25 Aralık 2012 Salı

Öğrenme Güçlüğünde Erken Tedavi Şart

Öğrenme Güçlüğünde Erken Tedavi Şart

İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Öğretim Üyesi Doç. Dr. Osman Abalı, ''Öğrenme güçlüğü, zamanında müdahale edilmezse, çocuğun bütün hayatını alt üst ediyor'' dedi.


Doç. Dr. Abalı, Kayseri İl Özel İdaresi Toplantı Salonu'nda ''Okul Çağı Çocuklarında Dikkat ve Öğrenme'' konulu bir seminer verdi.

Öğrenme güçlüğünün, çok sık karşılaşılan bir problem olduğunu belirten Doç. Dr. Abalı, şöyle devam etti:

''Bu probleme zamanında müdahale edilmezse, uygun tedavilerle yönlendirilmezse, çocuğun bütün hayatını alt üst ediyor. Özellikle ders başarısızlığına yol açıyor. Derslere karşı ilgisizlik, okuma güçlüğü, öğrenme isteksizliği, derslerde tam zekasını yansıtamama ve okulla ilgili sorunlara neden oluyor. Çocuk, zamanla okuldan soğuyup kopabiliyor. Bu sorunun erken tespit edilmesi ise çok iyi sonuçlar veriyor.

Anne ve babalar, çocuklarındaki bu sorunu genellikle çocukları ilköğretime başladığı zaman fark edebiliyorlar. Anne babalar, çeşitli yollarla çocukları okula başlamadan önce bu sorunun farkına varabilirlerse, o zaman bu problemin şiddetini azaltmış olabiliyor. Bu nedenle anne babaların çok dikkatli olması gerekiyor.''

Doç. Dr. Abalı, öğrenme güçlüğü problemini önlemek için çeşitli eğitim programları önerdiklerini ifade etti.


ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ KONUSUNDA ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER

1. Bu çocuklara çalışma becerilerini kullanmayı geliştirici ev egzersizleri verilmelidir. (Ders tekrarı yapması)

2. Sınıfta kullanılan komutlar basit, kısa ve net olmalıdır.

3. Öğrenme güçlüğü gösteren çocukların işitsel ve görsel uyaranları bellekte tutabilmeleri söze dayalı materyalleri hatırlamaları güç olduğundan aileye diyaloğa geçip , evde derslere ilişkin soru-cevap tarzında zihin egzersizleri yaptırılabilir*

4. Görsel algılama problemi olan öğrenme güçlüğü olan çocuk, harfleri kopya edemeyebilir. Bazı geometrik şekilleri birbirinden ayırt edemeyebilir. Bu çocukları eğitim faaliyetlerine katılmaya teşvik edin.

5. Öğrenme güçlüğü olan çocuklarda işitsel algılama problemlerine normal çocuklardan daha fazla rastlanmaktadır. İşitsel algılama problemi olan çocuklar; kapı ziliyle telefon zilinin sesini ayırt edemeyebilirler. Bu duruma dikkat edilmelidir.

6. Öğrenme güçlüğü olan çocuklar başarısızlık beklentisi yaşadıklarından, onlara sınıfta söz hakkı verilmeli,derse katılımları sağlanmalı ve başarıları ödüllendirilmelidir. Başarısızlığın üstesinden gelmeye hizmet edecek stratejilerin çocuğa kazandırılması gerekmektedir.

7. Öğrenme güçlüğü gösteren çocuklar hoşa gitmeyen bir davranış gösterdiğinde, o davranışı ortadan kaldırmak için, davranış değiştirme yaklaşımına yer verilmelidir; bulunulan yere, zamana, ortama uygun olmayan bir şekilde söz yahut davranışta bulunan kişinin,bu tür davranış ve sözlerini görmezden gelerek,onun o ortamdan uzaklaştırılmasının sağlanması faydalı olacaktır.

8. Öğrenme güçlüğü gösteren çocuklar,duygusal bozukluk gösteren çocukların davranış özelliklerini göstermektedirler. Öğrenme güçlüğü olan çocuk, çoğu zaman mutsuzdur Kendini değerlendirmesi olumlu değildir. Sınıftaki çocukların, kiminle oynadığı araştırıldığında genellikle öğrenme güçlüğü olan çocukların görmezlikten gelindiği belirtilmektedir. Bu çocuklar arkadaşlarına olumsuz şeyler söyleme eğilimindedirler.

9. Öğretmen, öğrenme güçlüğü gösteren çocuğun hyperactıve(aşırı hareketlilik) olduğunu anlarsa sınıf içinde ortam düzenlemesine gidebilir. Öğrenciyi duvardan tarafa oturtarak ve sırasında yer alabilecek dikkat dağıtıcı unsurları ayıklayarak bu tip davranışları azaltabilir. Ancak bu tür düzenlemeler yapılırken,çocukla konuşularak yapılanların, cezalandırma için yapamadığı anlatılmalıdır.

10. Öğrenme güçlüğü olan çocuğun, herhangi bir eyleme girişmeden önce düşünmesi sağlanmalıdır. Burada amaç; öğrencinin kendisinin kullanabileceği stratejileri sağlayarak kendine yeterli ve bağımsızlığını kazanmış öğrenciler yetiştirmektir Okuduğunu anlamayı arttırmak için kendi kendini sorgulama tekniğiyle öğrenciyi destekleyen taktikler kazandırılabilir. İlk olarak öğrenci kendisine “bu parçaya neden çalışıyorum’ sorusunu sormak, ana fikirlerini bulup altlarını işaretleme, ana fıkirlere ilişkin soru düşünüp yazma, soruya ve yanıtlarına tekrar bakıp, nasıl daha fazla bilgi sağlanabileceğini gösterilmelidir

11. Öğrenme güçlüklerinin oluşmasını arttıran ve öğrenme güçlüğü olan çocukların, yararı olmayan öğretmen tipi, tüm çocukların aynı şekilde öğrendiğini ve başarılı öğretim tekniğini sadece kendisinin bildiğine inanan ve bir tek öğretme sürecine yer veren öğretmendir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder