BEYNİN sınırlarını keşfetmek ve geliştirmek, geçmişten günümüze insanoğlunun en
büyük hedefleri arasında yer alırken, Dr. Tanju Sürmeli’nin, ABD’den getirdiği
ve geliştirdiği Peak Performans sistemi, eğitim dünyasına farklı bir bakış açısı
kazandırıyor.
Çocuğunuzda dikkat eksikliği ve öğrenme zorluğu var diye
üzülmeye son! Çünkü dikkat eksikliği ve öğrenme zorluğu Peak Performans
eğitimiyle kolayca aşılabiliyor. Hazır yarıyıl tatiline girmişken önleminizi
alın. Artık her tür öğrenme zorluğunu aşmada Peak Performans eğitimi sizin ve
çocuğunuzun yanında. Çocuklarda görülen öğrenme güçlüğü ve dikkat eksikliği, Dr.
Tanju Sürmeli’nin uyguladığı Peak Performans sistemiyle aşılıyor. Genel akademik
performansta dikkat zorluğu yaşayan çocukların, sevdikleri bir işe ya da derse
dikkatlerini çok iyi verebilmeleri için geliştirilen sistemle, eğitim konusunda
yüksek verim almak artık mümkün.
Biofeedback yönteminin
özellikleri
Dikkat eksikliği tedavisinde Amerikan Pediatri Akademisi ve
Hawai Eyaleti, kanıta dayalı tıp psikososyal müdahaleleri içerisinde biofeedback
yöntemini Seviye 2’de (level 2) iyi destek (good support) alan müdahaleler
arasına girmiş olarak kabul etmektedir. Neurofeedback DEHA tedavisinde etkinin
ispatı Seviye 5: Etkili ve Özgül (Araştırmanın sonuçlarının istatistiksel olarak
plasebo tedaviden, ilaçtan ve en azından iki bağımsız araştırma sonucunda aynı
değerde olan bir başka tedaviden de üstün çıkması durumudur) olarak bulunduğunu
gösteren Meta-analiz çalışması bugüne kadar yapılan 15 çalışma ve 1194 hastayı
kapsamaktadır.
Biofeedback, kişinin normalde kontrol edemediği ya da
bilincinde olmadığı kas hareketleri, solunum, kalp atışı gibi fizyolojik
işlevleri üzerinde kontrol sağlamayı öğrendiği bir operant koşullanma
prosedürüdür. Anormal olarak işleyen kalp atışı, kan basıncı, vücut ısısı, uyku
düzeni, stres ve kaygı düzeyi, kas gerginliği vb. bedensel mekanizmaları bu
yöntemle kontrol edilebilmektedir. Bu yöntem, hastanın kendi bedenini kontrol
altına alarak, üzerinde bazı değişiklikler yapabilmesidir. Bireyin bedensel
farkındalığını arttırmakta ve ruhsal olarak gerginlikten kurtulup rahatlamasını
sağlamaktadır. Kişi, daha önce fark edemediği birçok bedensel tepkinin farkına
varır. Anormal olarak işleyen kalp atışı, kan basıncı, vücut ısısı, uyku düzeni,
stres ve kaygı düzeyi, kas gerginliği v.b. gibi bedensel mekanizmaları bu
yöntemle kontrol edilebilmektedir. Neurofeedback ile dikkati bozan beyin
dalgalarını azaltmayı öğreniyor.
Hafif kafa travmalarına
dikkat
Dikkat eksikliğine, beyindeki elektriksel veya kimyasal
dengesizliğin neden olduğunu belirten Dr. Tanju Sürmeli, ayrıca geçirilmiş kafa
travmalarının dikkat eksikliği, öğrenme zorluğu, uyum zorluğu ve ruh durumu
bozukluklarına neden olduğunu belirtiyor.
Dr. Tanju Sürmeli, Geçirilmiş
kafa travmasına ait şikayetler arasında en yaygın olanların, “dikkat eksikliği,
yorgunluk, sinirlilik, çabuk hayal kırıklığına uğrama, mizaç patlamaları, ruh
durumu değişiklikleri, öğrenme ve hafıza problemleri, planlamada ve problem
çözmede bozulma, inatçılık, ‘ben’ odaklı olma, dengede bozulma, baş dönmesi ve
baş ağrıları, kişilik değişimleri olduğunu belirtmektedir. “Kafa, sert bir darbe
aldığında, beyin ile kafatası arasındaki hareket farkı şiddet yaratır ve bu da
travmatik beyin hasarıyla sonuçlanır. Hafif kafa travmaları her ne kadar
tehlikesiz olarak düşünülse de, insanların önemli bir kısmı, MRI ve Tomografi
taramalarda herhangi bir anormallik görünmemesine rağmen, haftalar ya da aylar
bazen de hasardan yıllar sonra süren şikâyetler rapor etmişlerdir.” Bu
travmaların yarattığı bozuklukları ayırt etmek için ise sağlıklı yaşam
kliniğimizde, beyin dalgalarının düzensizliğini tespit edebilen ve düzenleyen
ölçüm sistemlerini kullanmaktayız” dedi.
Örnek vakalar...
Dr.
Tanju Sürmeli, Beynin Gücü adlı kitabında örnek vaka çalışmalarına da yer
veriyor… Yaşları 10 ila 15 arasında değişen ve öğrenme problemi olan 7 vaka…
Vakaların klinik tablosu, okul akademik başarısı, aile hikâyesi ve QEEG Nx-Link
Normative Data Bankası Öğrenme Güçlüğünü destekledi. Yedi vakanın toplam zeka
puanı 90’ın üzerindeydi ancak sözel ve performans zeka puanları arasında 15 puan
ve üstü puan farkı vardı. Bu da öğrenme güçlüğünü desteklemekteydi. Başlangıçta
bütün vakalar T.O.V.A. testiyle ölçüldü. T.O.V.A’ya göre çocuklarda dikkat,
dürtüsellik ve beynin iletim hızında problem vardı. Bu çocuklara diyet (düşük
karbonhidrat, yüksek protein) önerildi. Ailelerin ebeveynlik tarzları yeniden
düzenlendi. Seanslar, vakanın durumuna göre 80 ila 120 arasında değişti.
Seanslar 30 dakika sürdü ve haftanın 5 günü, 45 dakikalık molalarla günde 2 defa
seans aldılar. Hiçbir vaka ilaç kullanmıyordu ve biofeedback tedavisine girmeden
önce tedavi kabul formu imzaladılar.
Sonuç olarak biofeedback tedavisi
alan 7 vaka, QEEG raporlarına, ölçeklere, WISC-R alt test sonuçlarına ve
T.O.V.A. verilerine göre istatistiksel olarak anlamlı gelişmeler
kaydetmişlerdir.
Vakaların, dikkat konsantrasyonlarında,
motivasyonlarında, muhakeme becerilerinde ve gerçeğe uygun davranmalarında
soyutlama ve kavram oluşturma becerilerinde, işitsel hafızalarında aileden
alınan bilgiler, yapılan testler ve ölçekler ışığında istatistiksel ve klinik
olarak anlamlı derecede gelişmeler kaydedildi. Öğrenme zorluğu çeken çocukların
IQ skorlarında olumlu yönde artış izlenmesi ve öğrenmeye olumlu olarak
katkısının olması biofeedback tedavisinin bu grupta ciddiye alınmasının
gerekliğini bir kez daha hatırlatmaktadır.
Dr. Tanju Sürmeli’nin uyguladığı
Peak Performance eğitiminin, ABD’de bu sistemi uygulayan iki yetkin kurum AAPR
VE ISNR’ dan aldığı BCIA sertifikası, uluslararası platformda uzmanlar
tarafından da onaylanıyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder