.
b. Birbirini
izleyen tek kelimeli cümlecikler : 18 - 21 ay
c. İki
kelimeli cümlecikler : İsim ve fiillerden oluşur. d. Üç ve daha fazla kelimeli
cümleler : 3. yaşında 4 kelimeli cümleler başlar.
e. 4.
yaşında dilin gramer yapısını öğrenir.
DİL GELİŞİMİ
6. AY
Tonlamaları ayırt edebilir.
İsmine karşılık verir.
İnsan seslerine reaksiyon gösterir.
Dostça ve kızgın tonlamalara uygun
karşılık verir.
12. AY
Bir veya daha fazla kelimeyi
anlamıyla kullanır.
Basit ifadeleri anlar.
Çevresindeki sesleri çıkarmaya
çalışır.
Konuşmanın sosyal değerinin
farkındadır.
13. AY
Yaklaşık 5 ile 20 kelimelik
kapasitesi vardır.
Duygularını kendi ifadeleri ile
anlatır.
Basit komutları yerine getirebilir.
24. AY
Çevresindeki çok kullanılan
nesnelerin isimlerini bilir.
Basit cümleler kurabilir.
150 - 300 kelime arası kapasitesi
vardır.
Akıcılık genellikle zayıftır.
Sesin tonlaması iyi kontrol edilemez.
İki zamiri doğru olarak kullanabilir.
"Bana gözlerini, burnunu, ağzını
göster" gibi komutlara karşılık verebilir.
36. AY (3
YAŞ)
Bazı çoğulları ve geçmiş zamanı
kullanabilir.
Vücudun parçalarını bilir.
Üç kelimelik cümleyi kolayca söyler.
Kelime haznesi 900 - 1000 kelime
arasındadır.
Çevresi ve hareketleriyle ilgili basit
soruları anlar.
İsmini ve yaşını söyleyebilir.
Anlamış olsa dahi bütün sorulara
cevap vermeyebilir.
48. AY (4
YAŞ)
Tanınan hayvanların ismini bilir.
Resimli kitap ve dergilerdeki kolay
isimleri bilir.
Bir veya daha fazla renk bilir.
Dört heceli kelimeleri tekrar
edebilir.
"Üstünde" ve "
altında" kavramlarını anlar.
Genellikle " Neden?" ile
başlayan çok soru sorar.
60. AY (5
YAŞ)
Birçok sıfat ve zarf olarak
tanımlayıcı kelime kullanabilir.
Belli zıtlıkları bilir (büyük -
küçük, sert - yumuşak, ağır - hafif)
Dört veya daha fazla sayı kavramı
vardır.
Ona kadar sayabilir.
Dokuz kelime uzunluğundaki cümleleri
tekrar edebilir.
Üç emri yerine getirebilir.
Bozuk paraları ve bunların
değerlerini bilir.
Yaşını bilir.
Sabah, öğleden sonra, gece, gündüz,
sonra, yarın, dün, bugün gibi basit zaman kavramlarını bilir.
Uzun cümleler söyleyebilmelidir.
Konuşması gramer bakımından doğru
olmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder