ÇOCUĞUNUZUN
DİKKAT BECERİSİNİ 15 ADIMDA GELİŞTİRİN!
BU ÖNERİLERLE ÇOCUĞUNUZ DAHA DİKKATLİ VE UYUMLU OLACAK...
BU ÖNERİLERLE ÇOCUĞUNUZ DAHA DİKKATLİ VE UYUMLU OLACAK...
Çocuğun
dikkat düzeyinin eğlenerek katıldığı etkinliklerde değil, sorumluluk ve
görevlerle ölçülebileceğini söyleyen Pedagog Elif İpek, çocukların dikkat
becerisini geliştirmek için ailelere önerilerde bulundu... Hızlı yaşamlar,
hızlı şehirler, uyaran yoğunluğu içinde çocukların çoğu zaman merak etmeye bile
fırsatları olmuyor. Bu durum dikkat gelişimlerini olumsuz etkileyebiliyor.
Günlük programından, yaşı göz önünde bulundurularak, haberdar edilen çocuklar;
hem daha dikkatli hem de daha uyumlu olabiliyorlar. ÇOCUKLARIN
DİKKAT
BECERİSİNİ GELİŞTİRECEK 15 ÖNERİ
1-Çocuğunuzu yaşantınızın içinde sürüklemeyin.
2-Dikkatine,
dikkatini çekin.
3-Onunla bu
konuda konuşmaktan çekinmeyin, kırıcı şeyler söylemezseniz kırılmaz, gelişir.
“Dikkat etmedin” gibi etiketleyici ve suçlayıcı ifadeler yerine, “biraz daha
dikkat etmelisin”, “bu kısmına da dikkat etmelisin” gibi yapıcı eleştirilerde
bulunun.
4-Çocuğunuzun
dikkatini desteklemek için öncelikle onun farklı etkinliklere ne kadar zaman
dikkat ederek katıldığını, ilgilerini ve becerilerini gözlemelisiniz. Böylece
hedef koyabilirsiniz. Gözlem yaparken çocuğun fiziksel durumunu göz önünde
bulundurmalısınız. Duygusal zamanlarda ve/veya fiziksel ihtiyaçların,
problemlerin olduğu zamanlarda dikkat kalitesi olağan olarak düşer.
5-Bir dosya kâğıdına
sığacak kadar büyük bir varlık resmini boyamasını istediyseniz ve kalem boya
ile yarısını boyayıp bırakmak istemişse; önce boya çeşidini değiştirip yeniden
gözlem yapmalı, gözlem sonucunuz yine sıkılıp bıraktığı yönünde ise, resmi
boyayabildiği alan kadar küçültüp tamamlaması için yönlendirmeli, bir başka
zamanda resmi biraz daha büyütmelisiniz.
6-Farklı
beceri alanlarına yönelik etkinlik ve malzemeler toplamalısınız.
7-Bir
etkinliğe başlarken, hedefiniz doğrultusunda başlangıç ve bitiş zamanı veya
etkinlik sayısı belirleyip çocuğunuza anlatmalısınız.
8-Onu hedefinize taşımaya değil, birlikte
hedefe ulaşmaya odaklanmalısınız.
9-İstemedikçe yardım etmemeli, öneride
bulunmamalısınız. Kendi deneyimlerini oluşturması daha biriciktir. Deneyiminden
yararlanırken ve onları geliştirirken önerilerde bulunmak daha uygun olur.
10-Duyularını
fark ettirmeli, duyu kanallarını etkin kullanması konusunda yönlendirmelisiniz.
Sadece gördüğüne, sadece duyduğuna, sadece yaptığına dikkat etmesi değil,
bunlardan en az ikisine aynı anda dikkat etmesi yönünde de desteklemelisiniz.
11-Dikkatin
sadece masada yapılabilecek etkinler ile desteklenemeyeceğini unutmayın.
Trafikte ilerlerken kırmızı araba görünce ‘bom’ demek,iki tekerlekli araç
görünce bir özelliğini söylemek gibi oyunlar oynayın.
12-Rahatlıkla
ulaşabileceğiniz kitaplar, oyuncaklar, bilgisayar programları, uygulamalar,
cdler edinmeli, aynı türde farklı materyallere yer vermelisiniz.
13-Kurallı
oyunlara, kutu oyunlarına, birden fazla olasılığın olduğu oyunlara, strateji
gerektiren oyunlara yönelmelisiniz. 14-Doğa gözlemleri yapın.
15-Deneyler
hayatınızın bir parçası olsun. Deneyden önce dikkat edilmesi gereken noktaları
çok detaylandırmadan belirtin, deney sonunda gözlemlerinizi paylaşın.
GELİŞMELERİ YAZARAK TAKİP EDİN
Egzersizlere
başladığınız dönemden itibaren notlar tutmalı, gelişmeleri yazarak takip
etmelisiniz. Gelişmeleri aynı beceri üzerine yeni değerlendirmeler yaparak ve
gözlem sonuçlarınız somut olarak karşılaştırarak görebilirsiniz.
Dikkatinin
yaşından beklenen dikkat kalitesinden düşük olduğunu gözlüyorsanız, hemen bir
uzman ile görüşmelisiniz. Zaman, dikkat gelişimi açısından, sanıldığının aksine
ilaç değildir. Ailelerin dikkat gelişimini değerlendirirken en büyük yanılgısı
olan “CANI İSTEYİNCE YAPIYOR” tuzağına düşmeyin.
DİKKAT
DÜZEYİ SORUMLULUK VE GÖREVLERLE ÖLÇÜLÜR Dikkat her zaman sadece ilgi duyulan
şeye gösterilmez, yaşamın her alanında vardır. Çok çeşitlidir. Odadaki
eşyaların yerine dikkat etmek ile duyduğuna, okuduğuna dikkat etmek, az önce
duyduğuna dikkat etmek ve daha önce dinlediğini dikkate alarak yorumlamak,
karar vermek başka becerilerdir. Dikkatin düzeyi; sadece eğlenerek ilgi ile
katıldığı etkinliklerde değil, sorumluluk ve görevlerde ölçülür.
Pedagog Elif
İPEK
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder