19 Ağustos 2015 Çarşamba

Dawn Sendromu Ve Erken YaÅŸta EÄŸitim







GiriÅŸ
Down sendromlu pek çok çocuk anaokulu, kreÅŸ gibi yerel okul öncesi eÄŸitimlere katılmaktan oldukça zevk alır ve bu ortamlar onları ileride gidecekleri   okullara hazırlayarak buralara adapte olmalarını saÄŸlar.

SosyalleÅŸme
Önceki yıllarda asıl amaç sosyal entegrasyondu. Down sendromlu çocukların normal geliÅŸim gösteren yaşıtlarıyla etkileÅŸimi sadece onlar için deÄŸil aynı zamanda diÄŸer çocuklar için de faydalı olacaktır. Down  sendromlu çocuk muhakkak tipik geliÅŸim sürecindeki diÄŸer çocuklardan (davranış ve kazanımlarında kendi yaşıtlarına rol model olan) birtakım ÅŸeyler öğrenecektir fakat ekstra yardım ve desteÄŸe de ihtiyacı olabilir. Down sendromlu çocukların çoÄŸunun hem geliÅŸimsel hem de sosyal ve duygusal düzeyleri öğrenme güçlüğünden kaynaklanan sebeplerle yaşıtlarına oranla daha düşüktür. Dahası, sezgisel anlaÅŸma yönünden geliÅŸim göstermeleri de pek olası deÄŸildir. Sonuç olarak, dünyayı anlamaları pek ileri düzeyde olmayacaktır ve davranışları daha ziyade kendilerinden yaşça daha küçük çocuklarınkine eÅŸdeÄŸer olacaktır.  Ayrıca diÄŸer çocuklarla sosyal etkileÅŸim kurabilene kadar biliÅŸsel alanlarda geliÅŸim kaydedebilmesi ve yakın çevresini anlayıp makul cevaplar verebilmesi çok güçtür.
SosyalleÅŸmenin  Down sendromlu bir çocuk için saÄŸladıkları:
·         Yerinde cevaplar verebilmeyi ve katılım saÄŸlamayı öğrenme
·         Sözel talep ve direktiflere cevap verebilme
·         Oturma, sıraya girme ve paylaÅŸma gibi bazı davranış modellerini öğrenme
·         Ä°ÅŸbirliÄŸi yaparak oyun oynayabilme
·         Bağımsızlığını geliÅŸtirme: kiÅŸisel geliÅŸim ve pratik beceriler
·         ArkadaÅŸlıklar kurabilme
·         BaÅŸkalarına yardımcı olabilme

Anaokulu/ Okul Öncesi Ortam
Down sendromlu çocukların pek çoÄŸunun konsantrasyon süresi yaşıtlarınınkinden çok daha kısadır. Ayrıca aynı anda birden çok duyuyu algılayıp iÅŸleyebilmeleri  (örn. dinleme ve kaydetme) daha zordur ki bu durum da odaklanma becerilerini  engeller. Bu zorluklar daha ziyade erken yaÅŸlarda görülür ve Down sendromlu pek çok gencin dikkatlerinin kolayca dağıldığı ve bir aktiviteden diÄŸerine çok hızlı bir ÅŸekilde geçiÅŸ yaptıkları görülmüştür. Durum ne kadar gayri resmi ve odaklanması güç olursa, çocuÄŸun bir aktiviteye dikkatini uzun süre kanalize edebilmesi de o kadar zor olacaktır.
Bununla birlikte Down sendromlu çocuklar düzen ve rutini öğrenme ve bunlara yanıt vermede başarılıdırlar.
Günlük rutin ve düzeni kuvvetli görsel öğelerin  (örn. fotoÄŸraflar  ve referans nesneler) yardımıyla öğretmek çocukların öğrenmelerini kolaylaÅŸtırır. Bu ÅŸekilde, çevreyi çok daha iyi kavrayabilir, durum ve aktivitelere daha kolay adapte olur ve bir sonraki aktiviteyi tahmin edebilir.  Bu ÅŸekilde sözel açıkla ve talimatları da anlamaları daha kolay olur.

Motor GeliÅŸimi
Büyük ve küçük motor koordinasyon becerisine dayanan aktiviteler (oturma, emekleme, yürüme,koÅŸma, oyuncaklarla oynama, kendi başına yeme/içme vb.) çocuÄŸun dünyayı keÅŸfetme olanağını arttırır. Bu sebeple, erken yaÅŸlarda çocuÄŸun motor geliÅŸiminde oluÅŸacak bir bozukluÄŸun biliÅŸsel geliÅŸimini de kısıtlayacağını göz önünde bulundurmak önemlidir. Zayıf kas tonusuna (hipotoni) daha meyilli olan Down sendromlu çocuklar, motor becerilerini geliÅŸtirmekte ve makas, kalın tıknaz kalemler, eklemeli bulmacalar gibi materyalleri kullanmakta ekstra yardıma ihtiyaç duyarlar.  Ayrıca, çeÅŸitli çoklu-algı aktiviteleri de oldukça faydalıdır. Daha detaylı bilgi için,  DSA’nın küçük motor becerileri hakkındaki bilgi formuna göz atabilirsiniz.

Kişisel Gelişim ve Bağımsızlık
Çocukların  kendi kendilerine yetebilme becerilerinin geliÅŸmesi, okula hazırlanabilmeleri ve diÄŸer çocukların onlara anneli yaptığı durumlar açısından oldukça önemlidir. Tuvalet eÄŸitimi, kendi başına yiyip içebilme ve örneÄŸin paketlenmiÅŸ bir yemeÄŸi açabilme gibi aktivitelerde yardıma ihtiyaç duyabilirler. Bu beceriler ufak adımlarla baÅŸlamalıdır. Tutarlılığın saÄŸlanması açısından anaokulu ve ev arasındaki baÄŸlantı oldukça önemlidir. Bununla birlikte,  unutulmaması gereken ÅŸey  özellikle tuvalet eÄŸitimi gibi bazı kiÅŸisel becerilerin eriÅŸkinlik gerektirdiÄŸi ve bu nedenle çocuk fiziksel ve biliÅŸsel olarak hazır olana kadar öğretilemeyeceÄŸidir.

Dil ve KonuÅŸma
Down sendromlu pek çok çocukta bazı bazı  dil ve konuÅŸma bozuklukları mevcuttur.  ÇoÄŸu 2-3 yaÅŸlarında konuÅŸmaya baÅŸlar.  Fakat çok büyük bir çoÄŸunluÄŸu erken yaÅŸlardan itibaren çok az veya hiç konuÅŸma dili kullanmayıp iÅŸaretlerle, jestlerle ve vücut diliyle çok iyi bir iletiÅŸim kurmayı baÅŸarır.
Dil öğrenme zorlukları, biliÅŸsel geliÅŸimi bazı noktalarda engelleyerek çocuÄŸun daha kısıtlı kelime haznesine ve bilgi birikimine sebep olur.  Down sendromlu çocuklar yaşıtları olan diÄŸer çocuklar kadar  dili düşünme, anlamlandırma ve hatırlama için kullanamazlar.  KonuÅŸmaya teÅŸvik etmek ve dillerini geliÅŸtirmek için iletiÅŸim kurmalarına ve anlamalarına yardımcı olmak çok önemlidir. Down sendromlu bir çocuÄŸa  iÅŸaret ve jestlerle (Makaton veya Signalong gibi) eÄŸitim vermek, anlamalarına ve iletiÅŸim becerilerini geliÅŸtirmelerine son derece yardımcı olur.
Konuşma ve işaretler bir arada kullanılır ta ki çocuk kelimeleri söylemeye ve işaretlerden vazgeçilene kadar ve bu yaş genellikle 5 civarıdır.

Duyma ve Görme
Down sendromlu pek çok çocuk, yapışkan kulaktan dolayı belli derecede duyma kaybı yaÅŸar.   Bu durum konuÅŸma geliÅŸimlerini de etkiler. Bu yüzden çocukların duyu geliÅŸimlerini özellikle solunum enfeksiyonlarının yaygın olduÄŸu kış aylarında düzenli olarak kontrol  ettirmek  önemlidir.
Görme problemleri de oldukça yaygındır. Pek çok çocuk uzak ya da yakını göremediÄŸi için gözlüğe ihtiyaç duyar.  Dolayısıyla pratisyen hekiminize bu kontrolleri yaptırmanızda fayda vardır.



Okula BaÅŸlama Hazırlıkları – Aileler:
·         Planlamaya erken baÅŸlayarak çocuÄŸunuz okula baÅŸlamadan önce Özel EÄŸitim Gereksinimleri Raporunda belirtilen ÅŸartların karşılandığından emin olun. KonuÅŸma terapisinin bulunduÄŸunu ve anında yardımın saÄŸlandığını kontrol edin. ÖrneÄŸin “uzman terapist ile haftada 1 saat terapi”  veya  “ dil ve konuÅŸma terapisti tarafından denetlenen  ve asistan tarafından uygulanan günlük dil programı” gibi.
·         Okul seçimi yaparken , çocuÄŸunuzun kardeÅŸ arkadaÅŸ veya oyun arkadaÅŸlarının hangi okula gittiÄŸini göz önünde bulundurun; bu önemli bir destek saÄŸlayacaktır ona.
·         ÇocuÄŸunuzla gideceÄŸi okulu ziyaret ettikten sonra onunla bu konuda konuÅŸun.  Okulun haritasını çizin ve farklı odaları çocuÄŸunuza gösterin. Örn; koridor ya da lavabo.
·         Yere oturarak bir hikaye dinler gibi yapın yada sıraya girerek diÄŸer odaya geçin ve  montunuzu alıp askıya asarak rol yapın.
·         Öğretmeninin, asistanların ve müdürün isimlerini çocuÄŸunuza öğretin.
·         Okulundaki  önemli kiÅŸiler ve odaların resmedildiÄŸi bir fotoÄŸraf kitabı yapın ve bunlarla ilgili basit cümleler hazırlayın , örn. “Bu benim öğretmenim Mrs.Spencer”
·         Okula yanında götürecekleri hakkında bilgi verin, örn. okuma kitabı, öğle yemeÄŸi yada fiziksel eÄŸitim araçları.
·         ÇocuÄŸunuza  rahat ve bağımsız hareket edebileceÄŸi okul kıyafetleri saÄŸlayın. Ayakkabılarına cırt-cırt, pantolon  veya eteÄŸine lastik ve başından geçirerek rahatça takabileceÄŸi kravat temin edin.
·         Yaz tatilinden önce okul  tarafından çocuÄŸunuza birlikte çalışabileceÄŸi bir asistan eÄŸitmenin tayin edildiÄŸini kontrol edin.  Öğretmenin gerekli  özellikleri taşıyıp taşımadığından emin olun, örn. Makaton. EÄŸitmeni yaz tatilinde evinize davet ederek bütün aileyle tanışmasını saÄŸlayın.
·         Ä°lk  okul günü çocuÄŸunuzu öğretmen ya da asistanına teslim edip, vedalaşın ve hızlı bir ÅŸekilde ayrılın. Siz gözden uzaklaşınca ortama alışması daha kısa zaman alacaktır. Okul personeli   yeni baÅŸlayan çocukları okula yerleÅŸtirmek konusunda tecrübelidir  ve annesi /babası yada bakıcısından ayrılmakta zorlanan çocuklar için de mutlaka geliÅŸtirdikleri metotlar  vardır.
·         ÇocuÄŸunuz okula yerleÅŸtikten sonra sınıf öğretmeniyle görüşme talebinde bulunarak, çocuÄŸunuzun bireysel ihtiyaçları  ve ilk bireysel eÄŸitim planı (IEP) hakkında konuÅŸun. Ev/okul kitabı  vasıtasıyla yada bir e-mail sistemi  kurarak baÅŸlangıçtan itibaren okul ile iyi bir iletiÅŸim saÄŸlandığından emin olun.
·         KonuÅŸma terapisinin yada diÄŸer ilave hizmetlerin, örneÄŸin danışman öğretmen tavsiyelerinin ne ÅŸekilde gerçekleÅŸtirildiÄŸini  öğrenin . Bu hizmetlerden vazgeçmek yerine bunların sınıf ortamında mümkün mertebe tedarik edilmesini talep edin.
·         Bütün gün sürekli çocuÄŸunuzun yanında adeta ona yapışık gibi oturan bir asistan öğretmeni istemediÄŸinizi belirtin. ÇocuÄŸunuzun   sınıftaki  olaÄŸan bütün aktivetelerde yaşıtlarıyla birlikte yer almasını ve öğretmeni  tarafından  düzenli olarak tarafınıza bilgi verilmesini istediÄŸinizi vurgulayın.
·         Okulun  Down Sendromu DerneÄŸi EÄŸitim Destek Paketine sahip olduÄŸunu ve hem öğretmenlerin hem de asistanların bunu okuduÄŸunu kontrol edin.
Okula Başlama Hazırlıkları: Okul Personeli

·         Çocuklar okula baÅŸlamadan önce aileler ile profesyonellerin  ve okul öncesi eÄŸitim personelinin katıldığı bir irtibat toplantısı yapın.
·         Özel EÄŸitim Gereksinimleri  Raporunda yer alan çocuklar için gerekli eÄŸitim destek süresinin tamamının verilmeye hazır olduÄŸundan ve  yaz tatilinden önce asistan öğretmenlerin  uygun eÄŸitim sahalarına  atandığından emin olun.
·         Ä°ki tane asistan öğretmen bulundurun ki tek bir kiÅŸiye bağımlılık olmasın.
·         Okuldan eve ya da anaokuluna ziyaretler düzenleyin. Öğretmen için çocuÄŸun kendi okul yada anaokulundaki güvenli ortamını görmek oldukça önemlidir.
·         Ek ziyaretler düzenleyin ve çocuÄŸun okula alışmasında yardımcı olun. Genel düzen ile ilgili bilgi verin ve okul personelini yakınen ilgilenmeleri için görevlendirin.
·         Okul personelinin Down sendromu hakkında tam olarak bilgilendirildiÄŸinden emin olun-kitapçıklar, eÄŸitim olanakları vs.
·         ÇocuÄŸun eÄŸitim programının asistana deÄŸil sınıf öğretmenine ait olduÄŸundan emin olun.
·         Ä°letiÅŸim, motor becerileri,  edebiyat ve aritmetik kadar çocuÄŸun bağımsız bir ÅŸekilde kendi kendini idare edebilmesi, sosyal becerileri ve bireysel eÄŸitim planına dahil olması konusunda da hedefler koyun.
·         Her hafta sınıf öğretmeninin ve asistan öğretmenin birlikte hareket edip plan yapabilecekleri zamanlar ayarlayın.
·         ÇocuÄŸa üstesinden gelebileceÄŸi  ve çok gerekli olmayan durumlarda destek vermemeye çalışın.  Müzik yada edebiyat saatleri  gibi küçük gruplar halinde yapılan derslerde ekstra destek gerekmez . Asistan öğretmenleri çocuÄŸun yanında sürekli oturmaktansa  farklılaÅŸtırılmış eÄŸitim materyalleri hazırlamaya teÅŸvik edin.
·         ÇocuÄŸa daha iyi durumda olan yaşıtlarının yanında ya da onlarla birlikte çalışma imkanı verin.  Özel gereksinimler duyan diÄŸer çocuklarla birlikte normal düzende iÅŸleyen gruplar oluÅŸturmamaya çalışın. Yetenekli rol modeller ve daha becerikli olan yaşıtları onların da geliÅŸimlerine yardımcı olacaktır.
·         Ä°lkokul döneminde yapılacak ilk yer deÄŸiÅŸikliÄŸi  konusunda dikkatli olun. Özellikle yazın doÄŸan bazı çocuklar için, anaokulunda fazla zaman geçirmesi, becerilerini geliÅŸtirmesi ve pekiÅŸtirmesi açısından önemli katkı saÄŸlar. Bu çocuklar okul sistemine yaşıtlarından bir yıl daha erken dahil olur. (Çocuk belli bir yaşıt grubuna dahil olduktan ve yerleÅŸtikten sonra onu buradan ayırmak önerilen bir durum deÄŸildir.)
Çeviri için Şule Toker e çok teşekkür ederiz
metnin orjinali için tıklayınız  Early_years

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder