Özel Gereksinimli Bireylerin Eğitim Ortamları
• Tam zamanlı genel eğitim sınıfı
• Öğretmene danışmanlık sağlandığı tam zamanlı genel eğitim sınıfı
• Sınıf içerisinde uzmanın öğretime katıldığı tam zamanlı genel eğitim sınıfı,
• Yarı zamanlı genel eğitim sınıfı ve yarı zamanlı destek ya da gezici
hizmetler,
• Yarı zamanlı genel eğitim sınıfı ve yarı zamanlı özel eğitim sınıfı,
• Tam zamanlı özel eğitim sınıfı ve okuldaki öğrenciler ile sosyal kaynaştırma
• Tam zamanlı özel eğitim sınıfı,
• Tam zamanlı özel eğitim okulu
• Tam zamanlı yatılı eğitim kurumu ve
• Ev ya da hastane
Temel Kavramlar
• En az kısıtlayıcı ortam: Bir öğrencinin ailesi ve akranları ile en fazla birlikte olabileceği eğim ortamıdır.
•Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP): Özel
gereksinimi olan her öğrenci için ayrıntılı değerlendirme
verilerine dayalı olarak hazırlanan yazılı bir dokümandır.
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP), öğrencinin
nereye ulaşacağının ve nasıl ulaşılacağının belirtildiği bir yol haritasıdır.
• Var olan performans düzeyi: Öğrencinin en son akademik başarı düzeyi, sosyal becerileri, davranışları, iletişim becerileri ve ilgili diğer alanlardaki durumu BEP’te yer almalıdır. Bu bilgiler bize öğrencinin başlangıçtaki düzeyini gösterecek, böylece öğrencinin gelişiminin çok yönlü olarak değerlendirilebilmesi mümkün olabilecektir.
• Yıllık hedefler: Öğrencinin bir öğretim yılı sonunda yerine getirmesi beklenen davranışlardır.
• Kısa dönemli amaçlar: Öğrencinin var olan performansı ile yıllık amaçlar arasında kalan ve daha kısa sürede başarmaları beklenen ölçülebilir ve gözlenebilir davranışlarıdır.
Kaynaştırma nedir?
Özel eğitime gereksinimi olan bireylerin eğitimlerini,
destek eğitim hizmetleri de sağlanarak yetersizliği
olmayan akranları ile birlikte resmî ve özel; okul
öncesi, ilköğretim, orta öğretim ve yaygın eğitim
kurumlarında sürdürmeleri esasına dayanan özel
eğitim uygulamalarıdır.
Kaynaştırma Uygulamaları Nelerdir?
• Tam zamanlı kaynaştırma: Özel eğitime ihtiyacı olan
öğrencinin kaydı normal sınıftadır; öğrenci tam gün boyunca
normal sınıfta eğitim almaktadır.
• Yarı zamanlı kaynaştırma: Özel eğitime ihtiyacı olan
öğrencinin kaydı özel sınıftadır; özel eğitim sınıfı öğrencisi
başarılı olabileceği derslerde kaynaştırma sınıfında eğitim
almaktadır.
• Tersine kaynaştırma: Yetersizlikleri olmayan bireyler istekleri
doğrultusunda özellikle okul öncesi eğitimde, çevrelerindeki
kaynaştırma uygulaması yapan özel eğitim okullarında
açılacak sınıflara kayıt yaptırabilirler.
Özel Gereksinimli Bireylere Yararları
• BEP aracılığı ile kapasite ve öğrenme hızına göre eğitim
alır.
• Özelliklerine uygun ortamdan dolayı uyum ve başarısı
artacaktır.
• Normal gelişim gösteren öğrencilerle birlikte çalışmaları
daha büyük başarılar için kendilerinde istek ve cesaret
uyandırır.
• Bu öğrenciler normal öğrencilerden bazı davranışları
öğreneceklerdir.
Normal Gelişim Gösteren Akranlara Yararları
• Özürlü bireye karşı kabul, hoşgörü, yardımlaşma,
demokrasi ve ahlaki anlayışları gelişir.
• Bireysel farklılıkları doğal karşılar ve saygı gösterir.
• Liderlik ,model olma ve sorumluluk duygusu gelişir.
• Kendi yetersizliklerini görme , bunları kabul etme ve
giderme davranışları gelişir.
Öğretmenlere Yararları
• Şartsız kabul, sabır, hoşgörü, bireysel özelliklere
saygı davranışları gelişir.
• B.E.P hazırlama ve uygulamada daha başarılı olurlar.
• Eğitimde ekonomiklik ve fırsat eşitliği sağlanır.
• Kaynaştırma öğrencisi ile yapılan çalışmalar
sayesinde öğretim becerileri gelişecek ve deneyimleri
artacaktır.
Ailelere Yararları
• Çocuk üzerindeki beklentileri çocuklarının kapasiteleriyle
uygunluk göstermeye başlar.
• Okula bakış açıları değişir.
• Çocukların ilgi ve ihtiyaçları konusunda daha sağlıklı bilgi
edinirler.
• Aile içi çatışmalar azalır ve aile sağlığı artar.
• Çocuklarına nasıl yardım edecekleri konusunda yeni yollar
öğrenirler.
Uyarlamalar
• Öğrenciye genel eğitim sınıfında başarılı
olmasını sağlayacak seçenek ve uyarlamalar
sağlanmasıdır.
– Değerlendirme sorularının sesli okunması
– Grafik organizatörler
– Ekstra zaman vermek
– Küçük grup öğretimi
– Öğretimin tekrar edilmesi
Uyum
• Öğretim ve değerlendirmeye katılımında
öğrenciye yardımcı olacak araç ve
tekniklerdir.
• Yetersizliğin akademik alanlardaki etkisini
en aza indirmeyi amaçlar.
Uyum Örnekleri
• Daha büyük kalemler
• İletişim aletleri
• Özel sandalye ya da masalar
• Çalışma için ayrı özel alan
• Daha büyük yazılı kitaplar
Değişiklikler
• Müfredat içeriğinde, öğrenme çıktılarında,
amaçlarda ve genel eğitim beklentilerinde
yapılan değişikliklerdir.
• Müfredatı öğrencinin genel akademik
performansına yakın erişilir hale getirerek
yetersizliğin etkisini azaltmak amaçlanmaktadır.
Değişiklikler için örnekler
• Amaçların / beklentilerin azaltılması
• Kelimelerin azaltılması
• Öğrenmeyi öğrenme becerileri
• Kendini yönetme becerilerini kazandırma
• Anahtar kavramlara odaklanma
• Güvenlik becerilerine odaklanma
Sınıfta Uygulanabilecek stratejiler
• Yıl boyunca sürecek bir rutin oluştur
• Etkileşimli bir öğrenme kılavuzu oluştur
• Tahtayı silmeden önce tüm sınıfın not ettiğinden
emin ol
• Sınavlardan sonra sınavların değerlendirilmesini
gerçekleştir.
• Ev ödevleri için düzenli kontrol edilen bir dosya
hazırla
• Özel gereksinimli öğrencilerin sınıflara eşit
dağılmasını sağla
• Sınavlarda uyarlamalar yap
• Akran desteğinden yararlan
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder