Çocuklarınız davranışlarını kontrol edemiyorsa; o zaman bu davranışları onlar
için, “Siz şekillendirmelisiniz.”
İyi Davranışları Övün
Başlarda, beklediğinize azıcık yakın olan davranışları bile övün. Ufak
şeylerle başlayın; örneğin: “verilen bir işi doğru yapma” ya da “siz telefonda
konuşurken sessiz kalabilme” gibi. Diğer çocuklar için “normal” sayılabilecek
davranışları da övün; örneğin: “uyarılmadan ödeve başlamak gibi.” Davranış doğru
olarak her tekrarlanışta övgünüzü belirtmekten çekinmeyin. Açık ve anlaşılabilir
konuşun. Böylece çocuk, hangi davranışının ne sebeple övgü aldığını anlayabilsin
ve tekrarlama isteği duysun; örneğin: “Bu sabah pek usluydun.” yerine, “Bu sabah
gürültü yapmadığın ve biraz uyumama izin verdiğin için teşekkür ederim.”
Ödüllendirin
Çocuğunuzu başını derde sokmadığı için
ödüllendirmeyin ancak doğru davranış sergilediğinde ödüllendirin.
Rahatsız Edici ama Zararsız Davranışları Görmezden Gelin
Nelerin
zararsız olduğuna karar verin ve onları görmezden gelin. Rahatsız edici
davranışların aksini yaptığında övün; örneğin: Eğer çocuğunuz kapıları
çarpıyorsa ve siz de bunu görmezden gelmeye karar verdiyseniz, kapıyı
çarpmadığında, “Kapıyı yavaşça kapadığın için teşekkür ederim.” demelisiniz.
Zaman Çizelgesine Bağlı Kalın
Organize olamayan çocuğunuzun,
gün içinde yapacağı şeyler için değişmeyen bir zaman çizelgesine ihtiyacı
vardır, hergün aynı zamanda yemek yemek, uyumak ve ödev yapmak gibi.
Çocuğunuzla Konuşurken Olumlu Kelimeler Kullanın
Son bulmasını
istediğiniz davranışı tekrarlamayın. Örneğin: “Onu derhal buradan çıkar!”
yerine, “Lütfen yemeğini mutfakta ye.” demelisiniz.
İstenmeyen
Davranışların Bir Bedeli Olsun
Dikkat Eksikliği ve/veya Hiperaktivite
Sendromu olan bir çocuk için sebep sonuç ilişkisini kavramak diğer bir çocuğun
bunu kavramasından çok daha fazla önem taşır.
Sakın acımasız cezalar
vermeyin. Odasına yollayın, kazanmış olduğu haklarında kısıntı yapın ya da
anlaşma yoluna gidin. Ama asla kurallarınızdan ödün verip sözünüzden dönmeyin!
Eğer istenmeyen davranışlar, zaman zaman tepki verilmeyerek ödüllendirilirse
(yani çocuk istediğini elde ederse) iş bir kumarbazın kumar oynama tutkusu gibi
alışkanlık yaratacaktır, çünkü çocukta daima “ya bu sefer de görmezden
gelinirse” düşüncesi yerleşecektir.
Sonuçlar, anında harekete
geçirilmelidir. Çocuğunuzun söylediğinize tepki vermesi için otuz saniye
tanıyın, yapmazsa hemen sonucunu uygulayın. Eğer yapılmasını istediğiniz şeyi
birden fazla tekrarlarsanız o zaman çocuğa sözünüzü dinletmek için başka şeyler
de yapmanız gerektiğini öğretmiş olursunuz, örneğin: lafınızı dinletmek için
yerinizden kalkmak gibi.
Tek Bir iş Verin
Çocuğunuza isteğinizi
bir kez de kendi ağzıyla tekrarlatın, işi bitirmesini bekleyin ondan sonra diğer
bir iş verin.
Söylenmeyin, Harekete Geçin!
Çocuğunuzun
istenmeyen bir davranışta bulunduğu zamanlar; üzülmek, bahane yaratmak, moral
vermek ya da “bir şans daha tanımak” zamanı değildir. Çocuğunuza hangi kurala
uymadığını ve bunun sonucunda ne olacağını açıklayın.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder