2 Aralık 2015 Çarşamba

Kaynaştırma Uygulamaları



 Ã–zel Gereksinimli Bireylerin EÄŸitim Ortamları
• Tam zamanlı genel eÄŸitim sınıfı
• Öğretmene danışmanlık saÄŸlandığı tam zamanlı genel eÄŸitim sınıfı
• Sınıf içerisinde uzmanın öğretime katıldığı tam zamanlı genel eÄŸitim sınıfı,
• Yarı zamanlı genel eÄŸitim sınıfı ve yarı zamanlı destek ya da gezici
hizmetler,
• Yarı zamanlı genel eÄŸitim sınıfı ve yarı zamanlı özel eÄŸitim sınıfı,
• Tam zamanlı özel eÄŸitim sınıfı ve okuldaki öğrenciler ile sosyal kaynaÅŸtırma
• Tam zamanlı özel eÄŸitim sınıfı,
• Tam zamanlı özel eÄŸitim okulu
• Tam zamanlı yatılı eÄŸitim kurumu ve
• Ev ya da hastane 


 Temel Kavramlar
    En az kısıtlayıcı ortam: Bir öğrencinin ailesi ve akranları ile en fazla birlikte olabileceÄŸi eÄŸim ortamıdır.  
    BireyselleÅŸtirilmiÅŸ EÄŸitim Programı (BEP):  Özel
gereksinimi olan her öğrenci için ayrıntılı değerlendirme
verilerine dayalı olarak hazırlanan yazılı bir dokümandır.
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP), öğrencinin
nereye ulaşacağının ve nasıl ulaşılacağının belirtildiği bir yol haritasıdır.

• Var olan performans düzeyi: Öğrencinin en son akademik baÅŸarı düzeyi, sosyal becerileri, davranışları, iletiÅŸim becerileri ve ilgili diÄŸer alanlardaki durumu BEP’te yer almalıdır. Bu bilgiler bize öğrencinin baÅŸlangıçtaki düzeyini gösterecek, böylece öğrencinin geliÅŸiminin çok yönlü olarak deÄŸerlendirilebilmesi mümkün olabilecektir. 
• Yıllık hedefler: Öğrencinin bir öğretim yılı sonunda yerine getirmesi beklenen davranışlardır.
 • Kısa dönemli amaçlar: Öğrencinin var olan performansı ile yıllık amaçlar arasında kalan ve daha kısa sürede baÅŸarmaları beklenen ölçülebilir ve gözlenebilir davranışlarıdır. 

Kaynaştırma nedir?

Özel eğitime gereksinimi olan bireylerin eğitimlerini,
destek eÄŸitim hizmetleri de saÄŸlanarak yetersizliÄŸi
olmayan akranları ile birlikte resmî ve özel; okul
öncesi, ilköğretim, orta öğretim ve yaygın eğitim
kurumlarında sürdürmeleri esasına dayanan özel
eğitim uygulamalarıdır.

Kaynaştırma Uygulamaları Nelerdir?

• Tam zamanlı kaynaÅŸtırma: Özel eÄŸitime ihtiyacı olan
öğrencinin kaydı normal sınıftadır; öğrenci tam gün boyunca
normal sınıfta eğitim almaktadır.


• Yarı zamanlı kaynaÅŸtırma: Özel eÄŸitime ihtiyacı olan
öğrencinin kaydı özel sınıftadır; özel eğitim sınıfı öğrencisi
başarılı olabileceği derslerde kaynaştırma sınıfında eğitim
almaktadır.

• Tersine kaynaÅŸtırma: Yetersizlikleri olmayan bireyler istekleri
doğrultusunda özellikle okul öncesi eğitimde, çevrelerindeki
kaynaştırma uygulaması yapan özel eğitim okullarında
açılacak sınıflara kayıt yaptırabilirler.






 

 Ã–zel Gereksinimli Bireylere Yararları

• BEP aracılığı ile kapasite ve öğrenme hızına göre eÄŸitim
alır.
• Özelliklerine uygun ortamdan dolayı uyum ve baÅŸarısı
artacaktır.
• Normal geliÅŸim gösteren öğrencilerle birlikte çalışmaları
daha büyük başarılar için kendilerinde istek ve cesaret
uyandırır.
• Bu öğrenciler normal öğrencilerden bazı davranışları
öğreneceklerdir.



Normal Gelişim Gösteren Akranlara Yararları

• Özürlü bireye karşı kabul, hoÅŸgörü, yardımlaÅŸma,
demokrasi ve ahlaki anlayışları gelişir.
• Bireysel farklılıkları doÄŸal karşılar ve saygı gösterir.
• Liderlik ,model olma ve sorumluluk duygusu geliÅŸir.
• Kendi yetersizliklerini görme , bunları kabul etme ve
giderme davranışları gelişir.




Öğretmenlere Yararları

• Åžartsız kabul, sabır, hoÅŸgörü, bireysel özelliklere
saygı davranışları gelişir.
• B.E.P hazırlama ve uygulamada daha baÅŸarılı olurlar.
• EÄŸitimde ekonomiklik ve fırsat eÅŸitliÄŸi saÄŸlanır.
• KaynaÅŸtırma öğrencisi ile yapılan çalışmalar
sayesinde öğretim becerileri gelişecek ve deneyimleri
artacaktır.

Ailelere Yararları

• Çocuk üzerindeki beklentileri çocuklarının kapasiteleriyle
uygunluk göstermeye başlar.
• Okula bakış açıları deÄŸiÅŸir.
• Çocukların ilgi ve ihtiyaçları konusunda daha saÄŸlıklı bilgi
edinirler.
• Aile içi çatışmalar azalır ve aile saÄŸlığı artar.
• Çocuklarına nasıl yardım edecekleri konusunda yeni yollar
öğrenirler.













Uyarlamalar

• Öğrenciye genel eÄŸitim sınıfında baÅŸarılı
olmasını sağlayacak seçenek ve uyarlamalar
sağlanmasıdır.
– DeÄŸerlendirme sorularının sesli okunması
РGrafik organizațrler
– Ekstra zaman vermek
– Küçük grup öğretimi
– Öğretimin tekrar edilmesi


Uyum

• Öğretim ve deÄŸerlendirmeye katılımında
öğrenciye yardımcı olacak araç ve
tekniklerdir.
• YetersizliÄŸin akademik alanlardaki etkisini
en aza indirmeyi amaçlar.
 

Uyum Örnekleri

• Daha büyük kalemler
• Ä°letiÅŸim aletleri
• Özel sandalye ya da masalar
• Çalışma için ayrı özel alan
• Daha büyük yazılı kitaplar



DeÄŸiÅŸiklikler
 

• Müfredat içeriÄŸinde, öğrenme çıktılarında,
amaçlarda ve genel eğitim beklentilerinde
yapılan değişikliklerdir.
• Müfredatı öğrencinin genel akademik
performansına yakın erişilir hale getirerek
yetersizliğin etkisini azaltmak amaçlanmaktadır.

 DeÄŸiÅŸiklikler için örnekler

• Amaçların / beklentilerin azaltılması
• Kelimelerin azaltılması
• Öğrenmeyi öğrenme becerileri
• Kendini yönetme becerilerini kazandırma
• Anahtar kavramlara odaklanma
• Güvenlik becerilerine odaklanma


Sınıfta Uygulanabilecek stratejiler

• Yıl boyunca sürecek bir rutin oluÅŸtur
• EtkileÅŸimli bir öğrenme kılavuzu oluÅŸtur
• Tahtayı silmeden önce tüm sınıfın not ettiÄŸinden
emin ol
• Sınavlardan sonra sınavların deÄŸerlendirilmesini
gerçekleştir.

• Ev ödevleri için düzenli kontrol edilen bir dosya
hazırla
• Özel gereksinimli öğrencilerin sınıflara eÅŸit
dağılmasını sağla
• Sınavlarda uyarlamalar yap
• Akran desteÄŸinden yararlan
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder