Kızlara Yönelik Dikkat Eksikliği
Hiperaktivite Bozukluğu Değerlendirme Testi
DEHS’li kızların
farkedilmesine yardımcı olacak bir kendi-kendini değerlendirme testi
Aşağıda, kızlarda DEHS’nin muhtemel belirtilerini gösteren bir kendi
kendini değerlendirme anketi yer almaktadır. Bu tarzda hazırlanmış tek test
budur. Kızlarda DEHS’ye ilişkin sorunlar ve deneyimler “içseldir”, bu nedenle
başkaları tarafından gözlenemez. Bir çok DEHS değerlendirme sistemi öncelikle
diğer kişiler(anne, baba ve öğretmenler) tarafından bildirilen, gözlemlenebilir
davranışlar üzerine odaklaşır. Kızlarda DEHS’ye ilişkin bir çok deneyim
“içselleştirilmiş” olduğundan uğraştıkları sorunları ancak doğrudan doğruya
onlara sorarak öğrenebiliriz.
Liste henüz standart hale getirilmemiştir,
bu nedenle tanı koymak amacıyla kullanılmamalıdır. Bir kız listede yer alan
maddelerin büyük bir bölümünü kendisi ile ilişkilendiriyorsa, bu mutlaka DEHS’li
olduğunu göstermez. Ancak, maddelerden bir çoğunu işaretlediği takdirde
profesyonel bir değerlendirme yaptırmak uygun olabilir. En ideali, bu kontrol
listesinin kız tarafından ebeveynlerden biri, öğretmen veya bir profesyonel
eşliğinde bir kez daha gözden geçirilmesidir. Böyle bir inceleme daha önce
dikkat çekmemiş önemli sorunların tartışılmasını sağlayabilir.
KIZLAR
İÇİN DEHS KENDİ-KENDİNİ DEĞERLENDİRME TESTİ
Her maddeyi, bu duygu veya
davranışın sizin kişisel deneyimlerinizle ne kadar benzerlik gösterdiğini
belirtmek üzere aşağıda verilen sayıları kullanarak işaretleyin.
0 =
bana hiç uymuyor; bu bende hemen hemen hiç olmaz
1 = bana çok az uyuyor; bu
bende olur ama, çok sık değil
2 = bana çok uyuyor; bu bende sık sık olur
3 = tıpkı ben; bu bende hemen hemen her zaman olur
__ 1.
Sınıftakilerin çoğu verilen görevi bitirdiği zaman, benimki henüz bitmemiş olur.
__ 2. Çok fazla düş kurarım.
__ 3. Bazen öğretmeni dinlemeye
çalışırken dikkatimi toplayamam, zihnim dağılır.
__ 4. Bazen öğretmen
tarafından derse kaldırılacağım diye çok korkarım, çünkü soru neydi emin olamam.
__ 5. Sınıfta mahçup olurum, çünkü ne yaptığımın farkında değilmişim
gibi gelir.
__ 6. Ders aralarında koridorlarda kendimi rahatsız
hissederim.
__ 7. Sınıf arkadaşlarımın yanında çekingenim.
__ 8.
Söylemek istediğim bir şey olsa bile, sınıfta parmak kaldırıp, gönüllü olarak
konuşmak benim için zordur.
__ 9. Ev ödevime başlamakta zorlanırım.
__ 10. Sınıfta konuştuğum veya kıkırdadığım için başım derde girer.
__ 11. Sınıfta otururken veya ödevimi yaparken tırnaklarımı yer veya
başka bir şeyler çiğnerim.
__ 12. Yapmamaya çalışsam bile diğer
insanların sözünü keserim.
__ 13. Bazen diğer kızlar “kaba” veya “zorba”
olduğumu söyler.
__ 14. Diğer kızlardan farklı olduğumu hissederim.
__ 15. Ben bir “Erkek Fatma”yım.
__ 16. Dikiş atılmak üzere veya
kırılan kemiklerden ötürü hastaneye gitmek zorunda kalmıştım.
__ 17.
Yazım düzensiz.
__ 18. Uzun zaman yazı yazdığım zaman elim acır.
__ 19. Arkadaşlarımla tartışmalarım olur.
__ 20. Kapı pervazı
veya masaların köşeleri gibi şeylere kaza ile çarparım.
__ 21.
Sınavlarda dikkatsizlik hataları yaparım.
__ 22. Bazen diğer kızlar
benden hoşlanmaz, ama nedenini anlayamam.
__ 23. Bazen, sinirli olduğum
zaman istemediğim şeyler söylerim.
__ 24. Benim için okul projelerini
tamamlamak gerçekten güçtür.
__ 25. Yavaş okuyorum ve okuduğumu
hatırlamıyorum.
__ 26. Ödevlerimi veya imzalanmak üzere eve getirdiğim
belgeleri okula götürmeyi unutuyorum.
__ 27. Bir görev veya ödeve
ilişkin tüm talimatları hatırlamakta güçlük çekiyorum.
__ 28. İlgimi
çeken bir konuda olmadıkça okuduğum bir şeye bir kaç dakikadan fazla yoğunlaşmam
zor.
__ 29. Bir sınava hazırlanmış olsam bile, sınav sırasında bu
bilgileri hatırlayamıyorum.
__ 30. Bir projeye başlamak için mümkün olan
son dakikaya kadar beklerim.
__ 31. Ödevlerimi geç veririm.
__
32. Ödevimi yapmak için gereken, doğru kitapları okuldan getirmeyi unuturum.
__ 33. Verilen ödevin ne olduğunu yazma fırsatı bulamam.
__ 34.
Duygularımın diğer kızların çoğundan daha fazla incindiğini hissederim.
__ 35. Okulda çok utangaçım.
__ 36. Sık sık kendimi sanki
ağlayacakmış gibi hissediyorum.
__ 37. Sporda iyi olmadığımı
düşünüyorum.
__ 38. Diğer kızlarla rekabet etmekten hoşlanmıyorum.
__ 39. Bazen bana sanki hiç bir şeyi doğru dürüst beceremiyormuşum gibi
gelir.
__ 40. Çalışma masamı düzenli tutmak benim için zor.
__
41. Odam çok dağınık.
__ 42. Annem babam kötü bir niyetim oladığı halde
yaptığım şeyler için bana kızar.
__ 43. Anne babamın yapmamı söylediği
şeyleri yapmayı unutuyorum.
__ 44. Çok sık karnım ağrır.
__ 45.
Çok sık başım ağrır.
__ 46. Sık sık okula veya başka aktivitelere geç
kalırım.
__ 47. Sık sık servisi kaçırırım.
__ 48. Sabah yataktan
kalkmakta güçlük çekerim.
__ 49. Annem babam sabah okula gitmek için
hazırlanmamın uzun sürdüğünü düşünür.
__ 50. Sınıfta, diğer çocukların
yaptıkları yüzünden dikkatim dağılır.
__ 51. Biri yakınımda kalemini
hafifçe vurarak tıpırtı yaptığında veya ciklet patlattığında rahatsız olurum.
__ 52. Ödevimi yapmaya çalışırken saatin tik takları veya dışarıda bir
kuşun ötmesi gibi hafif sesler dikkatimi dağıtır.
__ 53. Keşke
öğretmenim benim her şeyi doğru yapmak için ne kadar uğraştığımı bilseydi.
__ 54. Bazen öğretmenim bana çok kızdığında ne hata yaptığımı
anlamıyorum.
__ 55. Annem babam bana daha fazla gayret etmem gerektiğini
söylüyor.
__ 56. Sık sık zamanın nasıl geçtiğini anlamıyorum.
__
57. Sınıfta hareketsiz oturmak bana zor geliyor, çünkü kıpırdama ihtiyacı ve
sıkıntı duyuyorum.
__ 58. Hareket ederken, örneğin spor yaparken,
koşarken veya dansederken kendimi çok daha iyi hissediyorum.
__ 59.
Diğer kızlar gibi yalnızca oturup konuşmaktan değil, aktif olmaktan
hoşlanıyorum.
__ 60. Çantam dağınık ve düzensizdir.
__ 61.
Kalabalık mağazalara gitmekten hoşlanmam.
__ 62. Anne babamla bir yere
gittiğimde, ilgimi çeken bir şeye bakmak için onlardan ayrılırım.
__ 63.
Yerine koymadığım şeyleri bulmak için çok zaman harcarım.
__ 64. Annem
babam benim çok yaratıcı olduğumu söyler.
__ 65. Diğer kızlar sınıfta
olan bir olaya gülerken, ben her zaman olayı yakalayamam.
__ 66. Bazen
bir kız arkadaşım bimediğim bir nedenle bana küsüyor ve ben nedenini bilmiyorum.
__ 67. Ev ödevimi yaparken bana yardım etmese bile, yanımda birinin
oturması yararlı olur.
__ 68. Bazen yemek yemeyi unuturum.
__
69. Bazen tuvalete gitmek için son dakikaya kadar beklerim.
__ 70. Annem
babam uyku saati geldi dediğinde henüz hiç uykum gelmemiş olur.
__ 71.
Yatağıma yattıktan sonra uykuya dalmam uzun zaman alır.
__ 72. Video
veya bilgisayar oyunlarını kendi kendime saatlerce oynayabilirmişim gibi gelir.
__ 73. Yemek saatlerinde her zaman acıkmış olmam.
__ 74. Sık sık
“bir dakika sonra yapacağım” der, sonra da unuturum.
__ 75. Geceleri
aklımdan düşüncelerim hızla geçtiği için uykuya dalmam zor olur.
__ 76.
Bir gruba katılmak istediğim zaman, onlara nasıl yaklaşacağımı bilemiyorum.
__ 77. Çoğu zaman canım sıkılır.
__ 78. Kuyrukta beklemekten
hoşlanmam.
__ 79. Hareketsiz oturmak zorunda olduğumda sık sık ya bir
şeyler karalarım ya da elimde bir şeylerle oynarım.
__ 80. Sınıfta
sıkılırım ve uykum gelir, ama ayağa kalktığımda uykum açılır ve enerji dolarım.
__ 81. Arkadaşlarım benim “hiper” olduğumu söyler.
__ 82. Parlak
ışıklar ve yüksek sesler beni çok rahatsız eder.
__ 83. Sık sık bir
şeyler kaybederim.
__ 84. Benimle “uyurgezer” diye dalga geçerler.
YENİYETME KIZLAR İÇİN EK SORULAR
__ 1. Ev ödevlerini ve teslim
tarihlerini takip etmek benim için çok zor.
__ 2. Ne kadar uğraşırsam
uğraşayım genellikle geç kalırım.
__ 3. Konuşurken konudan konuya
atlarım.
__ 4. Verilen ödevleri genellikle son dakikada yaparım ya da
geç veririm.
__ 5. Annem, babam ve öğretmenlerim okulda daha fazla
gayret göstermemi söyler.
__ 6. Annem babam benim sorumsuz olduğumu
söyler.
__ 7. Arkadaşlarım bazen gereğinden fazla tepki gösterdiğimi
söyler.
__ 8. Çok sık kaygıya kapılırım.
__ 9. Bazen hiç bir
sebep olmasa bile karamsar ve kederli olurum.
__ 10. Adet görmeme bir
hafta kala karamsarlığım ve duygularım çok yoğunlaşır.
__ 11. Çabuk
sinirlenirim.
__ 12. Sabırlı olmakta güçlük çekerim.
__ 13.
Keşke annem ve babam lisenin benim için ne kadar zor olduğunu anlayabilselerdi.
__ 14. Okuldan eve döndüğümde kendimi zihnen bitkin hissederim.
__ 15. Uyanık kalmak için çok fazla kola veya kahve içerim.
__
16. Öfkelendiğim veya sinirlendiğim zaman, kontrolümü kaybeder bağırmaya veya
haykırmaya başlarım.
__ 17. Düzenli olmama çok zor.
__ 18. Lise
bazen bana çok ağır geliyor.
__ 19. Bir sınava gerçekten
hazırlanabilmemin tek yolu sınavdan bir önceki gece geç saatlere kadar
çalışmaktır.
__ 20. Bazen sakinleşmek için yemek yerim.
__ 21.
Annem ve babam beni çok fazla eleştiriyormuş gibi geliyor.
__ 22. Dans,
futbol, binicilik veya diğer sporlar gibi fiziksel aktivitelerle enerjimi
boşaltmanın bir yolunu bulduğumda kendimi çok daha sakin hissederim.
__
23. Arkadaşlarımın yanındayken daima yanlış bir şey yapıyor veya söylüyormuşum
duygusuna kapılırım.
__ 24. Genellikle gün boyunca kendimi yorgun
hisseder, ama akşam olunca ayılırım ve o zaman hiç uykum gelmez.
__ 25.
Araba kullanmaktan korkuyorum.
__ 26. Trafik kazaları yapmıştım veya hız
nedeniyle durdurulmuştum.
__ 27. Bana okulda başarılı olabilmek için
arkadaşlarımdan daha fazla çalışmam gerekiyormuş gibi gelir.
__ 28. İyi
notlar alabilmek için, dersten başka hiç bir şey yapmamam gerekir.
__
29. Her döneme iyi notlar almaya kararlı olarak başlar, ama bunu uzun zaman
sürdüremem.
__ 30. Genellikle geç kaldığım veya bir şeyler unuttuğum
için günlük yaşamım telaş, heyecan ve karmaşa dolu.
__ 31. Sevdiğim
öğretmenlerin derslerinde daha başarılıyım.
__ 32. Notlarım A’lar, D’ler
ve F’ler arasında değişir.
__ 33. Sigara içerim.
__ 34. Ödevimi
yapar, sonra da vermeyi unuturum.
__ 35. Gelecek için endişeliyim.
__ 36. Mezun olduğumda ne olmak istediğim konusunda hiç bir fikrim yok.
Bu soru formu bir tanı koyma aracından ziyade, DEHS olasılığı söz konusu
olduğunda uygulanabilecek, kızlara özgü bir öz-soruşturma olarak görülmelidir.
Bir kız bu soruların büyük bir çoğunluğun “evet” diyorsa profesyonel bir
değerlendirme yaptırılması önerilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder