LOVAAS YÖNTEMİ
Çocuğun
zayıf ve kuvvetli tarafları araştırılmadan,ceza ile istenilmeyen davranışların
yok edilmesine bastırılmasına ve taklit ile öğrenilmesine çalışılır. Çocuğun
neleri sevdiği tespit edilir. Doğru cevap ya da doğru davranış anında
ödüllendirilir. Ses tonumuzla “ bravo,aferin ”uyarıları verilir. Eğitimin
başında genellikle bir yiyecek olur.sık sık ve azar azar verilir.istenilen
davranış yerleşince somut ödül soyut ödüle dönüştürülür. Hayır derken sert bir
ses tonu,aferin derken yumuşak bir ses tonu kullanılır. Alıştırmalar günde bir
iki saat yapılır. Bir alıştırmayı sözel yardım ile on defadan sekizinde doğru
yapınca bir sonraki alıştırmaya geçilir. İlk öğreneceği komutlar “ otur,bana
bak, düzgün dur vb” olmalıdır. Çalışmalar arasındaki kısa aralarda çocuğa
sevdiği şeyler yaptırılır. Eskiler devamlı tekrarlanır.Yeni alıştırmalar arasına
serpiştirilir. Bir alıştırma için 15 dakika önerilir. Otizimli çocuklar için
çerçeve çok önemlidir.O çerçeveyi ve kuralları önce siz koymazsanız o kendi
kurallarını koyar.Konulan kurallardan taviz verilmemelidir.Aksi takdirde program
çöker.
TEACCH PROGRAMI
Otizmi farklı bir düşünce tarzı
olarak yorumlar.Bu programa göre bireylerde iki değişik kültür vardır.Yeni bir
kültür ile tanışan kişi yine eski kültürüne göre düşünür,değerlendirme
yaparsa;yeni kültürü anlamaz ve dışında kalır. Bu iki kültür arasında
tercümanlığı yapacak olan kişiler anne baba ve eğitmenlerdir. Otizmin kendine
özgü kültüründe şu özellikler görülür: Düşünceleri somuttur Soyut
düşünemedikleri için anlama ve anlayarak konuşma zorlukları vardır. Yankı
konuşması(ekolali)yaparlar ama dili anlamazlar. Detayları görürler ama
birleştirme,genelleştirme,transfer etme özellikleri çok zayıftır. İyi bir
hafızaları olmalarına rağmen kullanmakta zorluk çekerler. Dikkatlerini en iyi
görme ile kullanırlar. Parçaları birleştirme,organize etme onlar için zordur.
Oyundaki sembolleri yakalayamazlar. Başkalarının bakış açısından göremedikleri
için yorum yapamazlar. Güdüleri somuttur. “şimdi” ve “ burada ” yi yaşarlar.
Yorumları somuttur.Sözleri kelime anlamı ile anlarlar. Hayal kurmadan
yoksundurlar. Sosyal kurallarda zorluk çekerler. Otizm kültürü dışında
herbirinin bireysel bir kültürü de vardır. Hiç ses duymak istemeyebilir. İnsan
sesi duymak istemeyebilir. Saç ve tırnaklarını kestirmeyebilir. Sürekli bedensel
temas isteyebilir ya da dokunulmak istemeyebilir. Acıya dayanıklı olabilir. Yap
boz oyunlarına düşkün olabilir. Yeni hareketleri zor öğrenebilir(takla
atmak,salıncağa binmek vb) Arabaya binmeyi sevebilir ya da nefret edebilir.
Teacch programının amacı,çocuğu mümkün olduğu kadar bağımsız yapabilmektir.
Eğitim teke tek başlar. Amaç;evde,okulda,çevrede az yardım ile ya da yardımsız
bir gelecek hazırlamaktır. Teacch programı uzman ve aile işbirliğine dayanır.
Teacch programında, üç alanda çalışılır. 1. Çocuk: Çocuğu anlamak Bireysel
öğrenme programını ortaya çıkarmak(performans belirlemek). Bireysel eğitim
programını somutlaştırmak 2.Aile: Aileye bilgi vermek Aile ile duygusal
dayanışmada bulunmak Aileye tavsiyeler ve somut önerilerde bulunmak 3.Okul:
Okula bilgi vermek Okula somut önerilerde bulunmak
HANEN
PROGRAMI
Hanen programını üç temel kural üzerine
kurmuştur.
KURAL 1. Çocuğun iletişimde lider olmasına izin verin.
-Gözlemek -Beklemek -Dinlemek Yüz yüze olun Çocuğun ilgilerini takip edin ve
ilgisini fazlası ile çekebilecek durumlar yaratın. a) Taklit edin b) Dillendirin
c) Yorumlayın d) Katılın ve çocukla oynayın İletişimde,karşılıklı olmasına
dikkat ederek sıra alın.Zor çocukları,liderliğine teşvik etmek için; a) Çok
sevilen oyuncakları kullanın b) Günlük herhangi bir durumu sevilen bir
aktiviteye dönüştürün. c) Çocuğun ihtiyaçlarını önceden tahmin etmeyin. d)
Sosyal rutinleri kullanın.
KURAL 2. Anı paylaşmak için dilinizi ve
davranışlarınızı çocuğa göre düzenleyin. Sosyal rutinler. a) Ortak dikkati
sağlayın b) Çocuğun iletişimde sıra almasını sağlayın Fazla konuşmaları
azaltmak, a) Yavaş olun iletişimi durduran değil sürdüren sorular sorun c) Dili
çocuğun anlayabileceği şekilde uyarlayın
KURAL 3. İletişime dil ve
deneyiminizi katın. İsimlendirin Betimleyin Mimik ve hareketler kullanın Yavaş
olun Anahtar kelimeleri abartın Konuşmalarınızın konu ve içeriğini çeşitlendirin
Çocuğun oyununu zenginleştirin
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder