DİKKAT EKSİKLİĞİNDE BELLEK ÇALIŞMALARI-2
BAK, RESMİNİ ÇEK, BAĞLANTI KUR:
Üç Temel Hafıza Becerisi
2. RESMİNİ ÇEK- Anılarınızın Zihinsel
Resimlerini Yaratın (İmgeleme)
Dün, akşam yemeğinde ne
yediniz?
Fizik dersindeki Kuvvet’in formülü neydi?
Yılbaşında
neredeydiniz ve üzerinizde ne renk elbise vardı?
Bunları düşünürken
beyinizde resimler aradınız, eğer resimler açık ve netse çabuk cevap verdiniz,
eğer resimler berrak değilse daha çok düşündünüz. Eğer resim yoksa ya da
bulamamışsanız cevap veremediniz.
Dikkat eksikliği olan ya da okul
başarısızlığı olan öğrencilerin aslında en büyük sorunu işte bu resimlerin
berrak olmayışı ve tabii ki bunları nasıl kullanacaklarını bilmemeleridir.
I. bölümde bahsettiğim; arkadaşınızın bu sabah ne giydiğiyle ilgili o
görüntüye geri dönün. Kırmızı bluz, siyah pantolon ve ayakkabılar, deri ceket.
Görüntüyü canlandırırken zaten ikinci temel beceriyi de geliştiriyorsunuz -
RESMİNİ ÇEK. Hatırlamak istediğiniz bilginin zihinsel bir resmini
yaratıyorsunuz. Sonra sadece resmi çekiyor ve gördüğünüz şeyi tanımlıyorsunuz.
Canlı ve anılmaya değer görüntüler yaratmak, onları uzun süreli hafıza deposuna
yerleştirir.
Resimlerin iki şekli olabilir, gerçek ya da hayali. Gerçek
bir resim gerçekten ne gördüğünüze odaklanarak ve gözlenen görüntüyü zihinsel
bir resme yerleştirmek için bilinçli bir çaba sarf ederek, gerçek bir gözlem
yapmayı içerir. Hayali resimler kendi hatıra ve fantezilerinizden
yarattıklarınızdır, ama yine de hafızanızda zihinsel bir resim olarak
yerleşirler. Hayali resimler gözlediğiniz bir görüntünün bir fantezi bozukluğu
da olabilir.
Hepimizin beyninde kayıp ya da gizli nesneleri aramamıza ve
geri getirmemize yardım eden içgüdüsel olarak kullandığımız gerçek resimler
vardır. Arama imgelerini etkin bir şekilde kullanma yeteneğimiz, muhtemelen
dolaşan avlarını böyle imgelerle görsel olarak ayırt eden avcı atalarımızda uyum
sağlayıcı bir gelişme olarak evrim geçirmiştir. Benzer şekilde biz de onları
masadaki kısmen gizli yeşil dosyayı ya da sepetteki kirli şanslı basketbol
kazağını hemen geri çağırmak için kullanırız. Benim evdeki kütüphane raflarımın
düzensizliği ve aşırı kalabalığına rağmen eğer hafızamda yerleşmiş güçlü bir
arama imgesi varsa belirli bir kitabın yerini bulmakta çok az sorun yaşarım
"üzerinde iki beyaz çizgi ve daire benzeri çiçekler olan mavi bir kitap".
Çocuklar hayal güçlerini kullanmada doğuştan yeteneklidir. Yaşla birlikte
azalmaya meyilli aktif fantezi yaşamları vardır. Yetişkin olunca bize bu doğal
yeteneği daha kontrollü, mantıklı düşünmeyle değiştirmek için bastırmamız
öğretilir. Bir çocuğun acayip fantezileri ve hayal gücü ortalama bir yetişkinde
Psikotik (anormal) düşünme sayılabilir. Etkin öğrenme ve hatırlama teknikleri
geliştirmeye yardım etmek için bu doğal yaratıcı içgüdüleri yeniden
alevlendirmeliyiz.
Parlak, renkli, zenginleştirilmiş ve ilginç resimler
hareketli, üç boyutlu ve ayrıntılı olanlar hafızada en iyi
tutunanlardır.
“İMGE NE KADAR AYRINTILI OLURSA ONU SONRA HATIRLAMAK O
KADAR KOLAY OLUR.”
Ayrıntıya odaklanma hareketi daha iyi dikkat etmemize
ve imgenin içerdiği bilgiyi öğrenmemize yardım eder. Resimlerinizin bir ya da
daha fazla yönünü değiştirmek, abartmak ve onlara kişisel anlam yüklemek daha
kolay öğrenilmesini ve daha sonra da hatırlanmasını kolaylaştırır. Yeni bilgiyi
kendimiz için ne kadar canlı ve yaratıcı bir şekilde canlandırırsak,
zihinlerimizde o kadar etkili bir şekilde tutunur. Hayal gücü, bilgiyi depolama
ve hatırlama yeteneğimizi artırdığı sürece istediğimiz kadar canlı, duyarlı ve
güçlü olur.
Zihninizde hatırlamak istediğiniz kelimeyi
yazacağı*nız- gerçek bir imge yaratabilirsiniz, ama çoğu insan için kişisel ya
da duygusal anlam içeren sembolik bir imge daha çok işe ya*rar. Diyelim ki
arabamı büyük bir otoparkın 3A alanına park ettim. Eğer arabanızın camında ya da
tepesinde kocaman ve renkli bir şekilde 3A yazdığının görsel imgesini ya da
zihin*sel bir resmini yaratabilirim
Ama bana göre arabamın üzerinde uçan
üç arının imgesini canlandırmak daha etkili bir strateji olur. Benim arılara
karşı ki*şisel bir ilgim var ve arabamın üzerinde uçan Üç kocaman Arı varken ona
yaklaşmak ilginç olurdu. Ben bu imgenin zihinsel bir resmini çekerim ve zihinsel
resmimin duygusal doluluğu onu hafızamda yerleştirmeye yardım eder. Başka biri
için araba*larında oturan ÜçAyı canlandırmanın daha büyük bir duygusal etkisi
olabilir - belki de en sevdikleri çocukluk öyküleridir.Etkili canlandırma
tekniklerini geliştirme yolları için Zihinsel Resim Egzersizleri kutusuna
bakın.
Zihinsel Resim Egzersizleri
Rahat bir koltukta
oturun, gözlerinizi kapatın ve ister bir nesne, durum, kişi ya da hayvan olsun
aklınıza ge*len ilk şeyi düşünün. Şimdi nasıl göründüğü ya da hissettirdiğiyle
ilgili daha büyük ayrıntıları hayal etmeye çalışın. Ne kadar çok duyu organı
kullanırsanız o kadar etkili olacaktır
Aşağıdakilerin her biri için renkli,
canlı ve ayrıntılı bir görsel imge yaratmaya çalışın (örn. normal bir gül
yeri*ne üzerinde çiy damlaları, hanım böcekleri ve dikenli sapları olan parlak
sarı bir gül canlandırın):
Hayvan
Mutfak gereci
Alet
3.
Aşağıdakilerin her birini gözünüzde canlandırın, ama onları hafifçe değiştirin
ki bir şekilde alışılmamış olsun*lar (örn. peruklu bir otomobil, pantolon askısı
takan bir yılan):
Masa
Stadyum
Stetoskop
Uçak
4. Aşağıdaki
mekânların her birinin görsel imgesinde gö*rebileceğiniz üç ayrıntıyı
listeleyin:
Alışveriş merkezi
Araba yıkama
Futbol
sahası
Banka
Kaynak:
Şimşek, Ramazan, (2010) Dikkat
Dağınıklığını Önleme ve Beyni Etkili Kullanma Kılavuzu, (Hermes yayınları) İmleç
Kitap, İstanbul 2.Basım
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder