Etkinlik Çizelgeleri (Activity Schedules)
Etkinlik Çizelgeleri (Activity
Schedules): Etkinlik çizelgeleri Princeton Child Development Institute (PCDI)’da
20 yılı aşkın bilimsel çalışmalar sonucunda geliştirilmiştir. PCDI’da çalışan
uzmanlar, otizmli yetişkin ve çocukların bir çok şeyi öğrendikleri, fakat
öğrendikleri becerileri çoğunlukla yetişkinin verdiği sözel ipucu, model olma ve
jest-mimik ipucu olmadan sergilemediklerini gözlemlemeleri nedeniyle etkinlik
çizelgelerini geliştirmeye karar vermişlerdir. Bazen, çok küçük bir ipucu bile
(-çocuğa doğru atılan küçük bir adım ya da beklenti ile bakış-) çocukların
etkinliklerini yapmalarını sağlayabilir. Ancak yetişkinden gelen ipucu
olmadığında, etkinlik dışında başka şeylerle meşgul olurlar ya da sadece
beklerler. Örneğin, ‘Oyuncaklarınla oyna’ gibi bir yönerge verildiğinde çocuk,
yap-boz, bloklar, ya da kamyonuyla oynayacaktır. Fakat sözel yönerge
verilmediğinde, model olunmadığında, ya da jest-mimik ipucu olmadığında, sadece
oyuncaklarının ortasında oturup, hiç bir şey yapmayacaktır. Benzer bir şekilde
bisiklet sürmeyi, dişlerini fırçalamayı, bilgisayarla oynamayı öğrenen çocuklar,
aileleri ya da öğretmenleri yönerge vermediği sürece bu becerileri sergilemekte
güçlük çekerler. Dikkatli bir şekilde, sözel ipucu, bir cümleden tek sözcüğe,
daha sonrada beklentiyle bakmaya kadar geri çekilmiş olsa bile, geri çekilmiş
sözel ipucu ya da beklentiyle bakma olmadan, hedeflenen davranışlar ortaya
çıkmamaktadır. Uyaran kontrolü, ipucundan etkinlikle ilgili uyaranlara transfer
olmamaktadır.
Etkinlik çizelgesi, bireyi bir dizi etkinliği yerine getirmeye
yönlendiren fotoğraf ya da sözcük setidir. Etkinlik çizelgesi farklı şekillerde
olabilir, ancak henüz okumayı bilmeyen çocuklar için etkinlik çizelgesi,
başlangıçta, her sayfasında çocuğu etkinlikle meşgul olmaya ya da ödüllere
yönlendiren fotoğraflı ipuçları bulunan üç veya dört halkalı dosyalardır.
Çocuklar, etkinlik çizelgesini açmayı, ilk sayfayı çevirmeyi, fotoğrafı işaret
etmeyi, resimde belirtilen materyali almayı, etkinliğini tamamlamayı, materyali
yerine koymayı ve çizelgeye geri dönmeyi öğrenirler. Çocuklar çizelge izlemede
ustalaştığında ve okuma becerisini geliştirdiğinde, fotoğraflı ipucu yerine
yazılı ipuçlarına tepki vermeyi öğrenirler. Örneğin, çocuk sayfayı çevirir,
ipucunu işaret parmağıyla gösterir, ipucunu okur ve yemek odasına gidip masayı
hazırlar; masayı hazırladığında etkinlik çizelgesine geri döner.
Yazılı ve
fotoğraflı etkinlik çizelgeleri, otizmli bireylere seçim yapmayı kazandırmak
amacıylada kullanılır. Dikkatli ve sistematik bir öğretim yapıldığında, çocuklar
sadece etkinlik çizelgesi izlemeyi değil, aynı zamanda tercih ettikleri
etkinlikleri seçmeyi ve seçtikleri etkinlikleri sıraya koymayı da
öğrenirler.
Günlük etkinliklerimizi yapmak, kaçınılmaz olarak konuşmayı
gerektirir. Ancak sosyal etkileşim, otizmli bireylerde en önde gelen problemler
arasındadır ve öncelikle ele alınması gereken bir konudur. Bu nedenle, ilk
etkinlik çizelgesi sosyal etkileşim gerektiren en az bir etkinlik içermelidir.
Henüz konuşamayan bir çocuk, havaya fırlatılmak için birilerine yönelmeyi
öğrenebilir; bir kaç sözcük konuşabilen bir çocuk ailesini ya da öğretmenini
bulup ‘gıdıklanmak’ istediğini ifade ederek etkileşime girmeyi öğrenir; cümle
kuran bir çocuk tercih ettiği bir etkinlik hakkında talepte bulunabilir, ör:
‘Ben sallanmak istiyorum.’
Çocuklar etkinlik çizelgesi izleme becerisini
kazandığında, çizelgelerine akran etkileşimini de ekliyoruz.
Etkinlik
Çizelgesi Takip Etmeyi Öğretme
Etkinlik çizelgesi takip etmeyi elle
yönlendirme ile öğretiyoruz. Elle yönlendirmede, elimizle çocuğun elinin
üzerinden tutarak, fotoğraflı ya da yazılı ipucunu işaret etmesini, materyalini
almasını, etkinliğini tamamlamasını, materyalini kaldırmasını ve çizelgesine
geri dönmesini öğretiriz. Elle yönlendirme daima çocuğun arkasından yapılır.
Çocuk, çizelge takip etme becerisinde ustalaşmaya başladığında, yetişkin aşamalı
yardım kullanarak elle yönlendirme ipucunu geri çeker. Çocuklar çizelge takip
etme becerisinin basamaklarını çok az yardımla yapabilir hale geldiğinde,
yetişkin uzamsal geri-çekme kullanır, yani: ilk aşamada çocuğun elinin üstüne
yapılan hafif dokunuşlar, bir süre sonra, çocuğun elinden bileğine, daha sonra
kolunun ön kısmına ya da dirseğine, ve sonra da omzuna ya da arkasına kayar.
Ancak eğer bir hata ortaya çıkarsa, yetişkin bir önceki ipucu yöntemine geri
döner,( -bu durumda aşamalı yardım-) bu ipucuna çocuk bir kaç kez doğru tepki
gösterene kadar devam edilir. Uzamsal geri çekmeyi gölge olma takip eder. Bu
aşamada, ipucunu sunan kişinin elleri, çocuğunun hareketlerini takip eder ancak
ona dokunmaz. İlk başta, yetişkin çocuktan bir kaç santimetre uzaklıkta gölge
olabilir, ancak eğer çocuğun tepkileri doğruysa, uzaklık giderek arttırılır.
Yetişkin gölge olduğunda çocuk hata yapmıyor ise yakınlığı azaltma zamanı
gelmiştir. Çok küçük çocuklar için bunun anlamı, yetişkin aşamalı olarak bir
metre uzaklaşır, daha sonra biraz daha uzaklaşır. Bazı çocuklar için ise ipucu
sunan kişi etkinlik alanının öbür köşesinde, kapıda veya görünmeyecek şekilde
bir yerde bekleyerek mesafeyi geri çekmesi mümkün olabilir. Kademeli olarak
aşamalı yardımdan, uzamsal geri çekmeye, ondan da gölge olmaya ve mesafeyi
azaltmaya giden ipucu kullanma stratejilerine ipucu sunma ve ipucunu geri
çekmeyle öğretim ya da ipucunu giderek azaltmayla öğretim denir. Dikkatli bir
şekilde yapılan ipucunu geri çekmeyle öğretim, çocuğun bağımsız olarak etkinlik
çizelgesi izlemesini sağlar. Ancak çocuk hata yaparsa, yetişkin anında bir
önceki ipucu sunma basamağına geri döner. Eğer yetişkin gölge olma aşamasındaysa
ve çocuk hata yaparsa, yetişkin uzamsal geri çekme aşamasına geri döner. Eğer
yetişkin uzamsal geri çekme kullanıyor ve çocuk hata yapmış ise, aşamalı yardıma
geri döner. Ayrıca eğer hata, aşamalı yardım aşamasında ortaya çıkarsa, yetişkin
elle yönlendirme aşamasına geri döner. Böylelikle daha fazla hatanın ortaya
çıkması engellenir ve çocuğun bir sonraki tepkilerde ödül kazanma olasılığı
artar.
Ödül Sistemini Programlama
Çocuklara etkinlik çizelgesi
takip etmeyi öğretme, ‘Davranışa Şekil Verme’ yöntemidir. Ödüllendirilen
davranışların gelecekte ortaya çıkma olasılığı yüksektir. Her çocuğun değer
verdiği ödülleri belirlemek önemlidir, ve ödülleri hedef davranışlara uygun
olarak sunmak gerekir. Çok küçük yaştaki çocuklara etkinlik çizelgesi izlemeyi
öğretirken, ilk başta çocuğun çok sevdiği yiyecekleri ödül olarak kullanırız.
Çocuk, sayfayı işaret ettiğinde, materyali aldığında, etkinliğini yaptığında,
materyalini yerine kaldırdığında ve çizelgesine geri döndüğünde yetişkin
arkasından çocuğa yiyecek verir. Daha sonra, çocuk doğru tepki verdiğinde
yiyecekler bir bardağın içine atılabilir ve çocuk birkaç etkinliğini
tamamladıktan sonra bardaktaki yiyeceklerini yiyebilir.
Mümkün olduğu kadar
kısa sürede, çocuklara sembol kullanımını öğretmeliyiz. İlk başta, çocuk elle
yönlendirme kullanılarak bir sembol karşılığı sevdiği yiyecekten bir parça
kazanmayı öğrenir. Bunu bağımsız olarak yaptığı zaman, iki sembol ile bir parça
yiyecek kazanmayı öğrenir. Çocuklar giderek daha çok kazandıklarında
sembollerini yiyecek, oyuncak ve etkinlik ödülleriyle değiş tokuş yapmayı
öğrenir.
Sembol dönüştürmeyi etkinlik çizelgesi takip etmeyi öğretmeyle anda
başlamayız. Bunun yerine sembol dönüştürmeyi farklı bir zamanda ayrık
denemelerle öğretimle öğretiriz. Öğrencilerin tercih ettikleri oyuncaklar ve
tercih ettikleri etkinliklerle ile sembollerini değiştirmelerini
hedefleriz.
Çocukların ödüllerini etkinlik çizelgelerinin içine yerleştirmek
önemlidir. Örneğin bisiklete binmeyi seven bir çocuk, sayfayı çevirir, bisiklet
resmini işaret eder, bisikletin olduğu alana gider ve bisiklete biner veya
öğrenci, etkinlik çizelgesinde bir bilgisayar resmi ya da ‘Bilgisayar’ yazılı
ipucunu görür ve bilgisayarda oynamaya gider.
Etkinlik Çizelgesinin
Kapsamı
Etkinlik çizelgeleri, bir saatliğine, ya da sadece okulda
kullanılıp, evde kullanmadığımız bir yöntem değildir. Etkinlik çizelgeleri,
çocuğun tüm gününü organize etmek için kullanılır. Öğretim için bir farklı bir
bakış açısı sağlarlar.
Uygulamalı davranış analizi bilimsel olarak iyi
şekilde kanıtlanmış öğretim yöntemleri sunar ve etkinlik çizelgeleri çocukların
öğrenmelerini sağlayan, bütün öğretim yöntemlerini kullanmamıza yardımcı olur.
Örneğin, bir çocuğun etkinlik çizelgesi içinde sözel taklit için ayrık
denemelerle öğretim materyallerini içeren bir kutuyu işaret eden fotoğraflı
ipucu olabilir.
Öğretmenler çok uzun süren bir oturum yapmaktan kaçınırlar,
çünkü çocuğun zorlandığı bir beceri ve uzun süren bir oturum problem davranışa
ya da öfkeye neden olabilir. Bunun yerine, etkinlik çizelgesinde aynı ipucundan
birkaç tane olabilir, böylelikle gün içinde aynı etkinlik daha fazla sayıda kısa
oturumlar halinde çalışılmış olur.
Dorukan’ın etkinlik çizelgesinde sevdiği
bir oyuncağın resmi var, fakat oyuncak Dorukan’ın ulaşamayacağı bir yerde. Bu
durum öğretmeninin Fırsat Öğretimi yapması için bir fırsat sunar. Öğrenci
oyuncağı işaret ettiğinde ya da istediğinde, öğretmeni ona ‘Yardım eder misin?’
‘ Yardım eder misin lütfen?’ ya da ‘O çok yüksek’ demeyi
öğretebilir.
Etkinlik çizelgesindeki bir fotoğraf, video, VCD ve çeşitli
materyalleri içeren bir kutuyu işaret edebilir. Öğretmeni videoyu çalıştırıp, bu
materyallerle elle yönlendirme kullanarak, çocuğa videodaki oyunu taklit etmeyi
öğretebilir.
Ekinlik çizelgeleri aynı zamanda çocuklara başkalarıyla konuşma
başlatmayı ve sohbet etmeyi öğretmede bize yardımcı olur. Ozan okuma bildiği
için, etkinlik çizelgesinde yazılı bir ipucu vardır. Etkinlik çizelgesindeki
ipucunu alır, öğretmenine yaklaşır ve repliğini söyleyerek sohbet başlatır.
Yazılı ipucu daha sonra silikleştirilecektir. Zaman zaman verdiğimiz
seminerlerde replik silikleştirmeyle öğretim yönteminin, çocuklara sohbet
başlatma ve sürdürme becerilerini öğretirken nasıl kullanıldığını ayrıntılı
olarak anlatmaktayız.
Etkinlik çizelgeleri aynı zamanda, öğrencilerin
sembolik oyun öğrenme ve oyunlarıyla ilgili sohbet etme becerisini kazandırmak
için fırsatlar sunar.
Etkinlik çizelgeleri, bir çok değişik etkinlik içerdiği
(ör: oyuncaklar, sözcük taklidi, banyo yapma, ve yemek yeme); günün farklı
zamanlarında kullanıldığı (ör: sabahları giyinirken, rakamları öğrenirken);
farklı insanlarla çalışırken (aile ve öğretmen); ve farklı ortamlarda (ör:
okulda, evde, akrabaların, arkadaşların evinde) kullanıldığı zaman çok etkili
olur.
Doç. Dr. Binyamin Birkan
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder