Çocuklarda iletişim yolu tek bir yöntemle değil farklı
yöntemlerin bütünleştirilmesiyle açılabilmektedir. Çeşitli yöntemlerin
bütünleştirilebilmesi için çocuğun doğasının tanınması ve saygı duyulması çok
önemlidir. Eğitim zaten çocuğu anlama ve tanıma noktasında başlamaktadır.
Çocuklarda hareket geliştikçe oyun oynama becerileri, iletişim becerileri,
akranlarıyla kaynaşma, amaçlı materyal kullanımı, dikkat süresi, anlama dilinin
gelişimi artmaktadır. Bu yüzden çocuğu çok iyi tanımalı ve hareket eğitimini
hayatının bir parçası haline getirmeliyiz. Eğlence ve oyun çocuğun eğitiminin
içinde olmalıdır. Problem davranışlar hareket eğitimiyle azalabilmekte, grup
çalışması şeklinde yapılabilmektedir. Bu sayede problem çözmek, paylaşmak,
birlikte başarmak gibi sosyal çalışmalar yapılabilmektedir.
Otizmli çocuklarda görülen motor becerilerle ilgili problemler:
Harekete başlama,
Hız kontrolü,
Hareketin ritmi,
Harekete devam etme,
Durma ve bekleme,
Hareketleri seri halinde gerçekleştirme,
Bir hareketten diğerine geçebilmedir.
Otizmli bireylerde görülen değişik hareket bozuklukları üç başlık altında gruplanabilir
Motor fonksiyon bozuklukları
Amaçlı hareketlerdeki bozukluklar
Kapsamlı davranış ve aktivelerdeki bozukluklar
Hareket deneyimleri kısıtlı olan çocuklar çevreyi kendi basmakalıp hareket tarzları ile keşfettiği için normal dışı bir iletişim yolu sergilerler. Bu farklı iletişim yolu, onların çevre ile sağlıklı bir etkileşim kurmasını zorlaştırır.
Temel hareket eğitimi programları aşağıdaki becerileri içerek şekilde planlanmalıdır:
Beden Farkındalığı: Merkez, beden ağırlık noktaları, belli vücut parçalarının algılanması
Uzamsal Farkındalık: Kişisel alanın, genel alanın algılanması
İlişkiler: Birlikte ilişki, paylaşılan ilişki, karşı ilişki
Hareketin Kalitesi: Enerji, akış, alan, zaman kullanımı
Hareketin gerçekleştirilmesi;
Dengeleme hareketleri: Baş, boyun, gövde kaslarının kontrolü
Manipülatif beceriler: Uzanma, bırakma, yakalama
Lokomotor hareketler: Sürünme, emekleme, yürüme
Hareket eğitimi için hazırlanan çalışma ortamı; bireyi rahatsız etmeyecek oranda aydınlık, geniş, ferah ve düzenli olmalı, kullanılan malzemeler göz yormayacak ve pratiklik sağlayacak biçimde yerleştirilmelidir.
Kullanılacak malzemeler; çeşitli büyüklükte, ağırlıkta ve farklı renkte toplar, cimnastik ipi, cimnastik çemberleri, trambolin, salıncak, cimnastik sırası, bar, cimnastik minderi, slalom çubukları, müzik seti, çeşitli ritim aletleri, farklı malzemelerden imal edilmiş (plastik, tahta, peluş, vb.) step tahtaları, vb. olabilir.
Otizmli çocuklarda görülen motor becerilerle ilgili problemler:
Harekete başlama,
Hız kontrolü,
Hareketin ritmi,
Harekete devam etme,
Durma ve bekleme,
Hareketleri seri halinde gerçekleştirme,
Bir hareketten diğerine geçebilmedir.
Otizmli bireylerde görülen değişik hareket bozuklukları üç başlık altında gruplanabilir
Motor fonksiyon bozuklukları
Amaçlı hareketlerdeki bozukluklar
Kapsamlı davranış ve aktivelerdeki bozukluklar
Hareket deneyimleri kısıtlı olan çocuklar çevreyi kendi basmakalıp hareket tarzları ile keşfettiği için normal dışı bir iletişim yolu sergilerler. Bu farklı iletişim yolu, onların çevre ile sağlıklı bir etkileşim kurmasını zorlaştırır.
Temel hareket eğitimi programları aşağıdaki becerileri içerek şekilde planlanmalıdır:
Beden Farkındalığı: Merkez, beden ağırlık noktaları, belli vücut parçalarının algılanması
Uzamsal Farkındalık: Kişisel alanın, genel alanın algılanması
İlişkiler: Birlikte ilişki, paylaşılan ilişki, karşı ilişki
Hareketin Kalitesi: Enerji, akış, alan, zaman kullanımı
Hareketin gerçekleştirilmesi;
Dengeleme hareketleri: Baş, boyun, gövde kaslarının kontrolü
Manipülatif beceriler: Uzanma, bırakma, yakalama
Lokomotor hareketler: Sürünme, emekleme, yürüme
Hareket eğitimi için hazırlanan çalışma ortamı; bireyi rahatsız etmeyecek oranda aydınlık, geniş, ferah ve düzenli olmalı, kullanılan malzemeler göz yormayacak ve pratiklik sağlayacak biçimde yerleştirilmelidir.
Kullanılacak malzemeler; çeşitli büyüklükte, ağırlıkta ve farklı renkte toplar, cimnastik ipi, cimnastik çemberleri, trambolin, salıncak, cimnastik sırası, bar, cimnastik minderi, slalom çubukları, müzik seti, çeşitli ritim aletleri, farklı malzemelerden imal edilmiş (plastik, tahta, peluş, vb.) step tahtaları, vb. olabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder