ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİNDE ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER
Zihinsel
engelli çocukların öğrenmede gösterdiği bu farklılıklar;
Öğretimlerinde
bazı kural ve yöntemlerin uygulanmasını gerekli kılmaktadır. Bu kural ve
yöntemlerin başlıcaları aşağıda kısaca açıklanmıştır:
1-Başarılı
Yaşantılar Sağlama: Çocuğa başarabileceği görevler verilmeli,doğru
yanıtlayabileceği sorular sorulmalıdır. Gerektiğinde görevi yerine getirmesine
yardımcı olmalı; sorulara ip ucu vermek, seçenekleri azaltmak, soruyu yinelemek
ya da açıklayarak basitleştirmek gibi yardımlarla doğru yanıtın bulunması kolaylaştırılmalıdır.
Çocuk asla başarısız olduğu noktada bırakılmamalıdır. Yardımlar, çocuk başarılı
olana değin sürdürülmelidir. Ancak, her zaman az yardım çok yardıma yeğlenmelidir.
2-Geriye
Bildirim (feed back) Sağlama: Çocuk, verdiği yanıtın doğru olup olmadığını
bilmelidir.
3-Doğru
Yanıtları Pekiştirme: Pekiştirme, zaman geçirmeden ve açık bir biçimde
yapılmalıdır. Bu, çocuğa yiyecek verilmesi gibi somut ya daçocukla
ilgilenilmesi gibi sosyal nitelikte olabilir.
4-Çocuğun
Yeterlik Düzeylerinin Değerlendirilmesi: Eğer öğretilecek konu çocuk için
çok basitse öğrenmek için yeterince gayret göstermeyecektir. Çok zorsa, başarısız
yaşantılar edinecektir. Bu nedenle çocuğa öğretilecek konuların ve verilecek
görevlerin onun düzeyine uygun olması gerekmektedir. Zihinsel engelli
çocukların gelişimlerinde çeşitli düzensizlikler, iniş ve çıkışlar sıklıkla
görülmektedir.
Bu nedenle
çocuğun, yeterlik düzeylerini sürekli olarak değerlendirilmesi gerekmektedir.
5-Öğretilecek
Konu ya da Davranışların Analizi: Öğretilecek konular ya da davranışlar, özellikle
zor ve karmaşık olanları, analiz edilerek birbirlerini izleyen alt konu ya da
davranış basamaklarına ayrılmalı, daha sonra bu basamaklardaki konu ve
davranışlar sırasıyla çocuğa öğretilmelidir. Böylece bir basamaktaki öğrenme
diğerini kolaylaştıracaktır.
6-Bilgilerin
Bir Durumdan Diğerine Aktarılmasına Yardımcı Olma: Bunun için aynı
kavramların çeşitli durum ve ilişkileri içerisinde çocuğa öğretilmesi
gerekmektedir.
7-Öğrenilenlerin
Yinelenmesini Sağlama: Zihinsel engelli çocukların öğrendiklerini kısa
süreli bellekten uzun süreli belleğe aktarmada çeşitli problemleri vardır. Bu
nedenle öğrendikleri bir konuyu kısa bir süre sonra unutabilirler. Bu durumu
önlemek için öğrenilen konu ya da davranışların zaman zaman yinelenmesi
sağlanmalıdır.
8-Öğrenmeye
Güdüleme: Pekiştirilmek ve başarılı olmak, birçok duyunu kullanılması,
öğretmenin coşkulu ve ders sürelerini yeterli uzunlukta olması, çocukları
öğrenmeye güdüler.
9-Bir
Defada Öğretilecek Kavramların Sayısını Sınırlama: Zihinsel engelli çocuklar
bir defada pek çok kavramı öğrenemezler. Bu nedenle kavramlar çocuğa tek tek
öğretilmelidir. Bir kavram iyice öğrenilmeden diğerine geçilmemelidir.
AYRICA:
· Zihinsel
engelli çocuktan kapasitesinin üzerinde başarı
beklemeyiniz.
· Okulda ve
sınıfta çocuğa yapabileceği görevler veriniz.
(Yere düşen
kalemleri toplama, tahta sildirme ve masanın üzerindeki eşyaları dolaba
yerleştirme v.b)bu sayede çocuğun kendine olan güveni sağlanmış olur.
· Zihinsel
engelli çocukların kendilerini ifade etme zorlukları
olduğundan
sınıfta onlara daha fazla zaman ayırın ve kendini
ifade
edebileceği farklı yolları uygulayın( basit konuları anlatma,not alma vb.)
· Sınıftaki
çocukları eğitilebilir zihinsel engelli çocuğun durumundan uygun şekilde
haberdar etmek ve ona karşı olumsuz tutumlar takınmalarını önlemek gerekir.(bu
durum engelli çocuğun sınıfta olmadığı zaman yapılmalı, zihinsel engelli olduğu
söylenmemeli,öğrenme problemi olarak tanıtılmalıdır)
· Zihinsel
engelli çocuğun anlama ve kavraması normal çocuklardan zayıf olduğu için öğretirken
somut materyallerden yararlanın.
· En ufak
başarısını ödüllendirin. Bu durum çocuğa çok büyük bir haz verir. Öğrenmeye
teşvik açısından çok önemli bir yer teşkil eder.
· Öğrenme
rastlantılara bırakılmamalı, belirli bir programa bağlı ve öğretmen gözetiminde
yapılmalıdır. Kavrayış seviyeleri dikkate alınarak, etkinlikler anlamlı parçalara
bölünmeli, bölümler iyice kavratıldıktan sonra devam edilmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder