OTİZMLİ
ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİMİ İÇİN 4 ÖZEL TEKNİK
DİL
TERAPİSİYLE ÇOCUK DAHA UZUN CÜMLELER KURAR, SÖZCÜK DAĞARCIĞI GELİŞİR.
Otizmli çocukların dil gelişimi için neler yapılmalı? Otizmli çocukların dil gelişiminde hangi teknikler kullanılır? İşte ailelere öneriler! Otizmli çocuklarda dil ve konuşma terapisi salt dil ve konuşmanın ötesine geçer. İletişim kurmak için motivasyon oluşturma, jest ve mimikler, göz teması, sohbet başlatma ve sürdürme, sıra alma gibi becerileri içerir. Yani, otizmli bir çocuğun dil gelişiminde “arkadaşına nasılsın demesi”, “gününün nasıl geçtiği sorulduğunda cevap vermesi”, “okulda yediği güzel bir yemeği annesiyle paylaşması”, “arkadaşına yazın tatile nereye gideceğini anlatması” gibi iletişimsel beceriler hedefler arasındadır.
Otizmli çocukların dil gelişimi için neler yapılmalı? Otizmli çocukların dil gelişiminde hangi teknikler kullanılır? İşte ailelere öneriler! Otizmli çocuklarda dil ve konuşma terapisi salt dil ve konuşmanın ötesine geçer. İletişim kurmak için motivasyon oluşturma, jest ve mimikler, göz teması, sohbet başlatma ve sürdürme, sıra alma gibi becerileri içerir. Yani, otizmli bir çocuğun dil gelişiminde “arkadaşına nasılsın demesi”, “gününün nasıl geçtiği sorulduğunda cevap vermesi”, “okulda yediği güzel bir yemeği annesiyle paylaşması”, “arkadaşına yazın tatile nereye gideceğini anlatması” gibi iletişimsel beceriler hedefler arasındadır.
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİNİN HEDEFLERİ
Dil, konuşma ve sosyal iletişim terapisinin
hedefleri birbirinden ayrılır. Dil terapisinin hedefi çocuğun anlama ve ifade
etme becerisinin gelişmesidir. Yani dil terapisiyle çocuk daha uzun cümleler
kurar, sözcük dağarcığı gelişir ve ekleri doğru şekilde kullanmaya başlar.
Konuşma terapisiyle çocuğun üretemediği sesler hedef alınır. Örneğin çocuk “k”
sesini söyleyemiyorsa, terapide bu ses çalışılır. Çocuğun konuşmasında devam
eden fonolojik işlemler de konuşma terapisinin hedefleri arasındadır. Örneğin
çocuğun hece atarak “bilgisayar” yerine “bilsa” demesi ya da benzeşim yaparak
“top” yerine “pop” demesi gibi…
OTİZMLİ ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİMİNDE KULLANILAN TEKNİKLER
OTİZMLİ ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİMİNDE KULLANILAN TEKNİKLER
Otizmli çocuklarda dil ve konuşma terapisinde
kullanılan teknikler farklılık gösterir. Terapist, çocuğun ihtiyacına göre bu
yöntemlerden birini ya da birkaçını bir arada uygulayabilir. İşte o teknikler
ve ailelere iletişime yönelik ipuçları…
1. PROMPT TEKNİĞİ
1. PROMPT TEKNİĞİ
Otizmli
çocuklarda konuşma terapisinde kullanılan yöntemlerden biridir. Konuşma
seslerinin her birinin üretiminde dil, diş ve dudaklar farklı pozisyonlarda
kullanılır. Örneğin “f” sesi üst dişin alt dudaklara değmesiyle üretilirken “t”
sesi dilin üst diş ardına değmesiyle üretilir. Sesleri yanlış üreten çocuklar
çoğu zaman dillerini nereye koyacaklarını, dudaklarını hangi şekle
getireceklerini ya da çene açılarını nasıl ayarlamaları gerektiğini bilmezler. Prompt
uygulayıcısı dokunsal uyaran desteğiyle (elle konuşma organlarına dokunarak),
çocuğun üretemediği ses için gerekli olan dil, diş, dudak ve çene pozisyonuna
erişmesini sağlar. Prompt tekniğini diğer yöntemlerden üstün kılan temel unsur
ise yalnızca ses ve hece üretiminde değil, sözcük ve cümle üretiminde de bu
yöntemden yararlanılabilmesidir. Ayrıca, her bir ses üretimi için birden fazla
yöntem bulunmaktadır. Böylece, çocuk bir yöntemle sesi üretemediğinde terapist
diğer yönteme başvurabilmektedir. Bu tekniği yalnızca Amerikan Prompt Enstitüsü
tarafından eğitim alan uzman konuşma terapistleri uygulayabilir.
2. HANEN TEKNİĞİ
2. HANEN TEKNİĞİ
Yapılan
araştırmalara göre çocuklar dili en iyi bildikleri ve doğal ortamda
ebeveynlerinden öğrenirler. Hanen programı bu felsefeyi temel almaktadır ve
programın amacı, çocuğun hayatındaki önemli kişilere gerekli bilgi ve beceriyi
kazandırarak, çocuğun dil, okuma ve sosyal becerilerinin bu kişiler
aracılığıyla en iyi şekilde gelişmesini sağlamaktır. Bu teknikte konuşma
terapisti klinikte birebir seans yapmak yerine, ebeveynleri etkili dil
eğitmenleri olarak eğiterek, günlük hayattaki fırsatları çocuğun dil gelişimi
için kullanmalarını sağlar. Ebeveynlerin eğitimi seminer, workshop ve DVD
aracılığıyla olur. Ayrıca terapist ebeveynin evine giderek ev programları
oluşturur ve anne- babanın çocukla etkileşimini izleyerek, geri dönüşte
bulunur. Bu programın avantajı, tüm dil girdisi fırsatları değerlendirilerek,
çocuğun sürekli bir şeyler duyması ve öğrenmesinin sağlanıyor olmasıdır.
3. MORE THAN WORDS PROGRAM
3. MORE THAN WORDS PROGRAM
More than Words Programı, otizmli çocukların
ebeveynlerine yönelik hazırlanmıştır. Program çocuğun iletişim becerilerini
geliştirecek rutinler oluşturma, otizmin davranış ve davranış kontrolünü nasıl
etkilediğini öğrenme, çocuğun anlamasını geliştirmek için yazılı resim ve
sözcüklerden yararlanma, dil öğrenimine katkı sağlayacak oyun oynama
becerilerini öğrenme ve çocuğun yaşıtlarına olumlu şekilde davranmasına
yardımcı olma amaçlarını içerir. Programda kullanılan beş ayrı teknik bulunur.
İLK
TEKNİK: Ebeveynin, çocuğun iletişim kurması için gerekli olan motivasyonu
oluşturmasıdır. Bunu ebeveyn çocuğun sevdiği bir objeyi ulaşamayacağı bir yere
koyarak ya da en basit şekliyle çocuk sözel çıktı üretmeden bir şey istemeye
çalıştığında onu anlamamış gibi yaparak sağlayabilir.
İKİNCİ TEKNİK: :Ebeveynin çocuğun ilgisine
yönelmesidir. Örneğin, çocuk bebekle oynuyorsa, ebeveyn de bebeğe yönelir. Bu
durumda dil öğretiminin temellerinden biri olan ortak ilgi ve çocuğun sözcük
edinimindeki artış için koşullar sağlanmış olur.
ÜÇÜNCÜ TEKNİK: “Ce ee” gibi oyunlar
aracılığıyla ebeveynin çocukla bağlantı kurmasıdır. Bu tarz yapılandırılmış
oyunlar, tekrarlayan rutinlerden oluşur ve iletişimsel etkililiği sağlar.
Oyunun hedefi belirli başlangıç ve bitişleri olan, sıra alma fırsatı veren ve
olabildiğince etkileşim sağlayan bir rutin oluşturmaktır. Çocuk bu tür oyunlar
aracılığıyla dil gelişimi öncesi iletişimin rolünü öğrenir, iletişim başlatır
ve iletişime tepki verir.
DÖRDÜNCÜ
TEKNİK: Bu teknikte ebeveyn yemek yeme, giyinme, diş fırçalama gibi günlük
rutinleri anlamayı kolaylaştıracak araçlar edinir. Bu rutinlerin, ortak ilgi
sağlama ve tekrarlayıcı özellikleri avantaj sağlar.
BEŞİNCİ
TEKNİK: Ebeveynin çocuğun anlamasını kolaylaştırmak için görsel ipuçlarından
yararlanmasıdır. Etkinlik değiştirme, söyleneni ve ne yapılacağını anlamada
görsel ipucu faydalı olur. Ebeveyn günlük program ve resim tahtası oluşturur.
Örneğin, kahvaltı, spor, giyinme ve ders gibi günlük rutinlerin resimlerinin
bulunduğu bir tahtadan yararlanılır. Bu resim tahtasında kahvaltıda yenilen
yiyeceklerin de resimleri olabilir ve anne çocuğa kahvaltıda ne yemek
istediğini sorarken bu tahtadan yararlanabilir ya da çocuğa “ dişini fırçala”
derken jestlerden yararlanarak “diş fırçalama” hareketi yapabilir.
4. DOĞAL DİL ÖĞRETİM TEKNİĞİ
4. DOĞAL DİL ÖĞRETİM TEKNİĞİ
Erken dönem dil ediniminde etkili bir
tekniktir. Çocuk ve yetişkin doğal ortamda gerçekleşen etkinlik esnasında
etkileşime girerler. Bu etkileşim bireye özeldir ve spontane gelişir. Terapist
çocuğun dil çıktılarına ve davranışlarına karşılık verir. Amaç çıktıları
düzeltmek, genişletmek ve farklı şekilde ifade etmektir. Böylece çocuk doğal
ortamda dili nasıl daha komplike kullanabileceğini öğrenir. Bu yöntemde, çocuğun
öğrendiklerini günlük yaşama aktararak genellemesi hızlı olmaktadır. Günlük
aktivitelerde, oyun oynama ve kitap okuma esnasında kullanılabilir. Bu teknik
terapist tarafından model olunarak ebeveynlere öğretilir. Tekniğin hedefleri
çocuğun daha uzun ve kompleks cümleler kurması, ekleri doğru şekilde kullanması
ve sözcük dağarcığının gelişmesidir. Örneğin çocuk annesine “bisküvi”
dediğinde, anne çocuğa “Bisküvi ver” ya da “Anne bisküvi ver” diyerek daha uzun
ve kompleks bir cümle kurabilir ve çocuktan tekrar etmesini ister. Ya da çocuk
“Ben şeker iste ııh” dediğinde anne “Ben şeker istemiyorum” diyerek doğru eki
kullanır ve çocuktan tekrar etmesini ister. Uzman
Ses
ve Konuşma Terapisti Sümeyra Öztürk
Yazının
tamamı: http://www.hurriyetaile.com/cocuk/ozel-cocuklar/otizmli-cocuklarin-dil-gelisimi-icin-4-ozel-teknik_19441.html?utm_source=copy-paste&utm_medium=copy-paste&utm_campaign=copy-paste-with-url
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder