DANSLA TERAPİ
Toplum ve
insanların değişik problem ve sıkıntıları vardır ve insanlar bu problem ve
sıkıntılardan kurtulmaya ihtiyaç duymaktadırlar. Drama ve hareket, problem ve
sıkıntılarla baş etmek için kullanılan yöntemlerdendir. Dans ve hareket
kesinlikle tedavi edicidir (terapatiktir), çünkü her ikisi de insanın
tabiatında yani yaşamında vardır.
Terapi, problem ve
sıkıntılardan kurtulmayı sağlayacak farklı bakış açıları kazanmak demektir. Öte
yandan terapinin açıklanması oldukça çok yönlüdür, kişilerin eğitimi ve
yorumuna göre farklılık gösterir.
ENGEL GRUPLARINDA
DANS
A. Görme
Engelliler
Görme engelli
kişiyi canlandırmak, harekete geçirmek ve etkin olmasını sağlamak için
duyularının geliştirilmesi gerekir. Yürüme, oturma, dolaşma, koklama, hissetme
vb. gibi pratiklerle kişinin güven duygusu gelişir. Görme engelli kişiye günlük
yaşamında seslerin kullanılmasıyla yardımcı olunabilir. Kişiye değişik müzikler
dinletilmeli ve müziklere uygun hareketler oluşturması sağlanmalıdır. Birlikte
yapılan uygulamalarla kişi dans etmeyi çok iyi bir şekilde öğrenebilir. Bazı
görme engelli kişi ve çocuklar, normal insanların gözleri kapalı iken
yaptıkları dans alıştırmalarından daha iyi ve daha güvenli hareket edebilme
yetkisine sahiptir.
Görme engelli
birey, duyduğu müziğe ilişkin duygularını hareketlere döküp hareketlerle
kendini ifade edebilir. Ancak bazen görme engelli bireylere kendilerini
rahatlatmak için bağırma ve gürültü yapma ardından da tekrar sessizliğe gömülme
çalışmaları yaptırmak gerekmektedir.
B. İşitme
Engelliler
İşitme engeli,
dans konusunda güçlükle yardımcı olunan bir durumdur. Total işitme kaybı olan
kişilerde ise durum biraz daha zorlaşır. İşitme engelli bireyler hareketleri
kopyalama yoluyla dans edebilirler ve okuma becerisini kazandıklarında, dans
görsel yanı ile birlikte kombine olarak gerçekleştirilebilir.
İşitme engelli
bireylerde, değişik yönlere sallanma, dikey düzlemde bulunduğu yerde hareket
ederek ve yatay düzlemde yer değiştirme şeklinde hareketler kullanılarak denge
sorunlarına yönelik çalışmalar yapılabilir.
Bu tip insanların,
özellikle de total işitme kaybı olanların müziği veya sesi hissetmesi için
ellerini yere veya davula vurarak ses çıkartma çalışmaları, müziğin titreşimini
hissettirme çalışmaları yaptırılmalıdır. Dudak okuyabilen veya orta derecede
kaybı olanlar için de hikâye anlatma ve bunun dansını yapma çalışmaları da
zevkli olabilir.
C. Fiziksel
Engelliler
Bazı fiziksel
engellere sahip kişilerin hareketleri sınırlı ve yetersiz olabilir. Genellikle
dans etmeye yönelik çalışmalarla hareket becerileri artırılabilir. Bacak ve
kolların ayrı ayrı kullanılmasıyla ağırlık transferleri gerçekleştirilir ve
daha ileri hareketler geliştirmeleri sağlanır.
Tekerlekli
sandalye kullanan ve diğer hareketleri çok kısıtlı olan bireyler, hareketli
organlarını hareket yeteneğine göre sallayarak, el çırparak, başını hareket
ettirerek, gözlerini hareket ettirerek dans edebilirler. Fiziksel engelli
çocuklar ve yatağa bağlı olanlar için de el ve parmak kuklaları kullanılabilir.
D. Otizm
Başlangıçta bu
bireylerle yapılan etkinlikler çok basit ve düzenli olmalıdır. İlk hareketler
ve işlevler normal değil iken ilerleyen aşamalarda normale yakınlaşmaktadır.
Çalışmalara akraba, eş, dost, arkadaşlar katılmalıdır. En iyi derecede sosyal
yaşantı sağlanmalı, oyunlar oynatılmalıdır.
Bu bireylerle
yapılan çalışmada önemli bir nokta da su ile oyunlardır. Su ile oyunlarda
çocuğun annesinden yardım alınabilir ve çalışmalar birlikte sürdürülebilir.
Sevdiği nesne ve oyuncaklar da kullanılabilir.
Tekrarlar hâlinde
yapılan çalışmalarda çamur veya su sıçratma, fışkırtma vb. yapılabilir. Bu
çalışmalara daha sonra su içerisinde dansla devam edilebilir.
İlerlemek için
özel çalışmalar yapılmalı, iletişimin farklı bir yönü olan hareketlerle
iletişim kurmalı ve hareketleri geliştirerek dansa doğru yönelmelidir.
Anlatılan dans
terapi çalışmaları engelli bireylerin rahatlaması ve boş vakitlerini
değerlendirmelerinde önemli bir yöntemdir. Basitten zora, içten dışa doğru bir
yol izlemesi gereken bu çalışmalarla engelli çocuk ve gençlerin daha iyi bir
sosyal gelişim sağlamaları da mümkün olacaktır.
Mübeccel GÖNEN
Hacettepe
Üniversitesi
Ev Ekonomisi
Y.O.Çocuk Gelişimi
ve Eğitimi Bölümü
Öğretim Üyesi
KAYNAKÇA
GÖNEN, M. Çocuk
Eğitimi ve Yaratıcılık,METGE.MEBYayınevi, Ankara, 1997.
GÖNEN, M. Çocuk
Edebiyatı, Basılmamış Ders Notları.
GÖNEN, M.”Özürlü
Çocukların Eğitiminde Drama Yöntemi ve Dansla Terapi, Başbakanlık Özürlüler
İdaresi Başkanlığı, 1.ÖzürlülerŞûrası,”Çağdaş Toplum Çağdaş Yaşam ve Özürlüler,
Ön Komisyon Raporları, Takav Matb. Y.A.Ş., 1999, Ankara.
GÖNEN, M. ve ark.
Özürlü ÇocuklarınEğitiminde Drama,Aşama Matbaası, Ankara, 1998.
GÖNEN, M.; UYAR,N.
ÇocukEğitiminde Drama,EpsilonYayınevi, İstanbul, 1998.
HODGSON, J. The
Uses of Drama, London,Eyre MethuenLTD., 1972.
IRWIN,E. Drama
Therapy in Diagnosis andTreatment,Child Welfare, LXV, 4, (July, August 1986),
347-357.
JENNİNGS, S.
Remedial Drama, London,A&C BlackLimited 1984.
JUDD, M.Drama,
Physical andCreative Activities for the Mentally Handicapped, Ed.Graham Upton,
London,Chambridge University Press, 1981.
KALYON, T.A. ve
ark. BedenselEngelli Sporlarda Kurallar Kitabı, T.C.Başbakanlık,Gençlik ve
SporGenel Müdürlüğü, Özürlüler SporFederasyonu Yayını, 1995, Ankara.
MCCASLIN, N.
Creative Drama in the Classroom, New York, Longman Inc., 1984.
POLISINI,J.K.
Childrens Theatre,Creative Drama and Learning, New York, University Press of
America, Inc., 1986.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder