12 Ağustos 2015 Çarşamba

KENDİNİ KONTROL BECERİLERİ Self-Control

 

Kendini kontrol becerileri bütün çocukların öğrenmesi gerekne önemli bir beceridir.
kişinin kendi eylemleri hakkındaki gücü ve kontrolü denetiminde tutmayı başarması gerekir.
Çocuk kendi seçimlerini kendisi yapabilmelidir.Doğruyla yanlışı ayırma konusunda,seçimlerinde sürekli öğretmenlerine,ebeveynlerine ve diğer yetişkinlere güvenme yolunu seçmememlidir.
Kendini kontrol becerilerini erken yaşta kazanan çocuklar birysel farklılklara saygı duymayı,sorumluluk almayı,insanlarla olumlu ilikşkiler kurmayı,diğer insanları ırk,cinsiyet,kültür,din,fiziksel engel ve görünüşlerini dikkate almadan hoşgörüyle kabul etmeyi de öğrenecektir.
Kendini yönetme stratejileri, kendine ön uyaran verme, kendini izleme, kendine yönerge verme, kendini değerlendirme ve kendini pekiştirme stratejilerini içermektedir.

Gresham ve Reschly (1988) ise sosyal yeterliliği, uyumsal davranışlar ve sosyal beceriler olmak üzere iki alt boyuta ayırmıştır. Uyumsal davranış; bağımsız işlev becerileri, fiziksel gelişim, akademik yeterlilik ve dil gelişimini içermektedir. Sosyal beceriler ise, üç alt boyuttan oluşmaktadır. Bu boyutlar; kişiler arası davranışlar, kendi ile ilişkili ve görevleriyle ilişkili davranışlardır. Birbirinden farklı sınıflandırmalar ve tanımlamalar yapılmış olmakla birlikte, sosyal beceriler normal gelişim gösteren bireyler için olduğu kadar, zihinsel yetersizlikten etkilenmiş öğrencilerin toplum tarafından kabullerinde de önemlidir. Çünkü sosyal becerilerdeki yetersizlik, zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin çeşitli eğitim ve iş ortamı alanlarında sosyal kabullerini güçleştirmektedir. Sosyal becerilerdeki yetersizlikler diğer pek çok alanda olduğu gibi zihinsel yetersizliği olan öğrencinin kaynaştırma uygulamalarında kabulünü zorlaştırmakta ve sınıftaki diğer öğrenciler tarafından istenmemelerine yol açmaktadır. Yetersizliği olan pek çok öğrenci, sınıf arkadaşlarıyla sosyal ilişkileri başlatma ve sürdürmede başarılı olamadıklarından saldırgan ve olumsuz davranışlar sergilemekte, sözsüz iletişimi yorumlamakta hatalar yapmakta ve sınıf arkadaşlarına
hoş olmayan sözler söylemektedirler. Bu davranışlar arkadaşlık kurmalarını güçleştirmekte
ve arkadaşı olmayan yetersizliği olan öğrencilerin sosyal becerilerini geliştirme şanslarını azaltmaktadır (Huang ve Cuvo, 1997).
Kendini yönetme stratejilerinin geliştirilmesi öğrencilerin sosyal kabullerini de kolaylaştıracaktır.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder