23 Aralık 2015 Çarşamba

ÇOCUĞUNUZUN DİKKAT BECERİSİNİ 15 ADIMDA GELİŞTİRİN!



 Çocuğunuzun dikkat becerisini 15 adımda geliştirin!

ÇOCUĞUNUZUN DİKKAT BECERİSİNİ 15 ADIMDA GELİŞTİRİN! 
BU ÖNERİLERLE ÇOCUĞUNUZ DAHA DİKKATLİ VE UYUMLU OLACAK...

Çocuğun dikkat düzeyinin eğlenerek katıldığı etkinliklerde değil, sorumluluk ve görevlerle ölçülebileceğini söyleyen Pedagog Elif İpek, çocukların dikkat becerisini geliştirmek için ailelere önerilerde bulundu... Hızlı yaşamlar, hızlı şehirler, uyaran yoğunluğu içinde çocukların çoğu zaman merak etmeye bile fırsatları olmuyor. Bu durum dikkat gelişimlerini olumsuz etkileyebiliyor. Günlük programından, yaşı göz önünde bulundurularak, haberdar edilen çocuklar; hem daha dikkatli hem de daha uyumlu olabiliyorlar. ÇOCUKLARIN
DİKKAT BECERİSİNİ GELİŞTİRECEK 15 ÖNERİ
 1-Çocuğunuzu yaşantınızın içinde sürüklemeyin.
2-Dikkatine, dikkatini çekin.
3-Onunla bu konuda konuşmaktan çekinmeyin, kırıcı şeyler söylemezseniz kırılmaz, gelişir. “Dikkat etmedin” gibi etiketleyici ve suçlayıcı ifadeler yerine, “biraz daha dikkat etmelisin”, “bu kısmına da dikkat etmelisin” gibi yapıcı eleştirilerde bulunun.

4-Çocuğunuzun dikkatini desteklemek için öncelikle onun farklı etkinliklere ne kadar zaman dikkat ederek katıldığını, ilgilerini ve becerilerini gözlemelisiniz. Böylece hedef koyabilirsiniz. Gözlem yaparken çocuğun fiziksel durumunu göz önünde bulundurmalısınız. Duygusal zamanlarda ve/veya fiziksel ihtiyaçların, problemlerin olduğu zamanlarda dikkat kalitesi olağan olarak düşer.
5-Bir dosya kâğıdına sığacak kadar büyük bir varlık resmini boyamasını istediyseniz ve kalem boya ile yarısını boyayıp bırakmak istemişse; önce boya çeşidini değiştirip yeniden gözlem yapmalı, gözlem sonucunuz yine sıkılıp bıraktığı yönünde ise, resmi boyayabildiği alan kadar küçültüp tamamlaması için yönlendirmeli, bir başka zamanda resmi biraz daha büyütmelisiniz.
6-Farklı beceri alanlarına yönelik etkinlik ve malzemeler toplamalısınız.
7-Bir etkinliğe başlarken, hedefiniz doğrultusunda başlangıç ve bitiş zamanı veya etkinlik sayısı belirleyip çocuğunuza anlatmalısınız.
 8-Onu hedefinize taşımaya değil, birlikte hedefe ulaşmaya odaklanmalısınız.
 9-İstemedikçe yardım etmemeli, öneride bulunmamalısınız. Kendi deneyimlerini oluşturması daha biriciktir. Deneyiminden yararlanırken ve onları geliştirirken önerilerde bulunmak daha uygun olur.
10-Duyularını fark ettirmeli, duyu kanallarını etkin kullanması konusunda yönlendirmelisiniz. Sadece gördüğüne, sadece duyduğuna, sadece yaptığına dikkat etmesi değil, bunlardan en az ikisine aynı anda dikkat etmesi yönünde de desteklemelisiniz.
11-Dikkatin sadece masada yapılabilecek etkinler ile desteklenemeyeceğini unutmayın. Trafikte ilerlerken kırmızı araba görünce ‘bom’ demek,iki tekerlekli araç görünce bir özelliğini söylemek gibi oyunlar oynayın.

12-Rahatlıkla ulaşabileceğiniz kitaplar, oyuncaklar, bilgisayar programları, uygulamalar, cdler edinmeli, aynı türde farklı materyallere yer vermelisiniz.
13-Kurallı oyunlara, kutu oyunlarına, birden fazla olasılığın olduğu oyunlara, strateji gerektiren oyunlara yönelmelisiniz. 14-Doğa gözlemleri yapın.
15-Deneyler hayatınızın bir parçası olsun. Deneyden önce dikkat edilmesi gereken noktaları çok detaylandırmadan belirtin, deney sonunda gözlemlerinizi paylaşın.
 GELİŞMELERİ YAZARAK TAKİP EDİN
Egzersizlere başladığınız dönemden itibaren notlar tutmalı, gelişmeleri yazarak takip etmelisiniz. Gelişmeleri aynı beceri üzerine yeni değerlendirmeler yaparak ve gözlem sonuçlarınız somut olarak karşılaştırarak görebilirsiniz.

Dikkatinin yaşından beklenen dikkat kalitesinden düşük olduğunu gözlüyorsanız, hemen bir uzman ile görüşmelisiniz. Zaman, dikkat gelişimi açısından, sanıldığının aksine ilaç değildir. Ailelerin dikkat gelişimini değerlendirirken en büyük yanılgısı olan “CANI İSTEYİNCE YAPIYOR” tuzağına düşmeyin.
DİKKAT DÜZEYİ SORUMLULUK VE GÖREVLERLE ÖLÇÜLÜR Dikkat her zaman sadece ilgi duyulan şeye gösterilmez, yaşamın her alanında vardır. Çok çeşitlidir. Odadaki eşyaların yerine dikkat etmek ile duyduğuna, okuduğuna dikkat etmek, az önce duyduğuna dikkat etmek ve daha önce dinlediğini dikkate alarak yorumlamak, karar vermek başka becerilerdir. Dikkatin düzeyi; sadece eğlenerek ilgi ile katıldığı etkinliklerde değil, sorumluluk ve görevlerde ölçülür.
Pedagog Elif İPEK

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder